Den stora förstegstråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Den stora förstegstråden

Inläggav 2-ch » 2015-02-25 08:20

Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Vore skönt att använda en standard som är så spridd och det finns en uppsjö med prylar till.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-25 08:42

2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Vore skönt att använda en standard som är så spridd och det finns en uppsjö med prylar till.

Tja, den anslutning du anger är ju framtagen för nätverk och de krav som förekommer där. Kontakten finns ju för övrigt redan idag på apparater som kan anslutas till nätverk och används för just detta ändamål. HDMI kan för övrigt köra ethernet utöver allt annat den kan så man klarar sig med en anslutning för många olika ändamål.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-25 09:09

DQ-20 skrev:
2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?

Tja, den anslutning du anger är ju framtagen för nätverk och de krav som förekommer där. Kontakten finns ju för övrigt redan idag på apparater som kan anslutas till nätverk och används för just detta ändamål. HDMI kan för övrigt köra ethernet utöver allt annat den kan så man klarar sig med en anslutning för många olika ändamål.

/DQ-20

Jamen hur känns det att skippa tex HDMI och kliva över till nätverk.
Vad är det som HDMI kan och ett vanligt datanät inte klarar av?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-25 09:36

2-ch skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Jamen hur känns det att skippa tex HDMI och kliva över till nätverk.
Vad är det som HDMI kan och ett vanligt datanät inte klarar av?

HDMI kan trassla som inget datanätverk klarar om man använder längre kablar. Vet inte ens om det går att dra en HDMI över 20 m med någon större säkerhet. DÄremot så funkar ju HDMI över RJ-45 via adaptrar, ej att förväxla med Tcp/ip. Växlar och skit som funkar då och då, usel kontakt utan dragavlastning. Ingen kontakt man kan montera själv. Väldigt ogynsam om man skall genom betongväggar. Finns massor som HDMI kan ge som inte RJ-45 kan. Finns faktiskt leverantörer som t.ex. MSB som redan använder den kontakten för kopplingar mellan deras olika digitala delar.

Lite trevligt skulle det vara om det gick att använda vanliga nätverket för att koppla på de digitalt styrda högtalarna och försteget hade RJ-45 ut till de olika kanalerna.

/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-25 10:05

Harryup skrev:HDMI kan trassla som inget datanätverk klarar om man använder längre kablar. Vet inte ens om det går att dra en HDMI över 20 m med någon större säkerhet. DÄremot så funkar ju HDMI över RJ-45 via adaptrar, ej att förväxla med Tcp/ip. Växlar och skit som funkar då och då, usel kontakt utan dragavlastning. Ingen kontakt man kan montera själv. Väldigt ogynsam om man skall genom betongväggar. Finns massor som HDMI kan ge som inte RJ-45 kan.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-25 11:51

IngOehman skrev:
Morello skrev:Problemet är nog att det finns en konkurrernade standard inom kort.
Man kan ju kolla på hur kortlivad DVI-standarden blev tex.
Vidare kör väl anti-standard-firman Apple med något eget mög för video.

Njae... DVI lever ju vidare i HDMI. Det är ju en delstandard i HDMI. Kontanterna är nya förvisso.

Så DVI går fortfarande att köra, allt som behövs är en enkel passiv adapter.

Vh, iö

Javisst, jag har en sådan.

Dock levde DVI med den rektangulära kontakten ganska kort tid.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-02-25 12:50

Som sagt på förra sidan så syftade jag alltså på scart-kontakten.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-02-25 15:29

Det görs redan idag i den professionella världen. Jag pratar då om digital PCM-ljud enligt "AES/EBU". Tänk på att det är en viktig åtskillnad mellan det fysiska kontaktdonet och själva elektriska gränssnittet. Ett kabelpar i en nätverkskabel har den karaktäristiska impedansen 105 ohm om jag minns rätt. AES/EBU-kabel ska ha 110 ohm. Impedansmissmatchen är så liten att det brukar gå bra, även med långa långder. Ofta finns redan nätverkskablage draget, så det är ganska enkelt att patcha vidare. Det gäller bara att ha lite koll om man behöver få ut/in signalen via XLR-don. Det finns små kort för det ändamålet att köpa.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-25 15:52

IngOehman skrev:
Alexi skrev:HDMI kommer leva bra mycket längre än RCA, som egentligen bara behövs för gamla vinylspelare.
Den "konkurerande" standarden Displayport är kompatibel med HDMI och DVI via adapter.

Menar du längre tid, eller menar du längre in i framtiden?

Jag är hur som helst tveksam till båda påståendena.
RCA lever nog 20 år från nu. Varför skulle RCA försvinna?

Vh, iö
Jag menar den analoga RCA-kontakten inte kommer finnas kvar i de flesta hifi apparater om några år.
Så här ser en modern ovanlig välbestyckad Blu-rayspelare ut på baksidan idag:
Bild
Man ska oftast upp över 10kkr för att hitta spelare med analoga utgångar.

Så här ser en modern AVR ut på baksidan:
Bild

Rätt långt ifrån detta:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-25 16:54

Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-25 16:55

Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-25 16:55

Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?

Analoga enheter ansluter man inte och CD ansluter man digitalt såklart.

Har man ett behov av analoga källor så är det således fel apparat att köpa.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-25 16:58

AndreasArvidsson skrev:

Analoga enheter ansluter man inte och CD ansluter man digitalt såklart.

Har man ett behov av analoga källor så är det således fel apparat att köpa.

Eller så köper man en "riktig" förförstärkare och ansluter dess utgång till en av analogingångarna. :mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-25 16:59

Bill50x skrev:

:mrgreen:

/ B

Jag blir glad av att du ger mina inlägg grön gubbe så pass ofta - hellre det än röd flagga så att säga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-25 17:00

Hur kommer ljudet paketerat i HDMO-donet?
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-25 17:02

Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden ...

I hemmiljö är det mest skönt att slippa onödiga jordslingor, tycker jag.'
Morello skrev:... och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?

Den övre är en väl en spelare och ingen förförstärkare. Den i mitten har för få analoga ingångar dock.
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-02-25 17:05, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-25 17:04

RogerJoensson skrev:

I hemmiljö är det mest skönt att slippa onödiga jordslingor, tycker jag.

Ja, men det ena behöver inte utesluta det andra.
Man koppalr med fördel signaljorden via en R//C-länk mot chassie.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-25 17:04

Morello skrev:Jag blir glad av att du ger mina inlägg grön gubbe så pass ofta - hellre det än röd flagga så att säga.

Du har dina poänger :-)

Eller se det så här, man vet var man har dig!

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-25 17:08

Morello skrev:
RogerJoensson skrev:

I hemmiljö är det mest skönt att slippa onödiga jordslingor, tycker jag.

Ja, men det ena behöver inte utesluta det andra.
Man koppalr med fördel signaljorden via en R//C-länk mot chassie.

Då är det extra bra att de inte gjort det på fabrik. -Om det behövs kan jag göra det själv, så det inte uppstår några jordslingeproblem (utan att jag behöver tejpa jordblecken på kontakten). :D
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-02-25 17:09, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-25 17:09

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag blir glad av att du ger mina inlägg grön gubbe så pass ofta - hellre det än röd flagga så att säga.

Du har dina poänger :-)

Eller se det så här, man vet var man har dig!

/ B

Samtidigt vet jag att en CD från 1983, en rörbestyckad ARC SP3 jämte ett RS2000 och ett par Ino pi60s spelar skjortan av majoriteten av alla dessa multikanals-system.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-25 20:55

Morello skrev:Samtidigt vet jag att en CD från 1983, en rörbestyckad ARC SP3 jämte ett RS2000 och ett par Ino pi60s spelar skjortan av majoriteten av alla dessa multikanals-system.

Tror dig. Men är inte SP6 ännu bättre? En kamrat till mig hade en sådan och den var riktigt bra. Numera kör han en AR L26 tillsammans med ett slutsteg från samma firma. En mycket kompetent kombo.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-26 10:00

Bill50x skrev:
Morello skrev:Samtidigt vet jag att en CD från 1983, en rörbestyckad ARC SP3 jämte ett RS2000 och ett par Ino pi60s spelar skjortan av majoriteten av alla dessa multikanals-system.

Tror dig. Men är inte SP6 ännu bättre? En kamrat till mig hade en sådan och den var riktigt bra. Numera kör han en AR L26 tillsammans med ett slutsteg från samma firma. En mycket kompetent kombo.

/ B

Min budskap är att det inte hänt sådär väldigt mycket inom audio sedan CD kom cirka 1983. Sp3 tog jag upp bara som exempel på att försteg med tillräckligt bra prestanda har funnits sedan Hedenhös dagar.

Multikanalstramset tycker jag känns helknasigt tillasammans med bild - man ser ju ändå en fiktiv liten verklighet genom ett fönster (duken) och det är alldeles uppenbart att man inte befinenr sig "där", så varför i hela friden skall ljudet inte komma från det lilla fönstret?

Multikanal tycker jag känns rimligare i musiksmmanhang, men där är utbudet så klent att det inte motiverar inköp av ett kostsamt system som bara kan nyttjas med en handfull fonogram.

Vidare kräver multikanal så mycket högtalare och kablar samt annat mög att de flesta över huvud taget inte kan tänka sig att installera detta i vardagsrummet - folk är ju inte ens villiga att ha två adekvata högtalare. Man behöver alltså en dedikerad salong för detta ändamål. Mot bakgrund av detta måste jag ifrågasätta hela multikanalidén.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-26 10:17

Jag håller helt med, däremot skulle jag kunna tänka mig en center för att kunna styra nivån på dialogen i vissa filmer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-26 10:26

Morello, håller med dig fullt ut. Har aldrig känt något behov av multikanal när jag tittar på film. Har vänner som köpt på sig 5 st små plastlådor som dom hängt på väggen och sedan en "bas"-låda på 4 liter som dom gömmer under soffan. Det låter helt enkelt fördjävligt. Men för tillverkarnas del motiverar det ju att producera multikanalsreceivrar med miljoner funktioner och för dyra pengar, en apparat som normalanvändaren bemästrar lika bra som Word och som kostar lika mycket...

Men jag vill däremot invända lite mot att du säger att det inte hänt något sedan cd-skivan kom. Må vara att skillnaden inte är så stor på förstegssidan men i de fall jag jämfört har det funnits signifikanta skillnader, även bland likartade apparater. Det lönar sig absolut att testa och inte tro att man bara kan gå efter sk features.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-26 10:36

Alexi skrev:Jag håller helt med, däremot skulle jag kunna tänka mig en center för att kunna styra nivån på dialogen i vissa filmer.

Vad för ljudet kommer från en film utöver dialog och en och annan pistolknall?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-26 10:40

Bill50x skrev:
Men jag vill däremot invända lite mot att du säger att det inte hänt något sedan cd-skivan kom. Må vara att skillnaden inte är så stor på förstegssidan men i de fall jag jämfört har det funnits signifikanta skillnader, även bland likartade apparater. Det lönar sig absolut att testa och inte tro att man bara kan gå efter sk features.

/ B

Det bästa idag är givetvis bättre, men på just förstegssidan har det nog inte hänt så mycket sedan 1970-talet.
På slutstegssidan har det däremot hänt en del tack vare att det finns helt andra halvledare sedan 1990-talet. På 1970 fanns helt enkelt inte förutsättningarna att göra något i klass med RS2000 eller liknande slutsteg som kombinerar hög effekt med goda prestanda.
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2015-02-26 10:53

Morello skrev:
Det bästa idag är givetvis bättre, men på just förstegssidan har det nog inte hänt så mycket sedan 1970-talet.
På slutstegssidan har det däremot hänt en del tack vare att det finns helt andra halvledare sedan 1990-talet. På 1970 fanns helt enkelt inte förutsättningarna att göra något i klass med RS2000 eller liknande slutsteg som kombinerar hög effekt med goda prestanda.

Liten fråga från en amatör på förstärkarsidan - vad är det för förändringar du syftar på och på vilket avgörande sätt har det förbättrat ljudupplevelsen?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-26 10:55

JM skrev:
Morello skrev:

Liten fråga från en amatör på förstärkarsidan - vad är det för förändringar du syftar på och på vilket avgörande sätt har det förbättrat ljudupplevelsen?

JM

Jag är inte säker på vad som menas. Det var helt enkelt svårt att göra slutsteg med hög effekt och låg distorsion/förvrängning på 1970-talet.
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2015-02-26 11:02

Morello skrev:
JM skrev:

JM

Jag är inte säker på vad som menas. Det var helt enkelt svårt att göra slutsteg med hög effekt och låg distorsion/förvrängning på 1970-talet.

Från min tid på KTH elektro på 1970-talet kom bla V-fet o Mos-fet i olika förstärkare med ett något annorlunda ljud.
Var på hårdvarosidan och schemasidan finns klara förbättringar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-02-26 11:26

Det har väl skett en hel del utveckling av förstegen den senaste tiden. Jag förstår i och för sig att det är ljudförbättrande åtgärder som åsyftas i inläggen ovan, men tittar man på t.ex. försteget Classe CP-800 så är det inte bara ett enkelt försteg med en volymkontroll utan det har inbyggd dac, PEQ, tonkontroller som jobbar i den digitala domänen samt streaming funktionalitet, både DLNA och Airplay. Den går dessutom styra från en surfplatta. Det är vad jag skulle kalla ett modernt försteg :wink: , se länk nedan för mer info.
http://www.classeaudio.com/products/cp-800.php#overview

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi