Spottan duger? (Omröstning)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt.

Omröstningen slutade 2015-03-08 11:51

Ja
57
52%
Nej
52
48%

Antal röster : 109

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Re: Spottan duger? (Omröstning)

Inläggav KentLindqvist » 2015-02-11 13:47

Conan skrev:Håller med nissling ovan.

Spotify var det ja... Jag lyssnar på Spottan via en laptop och ljudströmmen till nätverket med Jamcast. Plockar upp med en Oppo 95:à och sen vidare till övriga anläggningen. Samma Oppo spelar också upp fysiska fonogram (underbart ord det där) och FLAC-filer från en NAS.

De gånger jag har lyssnat på samma album på Spotify kontra CD/FLAC har jag tyckt att Spotify förlorat med en smula vad gäller upplevd "klarhet" t.ex. Om det beror på kedjan från datorn, olika versioner på formaten eller på att Spotan helt enkelt är sämre, vet jag inte och orkar inte ta reda på. Hjälpte ju till här på format för nåt år sen att "spela in" en låt på Spotify för att kunna jämföra med CD, och då var det inte möjligt att påvisa nån nämnvärd skillnad.

Så jag lutar ju åt att Spotify är väldigt bra i sina bästa stunder, och att försämringen jag upplever beror på nåt annat än strömningsmediet. Men oavsett vilket så försöker jag köpa musiken jag verkligen gillar på nedladdning eller fysiskt medium, och använder Spotify mest på resande fot i iPaden eller som "slölyssning" hemma.

Så svaret blir?!?! :D 8) 8O :!:
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-02-11 16:30

Nej..? :)

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-02-11 18:55

Pluggade precis in en https://gramofon.com/index.html hemma. Helt fritt från A/B jämförelse går i alla fall att säga att inte låter det dåligt, kanske t.o.m riktigt bra :)
Använder en androidtelefon som fjärr. Ett stort plus för att utnivån är i paritet med CD-spelaren, ett annat stort plus för att volymen kan styras via telefonen.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2015-02-11 23:20

BosseS skrev:Pluggade precis in en https://gramofon.com/index.html hemma. Helt fritt från A/B jämförelse går i alla fall att säga att inte låter det dåligt, kanske t.o.m riktigt bra :)
Använder en androidtelefon som fjärr. Ett stort plus för att utnivån är i paritet med CD-spelaren, ett annat stort plus för att volymen kan styras via telefonen.

Har inte den lille rackaren bara 3,5mm utgång? Tänk också på att den delar med sig av ditt wi-fi... Dom är inte så tydliga på den punkten i marknadsföringen har jag märkt :|

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-12 12:00

andyman_se skrev:
BosseS skrev:Pluggade precis in en https://gramofon.com/index.html hemma. Helt fritt från A/B jämförelse går i alla fall att säga att inte låter det dåligt, kanske t.o.m riktigt bra :)

Har inte den lille rackaren bara 3,5mm utgång? Tänk också på att den delar med sig av ditt wi-fi... Dom är inte så tydliga på den punkten i marknadsföringen har jag märkt :|

Anledningen till att dom inte är så tydliga med att den delar ut wifi kanske är att den inte gör det? I alla fall inte längre.

Do I have to share my WiFi with a Gramofon?
November 27, 2014 15:20
Welcome to the Gramofon Help Center FAQ Settings
Not at all! Gramofons no longer have Fon Service (broadcasting of public signal "Fon WiFi"). However, if you received your device as a pledge reward for being Kickstarter backer, or you purchased the device as a preorder, your Gramofon may still have Fon Service enabled and be sharing.

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-02-12 19:33

andyman_se skrev:

Hidden treasures är vad man har forum till :) Tydligen har Tarzan rätt, jag ser pucken under Wifi Networks men den är "not in range" och jag kan inte koppla upp mig mot den. Istället används en separat app för att konfigurera pucken, och den har en inställning "Clone this Wifi signal" som är På och inte går att stänga av...

3.5 mm teleplugg låter utmärkt. Skulle 6.3 mm/RCA/XLR/xxx vara så mycket bättre?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-14 12:56

Jag fick bli en nejsägare den här gången. Efter att ovetande ha utsatt mig själv för blindtest av misstag och hört skillnader så är jag övertygad om att lossless är det som gäller om man bryr sig om källkvalitet. För strölyssning funkar mp3 men inte för "finlyssning".

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-14 13:05

markusA skrev:Jag fick bli en nejsägare den här gången. Efter att ovetande ha utsatt mig själv för blindtest av misstag och hört skillnader så är jag övertygad om att lossless är det som gäller om man bryr sig om källkvalitet. För strölyssning funkar mp3 men inte för "finlyssning".

Spotify använder sig inte av MP3 codec utan ogg. Och hur var detta blindtest utformat?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-14 13:33

Ok, my bad. Ogg är väl iofs också ett "förstörande" filformat?
Jag hade två kopior av samma skiva på hårddisken och mp3-varianten råkade spelas av misstag. Det lät fel och jag började leta runt i anläggningen för att se om något var knas och det tog mig en stund innan jag insåg att det var själva musikfilen var boven i dramat. När jag sedan bytte till flac-filen så lät allt som det skulle igen. :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-14 13:37

markusA skrev:Ok, my bad. Ogg är väl iofs också ett "förstörande" filformat?
Jag hade två kopior av samma skiva på hårddisken och mp3-varianten råkade spelas av misstag. Det lät fel och jag började leta runt i anläggningen för att se om något var knas och det tog mig en stund innan jag insåg att det var själva musikfilen var boven i dramat. När jag sedan bytte till flac-filen så lät allt som det skulle igen. :)

Det var väl en rutten rippning som låg bakom.
Kanske du kan göra ett test och jämföra med Spotify.
Nog för att Flac bör vara bättre så länge det är samma master, men hur enkelt kan man klara av att avslöja det.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-14 13:49

Haha, jag hade på känn att den kommentaren skulle komma. Lustigt nog så var just den här filen släppt i mp3 original och att jag hade lyckats hitta originalet på cd (som jag rippade) var en tillfällighet då den aldrig hade en officiell release utan endast släpptes på en demo skiva.
Så, om det var en dålig mp3 så var det skivbolaget som låg bakom den dåliga rippen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-14 13:53

Vill man verkligen veta om mp3 räcker så kan man enkelt testa detta för sig själv.

1. Ta en lossless fil. Tex wav eller FLAC.
2. Konvertera en kopia av denna fil till Mp3
3. Använd Foobar med ABX plugin och testa dig själv.

Det viktiga är att:
1: Verkligen är en lossless ripp av skivan. Man kan snålkoda och spara i wav också.
2: Man konverterar den filen man skall jämföra med till ett snålkodat format. Att bara ladda ned samma låt i två olika format duger inte då du inte vet vad som gjorts med dessa.
3: Göra tillräckligt många försök för att utesluta slumpen. Foobar ABX ger dig denna statistik.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-14 14:02

markusA skrev:Haha, jag hade på känn att den kommentaren skulle komma. Lustigt nog så var just den här filen släppt i mp3 original och att jag hade lyckats hitta originalet på cd (som jag rippade) var en tillfällighet då den aldrig hade en officiell release utan endast släpptes på en demo skiva.
Så, om det var en dålig mp3 så var det skivbolaget som låg bakom den dåliga rippen.

Hur konverterade du mp3 til "Flac"?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-14 14:22

Rippade demoskivan som hade cdkvalitet...
Normalt fanns den bara tillgänglig som mp3 genom nedladdning men jag hade tur.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-14 14:25

markusA skrev:Rippade demoskivan som hade cdkvalitet...

Men om mp3 är original så kan det väl knappast bli bättre.
Att bränna en mp3 på CD gör det inte til "CD-kvalitet"

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-14 14:43

ante_77 skrev:
markusA skrev:Rippade demoskivan som hade cdkvalitet...

Men om mp3 är original så kan det väl knappast bli bättre.
Att bränna en mp3 på CD gör det inte til "CD-kvalitet"

Precis, man ska aldrig konvertera från ett lossy format till något annat format, bara från lossless till lossy (tex från Flac till Mp3, och sedan om man vill konvertera till tex Ogg istället så måste man konvertera från Flac filen, inte från Mp3 filen)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-14 15:20

Oki, istället för att lita på att jag inte är helt bortkollrad så får jag väl ta den långa förklaringen.
Låten ifråga är en remix som aldrig släpptes officiellt på en skiva. Bandet ifråga tyckte däremot att det var kul att lägga upp den för nedladdning ändå.
Låten släpptes dock på en demoskiva med flera olika band för en tidskrift. Cd som följde med tidningen...
Det är ett etablerat band som spelat in flertalet album i bra studios så nej, man mastrade inte i mp3. Följaktligen så har jag genom CD'n normal cdkvalitet samt mp3 som jag erhållit genom nedladdning från bandets officiella sajt.
Räcker det som källhänvisningar?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-14 16:11

markusA skrev:Oki, istället för att lita på att jag inte är helt bortkollrad så får jag väl ta den långa förklaringen.
Låten ifråga är en remix som aldrig släpptes officiellt på en skiva. Bandet ifråga tyckte däremot att det var kul att lägga upp den för nedladdning ändå.
Låten släpptes dock på en demoskiva med flera olika band för en tidskrift. Cd som följde med tidningen...
Det är ett etablerat band som spelat in flertalet album i bra studios så nej, man mastrade inte i mp3. Följaktligen så har jag genom CD'n normal cdkvalitet samt mp3 som jag erhållit genom nedladdning från bandets officiella sajt.

Ah, ja det räcker.

Fast mp3 format är inte riktigt samma som spotify och mp3 rippen kan vara bedrövlig.
Så det du får göra om du vill utvärdera det hela är att spela upp någon annan CD och samma utgåva som CD fast på Spotify.

Då kan man vara säkrare på om formatet duger eller inte.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-14 23:27

markusA skrev:Oki, istället för att lita på att jag inte är helt bortkollrad så får jag väl ta den långa förklaringen.

Det finns felkällor som bland annat att det kan vara lite skillnad mellan filerna, rent masteringsmässigt. Sen vet vi inte hur de har konverterat filen till mp3. Det finns ju usla konverterare och de som är riktigt bra. Därför bör man själv testet och basera på exakt samma källa och konvertera med de bästa programmen.
Och sen köra ett ABX test.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-15 08:51

Oki, du vinner! Man kan aldrig vara helt säker, det finns säkert inga skillnader mellan förstörande komprimering och lossless. Och dessutom så inbillade jag mig nog bara att jag hörde skillnaderna trots att det var så markant inbillning att jag började leta fel i anläggningen.
Spotify har hittat den helige grahl inom musikkomprimering geom att använda ogg och nu kan alla vi lurade stackare som sitter med hopplöst föråldrade uppblåsta flac-filer äntligen göra oss av med allt sånt samt med gott samvete börja streama allt från Spotify.
För vi har ju full kontroll över allt som streamas från Spotify, eller vänta nu? Vi har ju ingen kontroll öht av materialet från Spotify. Hur vet vi att allt är komprimerat på identiskt vis när det kommer från Spotify? Nej just ja, sist jag hörde så hade de ju inte ens enhetlig bitrate? Nåja, strunt samma, vi litar blint på att folket bakom Spotify kan det här och alltid levererar superperfektast ogg-komprimering under alla omständigheter. Och bara från de bästa upptagningarna samt de bästa mastringarna.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 09:05

markusA skrev:Oki, du vinner! Man kan aldrig vara helt säker, det finns säkert inga skillnader mellan förstörande komprimering och lossless. Och dessutom så inbillade jag mig nog bara att jag hörde skillnaderna trots att det var så markant inbillning att jag började leta fel i anläggningen.
Spotify har hittat den helige grahl inom musikkomprimering geom att använda ogg och nu kan alla vi lurade stackare som sitter med hopplöst föråldrade uppblåsta flac-filer äntligen göra oss av med allt sånt samt med gott samvete börja streama allt från Spotify.
För vi har ju full kontroll över allt som streamas från Spotify, eller vänta nu? Vi har ju ingen kontroll öht av materialet från Spotify. Hur vet vi att allt är komprimerat på identiskt vis när det kommer från Spotify? Nej just ja, sist jag hörde så hade de ju inte ens enhetlig bitrate? Nåja, strunt samma, vi litar blint på att folket bakom Spotify kan det här och alltid levererar superperfektast ogg-komprimering under alla omständigheter. Och bara från de bästa upptagningarna samt de bästa mastringarna.

1. Välj en låt som du har på CD
2. Spela upp samma låt på Spotify
3. Spela upp samma låt på en dålig mp3 ripp.

Nu påstår du att du en gång har hört en mp3 låt som lät röv.
Jag skulle gärna vela ha reda på vilken låt det är.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-15 11:35

Det jag ville poängtera var att jag inte visste att mp3 filen var den som spelades, jag trodde att det var flac filen och skillnaden var så stor att jag började leta fel.
Om man väljer låt med omsorg och ser till att förutsättningarna är de bästa möjliga så är jag övertygad om att det blir i det närmaste omöjligt att höra skillnad filformaten emellan men vi lever inte i en tillrättalagd värld och ofta så blir inte källmaterialet perfekt vilket gör att man löper risk till hörbara försämringar.
Följaktligen kommer man ibland att höra skillnader och ibland inte, jag föredrar att plocka bort det "riskmomentet" ur ekvationen och kör sålunda lossless.
Och för att förtydliga ytterligare en aning. Det som var tydligt märkbart var att musiken tappade själen på mp3 filen, den var inte lika levande och kändes allmänt platt. Det var inga stora tonala skillnader jag kunde sätta fingret på utan det var själva musikupplevelsen som plötsligt bara blev tråkig.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 12:25

markusA skrev:Det jag ville poängtera var att jag inte visste att mp3 filen var den som spelades, jag trodde att det var flac filen och skillnaden var så stor att jag började leta fel.
Om man väljer låt med omsorg och ser till att förutsättningarna är de bästa möjliga så är jag övertygad om att det blir i det närmaste omöjligt att höra skillnad filformaten emellan men vi lever inte i en tillrättalagd värld och ofta så blir inte källmaterialet perfekt vilket gör att man löper risk till hörbara försämringar.
Följaktligen kommer man ibland att höra skillnader och ibland inte, jag föredrar att plocka bort det "riskmomentet" ur ekvationen och kör sålunda lossless.
Och för att förtydliga ytterligare en aning. Det som var tydligt märkbart var att musiken tappade själen på mp3 filen, den var inte lika levande och kändes allmänt platt. Det var inga stora tonala skillnader jag kunde sätta fingret på utan det var själva musikupplevelsen som plötsligt bara blev tråkig.

Där kan jag för så vitt hålla med dig.
Det är en hel del ruttna utgåvor på Spotify som jag ibland råkar lyssna på.
Vill man undvika dessa så är det väl egentligen bäst att köra CD eller Vinyl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-15 12:40

markusA skrev:För vi har ju full kontroll över allt som streamas från Spotify, eller vänta nu? Vi har ju ingen kontroll öht av materialet från Spotify. Hur vet vi att allt är komprimerat på identiskt vis när det kommer från Spotify? Nej just ja, sist jag hörde så hade de ju inte ens enhetlig bitrate? Nåja, strunt samma, vi litar blint på att folket bakom Spotify kan det här och alltid levererar superperfektast ogg-komprimering under alla omständigheter. Och bara från de bästa upptagningarna samt de bästa mastringarna.

Har jag sagt att vi har full kontroll över det som streamas på spotify? Jag pratade om kodningen, vilket var det som du klagade på när du talade om problemet med mp3. Det är ju precis därför jag och andra föreslog att du ska testa utanför spotify.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-15 16:11

Svarade inte mitt förra inlägg på den biten? Med snålkodning så riskerar man att åka på minde väl kodade exempel, kör man lossless så slipper man det helt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-15 19:18

markusA skrev:Svarade inte mitt förra inlägg på den biten? Med snålkodning så riskerar man att åka på minde väl kodade exempel, kör man lossless så slipper man det helt.

Fast varför skulle dom snålkoda olika mellan olika album? hör ni skillnader på Spotify jämfört med fysiska skivor så är det olika utgåvor, snålkodningen gör så pass liten skillnad att dom flesta inte hör någon skillnad överhuvudtaget, och väldigt liten skillnad för dom som kan höra skillnad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-15 19:24

JB skrev:
markusA skrev:Svarade inte mitt förra inlägg på den biten? Med snålkodning så riskerar man att åka på minde väl kodade exempel, kör man lossless så slipper man det helt.

Fast varför skulle dom snålkoda olika mellan olika album? hör ni skillnader på Spotify jämfört med fysiska skivor så är det olika utgåvor, snålkodningen gör så pass liten skillnad att dom flesta inte hör någon skillnad överhuvudtaget, och väldigt liten skillnad för dom som kan höra skillnad.

Det råder väl osäkerhet om hur de får fonogrammen levererade? Gör de rippningen själva? Är sedan överföringen till lyssnaren "rak"?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-15 19:47

RogerGustavsson skrev:
JB skrev:

Det råder väl osäkerhet om hur de får fonogrammen levererade? Gör de rippningen själva? Är sedan överföringen till lyssnaren "rak"?

Spotify gör konverteringen själva, det måste dom göra eftersom dom har flera olika bitrates också, 320 kbps för premium och 160 för alla andra.

Vi har ett album och en EP på Spotify och jag har för mig att det står ganska tydligt att man ska skicka lossless .wav eller .flac när man skickar in låtarna till dom, så förhoppningsvis är ingen dum nog att skicka in tex 128 kbps Mp3 som sedan konverteras till OGG av Spotify, men när det gäller skivbolag så har jag svårt att tro att något av dom har så dålig koll att dom skulle göra det (om det nu ens går)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-15 20:32

Kul med bakgrundsinformation. Vilken grupp är det?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-15 22:36

RogerGustavsson skrev:Kul med bakgrundsinformation. Vilken grupp är det?

http://open.spotify.com/track/76fKYsJF6R88Gyo44FTvw6 :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi