zartok skrev:PerNord skrev:zartok skrev:Seas L26ROY är väl det som föreslagits. Det är väldigt många som rekommenderar det elementet på fler forum än det här, när det kommer till små element, så det är väl troligtvis en av dom bästa lösningarna för din situation.
OK!
Men är det möjligt att bygga så små lådor och få bra ljud?
/per
Jag skulle se det såhär: om gubbarna här rekommenderar något så är det troligtvis den bästa eller en av dom bästa lösningarna givet parametrarna. Dock så ska det nog sägas att det tyvärr är svårt att få bra bas i nog hög spl ur så små lådor. Sunfire arbetar ju med små lådor och massa effekt, men det är nog få som skriver under att det är bra bas.
Om basen är tillräckligt bra är upp till individen, så det är nog svårt att svara på. Har Öhman sagt att dina frontar är mer kapabla än subben du ska bygga så lär det stämma, ha det i åtanke. Ja, givet att det är Öhmans preferens för bas som används (sunfire har en helt annan preferens, dom vill ha spl).
Tack för förtroendet och de vänliga orden. Vill dock för protokollet nämna några saker:
1. Det är jag som dimensionerade den eq som Sunfire true subwoofer till sist fick, efter att ha upptäckt brister i förserien, men jag har förstås utgått ifrån Bobs önskemål om hur den skall bete sig. Mätningarna gjordes tillsammans med den svenska generalagenten och de ledde till att jag fick uppdraget att göra om dimensioneringen.
2. Jag vet inget om förhållandet mellan de högtalare TS har och en ännu inte byggd subwoofer. Det kan ju ingen veta. Men av förstainlägget att döma så var inte ljudtrycksoförmågan något större problem, och därför så rekommenderade jag honom att prova med att helt enkelt använda eq (tonkontroller) till att börja med, om högtalarna i det nya rummet inte spelar tillräckligt med bas, igen enligt TS' smak, den enda som bör räknas.
Det finns flera orsaker till att jag rekommenderar honom att testa det. En av orsakerna är att två högtalare ofta spelar bättre än en (subwoofer). En annan orsak är att det ibland är utomordentligt svårt att få bra integration mellan fullregister högtalare och subwoofer. Det krävs ofta brantare filter än de som finns i hemmabioförstärkare för att det skall fungera bra. Han kan dock testa att sänka avstämdningsfrekvensen på högtalarna, föra eq. Det kan ge bättre förutsättningar.
Men något entydigt svar på vad han bör göra har jag inte, och jag tror ingen annan har det heller. Det är helt enkelt massor som ingen kan veta innan man undersökt vad det är som orakar det upplevda problemet i rummet. Förstå när man vet vad problemet är går att att leverera en riktigt ordentligt insatt gissning om vad som är bästa vägen att gå.
Jag utgår ifrån att TS har testat sådana grundläggande saker som att fasa om ena högtalare för att kolla att de inte har varit felfasade.
Vh, iö