nu så ska vi se vad jag hinner svara på. skippar lunchen på skolan.
ja, som jag skrev så sitter en 6.8 kondensator på. jag tolkar det som att jag ska försöka mygla ihop ett värde på strax under 7, eller däromkring. jag testar det lite senare, diskanten är ju inte så placeringskänslig har jag märkt.
2. jag kör två mätningar på basarna, en av dom som ska spela hela registret och en på en av dom som ska spela bas. check. en baffelbredd ifrån.
3. två meter ifrån blir svårt, (känns som jag skrivit det här förut) men jag måste ändå göra en annan placering på högtalaren inför kommande mätningar, så jag tror att det går att lösa. kommer ha problem med en reflektion från ett bord, men det bör gå att lösa tror jag. eventuellt. när jag mäter 45 grader åt sidan så kommer det att bli nära vägg då rummet är så pass litet, är det ett problem?
dra ner med en lowshelf på 0.5, inga problem, det har jag gjort förut med ett par andra högtalare jag haft, då blev det en mjukare avrullning i diskanten som jag upplevde var mer bekväm att lyssna på. det blir troligtvis bara en svag svag dämpning på diskanten, men vi testar och ser hur det låter först och främst. jag är ju inte mycket för hifi, jag tycker om ljud

(2) 1. det stämmer, det var inget filter aktivt när jag testade diskanten sist. men ska jag lägga low shelf OCH en kondensator? det blir ju en dubbeländring i det övre registret då, vilket kanske inte är så lämpligt då det inte går att säga vad som gjorde vad så att säga.
2. jag har dom värden som du rekommenderade, så jag tror att det går att lösa, alternativt pussla ihop två mindre och ta bort en större.
jag ska säga anledningen till varför jag vill jobba fortare med basarna och varför jag gärna priorieterar delningen av dom. det är för att ljudet, som det är just nu är... FÖR mycket. det är en stor megavägg av ljud som är så överväldigande att det känns som att man sitter framför 600 (st) högtalare som alla spelar. det är så väldigt stort, väldigt mycket, och det är något som jag gärna ändrar på då det här idag är högtalarna jag använder mig av.
som jag förstår det ska jag testa olika platser i rummet, två meter ifrån och dokumentera ungefär vilken off axis jag sitter på. check. inga problem.
högtalarna låter ganska tungt, dom spelar väldigt djup bas (jag har kört dom utan högpass och med subbarna avstängda, och det finns rätt mycket bas längre ner i registret. dock så ska dom ju delas så troligtvis så slipper dom spela från 80 eller lite högre. jag har inga problem med att dela subbarna i 100 exemepelvis, även om jag vet teorin bakom att dela vid 80.
nåväl, nu har jag nog fått ner endel.
den kommande mätningen måste göras på ett annat sätt, så jag får se hur pass mycket reflektioner det blir. det kommer bli kanske 30 från bakvägg, men säkerligen 1.5 meter ifrån sidoväggar om det blir tillåtet att göra den mätningen. jag kommer sätta dämpning bakom för att minska reflexerna därifrån.
sen ser man vad som händer som du säger. men huvudsaken är att jag kan börja dela basarna, detta har jag skrivit om högre upp. det är för mycket ljud i det området. jag lyssnade på ett par stativare och märkte att jag saknade lite av den mindre ljudbilden faktiskt. hur märkligt det än kan låta. men men, jag ska se vad som händer. idag måste jag fixa med endel som jag har i skolan och troligtvis imorgon också. det blir Gottmos iaf, oavsett när jag kommer igång med det. ska bli väldigt skönt att få delningen klar iaf. diskanten är ju så mycket lättare att jobba med
nu måste jag verkligen springa, men hoppas att jag fått med det mesta som varit viktigt. hoppas att den nya placeringen på högtalaren går att mäta på. yo!