Bra mätmikrofon från 4sound?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Bra mätmikrofon från 4sound?

Inläggav zartok » 2015-02-19 11:23

Ohoy. Då jag kommer fortsätta bygga högtalare så funderar jag på att köpa mig en egen mätmikrofon. Den jag har nu är en umik som är lånad av tvett som tidigare huserade här. Jag har lånat den så länge och längre blir det, så det är nästan lika att köpa en egen.

Finns det någon bra och inte i miljonklassen på 4sound, Kjell, teknikmagasinet eller... Ja, hifiklubben? Umeå är området och förvirringen är total. Men jag vet att ni har koll som vanligt :)

Om tråden är fel så placera den gärna bättre (typ ot funderade jag på)
Gottmos!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Bra mätmikrofon från 4sound?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-19 13:51

Umik är väl bra eftersom den har en kalibreringsfil? Att köpa billiga mätmikrofoner utan känd frekvensgång känns fel om du vill ha någon precision i mätandet. Köp en med åtföljande kalibrering. Du hittar inte sådana i de butiker du nämnt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-19 14:43

Attans. Hade gärna köpt en egen mic.

Finns det någon bra mic inklusive kalibreringsfil som går att beställa från Europa eller säljer någon sin umik?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-19 15:13

zartok skrev:Attans. Hade gärna köpt en egen mic.

Finns det någon bra mic inklusive kalibreringsfil som går att beställa från Europa eller säljer någon sin umik?

Finns åtminstone i USA för 137 dollar inkl frakt till Sverige.

http://cross-spectrum.com/measurement/c ... _umik.html

PS. Äntligen en amerikans leverantör som erkänner att de kan ha internationella kunder som använder bokstäver de inte känner igen! "We ask that customers who communicate using non-romanized languages to please attempt to anglicize your name and shipping information as best as possible."
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-19 19:37

Om du inte skall leta detaljer i avvikelser på återgivningen duger en Behringer ECM8000 ganska långt. Den finns hos 4Sound, Conrad, Thomann m.fl. Jag använder själv en sådan och den är tillräckligt noggrann inom det hörbara registret typ 40-15.000 Hz även om den är specad 15-20.000 Hz (den är minst noggrann i respektive ändar av mätområdet).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-19 20:15

Fadt nu är väl Umik lite mera än en kalibrerad mikrofon? Den tar väl bort behovet av en mikrofonförstärkare? Om du ska köpa mikrofon+mikrofonförstärkare blir det dyrare.

Det finns kalibrerade mkirofoner att köpa från ca 700 kr i Tyskland. Mikronfonförstärkare tillkommer.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-19 21:04

Kalejdokom skrev:Om du inte skall leta detaljer i avvikelser på återgivningen duger en Behringer ECM8000 ganska långt. Den finns hos 4Sound, Conrad, Thomann m.fl. Jag använder själv en sådan och den är tillräckligt noggrann inom det hörbara registret typ 40-15.000 Hz även om den är specad 15-20.000 Hz (den är minst noggrann i respektive ändar av mätområdet).

Om nedanstående stämmer, så gäller det att välja ett bättre exemplar (kontrollmäta) eller ha en väldig tur.
http://www.cross-spectrum.com/weblog/2009/07/
Bild
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-19 21:14

Ser likadant ut från andra kalibratörer, https://www.hifi-selbstbau.de/grundlage ... uebersicht

När det gäller de billigaste mikrofonerna liknande Behringer ECM-8000 sker antagligen ingen selektering hos tillverkarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-19 22:03

Det var just de där kurvorna jag hade i minnet när jag skrev mitt inlägg. Minns inte att det stack iväg så över 10kHz, men det handlar annars ju om ca 2-3 dB fel och det kanske inte är så problematiskt för den som vill veta på en höft hur högtalaren presterar.

Men det går ju att få den kalibrerad. Hifi-Selbstbau kalibrerar för 25 Euro, så det kanske man borde göra för att sova gott om natten :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-19 22:11

Kalejdokom skrev:Men det går ju att få den kalibrerad. Hifi-Selbstbau kalibrerar för 25 Euro, så det kanske man borde göra för att sova gott om natten :) .

Fast det springer nog iväg en del eftersom det priset kräver att man köper en mikrofon av dem också och så lite frakt på det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-19 22:25

Njae, med min knackiga skoltyska tycker jag att det ser ut som att jag kan skicka min mik för kalibrering. Här finns ju anvisning och postadress angiven:

http://lasip.hifi-selbstbau.de/index.ph ... &Itemid=64

Edit: fråga skickad, så får vi se vad dom svarar. Jag laddade ner deras exempelfil och den funkade rakt av i REW.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-20 08:52

Deras hemsida är verkar vara lite so och så beroende på hur man kommer in. I vilket fall har den mikrofoner inklusive kalibreringsfiler för både 0-gradersriktning och 90-gradersriktning från 40 €. Imponerande mycket skrivet om billiga "mät"-mikrofoner och deras brist på just de egenskaperna.

Den som vill ha ett färdigt mätpaket (program+mikrofon+tillbehör) kan titta på Kirchner ATB PC, http://www.kirchner-elektronik.de/produkte/atb-pc.php från 98 €.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-20 10:02

svenska line audio har väl en mikrofon med utmärkt linjäritet utan kalibreringsfil som lämpar sig till högtalarmätningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-02-20 10:32

celef skrev:svenska line audio har väl en mikrofon med utmärkt linjäritet utan kalibreringsfil som lämpar sig till högtalarmätningar

Ja, OM1 är väl tillräckligt linjär för mätningar i hobbynivå och kanske även semiproffsnivå? :)

Har i dagsläget en UMM-6 och den har en ganska hög brusnivå så en OM1 är nog en lämplig ersättare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-20 11:48

Cortado skrev:
celef skrev:svenska line audio har väl en mikrofon med utmärkt linjäritet utan kalibreringsfil som lämpar sig till högtalarmätningar

Ja, OM1 är väl tillräckligt linjär för mätningar i hobbynivå och kanske även semiproffsnivå? :)

Har i dagsläget en UMM-6 och den har en ganska hög brusnivå så en OM1 är nog en lämplig ersättare.

Köp två så kan du extraknäcka som inspelningstekniker...
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-20 13:21

Jag kollade på om1 och den var ju trevligt prissatt för en tusenlapp och dessutom får man stödja ett svenskt företag, så det är jag på. Men det går med kalibreringsfil oroar mig. Är mikrofonen i behov av det för att den ska mäta linjärt i rew? Funderar den annars lika lätt, dvs med usb baktill och in i datorn?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-02-20 14:14

zartok skrev:Jag kollade på om1 och den var ju trevligt prissatt för en tusenlapp och dessutom får man stödja ett svenskt företag, så det är jag på. Men det går med kalibreringsfil oroar mig. Är mikrofonen i behov av det för att den ska mäta linjärt i rew? Funderar den annars lika lätt, dvs med usb baktill och in i datorn?

OM1 kräver ingen kalibreringsfil, den är linjär "naturellt". Dock kräver den att du har ett ljudkort med inbyggd mickförstärkare, vilket i princip alla externa ljudkort för en dryg lax har.

De billigare mickarna, Dayton UMM-6, UMIK etc kräver en kalibreringsfil som talar om för programmet hur den skall kompensera för just den mickens tonkurva. Detta gör ju också att du inte kan mäta linjärt i eventuella program som inte har stöd för att "ta in" kalibrerings-filen.

Gissningsvis är nästa steg uppåt en Earthworks M23 (?) för 3k. Den kräver antagligen också ett ljudkort med mickförstärkare. Jag är tveksam till att prestandaskillnaden motiverar de 2000 kronorna extra som M23'an kostar. (M23 kan vart M26, minns inte i skrivande stund vad den hette. Modellen under M30 iaf).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-20 14:46

zartok skrev:Funderar den annars lika lätt, dvs med usb baktill och in i datorn?
Nej, du måste ha ett externt "riktigt" ljudkort som kan spänningsmata (fantommatning) mikrofonen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-20 15:48

Jag har två st Line Audio CM3 som ju tillverkas med samma krav på noggrannhet som OM1 dock med cardiod-karaktär. De är linjära mellan 100-16000 Hz. Jag skall göra lite mätningar och jämföra med min ECM8000 innan jag skickar den på kalibrering.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-20 15:55

Thomann säljer annars en riktigt billig mic som påstås inkludera individuell kalbreringskurva. Då kan man ju enkelt själv skapa en fil att läsa in i REW så kan man ju mäta med hyfsad noggrannhet:
http://www.thomann.de/se/sonarworks_sw1 ... ophone.htm

Medföljer även mjukvara för mätning av rum och högtalare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-20 16:39

Kalejdokom skrev:Jag har två st Line Audio CM3 som ju tillverkas med samma krav på noggrannhet som OM1 dock med cardiod-karaktär. De är linjära mellan 100-16000 Hz. Jag skall göra lite mätningar och jämföra med min ECM8000 innan jag skickar den på kalibrering.

Grejen med OM1 är att den är framtagen för inspelningsändamål och är inte en billig "mätmikrofon". Den är därför trimmad av tillverkaren så man slipper lägga på eq för att kompensera mikrofonens tillkortakommanden. Mätmikrofoner har oftast ett annat slags hölje. OM1 har ungefär samma längd som en XLR-kontakt. Ska man köra den som mätmick bör man nog fundera på någon form av förlängare. Silvertejpen är din vän. Eller inte.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-20 17:32

Det är inte jättestor skillnad på CM3 och OM1. Storleken är i det närmaste identisk (OM1 smalnar av mot membranöppningen). Priset är exakt samma på båda och noggrannheten specas exakt samma, i det intervall som jag nämnde. Upptagningskaraktären skiljer sig dock något, men vid mätning av högtalare är det ju oftast fråga om mätning rakt framifrån och där är de också lika.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-20 17:41

Kalejdokom skrev:Thomann säljer annars en riktigt billig mic som påstås inkludera individuell kalbreringskurva. Då kan man ju enkelt själv skapa en fil att läsa in i REW så kan man ju mäta med hyfsad noggrannhet:
http://www.thomann.de/se/sonarworks_sw1 ... ophone.htm

Medföljer även mjukvara för mätning av rum och högtalare.

Lite vag beskrivning av Sonarworks mikrofon och programvara. Med mikrofonen följer en provversion av mjukvaran, den kostar sedan 555€. Det verkar vara någon form av mjukvaru EQ som ska köras.

Själva mikrofonen kommer med två kalibreringar, noggrannheten nämns inte.

http://sonarworks.com/product/microphone/

Kalejdokom skrev:Det är inte jättestor skillnad på CM3 och OM1. Storleken är i det närmaste identisk (OM1 smalnar av mot membranöppningen). Priset är exakt samma på båda och noggrannheten specas exakt samma, i det intervall som jag nämnde. Upptagningskaraktären skiljer sig dock något, men vid mätning av högtalare är det ju oftast fråga om mätning rakt framifrån och där är de också lika.

Fast en riktad mikrofon har en avståndsberoende frekvensgång. Det har inte rundtagande.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-22 15:13

Ok, jag menade inte att CM3 var en utpräglad mätmikrofon och det är väl bra om man använder en sådan om man verkligen vill veta något om sina högtalares egenskaper, rent fysiskt.

Jag har i alla fall fått svar av Selbstbau och de kalibrerar min ECM8000 för 25 Euro. Tillkommer frakt t/r på ca 500 kr. Kanske värt att göra det; om man nu har en mätmik så är det väl bra att få veta om man har ett måndagsex eller om den ligger inom spec:en. Får nog bli en tur till Köln med miken :) .

Men finns det verkligen ingen i Sverige, som gör sånt där?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-22 19:17

Kalejdokom skrev:Det är inte jättestor skillnad på CM3 och OM1. Storleken är i det närmaste identisk (OM1 smalnar av mot membranöppningen). Priset är exakt samma på båda och noggrannheten specas exakt samma, i det intervall som jag nämnde. Upptagningskaraktären skiljer sig dock något, men vid mätning av högtalare är det ju oftast fråga om mätning rakt framifrån och där är de också lika.

Nu är ju CM3 ganska "kulig" för att vara en njure men det ÄR skillnad på dem. CM3 har proximityeffekt vilket inte OM1 har. Jag skulle inte använda CM3 som mätmikrofon.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-02-22 20:00

denna var lite cool

http://studiosixdigital.com/audio-hardware/itestmic/

går att köpa i england för drygt 180 pund
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-22 21:12

DQ-20 skrev:Jag skulle inte använda CM3 som mätmikrofon.

Kalejdokom skrev:Ok, jag menade inte att CM3 var en utpräglad mätmikrofon och det är väl bra om man använder en sådan om man verkligen vill veta något om sina högtalares egenskaper, rent fysiskt.

:)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-22 22:56

Kalejdokom skrev:
DQ-20 skrev:Jag skulle inte använda CM3 som mätmikrofon.

Kalejdokom skrev:Ok, jag menade inte att CM3 var en utpräglad mätmikrofon och det är väl bra om man använder en sådan om man verkligen vill veta något om sina högtalares egenskaper, rent fysiskt.

Aha! Så med "en sådan" menade du en "riktig" mätmick! Då är vi ju rörande överens. Jag blir nästan tårögd när känslan av konsensus väller över mig i stora varma vågor.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-23 14:12

Men om jag nu kalibrerar min (dåliga) ECM8000 och lägger in korrigeringsfilen i REW och mäter... Är det då sannolikt att korrigeringen är korrekt oavsett vilket ljudtryck jag mäter? Jag menar att, om man alstrar en ton på 75dB@10kHz och min mik då visar 85dB så lägger man in en korrigering på -10dB@10kHz i programmet.
Om jag sedan mäter en ton på t.ex. 60dB@10kHz, kommer då min mik att visa rätt SPL, 60dB?

Vart vill jag komma? Jo, jag funderar förstås på om det är bättre att köpa en "korrekt" mik som utan korrigering ger rätt mätvärde direkt och att den kanske är mer noggrann än en "dålig" mik med korrigering. Någon som tror sig veta?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-23 15:54

Kalejdokom skrev::)

Men om jag nu kalibrerar min (dåliga) ECM8000 och lägger in korrigeringsfilen i REW och mäter... Är det då sannolikt att korrigeringen är korrekt oavsett vilket ljudtryck jag mäter? Jag menar att, om man alstrar en ton på 75dB@10kHz och min mik då visar 85dB så lägger man in en korrigering på -10dB@10kHz i programmet.
Om jag sedan mäter en ton på t.ex. 60dB@10kHz, kommer då min mik att visa rätt SPL, 60dB?

Vart vill jag komma? Jo, jag funderar förstås på om det är bättre att köpa en "korrekt" mik som utan korrigering ger rätt mätvärde direkt och att den kanske är mer noggrann än en "dålig" mik med korrigering. Någon som tror sig veta?

för att mäta absolut ljudnivå så måste du kalibrera hela mätkedjan, det kan du göra om du har en akustisk ljudkalibrator, då stoppar du miken i den, som genererar en teston i en viss ljudnivå, typ 94db, sedan ställer du in mätprogrammet att visa den ljudnivån, när du sedan mäater högtalare eller vad som utan att ändra inställningarna så får du rätt ljudnivåavläsning
Bikinitider

Nästa

Återgå till Teknikforum