Den stora förstegstråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Den stora förstegstråden

Inläggav UrSv » 2015-02-19 21:36

Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-19 22:58

Där finns topnotch-poten. Den kostar 700 euro.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-02-20 01:50

PerStromgren skrev:Jag tycker om den här tekniken med att gömma kontroller som inte används dagligen under en lucka.

Bild
Yamaha CX 2000. Källa: audio-heritage.jp

Bild
Med luckan stängd.

Klassiskt Japanskt. Ett bra sätt att dölja reglage och knappar som inte används till vardags.

Bild

Gillar mitt nya försteg :mrgreen:. Har dessutom Mono-omkopplare vilket jag saknade på mitt förra.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-20 02:47

Morello skrev:Sist men inte minst har den prestanda av toppkaliber!

Jag håller med föregående talare om det mesta.

Gillar dock inte att volymkontrollen är av den mångvarviga typen och dessutom är den vinkelhastighetavkännande.

En top notch-volymkontroll bör enligt mitt ringa förmenande vara så beskaffad att en anlaog pot (av toppkvalitet med rätt känsla) styr en ADC. Sedan låter man ADC's digitala utdata sköta halvledarswitcharna i själva volymkontrollen (som givetvis är av toppklass den med).

Varför halvledarswitchar? Reläer är väl skojigare (knatter knatter)? Annars kan man ju använda halvledare och sedan koppla till en ljudmaick som ger ett litet "klick" i en högtalare (förståss av högsta kvalitet den också) som man har inne i försteget. Lite som en del automobiler som har halvledarswitch till körriktningsvisaren, fast det låter som ett riktigt relä, precis som på farfars tid.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-20 08:27

Jag vill lyssna på musiken inte på massa oljud från försteget!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-20 08:37

Vinylcalle skrev:
Bild

Gillar mitt nya försteg :mrgreen:. Har dessutom Mono-omkopplare vilket jag saknade på mitt förra.

Grattis! Vilken "guldklimp"!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-20 10:05

Passivt, någon? Ett snyggt bygge, tycker jag i alla fall.

Bild
Källa: http://www.thel-audioworld.de/bauteile/ ... assivv.htm
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-20 10:35

Om man vill kunna koppla ihop valfria apparater, så är en passiv volymkontroll en inte-så-bra-idé alla gånger. Antingen blir inimpedansen låg, eller så blir utimpedansen hög och dessutom olika beroende på volymkontrollens läge. Det kan leda till orak frekvensgång, distorsion och störningskänslighet (som varierar med volymkontrollens läge). Jag begriper inte varför chassiet är jordat vid potten och inte vid uttagen.
Snyggt bygge? Det är ju rätt mycket ingenting (mest tomt innanför skalet, två omärkta rattar på en omärkt frontpanel osv), men om det är vad man gillar, så visst.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-20 10:44

Roger, jag är inte heller något fan av passiva "försteg" - av precis de skäl du räknar upp- , men tyckte det såg så redigt ut. Minimalistiskt, liksom.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-20 10:58

Mitt drömförsteg ser ut så här:
-2-kanal.
-Total avsaknad av BLÅ lysdioder.
-En tung fjärr med volymratt och ett fåtal vitala knappar. Typ ingångsväljare, skip och pause.
-Alla rattar och spakar ska ha den där sköna känslan.
-Ett enklare RIIA-steg. (De riktiga nördarna har ändå ett separat)
-Menyfri med dedikerade knappar för varje funktion.
-Display. Endast för att visa inställd nivå. (som kan dimmas/släckas).
-VU-mätare är en våt dröm som kanske är svårt att implementera för olika slutsteg.

Själv har jag en Rotel RC-995. Hyggligt men den får inga stående ovationer.
Använder även en 40 år gammal Sansui AU-9900 som försteg i min andra anläggning.
Den kvalitetskänslan går inte av för hackor. Mycket trevlig.
Den har dessutom funktionen som pratades om tidigare att kasta om höger/vänster.

Kom just på att bägge mina försteg har volymen centralt placerad i mitten!
Så det måste jag ju gilla :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-20 11:27

PappaBas skrev:
celef skrev:det finns alldeles för få visionärer, om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp av konstnärer så skulle vi slippa en massa fjantprodukter. här har dom små företagen en chans att ta marknadsandelar, men icke, dom svansar efter storföretagen och vill va och se ut som dom, det är trist!

Efterapar storföretagen hur då? Genom att designa lika dåliga produkter fast med konstnärligt utseende?
"Ja denna förförstärkare symboliserar en postmodern interpretation av jagets kamp i det moderna samhället... jag har valt att jobba i naturmaterial" :D
Nä du kan inte bara ta en konstnär som skall spika på lite "good looks".

Jag tror dock det finns en stor marknadspotential för väldesignade produkter från små tillverkare. Där finns det ett tomrum som jag ser det.
Ja fram för visionärer det håller jag med om.
Men jag är övertygad om att det är totalt döfött att bara fokusera på en aspekt av en produkt. Det kommer inte sälja.

Du verkar vilja ha fler försteg som ser ut som Brödrost/Frankensteins monstret eller andra esoteriska designer som appellerar till otroligt smala kundsegment?
All respekt för den som gillar den, smak är subjektivt. Men jag tror det är en väldigt polariserande design om jag säger så.

En produkt kommer alltid att vara en kompromiss. Du ser ju hur mycket det spretar inom denna tråd bara.
En bra estetiskt design i detta fall är en som en tillräckligt stor grupp av kundkretsen tycker är tillfredställande eller snygg. Ja det behöver inte bli tråkigt eller dåligt för det.
För mig så har en väldesignad produkt (som uppfyller de kriterier vi pratat om) kommit väldigt långt på vägen till en estetiskt tilltalande produkt.

Det är uppenbart att vi tycker helt olika, jag tror och är övertygad att om tillverkare vågade ta hjälp av konstnärer så skulle apparaterna attrahera en större publik. Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
Bikinitider

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-20 11:40

celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!

Det skulle vara intressant att få prova på förstärkare konstruerade av kvinnor som är teknik-o-intresserade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-20 11:51

RogerJoensson skrev:
celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!

Det skulle vara intressant att få prova på förstärkare konstruerade av kvinnor som är teknik-o-intresserade.

Intressant, ja, men inte ekonomiskt försvarbart. Hifi är en helt otroligt mansdominerad sport.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-20 11:54

DQ-20 skrev:
RogerJoensson skrev:

Intressant, ja, men inte ekonomiskt försvarbart. Hifi är en helt otroligt mansdominerad sport.

Nu tappade du mig. Var finns kopplingen mellan den kvinnliga konstruktören, det ekonomiska och att hifi är mansdominerat?
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-20 12:11

Vill bara tillägga att orsaken till att jag skrev kvinnor bara var för det nämndes män i det jag svarade på (för att unvika missförstånd). Jag är nämligen helt ointresserad om det rör sig om kvinnliga eller manliga konstruktörer. Det borde inte spela någon som helst roll.

Det intressanta var apparater konstruerade av teknikointresserade personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-20 12:51

PerStromgren skrev:Roger, jag är inte heller något fan av passiva "försteg" - av precis de skäl du räknar upp- , men tyckte det såg så redigt ut. Minimalistiskt, liksom.

Jag tyckte inte det såg minimalistiskt ut... då hade man valt en mycket mindre lådstorlek. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-20 13:03

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Roger, jag är inte heller något fan av passiva "försteg" - av precis de skäl du räknar upp- , men tyckte det såg så redigt ut. Minimalistiskt, liksom.

Jag tyckte inte det såg minimalistiskt ut... då hade man valt en mycket mindre lådstorlek. 8)

Nu finns ju faktiskt plats för ett kretskort med ett linjesteg - så att apparaten blir användbar. :)
Den är alltså inte riktigt färdigmonterad.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-20 13:15

RogerJoensson skrev:

PerStromgren skrev:
DQ-20 skrev:

Nu tappade du mig. Var finns kopplingen mellan den kvinnliga konstruktören, det ekonomiska och att hifi är mansdominerat?

Jag tror ni helt missar Rogers poäng.

Hans poäng har inget med kvinnor och män eller kvinnlighet/manlighet att göra, den har att göra med att det nog är nödvändigt att den som konstruerar en hifi-apparat är tekniskt kompetent. Annars kan man ju inte konstruera någonting. Men kanske var en del av hans poäng även oironisk, nämligen att det skulle vara intressant att få ta del av vad teknikointresserade kvinnor har för visoner om en optimal hifi-apparat. Även den som saknar allt intresse för teknik kan ju ha en känsla för hur det skall kännas att hantera en apparat och vad man vill att den skall göra.

Med det sagt tror jag varken på att ta in konstnärer för saker som har med funktionalitet att göra, att rådfråga gemene man om vad de anser att de vill ha, som har med funktionalitet att göra, att köra på i samma kantiga spår som företagen gör idag, eller att följa trender från massan av tillverkare.

Det som behövs är en kombination av kreativitet och att våga bortse ifrån vad folk tror att de vill ha. Om man hittar på tillräckligt bra saker så kommer de att överträffa vad folk förväntar sig och vill ha. DET är rätt väg att gå. Alltid.

Och med DET sagt kan konstnärlighet vara en av de viktigaste faktorerna. Så min invändning handlar bara om tumregellösningen "anlita en konstnär".

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-02-20 14:00, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-20 13:56

"Om man hittar på tillräckligt bra saker så kommer de att överträffa vad folk förväntar sig och vill ha. DET är rätt väg att gå. Alltid. "

Där har vi veckans tumregel.

Redigerat: Delar av tumregeln försvann.
Senast redigerad av Morello 2015-02-20 14:17, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-20 14:00

Va? Hur tänkte du där egentligen? :o :?

Det betyder ju ingenting när du klippt bort det som "DET" syftade på.

- - -

Om du vill hänvisa till något, så hänvisa till det som innehöll själva informationen: "Det som behövs är en kombination av kreativitet och att våga bortse ifrån vad folk tror att de vill ha. Om man hittar på tillräckligt bra saker så kommer de att överträffa vad folk förväntar sig och vill ha."

Och det är ingen tumregel. Det är dock en sats som kan beskyllas för att vara självdefinierande. Detta eftersom "tillräckligt bra" uppenbart definieras som det som överträffar folks förväntningar. Så förstår man vad det står, och tänker lite själv, så förstår man nog även vad det betyder att det är rätt väg att gå. Det handlar om en väg av strävan - att söka det som är bättre än folk förväntar sig, snarare än att lägga ribban lågt och göra det som folk vill ha, utifrån sin (begränsade, får man utgå ifrån) kunskap om möjligheterna och vad som går att göra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-20 14:17

Nu är hela tumregeln med. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-20 15:59

Jag tycker det räcker med att alltid göra något som är bättre.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-20 16:53

Bill50x skrev:Jag tycker det räcker med att alltid göra något som är bättre.

/ B

Själver så äja intesällanernöjder mädäbästa . . . typ :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-20 17:09

Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-20 17:15

Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?

Du menar en sladdfjärrkontroll? Känns modernt... :lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-20 17:52

Inlägget av Alexi bör snarast förflyttas till Vintage-avdelningen . . . typ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-20 19:18

Vi har sladdfjärr på våran thomson toppmatade VHS-video, den fungerar alltid utmärkt, man behöver inte ens rikta den mot videon, det är skönt när man ligger i soffan, men ibland önskar jag att sladden var avtagbar
Bikinitider

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-20 20:53

Relä is da shit, härligt att höra när det klickar :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-20 21:45

Bill50x skrev:Jag tycker det räcker med att alltid göra något som är bättre.

/ B

Jag har lite svårt att hålla med om det.
Det kan ju förvisso bli just BÄTTRE då. Men det behöver ju inte innebära att det blev BRA bara för att det blev bättre.

En dålig produkt som ersätts av en annan - bättre - dålig produkt.

Det känns litegrann som resursslöseri. Förvisso är det väl så det ofta fungerar.
Vaxrullespelaren med tratt ersattes av stenkakespelaren med tratt. Sen kom ståltråds-"bandspelaren", och stenkakespelaren med elektronik, etc... Den andra bättre än den ena. Men ingen av dem bra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-21 10:32

Fjonkalicious skrev:
Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?

Du menar en sladdfjärrkontroll? Känns modernt... :lol:

Framförallt skulle det både bli snyggt, smidigt och ergonomiskt. Då kan man gömma resten av anläggningen i ett annat rum tom. om man vill.

Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi