Moderator: Redaktörer
JonasW skrev:Skulle 2st Seas L26ROY fungera?
HK430 skrev:men fler än två stycken roy behövs nog, dali 109 har ju 4 stycken 10" i basreflex
HK430 skrev:men fler än två stycken roy behövs nog, dali 109 har ju 4 stycken 10" i basreflex
IngOehman skrev:"Sluten låda med slavbas" är lite tokigt att skriva som "sluten låda med basreflexrör". Man skiljer mellan slutna lådor (som blir andra ordningen system) och slavbaslådor, som blir fjärde ordningen (dock inte med alla nollställen i origo, som för basreflexlådor) system.
Hur som helst verkar det överflödigt att göra en subwoofer som är mindre kapabel än huvudhögtalarna. Varför inte använda tonkontrollen bara? Att leka lite med placeringarna kan även det göra nytta.
Vh, iö
JonasW skrev:Lättast vore kanske om TS for till närmaste Hifi-butik och lånade hem två slutna 10" från t.ex. REL eller dylikt?
Ger det ett ordentligt lyft så lär inte två rejält byggda DIY-burkar göra jobbet sämre, tvärtom.
Egerwood skrev:Minsta sub är ju en IB
Så klart passar det ju inte i alla lägen och det krävs lite mod att sätta sågen i huset.
Jag resonerar att allt går att återställa börjar med min installation så fort gruppköpet går imål.
Det finns flera som byggt på faktiskt och mhb och component.se
Tänkte själv att försöka få till en provlyssning innan köp men det blev grisen i säcken.
Det finns mycket att googla på både på svenska och utländska forum.
Det finns även lite roliga klipp på Youtube där man pressar sina system så fönstret flexar hejvilt.
zartok skrev:Seas L26ROY är väl det som föreslagits. Det är väldigt många som rekommenderar det elementet på fler forum än det här, när det kommer till små element, så det är väl troligtvis en av dom bästa lösningarna för din situation.
JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
PerNord skrev:IngOehman skrev:"Sluten låda med slavbas" är lite tokigt att skriva som "sluten låda med basreflexrör". Man skiljer mellan slutna lådor (som blir andra ordningen system) och slavbaslådor, som blir fjärde ordningen (dock inte med alla nollställen i origo, som för basreflexlådor) system.
Hur som helst verkar det överflödigt att göra en subwoofer som är mindre kapabel än huvudhögtalarna. Varför inte använda tonkontrollen bara? Att leka lite med placeringarna kan även det göra nytta.
Vh, iö
Tack Ingmar, nu skrev jag inte här för att bli uppläxad, jag skrev för att få ett vettigt tips.
Så har du inget annat att skriva så undanber jag mig dina tillägg.
PerNord skrev:JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
Ok!
Har du något tips om vad man ska driva med?
/per
JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
Nattlorden skrev:JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
Finns sex sidor på en kub, räcker det med 6 ROY?
PerNord skrev:zartok skrev:Seas L26ROY är väl det som föreslagits. Det är väldigt många som rekommenderar det elementet på fler forum än det här, när det kommer till små element, så det är väl troligtvis en av dom bästa lösningarna för din situation.
OK!
Men är det möjligt att bygga så små lådor och få bra ljud?
/per
PerNord skrev:Åter till problemet, ingen som har någon vettig lösning?
/per
JonasW skrev:Nattlorden skrev:JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
Finns sex sidor på en kub, räcker det med 6 ROY?
Hehe, ja lyckas du pula in dom i en låda med yttermåtten 300x370x370mm och samtidigt få ett hyfsat Q så absolut.![]()
Sen skulle det ju vara två kuber, så säg 12st ROY.
PerNord skrev:Jag har 2 st Nad 216 steg, bryggade, som låter exakt likadant, Nad 106 försteg, Music streamer HD Dac, lyssnar sen flyten enbart på Spotify, Har 4000 lp och 3000 cd som inte får plats![]()
Var börjar jag för att utröna vilken länk som är bristfällig?
/per
Användare som besöker denna kategori: Conny och 16 gäster