zartok skrev:Jag kollade på om1 och den var ju trevligt prissatt för en tusenlapp och dessutom får man stödja ett svenskt företag, så det är jag på. Men det går med kalibreringsfil oroar mig. Är mikrofonen i behov av det för att den ska mäta linjärt i rew? Funderar den annars lika lätt, dvs med usb baktill och in i datorn?
OM1 kräver ingen kalibreringsfil, den är linjär "naturellt". Dock kräver den att du har ett ljudkort med inbyggd mickförstärkare, vilket i princip alla externa ljudkort för en dryg lax har.
De billigare mickarna, Dayton UMM-6, UMIK etc kräver en kalibreringsfil som talar om för programmet hur den skall kompensera för just den mickens tonkurva. Detta gör ju också att du inte kan mäta linjärt i eventuella program som inte har stöd för att "ta in" kalibrerings-filen.
Gissningsvis är nästa steg uppåt en Earthworks M23 (?) för 3k. Den kräver antagligen också ett ljudkort med mickförstärkare. Jag är tveksam till att prestandaskillnaden motiverar de 2000 kronorna extra som M23'an kostar. (M23 kan vart M26, minns inte i skrivande stund vad den hette. Modellen under M30 iaf).