Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:En sista sak (det här tar aldrig slut verkar det) DQ-20 nämner specifikt samverkan mellan väggen bakom högtalarna och väggen bakom lyssnaren, och specifikt talar han om ståendevågen. Jag vill därför nämna att det som är potentiellt problematiskt framförallt är resonansen mellan dessa väggar, inte ståendevågorna. Ståendevågen från bakväggen (när en statisk ton spelas) befinner sig ju t ex mellan väggarna, och den är i sig skapligt harmlös. Men resonansen (som i och för sig kan påstås vara en >dubbelvikt stående våg) mellan väggen man har framför sig och den man har bakom sig är av ondo. Detsamma gäller i viss mån efterklang i logen. Reflekterade ljud från väggarna är helt okej, och brukar behövas för att det inte skall kännas konstigt i rummet, men efterklang kan vara destruktivt när det gäller att bevara möjligheten att höra in ackurat i ljudbilden, från logen.
Ja, rätt ska vara rätt. Du har tagit upp detta tidigare och jag förstår skillnaden men har svårt att vänja mig av med att skriva stående våg om en stående våg med kvardröjande energi.Men jag är ändå förvånad att loge-modellen missförstås som den konceptuella modell det är. Kanske är det så att man tittar på dina hemmabiokonstruktioner som finns på nätet och tänker "jaså, det är det som är "logetänkande". Alla läser ju inte gamla nummer av MoLt varje kväll innan de går och lägger sig...
/DQ-20
PerStromgren skrev:Vi fortsätter!![]()
Finns det anledning att mäta tonkurvan med mikrofon i ett lyssningsrum? De svar jag fått hittills antyde att det är bortkastad möda.
IngOehman skrev:
Det finns inte ens ett entydigt svar på vad "tonkurva på lyssningsplats" är för något. En tonkurva är ett streck på ett papper, vars relation till verkligheten kan se ut på många olika sätt.
Vh, iö
bootstrap skrev:Det finns säker lika många varianter att mixa som det finns ljudtekniker, dom flesta av oss här minns kanske Robyn dokumentären där dom mixar i hennes bil.
Det jag tror Bill50x menar något liknande som jag läste i en pdf om Carlssons konstruktions principer. Kortfattat menade man på att musik (live) behöver rumsinformation (bra akustik) för att komma till sin rätt. Texten säger också att modernare inspelningar (gammal text?) inte innehåller lika mycket akustik information som förr, till nackdel för musiken men till fördel för musikåtergivningen i ett vardagsrum som också tillför akustik information till musiken, bra eller dåligt.
Jag tänker mig således att man vill behålla eller skapa bra akustik samtidigt som man försöker minska den dåliga akustiken i sitt lyssningsrum.
Alton skrev:bootstrap skrev:Det finns säker lika många varianter att mixa som det finns ljudtekniker, dom flesta av oss här minns kanske Robyn dokumentären där dom mixar i hennes bil.
Det jag tror Bill50x menar något liknande som jag läste i en pdf om Carlssons konstruktions principer. Kortfattat menade man på att musik (live) behöver rumsinformation (bra akustik) för att komma till sin rätt. Texten säger också att modernare inspelningar (gammal text?) inte innehåller lika mycket akustik information som förr, till nackdel för musiken men till fördel för musikåtergivningen i ett vardagsrum som också tillför akustik information till musiken, bra eller dåligt.
Jag tänker mig således att man vill behålla eller skapa bra akustik samtidigt som man försöker minska den dåliga akustiken i sitt lyssningsrum.
Länken fungerar inte, så jag kan tyvärr inte läsa texten. Vad menade han att man behövde rumsinformationen till? I studios brukar man ju i varje fall ta hänsyn till reverb genom lämpligt Rt60, så man får önskad klang (vilket väl förvisso är en smaksak avhängigt vilket sound man vill ha). Förr i tiden, som jag förstått, var det mycket vanligare att man dödade rummen. Live blir det förstås ett eget kapitel...
Sista meningen blir onödigt krånglig och borde vara att man vill skapa bra akustik i lyssningsrummet. Sen handlar det om att definiera "bra". Där har jag ännu inte stött på nåt problem med den konventionella visdomen, att dämpa på lämpliga ställen och frekvenser samt kombinera dämpningen med diffusion.
bootstrap skrev:Carlssonplanet är hopplösa med deras excel dokument. Här.
http://www.carlssonplanet.com/downloads_old/uploads/carlsson_ortho.pdf
Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are likely to have a more accurately flat frequency
response performance in actual use than any other loudspeaker. There are three reasons to prefer
their virtually flat frequency response performance to the largely unknown frequency response
performances of other loudspeakers[...]
Komorok skrev:Eller en marknadsförares säljtext?
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Eller en marknadsförares säljtext?
Ja, vilket är det?
PerStromgren skrev:bootstrap skrev:Carlssonplanet är hopplösa med deras excel dokument. Här.
http://www.carlssonplanet.com/downloads_old/uploads/carlsson_ortho.pdf
Menar du inte pdf-dokument?
Nå, det där dokumentet innhåller en paragraf som anspelar på frågan i den här tråden:Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are likely to have a more accurately flat frequency
response performance in actual use than any other loudspeaker. There are three reasons to prefer
their virtually flat frequency response performance to the largely unknown frequency response
Kan detta vara Stig C:s åsikter?
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:bootstrap skrev:Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are likely to have a more accurately flat frequency
Kan detta vara Stig C:s åsikter?
Det där är Stig Carlssons egna ord som Stig Carlsson personligen själv skrivit och det är utan inflytande från någon annan. Det är alltså ingen marknadsförares säljtext för ingen marknadsförare har tillfrågats eller varit med då Stig Carlsson skrev sitt dokument.
Peter
JM skrev:I StereoHifi böckerna från 1970-talet är Stig Carlssons högtalare uppmätta i samma rum som övriga högtalare och hade oftast den mätmässigt rakaste kurvan.
Mikrofonen skiljer inte på direktljud, tidiga reflexer, sena reflexer, stående vågor, resonanser mm utan allt registreras till en enda rak för ögat snygg kurva som inte har något med hur ljudet låter.
bootstrap skrev:Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are likely to have a more accurately flat frequency
PerStromgren skrev:Kan detta vara Stig C:s åsikter?
petersteindl skrev:Det där är Stig Carlssons egna ord som Stig Carlsson personligen själv skrivit och det är utan inflytande från någon annan. Det är alltså ingen marknadsförares säljtext för ingen marknadsförare har tillfrågats eller varit med då Stig Carlsson skrev sitt dokument.
Mvh
Peter
JM skrev: I StereoHifi böckerna från 1970-talet är Stig Carlssons högtalare uppmätta i samma rum som övriga högtalare och hade oftast den mätmässigt rakaste kurvan.
Mikrofonen skiljer inte på direktljud, tidiga reflexer, sena reflexer, stående vågor, resonanser mm utan allt registreras till en enda rak för ögat snygg kurva som inte har något med hur ljudet låter.
JM
PerStromgren skrev:Tack för utläggningen , Peter!
Vad använder du sedan mätningarna till? Strävar du eter att uppnå något speciellt mätresultat?
Martin skrev:Ingvar får såklart vara expert på sin egen modell, men det är ju så enkelt att avfärda alla former av invändningar med att de som inte håller med måste ha missförstått. Nu tror ju inte jag att jag har missförstått den, jag har själv använt den i mitt eget lyssningsrum. Jag pratar inte om vilka praktiska konsekvenser den KAN få utan vilka praktiska konsekvenser den oftast får:
I mitt tycke:
-För mycket dämpning kring högtalarna och högtalarväggen som gör ljudet för torrt på normala studioinspelningar som ofta saknar riktig rumsinformation att relatera till. Dvs för mycket fokus på att öppningen ut från logen bakom högtalarna ska vara fritt från rummets egen akustik.
-För mycket fokus på rak frekvensgång vid lyssningsplats där alla tidiga mätbara reflexer är av ondo.
Alla får göra som de själva tycker är bäst i sin "loge" men man kan ju tycka olika om resultaten.
petersteindl skrev:Direktljudet inklusive närliggande väggar skall vara så rakt som möjligt.
Den totalt utstrålade energin från högtalaren vill jag ha så rak som möjligt.
Vinkeln mot tak som ger första takreflexen i lyssnarposition vill jag ha så rak som möjligt.
Vinkeln mot golv som ger första golvreflexen i lyssnarposition vill jag ha så rak som möjligt.
Men det viktigaste är att få till det så att summan av takreflexen och golvreflexen blir så rak som möjligt i området från ungefär 200 Hz till 4 kHz d v s genom hela delningens frekvensområde och lite över en oktav till neråt i frekvens.
DVD-ai skrev:Man får stå ut med att det låter såhär tror jag, det är alltså något som jag upplevt på samtliga anläggningar jag lyssnat på, att knappt ca 1/3 av rummets sidoväggar får ett hål där rumsinformationen är bristfällig.
Men detta sker med ENORM vinst på exakt allt annat så det är ett totalt icke problem så som jag ser det, eftersom övriga egenskaper som gynnas är subjektivt klart viktigare
Klart att skulle en lösning komma så att detta "hål" inte behövdes så är det ju enbart positivt om det inte drabbar allt annat![]()
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 47 gäster