Minsta subben

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerNord

Minsta subben

Inläggav PerNord » 2015-02-23 17:53

Hej!
Tänkte bygga 2 subbar till musik, mitt problem är att utrymmet är extremt begränsat, dessutom är rummet stort, ca 40 kvm. Vi spelar inte superhögt. Vill bara ha mer tryck i basen. Mina Dali 109:or funkade bättre i förra huset, rummet var betydligt mindre och jag tyckte det spelade mer basigt där.
Max storlek på lådorna är 300x370x370 mm, yttermått. Några förslag, kanske sluten låda med slavbas?
/per

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Minsta subben

Inläggav IngOehman » 2015-02-23 17:57

"Sluten låda med slavbas" är lite tokigt att skriva som "sluten låda med basreflexrör". Man skiljer mellan slutna lådor (som blir andra ordningen system) och slavbaslådor, som blir fjärde ordningen (dock inte med alla nollställen i origo, som för basreflexlådor) system.

Hur som helst verkar det överflödigt att göra en subwoofer som är mindre kapabel än huvudhögtalarna. Varför inte använda tonkontrollen bara? Att leka lite med placeringarna kan även det göra nytta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-23 18:09

Hej och välkommen till Faktiskt.se!

Två subbar på ca 30 liter brutto kan man visst få till så att det räcker i 40m2 efter din beskrivning på krav. Själv har jag byggt med Peerless XLS-10 med slav och är mycket nöjd. Jag har i princip byggt enligt denna modell:

http://www.hardwareanalysis.com/content ... subwoofer/

men med lite mer kubformade lådor med slav och aktivt element på var sin sida om lådan. Är även på G att bygga två till i ett pågående bygge :) .

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-02-23 18:17

Skulle 2st Seas L26ROY fungera?

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2015-02-23 19:00

JonasW skrev:Skulle 2st Seas L26ROY fungera?

Ja!
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-23 19:10

ROY var det första jag tänkte på. :)

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2015-02-23 21:48

men fler än två stycken roy behövs nog, dali 109 har ju 4 stycken 10" i basreflex

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-02-23 21:54

HK430 skrev:men fler än två stycken roy behövs nog, dali 109 har ju 4 stycken 10" i basreflex

Samtidigt så behövs kanske inte så mycket mer? Han ska ju inte spela "superhögt", utan med mer tryck.
Jag har ingen simulering på ROY, men två sådana kanske kan bidra med tillräckligt för att det ska räcka ändå?

De kan ju samtidigt gå lite djupare än hans nuvarande 109:or som har F3 vid 42Hz.

Men detta kan nog någon annan ge bättre svar på än jag. :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-23 22:19

HK430 skrev:men fler än två stycken roy behövs nog, dali 109 har ju 4 stycken 10" i basreflex

Håller lite osäkert med.

Om nu målet är att det ska bli mer tryck så är det väl ändå inte rätt väg att gå med två st 10" i slutna lådor om man ska ersätta 4 st 10" i basreflex? Jag har ju för mig att jag läst här någonstans att ett basreflexrör motsvarar ganska mycket i förhållande till elementet i ren pumpvolym – så mycket mer än att den eventuella extra slaglängden på ROY skulle kunna kompensera för det. Djupare bas hade det däremot antagligen blivit, och med bättre möjlighet att placera med bara just basåtergivning i åtanke.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-02-23 22:24

Lättast vore kanske om TS for till närmaste Hifi-butik och lånade hem två slutna 10" från t.ex. REL eller dylikt?
Ger det ett ordentligt lyft så lär inte två rejält byggda DIY-burkar göra jobbet sämre, tvärtom.

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-24 01:49

IngOehman skrev:"Sluten låda med slavbas" är lite tokigt att skriva som "sluten låda med basreflexrör". Man skiljer mellan slutna lådor (som blir andra ordningen system) och slavbaslådor, som blir fjärde ordningen (dock inte med alla nollställen i origo, som för basreflexlådor) system.

Hur som helst verkar det överflödigt att göra en subwoofer som är mindre kapabel än huvudhögtalarna. Varför inte använda tonkontrollen bara? Att leka lite med placeringarna kan även det göra nytta.

Vh, iö

Tack Ingmar, nu skrev jag inte här för att bli uppläxad, jag skrev för att få ett vettigt tips.
Så har du inget annat att skriva så undanber jag mig dina tillägg.

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-24 01:56

JonasW skrev:Lättast vore kanske om TS for till närmaste Hifi-butik och lånade hem två slutna 10" från t.ex. REL eller dylikt?
Ger det ett ordentligt lyft så lär inte två rejält byggda DIY-burkar göra jobbet sämre, tvärtom.

Jag har en 9" Dali sub som jag kör till hembion, den ger mer djupbas när jag kopplar den till stereon, men den saknar såklart tryck. Det är det jag är ute efter men lite mer av allt önskas. Jag förstår att jag inte kan få den djupaste bassen med extremt tryck i en sån liten låda. Jag har testat med olika placeringar av de befintliga högtalarna, och flyttar jag ut de en meter från väggen så blir det bättre men inte tillräckligt bra.
/per

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2015-02-24 07:33

Minsta sub är ju en IB
Så klart passar det ju inte i alla lägen och det krävs lite mod att sätta sågen i huset.
Jag resonerar att allt går att återställa börjar med min installation så fort gruppköpet går imål.
Det finns flera som byggt på faktiskt och mhb och component.se
Tänkte själv att försöka få till en provlyssning innan köp men det blev grisen i säcken.
Det finns mycket att googla på både på svenska och utländska forum.
Det finns även lite roliga klipp på Youtube där man pressar sina system så fönstret flexar hejvilt.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-24 19:15

Egerwood skrev:Minsta sub är ju en IB
Så klart passar det ju inte i alla lägen och det krävs lite mod att sätta sågen i huset.
Jag resonerar att allt går att återställa börjar med min installation så fort gruppköpet går imål.
Det finns flera som byggt på faktiskt och mhb och component.se
Tänkte själv att försöka få till en provlyssning innan köp men det blev grisen i säcken.
Det finns mycket att googla på både på svenska och utländska forum.
Det finns även lite roliga klipp på Youtube där man pressar sina system så fönstret flexar hejvilt.

Tyvärr finns inte plats att bygga in basarna i taket, sovrummet på ovanvåningen skulle se trist ut med högtalare i golvet :D

Åter till problemet, ingen som har någon vettig lösning?
/per

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-24 20:22

Seas L26ROY är väl det som föreslagits. Det är väldigt många som rekommenderar det elementet på fler forum än det här, när det kommer till små element, så det är väl troligtvis en av dom bästa lösningarna för din situation.

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-24 21:39

zartok skrev:Seas L26ROY är väl det som föreslagits. Det är väldigt många som rekommenderar det elementet på fler forum än det här, när det kommer till små element, så det är väl troligtvis en av dom bästa lösningarna för din situation.

OK!
Men är det möjligt att bygga så små lådor och få bra ljud?
/per

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-02-24 21:40

ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-24 21:48

JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.

Ok!
Har du något tips om vad man ska driva med?
/per

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-02-24 21:54

Beror lite på var steget kan stå?

Kan du antingen ställa bort det eller fläktmodda det (många gör det) så är t.ex. ett sådant här prisvärt:
http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm

2x300W i 4 ohm för 1600:-
Storebror 3000 kostar 2400:- och lämnar 2x880W vid 4 ohm, men det steget är kanske overkill för ROY, särskilt om du inte ska använda DSP (?).

Själv kör jag NU6000DSP, fungerar perfekt för basdrivning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-24 22:10

PerNord skrev:
IngOehman skrev:"Sluten låda med slavbas" är lite tokigt att skriva som "sluten låda med basreflexrör". Man skiljer mellan slutna lådor (som blir andra ordningen system) och slavbaslådor, som blir fjärde ordningen (dock inte med alla nollställen i origo, som för basreflexlådor) system.

Vh, iö

Tack Ingmar, nu skrev jag inte här för att bli uppläxad, jag skrev för att få ett vettigt tips.
Så har du inget annat att skriva så undanber jag mig dina tillägg.

Jag vill försiktigt inflika att det var osedvanligt kloka och välmenande ord Ingvar skrev.

Häng här ett tag så inser du att de flesta faktiskt bidrar med en eller annan tankeställare, även när de påpekar att man har fel.

Välkommen!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-24 22:12

PerNord skrev:
JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.

Ok!
Har du något tips om vad man ska driva med?
/per

Frågan är väl lite hur du tänkt dig hela konceptet. Hur har du tänkt filtrera dem mot huvudhögtalarna? Eller har du inte tänkt dela av dem alls (det rekommenderar inte jag)?

Klurigt läge. Du kommer inte kunna spela tillräckligt starkt med två slutna ROY, och om du låter dem spela parallellt med huvudhögtalarna kommer det ge negativa konsekvenser för ljudet.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2015-02-24 22:14, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-24 22:13

Finns sex sidor på en kub, räcker det med 6 ROY? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-02-24 22:18

Nattlorden skrev:

Hehe, ja lyckas du pula in dom i en låda med yttermåtten 300x370x370mm och samtidigt få ett hyfsat Q så absolut. :D ;)
Sen skulle det ju vara två kuber, så säg 12st ROY. 8)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-24 22:19

PerNord skrev:
zartok skrev:Seas L26ROY är väl det som föreslagits. Det är väldigt många som rekommenderar det elementet på fler forum än det här, när det kommer till små element, så det är väl troligtvis en av dom bästa lösningarna för din situation.

OK!
Men är det möjligt att bygga så små lådor och få bra ljud?
/per

Jag skulle se det såhär: om gubbarna här rekommenderar något så är det troligtvis den bästa eller en av dom bästa lösningarna givet parametrarna. Dock så ska det nog sägas att det tyvärr är svårt att få bra bas i nog hög spl ur så små lådor. Sunfire arbetar ju med små lådor och massa effekt, men det är nog få som skriver under att det är bra bas.

Om basen är tillräckligt bra är upp till individen, så det är nog svårt att svara på. Har Öhman sagt att dina frontar är mer kapabla än subben du ska bygga så lär det stämma, ha det i åtanke. Ja, givet att det är Öhmans preferens för bas som används (sunfire har en helt annan preferens, dom vill ha spl).

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-02-24 22:29

30 liter är inte mycket, blir en kompromiss hur man än gör, eftersom att det är mer tryck du är ute efter så tycker jag att du ska kolla på element som trivs bra i små slutna lådor, tex någon 12 eller 15" bas med bra slaglängd.

Eller så tänker du utanför ramarna, du måste inte placera en bas på golvet, i taket kanske du har mer plats? kanske det går att få plats med en flera hundra liter stor låda :-)

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-24 22:40

Hej alla!
Men då har jag förmodligen ett annat problem. Detta är den enda subben jag ägt:
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/su ... -f-subbas/
eftersom jag inte känt något behov, nu har vi flyttat och separerat TV från stereon, därför köpte jag lite hembioprylar på Hifiklubben, därav denna subben. När jag kopplar den till stereon så upplever jag djupare, mer och fylligare bas, ett klart rundare ljud. Jag förmodar ett denna subben inte tillhör det mest välspelande med "bra" tryck i. Kanske är det något annat i kedjan som inte är som det ska?
/per

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-24 22:44

Jag har 2 st Nad 216 steg, bryggade, som låter exakt likadant, Nad 106 försteg, Music streamer HD Dac, lyssnar sen flyten enbart på Spotify, Har 4000 lp och 3000 cd som inte får plats :x

Var börjar jag för att utröna vilken länk som är bristfällig?

/per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-24 22:59

PerNord skrev:Åter till problemet, ingen som har någon vettig lösning?
/per

I tredje posten gav jag förslag på XLS-10 med slavbas. Funkar ypperligt i 30 liter. Med två st vågar jag lova en riktigt omskakande upplevelse.
Basarna köper du på eBay för 136 pund/par. Slavbasarna finns på Europé Audio. XLS plus slav kostar ungefär som en Seas L26ROY, men eftersom volymen är begränsad tror jag att du får ut mer av slavbasarna än med L26ROY. Alternativet är slutna lådor med L26ROY plus EQ med ordentlig boost i de lägsta oktaverna - kan nog också funka bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-24 23:03

JonasW skrev:
Nattlorden skrev:

Hehe, ja lyckas du pula in dom i en låda med yttermåtten 300x370x370mm och samtidigt få ett hyfsat Q så absolut. :D ;)
Sen skulle det ju vara två kuber, så säg 12st ROY. 8)

Blir det för trångt inuti så sätter du magneterna utåt, självklart. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-24 23:22

PerNord skrev:Jag har 2 st Nad 216 steg, bryggade, som låter exakt likadant, Nad 106 försteg, Music streamer HD Dac, lyssnar sen flyten enbart på Spotify, Har 4000 lp och 3000 cd som inte får plats :x

Var börjar jag för att utröna vilken länk som är bristfällig?

/per

Ofta är det rummet som är det största problemet. Och om apparaterna har givit dig ett resultat som du tyckt varit bra i ett tidigare rum så talar ännu mera för att det är rummet som är det stora problemet.

Och eftersom det verkar vara i basområdet som du är mest missnöjd så är ett sätt att undersöka om det finns förutsättningar att få den utrustning du vill använda att fungera bra, och ge dig en känsla för vad rummet bidrar/ställer till med, att ställa högtalarna på den plats där du helt vill sitta och lyssna, och sedan gå omkring och lyssna på de ställen i rummet där du kan tänka dig att ställa högtalarna. Situationen i basområdet, i varje fall om du bara tänka att använda en bas, är reciprok, och du kommer därför att höra var det fungerar att placera högtalarna.

Hittar du ingen plats där det låter bra så kan du behöver överväga en annan lyssningsplats.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till DIY-forum