Har du en dragning åt musik som sätter anläggningen på prov?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nå?

Vad jiddrar du om?
13
21%
All musik ställer höga krav på anläggningen.
14
23%
Ja, jag fokuserar nog en del på prestandakrävande musik.
3
5%
I viss mån gör jag det.
9
15%
Inte alls.
15
25%
Det är väl det hela hobbyn handlar om.
1
2%
Förstår nog frågan men den är meningslös.
5
8%
Se nedan istället för att skriva svaren på näsan på mig!
1
2%

Antal röster : 61

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Har du en dragning åt musik som sätter anl på prov?

Inläggav MichaelG » 2015-02-24 15:57

När jag hade en mindre kapabel anläggning, valde jag musik och ljudnivå som inte satte anläggningen på för stort prov. Efter att ha uppgraderat anläggningens kapacitet, kan jag numera välja musik och ljudnivå helt fritt. Men jag förstår inte riktigt vilket röstningsalernativ jag ska välja utifrån detta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-24 15:58

Strmbrg skrev:
Svante skrev:Alltså, nä.
...
Jag saknar alternativet "nej".

Du kan ju "rösta på" Inte alls-alternativet.

Nej, det är ju olika saker. Dessutom bör väl en ja/nej-fråga ha nej som möjligt svar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-24 16:17

Bra högtalare ska återge basen även på låga volymer, annars är det inte bra högtalare.
Bäst är kväll när infraljuden ute har lagt sig, då låter det bra på alla volymer.
Även låga.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-24 16:30

Perfector skrev:Bra högtalare ska återge basen även på låga volymer, annars är det inte bra högtalare.
Bäst är kväll när infraljuden ute har lagt sig, då låter det bra på alla volymer.
Även låga.

sant men det finns andra register som vill komma till tals och då vill iaf. jag höja till dess att "allt släpper"....
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-24 16:58

roggaro skrev:
Perfector skrev:Bra högtalare ska återge basen även på låga volymer, annars är det inte bra högtalare.
Även låga.

sant men det finns andra register som vill komma till tals och då vill iaf. jag höja till dess att "allt släpper"....

Mina som jag byggt själv låter i balans oavsett volym, och det är många som sagt det.
Men eftersom det skulle Bli OT så hoppar jag över hur det är gjort.
Jag kollade lite nu i mina 1200 Vinyler och fanken om jag kan hitta ens en enda som inte låter o-bra :-)
Fast de förstås, det är jag som köpt dom och skulle det inte vara så skulle jag ha interna problem i huvet tror jag :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-24 17:09

Perfector skrev:
roggaro skrev:
Även låga.

Mina som jag byggt själv låter i balans oavsett volym, och det är många som sagt det.
Men eftersom det skulle Bli OT så hoppar jag över hur det är gjort.
Jag kollade lite nu i mina 1200 Vinyler och fanken om jag kan hitta ens en enda som inte låter o-bra :-)
Fast de förstås, det är jag som köpt dom och skulle det inte vara så skulle jag ha interna problem i huvet tror jag :-)

har också egenhändigt utfunderade högtalare som låter hur rent som helst. vad jag menade var att musiken släpper i rummet när man höjer volymen :) tycker inte detta har något som har med OT att göra alls :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-24 17:17

Inte jag heller.
Jag vill bara inte breda ut mig i nån annans tråd liksom ;-)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-24 17:19

:D

EDIT: röstat på alternativ 2 dådå

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-02-24 17:59

Jag valde alternativet "All musik ställer höga krav på anläggningen". Om man kollar på "vanliga" högtalare som kostar max några tusenlappar så anser jag att det inte räcker för att återge ens den mest komprimerade av inspelningar. Man behöver egentligen alltid flera basar och hyfsade toppar för att vanlig pop skall låta bra. Man måste även ha ett bra rum. Även om det är väldigt små högtalare som krävs för att få till det bra så behövs ändå en "riktig" anläggning om man skall få bra ljud i ett vanligt rum. Men då är jag ganska kräsen också. Vissa tycker ju att ljudet ur tv:n eller någon liten bluetooth-kopplad högtalare till telefonen är bra nog.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-24 18:05

Perfector skrev:Jag kollade lite nu i mina 1200 Vinyler och fanken om jag kan hitta ens en enda som inte låter o-bra :-)

Ajdå. Det var tråkigt att höra. :(

Är det själva vinylerna som är problemet tror du, eller din anläggning, eller kanske en kombination av alltihopa?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-24 18:10

IngOehman skrev:
Perfector skrev:Jag kollade lite nu i mina 1200 Vinyler och fanken om jag kan hitta ens en enda som inte låter o-bra :-)

Är det själva vinylerna som är problemet tror du, eller din anläggning, eller kanske en kombination av alltihopa?

Vh, iö

O-bra skrev jag :-)
Alltså hittade jag ingen som lät illa.
Men jag skriver ju som en kråka
Som låter o-bra skulle det vara
fingret är snabbare än huvet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-24 18:25

Perfector, du har skrivit lite fel bara :)

Som det står nu så kan det lätt tolkas som att du inte hittade en enda vinyl som lät bra av din 1200st.
Något som jag ställer mig mycket tveksam till att du menar med tanke på ditt svar här över till Ingvar :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Har du en dragning åt musik som sätter anläggningen på p

Inläggav Perfector » 2015-02-24 18:47

exakt, jag skrev som en kratta.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-24 19:18

Jepp!

Nästan lika dåligt som jag läser, men bara nästan...
(Missade på något outgrundligt vis en del av det du skrev till Ingvar ! :mrgreen: :lol: )
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-24 19:40

Att trava negationer efter varandra leder till formuleringar som ställer stora krav på anläggningen.
Men då syftar jag på hjärnanläggningen. Både hos avsändare och mottagare.

Jag kan för övrigt tillfoga att den senaste (sista?) tiden som jag ägnade åt anläggningsprestanda-analys hade inte alls någonting med ljudtryck och baskapacitet att göra. Innan jag (slutligen?) frigjorde mig från prestandafokus-bojorna ( :) ) så var det upplösning jag snöade in på. För min del har just detta med luft, rymd och de fina nyanserna och texturen varit något av det absolut svåraste att få till såpass att jag blev nöjd.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-24 19:51

strmbrg skrev:luft, rymd och de fina nyanserna och texturen varit något av det absolut svåraste att få till såpass att jag blev nöjd.

absolut de mest utmärkande dragen inom konstmusiken

EDIT: ändrat för tusende gången :twisted:

Alton

Inläggav Alton » 2015-02-24 23:19

Bill50x skrev:Prova att spela brölig engelsk garagepunk. Om det inte spritter i benen och du får lust att dra ut på stan som i unga dar, då är musiken absolut för krävande för din anläggning ;-)

/ B

Det är ju blott och enbart en fråga om smak. Jag som anser det vara en vedervärdig omusikalisk dynga kommer aldrig känna sprittandet i benen, oavsett anläggning. Det finns inte ens på kartan.

För övrigt tycker jag det är kul att testa musik som är svår, men det påverkar inte vad jag tycker är bra. Däremot kan jag, ibland, den vägen hitta ny musik jag gillar. Det ser jag som ett extra plus om vi med svår menar välproducerad (vilket jag visserligen inte tycker stämmer alla gånger - ofta låter välproducerad musik bra genom det mesta).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-25 10:37

Alton skrev:
Bill50x skrev:Prova att spela brölig engelsk garagepunk. Om det inte spritter i benen och du får lust att dra ut på stan som i unga dar, då är musiken absolut för krävande för din anläggning ;-)

Det är ju blott och enbart en fråga om smak. Jag som anser det vara en vedervärdig omusikalisk dynga kommer aldrig känna sprittandet i benen, oavsett anläggning.

I viss mån har du rätt. Intresset för musiken måste ju finnas där från början. Men både hos mig själv och hos andra har jag sett hur musiksmaken förändras därför att anläggningen inte klarar av brötig komplex musik. Hur många har inte vittnat om hur de (numera) uppskattar gles jazz från "hifi-skivor" med den nya bättre anläggningen, och hur dåligt de gamla rockskivorna nu låter. "Med min nya anläggning hör man verkligen hur illa producerade rockskivorna faktiskt är" är en vanlig kommentar. STOR felsyn enligt mig. Visst kan (de vanliga) rockskivorna bli långt bättre än de är men de är inte så dåliga som många tror/tycker. Men för detta krävs en anläggning som inte är optimerad för mässjazz utan som klarar av brötig skramlig musik. Och det behöver inte vara garagepunkrock, det kan vara något kaotiskt klassiskt typ Wagner eller jazz som Sun Ra. Eller varför inte Zappa i sina svåraste stunder? FZ var fö en stor fan av Varese vars musik inte kan anses vara direkt lättillgänglig och som är svår att ta till sig om man inte bara lyssnar på ljudet utan vill förstå musiken. Tex såhär https://play.spotify.com/track/3nCsVGI0TWmfvvsm5MCOvO

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-02-25 12:57

Bill50x skrev:Hur många har inte vittnat om hur de (numera) uppskattar gles jazz från "hifi-skivor" med den nya bättre anläggningen, och hur dåligt de gamla rockskivorna nu låter. "Med min nya anläggning hör man verkligen hur illa producerade rockskivorna faktiskt är" är en vanlig kommentar.

Du och jag är helt överens om att en anläggning är bra om det är roligt att lyssna på musik genom den. Och det får gärna spritta i benen också! :) Jag skulle också tro att vi är helt överens om att en anläggning som det inte är roligt att lyssna på musik genom, inte heller kan definieras som bra. Däremot tycker jag inte det är särskilt vanligt här på Faktiskt med kommentarer enligt ovan citerade. Dvs i stil med att "Nu med min nya bättre anläggning gillar jag plötsligt att spela mässjazz. Däremot spelar jag aldrig mina rockskivor längre, för de låter för dåligt." Jag har nog bara sett enstaka inlägg som kan tolkas åt det hållet här på Faktiskt. (Däremot vet jag inte hur det är på andra forum - där kanske en sådan inställning är vanligare.)

Jag upplever att de allra flesta delar min uppfattning om att alla skivor låter bättre ju bättre anläggningen blir. (Trots att fel och brister i olika produktioner hörs tydligare genom en bra anläggning.) Dessutom klarar en bättre anläggning av att ge musikaliskt sammanhang åt komplex musik - helt i linje med dina exempel med Zappa och Varese - och därmed bidra till att man lättare kan ta till sig musik som man tidigare ansåg svårbegriplig.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-25 13:04

Ser det titt som tätt

Senast för ett par dagar sen i Behemoth-tråden uttrycktes precis den åsikten

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-25 13:31

Antagligen ska jag svara "ja" på trådens fråga, då jag spelade sönder en bas i mina XTZ igår med "Mr Magnuz". 8O :? :(

Men egentligen anser jag att jag mest korrekt svarar på samma vis som Ingvar, att jag har en dragning åt musik som jag tycker om.
(Vilken i praktiken ofta är ganska enkel och gles musik, mer än stökig och komplex)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-25 13:33

Perfector skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

O-bra skrev jag :-)
Alltså hittade jag ingen som lät illa.
Men jag skriver ju som en kråka
Som låter o-bra skulle det vara
fingret är snabbare än huvet.

Av mina vinyler låter kanske 1% demomässigt och 50% "o-bra" - resten adekvat.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-25 14:31

När jag "började med hifi" sent sjuttiotal, så var jag nästan HELT ointresserad av musik faktiskt. Det var BARA prylarna som jag suktade efter.
Var som besatt av bla Pioneers receivrar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-02-25 14:35

BORIS skrev:Ser det titt som tätt

Av alla aktiva här på Faktiskt ryms nog dessa personer på ena handens fingrar. Vilket innebär att de allra flesta ser det på annat sätt. Men om dessa förhållandevis väldigt få personer tenderar att vara förhållandevis aktiva i att uttrycka sin åsikt, kan ju detta (av den mindre uppmärksamme läsaren) uppfattas som en vanligt förekommande åsikt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-25 14:39

MichaelG skrev:

Av alla aktiva här på Faktiskt ryms nog dessa personer på ena handens fingrar. Vilket innebär att de allra flesta ser det på annat sätt. Men om dessa förhållandevis väldigt få personer tenderar att vara förhållandevis aktiva i att uttrycka sin åsikt, kan ju detta (av den mindre uppmärksamme läsaren) uppfattas som en vanligt förekommande åsikt.

Om man läser vad jag faktiskt skrev i Behemothtraåden så var det dock inte det jag skrev. Min uppfattning är att nästan alla CD-skivor jag vill lyssna på låter för dåligt för att jag faktiskt ska lyssna på dem. Det har varit så praktiskt taget alltid och är inte ett problem som uppkommit av att jag upp (eller ner)graderat anläggningen. För mig som är van vid den ljudkvalitet som finns på filmspår så är typiska CD-skivor så illaljudande att jag hellre låter bli att lyssna helt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-02-25 14:46

steveo1234 skrev: Min uppfattning är att nästan alla CD-skivor jag vill lyssna på låter för dåligt för att jag faktiskt ska lyssna på dem. Det har varit så praktiskt taget alltid och är inte ett problem som uppkommit av att jag upp (eller ner)graderat anläggningen. För mig som är van vid den ljudkvalitet som finns på filmspår så är typiska CD-skivor så illaljudande att jag hellre låter bli att lyssna helt.

Så är det för mig med reklamradiostationerna. Ljudkvalitén är så jämrans usel att jag avstår från att lyssna på dessa. Så var det när jag hade en enklare anläggninging och så är det nu när jag har en bättre anläggning.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-25 14:52

MichaelG skrev:
steveo1234 skrev: Min uppfattning är att nästan alla CD-skivor jag vill lyssna på låter för dåligt för att jag faktiskt ska lyssna på dem. Det har varit så praktiskt taget alltid och är inte ett problem som uppkommit av att jag upp (eller ner)graderat anläggningen. För mig som är van vid den ljudkvalitet som finns på filmspår så är typiska CD-skivor så illaljudande att jag hellre låter bli att lyssna helt.

Så är det för mig med reklamradiostationerna. Ljudkvalitén är så jämrans usel att jag avstår från att lyssna på dessa. Så var det när jag hade en enklare anläggninging och så är det nu när jag har en bättre anläggning.

Japp. Skillnaden är tyvärr att jag är bortskämd med filmljudspår och helt enkelt inte kan gå tillbaka och lyssna på CD-skivor i allmänhet. Det finns såklart underbara undantag som jag gärna lyssnar på men sällan de skivorna jag tycker är bra och egentligen vill lyssna på ...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-25 14:57

Dubbelpost.
Senast redigerad av Strmbrg 2015-02-25 15:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-25 15:10

MichaelG skrev:

Du sätter upp en hypotes som du sedan drar slutsatser utifrån som om det vore fakta. Snygg retorik

Nej, din åsikt är inte mer än just det, din åsikt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-25 16:54

MichaelG skrev:Så är det för mig med reklamradiostationerna. Ljudkvalitén är så jämrans usel att jag avstår från att lyssna på dessa. Så var det när jag hade en enklare anläggning och så är det nu när jag har en bättre anläggning.

Ur musikalisk synvinkel finns det ingen anledning att lyssna på reklamradiokanalerna. De spelar ju bara musik som man redan har eller redan känner till. Dessutom, som du påpekar, med urusel kvalitet. Jag trodde i min enfald att musikutbudet skulle bli större när reklamradion infördes men blev snabbt varse att det var tvärtom. Eller rättare, SR stod för mångfalden och så är det fortfarande. Jag pratade med en kille på Radio Vinyl (som själv var jazz-älskare) om detta och han sa att det inte var reklamradions roll att spela ny eller smal musik. Deras roll var att leverera lyssnare till reklamen. Alltså spelar man musik som alla känner igen och som gör att de stannar kvar på en kanal trots reklamavbrottet.

Lite OT, frågan är om det finns motsvarande händelseförlopp om alla butiker får sälja alkohol?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi