Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Inläggav zartok » 2015-02-16 10:00

Jag har gjort som dvd har rekommenderat genom hela processen om jag förstått honom rätt, så jag får nog invänta vad han säger om det hela. Att bara mäta mellanregistret kan nog teoretiskt gå om jag drar ut den ena speakon, basarna blir nog något lurigare. Det jag tänker mig är så att mäta den som är högst upp då den har minst störningar. Bör ha iaf.

Du menar att umik ger det resultatet?

Kom just på att det går att göra med basarna samma som med mellanregistret...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-02-16 10:25

Ja, fundera lite. Det gäller att ha en bra plan som funkar så man slipper göra så många mätningar i onödan. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-16 10:36

Jag tycker att du bör lyssna på Martin. Det finns en byggtråd över hans egna byggen som är läsvärd: viewtopic.php?f=3&t=54987
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-16 10:45

Vadå många mätningar i onödan? :D

Jag spanat igenom din sluga tråd, men inväntar dvd, vill inte vänstra. Blir det en till mätning på nya sättet så är det iaf inte hela långa världen :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-20 10:57

Köpt ett mikrofonstativ för att kunna göra bättre och smidigare mätningar.

Nu när jag mäter så ska jag alltså mäta elementeni par för sig, så gott det går. Tyvärr kan jag inte mäta bara två basar, då alla sex är inkopplade. Det som går att göra är att dela högtalaren eller mäta högst upp, vilket är det jag kommer att göra. Så jag kommer göra följande:

En mätning på mellanregistret, micken i mitten av högtalaren en baffelbredd bort.
Samma men en meter bort
Samma men två meter bort

Sen i höjd med det övre elementet, samt olika avstånd.

Sen mäter jag basarna på samma sätt, men tar basen högst upp.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-20 12:27

Dina bilder är borta?!

Om det är basreflex så koppla ut ett element från det dragna kablaget och dra en ny sladd från elementet och ut genom porten. Återskruva elementet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-20 12:55

Märkligt? jag har inte rört bilderna och man kan ju inte ens redigera bort sånt längre bak. Skumt.

Tyvärr är det slutna lådor, så jag kan inte göra den lösningen. Får istället hoppas att det går att få ut något alls av en sämre mätning :(

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-20 15:02

Använder du dig av terminal på högtalaren? Koppla ut din nuvarande lösning där och koppla in ett element och mät. Borde inte vara så svårt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-20 15:25

Spelar det någon stor roll om det är ett baselement eller ett mellanregisterelement som jag mäter då iom att det är samma, eller måste det vara ett baselement pga placeringen?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-21 13:57

Jag ska försöka mäta idag, problemet är att tanten jobbat natt och behöver sova. Mäta kan jag göra tidigast när hon vaknat. Problemet då är att klockan är så mycket att det börjar vara dags att göra andra saker än att mäta. Men jag hoppas på att jag hinner. Det fungerade iaf att koppla ur basarna och bara köra dom elementen som är närmast, så det var iaf positivt. Hur jag ska göra med basarna återstår att se, men en idé kan vara att försöka lyfta bort ena lådan och då få lite mindre störning. Eller mäta högst up, vilket troligtvis blir lösningen.

Nya stället som vanligt, och massa gate på det.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-02-21 14:44

Det låter som att alla moment kommer som en överraskning, det är ju ingen lätt sak att bygga en högtalare dessutom börjar du med en väldigt stor och kostsam sådan. Blir säkert bra tillslut men mycket jobb blir de.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-21 15:59

allting ÄR en överraskning. men jag lär mig mycket på vägen :D
kommer det som en överraskning att jag faktiskt inte kan något över huvudtaget om detta? :) det kommer bli gottmos det här ska ni se. sen så var den ju inte så dyr. typ... ja, jag minns inte. men kring 10' eller något sånt kanske? det är ju billig underhållning!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-21 16:43

Jag har fått fem mätningar på ett mellanregisterelement när bara mellanregistret spelar, sen började datorn att bråka med mikrofonen, så vi får se om det blir något på basarna.

Det löste sig, tydligen så blir det mycket statisk laddning med mikfrofonstativet, varpå micken flippade ur hela tiden. Tog på mig sexiga gummihandskar och pang så var problemet löst.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-22 17:59

Bild
Översta basen närfält (10cm eller under)

Bild
Baffelbredd samma

Bild
Drygt en meter ifrån, samma.

Bild
Mellganregisterparet spelar, diskanthöjd en baffelbredd ifrån.

Bild
mellanregistret spelar, men här en baffelbredd ifrån den övre istället för i diskanthöjd.

Bild
Baffelbredd från ett mellanregisterelement, den undre. Den övre högtalardelen är bortlyft.

Bild
närfält samma som ovan.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-02-22 21:45

Oj, du använder en hel del smoothing va? ;)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-02-22 22:06

Har inte kört REW så mycket så jag är kanske ute och cyklar, men är kalibreringsfilen verkligen laddad för micken?

Tycker det står "no cal" på alla mätningar.

http://www.minidsp.com/applications/aco ... p-with-rew

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-23 00:13

Nej, ingen smoothing, däremot har jag fått använda kraftig gateing då högtalaren står nära väggen.

Yes, filen ska vara laddad för ett tag sen :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-23 00:27

Jo, du har mycket smoothing på. Du ser i ditt fönster nere till vänster så är där kurvor med osmoothade resultat. Taggiga, så ser dom ut utan smoothing.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-23 01:17

Nej, det är gateing. Om man exempelvis sätter på minimal gatekorrektion så blir det som att det är helt smoothat. Kolla exempelvis på den gröna. Kollar man väldigt nära så syns det små små vibrationer som inte skulle ha synas med smoothing. Det är gatekorrektion som jag har mycket av (då det är rätt kraftiga reflektioner så får jag kapa tidigt. Men det går ju att göra om så att säga, dom är ju sparade.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-23 08:39

Okey, ja bilderna ger ju i alla fall en uppfattning om vad som händer, men jag ska vara ärlig och säga att jag inte blir helt klok :D
Någon typ av smothning MÅSTE det vara på annars borde det inte se ut sådär...

Men en sak tycker jag mig känna igen, och det är att jag tycker det känns som att du ska slänga in delningen vid ca 2000-2500Hz för baselementet.
Men detta är ju enkelt för dig att exprimentera med, lägg in följande i ditt digitala filter om du ej redan har gjort det.

1: shelf filter för diskanten som jag tipsade om tidigare.

2: 48dB/ okt filter HP för diskanten vid 2000Hz

3: 48dB/ Okt filter LP för mellan/ basarna vid 2000Hz

Till 0,5 basarna så inser jag att det är svårt att få mätningar som gör mig helt säker på vart du bör lägga övergången, men en sak är dock rätt säker på och det är att det borde vara i området någonstans 500-700Hz i alla fall :)

Så om du köper 2st spolar med värdet jag angav tidigare för 500Hz delning så är du "i rullning" så att säga.
Sedan så kan du linda av lite från spolen om du behöver, för att få upp delningen till högre frekvens, men det kan vi kolla på senare i sådant fall ;)

motstånd och kondensatorer har du hemma om man skulle vilja dämpa 0,5 basarna (något som vi inte vet för en det har testats med spolen!) och kondensatorer kan vara bra för att få basarna att rulla av kraftigare efter delningen, OM vi tycker att det behövs till säga :)
Jag hoppas att det inte ska behövas, för det kan strula till det lite med fasgången och det är något som blir svårt att göra något åt då resten sker aktivt med mellan/basarna...

Hur låter detta då Zartok ?!
Bättre svar än såhär kan jag inte ge dig inser jag, men nu har du i alla fall grund att gå på för att gå vidare och sedan så är det bara att exprimentera och lyssna dig till vilket värde du vill ha på spolen till 0,5 basarna och sedan om du vill dämpa dessa med ett motstånd :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-02-23 10:07

zartok skrev:Nej, det är gateing.

Det är samma sak.

När du gatear en mätning så filtrerar du ju bort reflexer som är senare än gaten och då tar du ju bort spikarna från mätningen och det blir "smoothare".

Mycket smoothing är alltså att din gate är för kort. Ett bra utgångsläge är att ställa in gaten så den motsvarar avståndet micken är från högtalaren.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-23 10:13

Jag tycker att vissa av tipsen dvd-ai ger här ovan är att gå lite för fort fram. Jag hade inte köpt några komponenter el. likn. innan jag känt mig trygg i mätandet och konstruktionen i sin helhet. Rom byggdes inte på en dag. Iom minidsp finns så kan du simulera fram ett godtyckligt filter, lyssna in, ändra, lyssna mer för att sedan beställa. Högtalarkonstruktion är lite komplext, skynda inte, låt det ta sin tid.

Inget illa ment till dvd-ai, det är bara min uppfattning av situationen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-23 11:43

Diskanten kan jag mixtra med en massa, så det är np att fortsätta med. Nu så vill jag prova jobba lite med delningen av basarna för att testa hur det ser ut. Jag kan testa gatea om lite granna, men vad ställer jag gaten på om micken är 30cm ifrån? Vid närfält så kom peaken på impulssvaret på typ 3.9 medans det ekar hela tiden på vanliga. Som sagt, kan testa gatea om.

Däremot är det hög tid att börja prova dela basarna. Det här är ju ett lärobygge för skojskull och jag lär mig hela tiden. Dock så vill jag fortsätta framåt nu, och basarna prioriteras att delas då ljudet är lite för stort som det är nu imo. Har testat köra bara middarna och det är mer koncentrerat. Men väldigt tunt ljud, basen är väldigt frånvarande för min smak. Så det är bra att vi nu ska testa framåt mer. Jag är inte mycket för att mäta då jag inte vet vad jag tycker låter bra rent visuellt. Det enda jag vet med säkerhet är att jag gillar ljud som inte är speciellt korrekt.

Ja, iaf, därför vill jag börja dela basarna. Få ner ljudbilden lite utan att tappa basen. Naturligtvis så uppskattar jag dina ord och din oro, men syftet med bygget är av en något annan sort än den jag tror att du tänker på :)

Dvd: jag tycker att det låter väldigt bra, nu kör vi! Jag kan testa gatea om bilderna lite och sen kör vi! Ang spolar, visst går dom också att seriekoppla? Det är en kille i Umeå som säljer flera miljoner spolar till bra pris.

Ang delningen så delar jag just nu på 2500 och det låter faktiskt bättre än på 2000 så jag kör gärna vidare där när jag fortsätter :) ljudet var större högre upp i registret av förklarliga anledningar, och det gillade jag. Påminde mer om maggisarna (das reference).

Men vi börjar så. Spolar snart. Ingen brådis med att beställa dom idag dock.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-23 17:00

Fjonkalicious skrev:Jag tycker att vissa av tipsen dvd-ai ger här ovan är att gå lite för fort fram. Jag hade inte köpt några komponenter el. likn. innan jag känt mig trygg i mätandet och konstruktionen i sin helhet. Rom byggdes inte på en dag. Iom minidsp finns så kan du simulera fram ett godtyckligt filter, lyssna in, ändra, lyssna mer för att sedan beställa. Högtalarkonstruktion är lite komplext, skynda inte, låt det ta sin tid.

Inget illa ment till dvd-ai, det är bara min uppfattning av situationen.

Jag håller med dig ! :)

Men nu är det ju såhär att det är Zartok's bygge, han har tydligt deklarerat vad det är han vill uppnå och hur mycket han vill lägga ner i form av "forskning". :)
Han hade byggt oavsett, han vill bygga och tänkte göra det och jag hjälper honom att utan att kompromissa för mycket med sin entusiasm och lust, att få komma frammåt i alla fall.

Eftersom utgångspunken för bygget var mer eller mindre helt låst, alltså inge stora förändringsmöjligheter tillåts (eftersom basar, lådans form och icke lust att lägga massa tid var krav) så klargjorde jag för Zartok att detta inte kan bli mer än ett par "roliga högtalare".
Efter att han flera gånger visat att han verkligen är helt med på detta och att jag inte kan ge något exakta lösningar om inte han tar reda på dom själv.
Så vågar jag hjälpa honom, alltså, hela grejjen ska ses som att jag med möjligaste medel hjälper honom utifrån det han har beslutat och redan gjort.
Men utan att säga "det går inte att göra något optimalt så jag vill inte hjälpa dig", för om jag hjälper honom utifrån hans egna premisser så kan han ha lusten kvar och lära sig vartefter :)

Alltså, allternativen är
1:att han bygger men ingen kommer med några tips alls som följer hans bygglusta = dåligt resultat och/ eller kommer inte ens dit utan kör fast helt...

2: Eller att någon ger honom tips som följer hans bygglusta och han bygger något som ges möjlighet att bli roligt och att ha kul samtidig, så som han faktiskt har önskat !

Jag ser det som ett enkelt val, jag ber om information om vad han har som kan ligga till grund för något slags resultat.
Och ger sedan tips utefter dom, om han inte orkar med "trista mätningar" i massor och bli mätexpert, så slipper han :)
Bara han själv VET att detta kommer att ge högtalaren sämre möjligheter att bli bra objektivt sätt :)

Allt detta klargörande finns längre fram i början av tråden och lite då och då, just för att JAG vill vara tydlig med att jag inte står bakom mina beslut sett ur ett optimalt perspektiv, utan sett ur vad Zartok faktiskt har klargjort mycket tydligt hur han tänker bygga. :)

Så, mina tips är alldeles för förhastade, men inte sett ur perspektivet vad Zartok faktiskt vill göra, bygga nu och med bara massor av kreativitet!
Jag bromsar honom och han har ibland utryckt sin ovilja till det, så är det bättre att han bara bygger helt blint och med högsta växeln i hur som helst ?
Eller att han åtminstone får lite synpunkter som FÖLJER hans bygglusta så att han inte kör fast/ tröttnar för att det låter alldeles för dåligt och han vet inte vad han ens kan gör för att åtgärda det?

Så nu är detta klargjort en gång till i tråden :)
Bara så att alla som tycker att det hela verkar lite wild ans crazy, ja det är det !
Och det ÄR vad Zartok har önskat och stått på sig konstant trots att jag har försökt att få honom att ta det lugnare och bli helt insatt i hur allt fungerar.

Här är det helt uppenbart kreativiteten, lusten och kliande byggfingrar som bestämmer.
När någon vill "leka", ska man hänvisa så till nogranhet att leklusten tar slut ?
Jag väljer att acceptera att han vill leka, och hjälper honom att leka istället, eftersom det är vad han utryckligen har önskat !

Kram på er ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-23 17:21

zartok skrev:Diskanten kan jag mixtra med en massa, så det är np att fortsätta med. Nu så vill jag prova jobba lite med delningen av basarna för att testa hur det ser ut. Jag kan testa gatea om lite granna, men vad ställer jag gaten på om micken är 30cm ifrån? Vid närfält så kom peaken på impulssvaret på typ 3.9 medans det ekar hela tiden på vanliga. Som sagt, kan testa gatea om.

Däremot är det hög tid att börja prova dela basarna. Det här är ju ett lärobygge för skojskull och jag lär mig hela tiden. Dock så vill jag fortsätta framåt nu, och basarna prioriteras att delas då ljudet är lite för stort som det är nu imo. Har testat köra bara middarna och det är mer koncentrerat. Men väldigt tunt ljud, basen är väldigt frånvarande för min smak. Så det är bra att vi nu ska testa framåt mer. Jag är inte mycket för att mäta då jag inte vet vad jag tycker låter bra rent visuellt. Det enda jag vet med säkerhet är att jag gillar ljud som inte är speciellt korrekt.

Ja, iaf, därför vill jag börja dela basarna. Få ner ljudbilden lite utan att tappa basen. Naturligtvis så uppskattar jag dina ord och din oro, men syftet med bygget är av en något annan sort än den jag tror att du tänker på :)

Dvd: jag tycker att det låter väldigt bra, nu kör vi! Jag kan testa gatea om bilderna lite och sen kör vi! Ang spolar, visst går dom också att seriekoppla? Det är en kille i Umeå som säljer flera miljoner spolar till bra pris.

Ang delningen så delar jag just nu på 2500 och det låter faktiskt bättre än på 2000 så jag kör gärna vidare där när jag fortsätter :) ljudet var större högre upp i registret av förklarliga anledningar, och det gillade jag. Påminde mer om maggisarna (das reference).

Men vi börjar så. Spolar snart. Ingen brådis med att beställa dom idag dock.

Jepp, testa på ! :)

Men jag har inte lekt så mycket med just den programvara du har, någon annan kanske har vettiga tips gällande just det ?
Jag skulle säga att den enbart ska lyssna efter den frekvens som sveps just nu, med en synk peak vid t.ex. 1000Hz, så har jag gjort tidigare.

30cm borde ju bli typ 0,8 ms

344m/s = 34400cm/s
1/34400 = sekunder det tar för ljudet att färdas 1cm
Sedan detta (sekunder ljudet tar att färdas 1cm) x antalat cm som du har till micken från högtalaren :)

Gällande spolarna så går dom absolut att seriekoppla för ökat värde, om du får tar i spolar som är "för små" så kan du seriekoppla dom med varandra för att få den värde du vill ha.
Värdena plussas på varandra helt enkelt :)

Men köp likadana spolar till höger respektive vänster högtalare, det är bäst !
Sedan så kan du sikta på att få just det värde jag angav för jag har mycket svårt att tro att du skulle vilja dela lägre än 500Hz.

Men om du vill så kan du ju köpa så att du har möjlighet till ett högre mH värde = lägre delnings frekvens om du vill testa ?! :)
Det går alltid att linda av tråd på spolen, det är att linda på som kan vara knepigare ;)
Om du ändå får spolarna billigt så kan du ta ett par som är lite för stora :)

Det värde jag angav tidigare är för ca 500Hz LP delning av 1a ordningen.
Är mH högre så blir delningen lägre än 500Hz och är värdet lägre så blir delningen högre än 500Hz.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-23 20:00

Ja, jag ska nog förklara projektet igen lite :)

Som dvd säger så har det här från början varit något som jag ville bygga. Bara se till något som jag själv känner hade varit snyggt, en ny ide som få gjort tidigare (säkerligen av förståeliga anledningar). Det är ju en udda skapelse, och det har hela tiden varit min tanke med det här. Något annorlunda där jag får bygga och bestämma över saker själv. Kul att göra. Jag tror tom att jag skrivit att det inte var säkert att jag skulle använda dessa högtalare.

Det dvd har gjort hela tiden är att han lyssnat på mina prioriteringar och gett mig mycket goda råd utifrån dom prioriteringar som jag själv haft. Jag känner till att exempelvis fräst baffel hade varit bättre ljudmässigt, men det är inte bättre för det som jag kände att jag ville bygga. det är alltså från mina förutbestämda parametrar som dvd fått ge rekommendationer. Exempelvis när det gäller den här delningen. Jag har haft en ännu icke avslöjad baktanke med att ha en aktiv delning mot diskanten även fast dvd avrekommenderade mig det. dvd ville se en eventuell aktiv delning i .5-basarna.

Han har även berättat att kopplingen vi fått göra för projektet inte är optimal, men den är optimal för mina förbestämda förutsättningar.

Så alla märkliga beslut som fattas beror på mina parametrar som bygget går efter, inte någon okunskap hos dvd, det är väldigt viktigt för mig att ta upp. Ang ljudet så är jag osäker, men mina preferenser verkar ligga i höjd bas och låg diskant, möjligen med en liten uppgång i mellanregistret. Därför så är det svårt att säga något om hur jag tycker om att ha mitt ljud. Det enda jag vet är att min preferens är väldigt inkorrekt :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-23 20:42

ja, det var ju ett till inlägg såg jag nu.
spolarna var tyvärr sålda, så jag har beställt ett par med ett värde av 2.0 eller strax över av en modell. då blir det som "värst" linda av lite granna, vilket inte alls känns så farligt. sen så skulle jag nog i samma veva seriekoppla ett motstånd på en ohm dit tror jag, jag har ju såna som kan användas. i teorin så ska det bli plus 4.5db på basarna, men jag tänker mig att då jag tycker om höjd bas så är det lika bra att inte dämpa med mer ännu.

yes, det är jag med på. jag lär inte förstå mekaniken bakom hur värden påverkas av impedansen av det som kopplas i signalvägen, men ju högre värde desto lägre delning förstår jag :D det är även då det springer iväg pengamässigt om man skulle ha någon sån där platt superspole. själv valde jag att fråga efter en vanlig luftinlindad spole med 1.4 i tjocklek, det tror jag blir bra. med tanke på hur dålig hörsel jag har så vete fasen om jag någonsin skulle kunna ha chans att höra skillnad på en svindyr spole och en billig som jag beställt (typ 3-400 styck kostar dom).

sådärja, nu händer det saker igen! jag passade även på att beställa uttag till mina nya surrar. 32 stycken närmare bestämt :D ska bli kul att börja bygga lite granna igen, men det kommer nog ta ett bra tag innan det blir av om jag ska vara ärlig.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-26 20:33

Går långsamt nu då jag väntar på spola, men jag bytte nyss kondensatorer på diskanten, har nu exakt 8 uf (4.7 plus 3.3) och diskanten blev ytterligare lugnare. Vilket jag tycker är bra ska jag säga. det passar mina öron bättre. Mätningarna kommer säkert säga att diskanten rullar av något extremt nu, men jag bryr ju mig inte om sånt så mycket så det är nog ett steg åt rätt håll :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-01 10:23

Har läst på om diffraktionsproblem och har börjat fundera på om det går att göra något åt dessa när lådan är byggd? Jag vill helst inte börja på nytt med nya lådor och moduler. Jag vet att det varit tal om detta tidigare. Är det bara diskant som störs märkbart?

Jag har sett att endel sätter filttyg runt just diskanten, är det en lösning? Basarna har det talats om halvpinnar minns jag. Tyvärr sänker det utseendet endel.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-01 15:19

Jag har ett tips men jag vet inte om det är vettigt i ditt fall... jag ska göra en skiss :)

Ser inte hur tjock baffel du har men om den endast är ett lager mdf så hade jag byggt på ett extra lager för att kunna fasa av hörnen så mycket som möjligt.
moddad Zartok.jpg
moddad Zartok.jpg (44.8 KiB) Visad 3029 gånger

http://s1293.photobucket.com/user/Chase_Rowlett/media/waves2m_zps3cd98429.jpg.html

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum