Du har rätt i ditt resonemang, men det finns många skäl till att en tonkurva som har avvikelser från en snörrät kan vara riktigare än en snörrät. Det handlar inte bara om direktljud ELLER energikurvan. Det kan vara helt andra saker också. En av dessa är det sätt som stereosystemet samverkar med mänsklig hörsel. Men samtidigt är de effekter som skapas på så vis små. Så små att de är skapligt akademiska i det perspektivet som syns från lyssningsplats.
Bill50x skrev:Problemet med att mäta vid lyssningsplats är väl att en mikrofon inte hör samma sak som ens egna öron. Det borde iofs gå att mäta med en sk dummy-head.
Hur tänker du då?
Ett dummy huvud ger ingen fördel alls jämfört med att mäta med vanliga mätmikrofoner. De delar precis samma problem - att ett ljud som yttrar sig som en mätsignal från mikrofonerna (fria eller i dummyhuvudet) kan ha kommit från vilken riktning som helst. Och det finns inget sätt att få ledtrådar till detta.
Dummy-huvud använder man för att spela in musik som skall kunna lyssnas på, utan att ha huvudet och ytteröronen inblandade, alltså med hörlurar.
Det finns idag i princip bara ett bra sätt att mäta, och det är mot en targetkurva, som i sin tur extraheras från vad man vet om lyssningsrummet.
Svårigheten är alltså samma som den alltid har varit - att det inte finns något enkelt svar på vilken tonkurva som är "rätt" på lyssningsplats. Det finns däremot svar på vad som bestämmer vilken kurva som är rätt, med det vilar på massor av variabler, sådana som bestäms av hur lyssningsrummet ser ut.
Så som så ofta är svaret på vilken tonkurva som representerar en perfekt återgivning - att det beror på, och det beror på mycket. Det enda man kan vara praktiskt taget sälker på är att en rak tonkurva alltid är fel. Fel av de slag som alla DRC-system ställer till. Alltså att direktljudet smutsas med av feltänkta korrektioner som i verkligheten bara blir en färgning av ljudet man upplever från ljudbilden.
Det finns ett undantag, det vill säga en faktor som går att kompensera med room correction, och det är svårartade rumsresonanser, i varje fall en eller ibland två av de fundamentala som uppstår av otillräckligt dämpade rum. Att åtgärda dem elektroniskt blir inte perfekt, inte alls lika bra som att åtgärde dem akustiskt, men det kan bli bättre än att inte göra något åt dem alls.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).