Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:Dubbelbaffel, jo. Just för att du skall försänka elementet och ha gods kvar att skruva fast det i.
Vad har du tillgång till för slags verktyg då?
waspen123 skrev:Och jo den där tekniken har jag sett, köper jag två 19x1220x2440 skivor från byggmax så borde jag ju få tillräckligt med spill för att fixa det också. En kub på 55cm är ju dock inte särskilt stor så tror inte man behöver överdriva dock precis
Cortado skrev:waspen123 skrev:Och jo den där tekniken har jag sett, köper jag två 19x1220x2440 skivor från byggmax så borde jag ju få tillräckligt med spill för att fixa det också. En kub på 55cm är ju dock inte särskilt stor så tror inte man behöver överdriva dock precis
Nu vet jag inte vad byggmax har för MDF men det är rätt stor skillnad mellan olika MDF. En dålig MDF är väldigt porös och suger mycket lack/färg, det är ju iofs bara en egenskap. Djupfräsningsegenskaper är en annan. Så om du har lust och ork så kan det vara bra att se sig runt lite innan man köper materialet. Det kan spara lite huvudvärk vid lack. Att gera+kexa ihop lådan kan vara en annan god idé.
Vad har du tänkt med kanterna på lådan, hade du tänkt att ha rundat, fasat eller en vass 90-graders?
waspen123 skrev:Använde deras MDF sist jag byggde och tyckte den verkade rätt vettig iaf! Och jadu, haha! Rundade kanske? Vadådå?
Cortado skrev:waspen123 skrev:Använde deras MDF sist jag byggde och tyckte den verkade rätt vettig iaf! Och jadu, haha! Rundade kanske? Vadådå?
Har väl lite att göra med hur du limmar ihop lådan och vart skarvarna hamnar. Limskarvarna kommer ju fram även långt efter du lackat/målat lådan. Bygger man den smart så minimerar/slipper man det.
Lättaste är ju om man inte bryr sig om hur det ser ut.. hehe
waspen123 skrev:Men angående fyllning, hur mycket ska man fylla den egentligen? Sett att många rek. stenull? Fylla med ca 70% då eller? Eller blir det för mycket?
Cortado skrev:Text
waspen123 skrev:Cortado skrev:Text
Jo hade tänkt köra på sånna helt klart! Och wow gjorde du den skissen nu till mig? Ser ju skitbra ut iaf! Tack som fasen för all hjälp också! Sen en fundering, sett att många bara limmar sina lådor, borde man inte borra också? Det har jag gjort på tidigare lådor.
Cortado skrev:Mja, gjorde elementet främst, det mest för att jag har mer behov av det sen. Sen är det rätt roligt att rita. Lådan är ju simpel. Nu kan man ju göra lite olika varianter för att du skall se hur det ser ut med fasat, rundat osv.. hur man vill.
Borra skruva, nja - jag har aldrig gjort det. När jag bygger sånt så fräser jag spår i skivorna så det blir lättare att limma. Sen när allt sitter ihop så kantfräser jag bara bort allt överflödigt. Med spåren sitter skivorna stilla under limningen.
waspen123 skrev:Men ser att toppenplattan är fasad, finns det någon anledning för det, alltså vinner man något på att göra så?
Cortado skrev:
Ja!
waspen123 skrev:Men förutom att det är snyggare så finns det inga fördelar då? Typ akustiska/stumhet eller något alltså.
Cortado skrev:Med att du gillade bild 2, så menar du att du skall ha en låda med "vassa hörn" (90-grader utan varken fas eller rundning) ?
boom skrev:
Den kan bli högvilt ser riktigt bra ut i simulering med 100 liters låda.
Cortado skrev:Lite mer inspiration då. Foten var lite av ett eget påhitt. Kändes lite som att det ger en lite exklusivare känsla än att bara ha en kub stående på golvet. Smaken är dock som baken.
Om du vill se andra looks på den där så kan jag fixa det lite senare under dagen kanske.. eller natten.
Cortado skrev:boom skrev:
Den kan bli högvilt ser riktigt bra ut i simulering med 100 liters låda.
Tycker den där ser ut som den här:
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... m--295-402
Det ser ut som att bara ringen som sitter runt flänsen som typ klämmer ner surrounden som saknas på AD12-versionen.
waspen123 skrev:Det här såg ju faktiskt riktigt fint ut det också, men blir lite svårt med den längden på porten kanske?![]()
Cortado skrev:Det knepiga med en gerad låda är limningen, men kan man göra en gerad låda med precision så lär man även ha kunskap och grejjer för att limma den.
nuffe skrev:Cortado skrev:Det knepiga med en gerad låda är limningen, men kan man göra en gerad låda med precision så lär man även ha kunskap och grejjer för att limma den.
En gerad låda är ju jättelätt att limma ihop, tejpa på utsidan vänd o limma, vik ihop o säkra med tving eller liknade, vänta tills det är torrt.
Det knepiga är att gera alla kanter i exakt 45 grader och exakt 90 grader vinkelrätt mot varan.
Henrik
Användare som besöker denna kategori: Pellen och 9 gäster