Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag tycker om den här tekniken med att gömma kontroller som inte används dagligen under en lucka.
Yamaha CX 2000. Källa: audio-heritage.jp
Med luckan stängd.
Morello skrev:Sist men inte minst har den prestanda av toppkaliber!
Jag håller med föregående talare om det mesta.
Gillar dock inte att volymkontrollen är av den mångvarviga typen och dessutom är den vinkelhastighetavkännande.
En top notch-volymkontroll bör enligt mitt ringa förmenande vara så beskaffad att en anlaog pot (av toppkvalitet med rätt känsla) styr en ADC. Sedan låter man ADC's digitala utdata sköta halvledarswitcharna i själva volymkontrollen (som givetvis är av toppklass den med).
Vinylcalle skrev:
Gillar mitt nya försteg. Har dessutom Mono-omkopplare vilket jag saknade på mitt förra.
PappaBas skrev:celef skrev:det finns alldeles för få visionärer, om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp av konstnärer så skulle vi slippa en massa fjantprodukter. här har dom små företagen en chans att ta marknadsandelar, men icke, dom svansar efter storföretagen och vill va och se ut som dom, det är trist!
Efterapar storföretagen hur då? Genom att designa lika dåliga produkter fast med konstnärligt utseende?
"Ja denna förförstärkare symboliserar en postmodern interpretation av jagets kamp i det moderna samhället... jag har valt att jobba i naturmaterial"![]()
Nä du kan inte bara ta en konstnär som skall spika på lite "good looks".
Jag tror dock det finns en stor marknadspotential för väldesignade produkter från små tillverkare. Där finns det ett tomrum som jag ser det.
Ja fram för visionärer det håller jag med om.
Men jag är övertygad om att det är totalt döfött att bara fokusera på en aspekt av en produkt. Det kommer inte sälja.
Du verkar vilja ha fler försteg som ser ut som Brödrost/Frankensteins monstret eller andra esoteriska designer som appellerar till otroligt smala kundsegment?
All respekt för den som gillar den, smak är subjektivt. Men jag tror det är en väldigt polariserande design om jag säger så.
En produkt kommer alltid att vara en kompromiss. Du ser ju hur mycket det spretar inom denna tråd bara.
En bra estetiskt design i detta fall är en som en tillräckligt stor grupp av kundkretsen tycker är tillfredställande eller snygg. Ja det behöver inte bli tråkigt eller dåligt för det.
För mig så har en väldesignad produkt (som uppfyller de kriterier vi pratat om) kommit väldigt långt på vägen till en estetiskt tilltalande produkt.
celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
RogerJoensson skrev:celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
Det skulle vara intressant att få prova på förstärkare konstruerade av kvinnor som är teknik-o-intresserade.
DQ-20 skrev:RogerJoensson skrev:celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
Det skulle vara intressant att få prova på förstärkare konstruerade av kvinnor som är teknik-o-intresserade.
Intressant, ja, men inte ekonomiskt försvarbart. Hifi är en helt otroligt mansdominerad sport.
PerStromgren skrev:Roger, jag är inte heller något fan av passiva "försteg" - av precis de skäl du räknar upp- , men tyckte det såg så redigt ut. Minimalistiskt, liksom.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Roger, jag är inte heller något fan av passiva "försteg" - av precis de skäl du räknar upp- , men tyckte det såg så redigt ut. Minimalistiskt, liksom.
Jag tyckte inte det såg minimalistiskt ut... då hade man valt en mycket mindre lådstorlek.
RogerJoensson skrev:celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
PerStromgren skrev:DQ-20 skrev:
Intressant, ja, men inte ekonomiskt försvarbart. Hifi är en helt otroligt mansdominerad sport.
Nu tappade du mig. Var finns kopplingen mellan den kvinnliga konstruktören, det ekonomiska och att hifi är mansdominerat?
Bill50x skrev:Jag tycker det räcker med att alltid göra något som är bättre.
/ B
Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?
Bill50x skrev:Jag tycker det räcker med att alltid göra något som är bättre.
/ B
Fjonkalicious skrev:Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?
Du menar en sladdfjärrkontroll? Känns modernt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster