Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Vore skönt att använda en standard som är så spridd och det finns en uppsjö med prylar till.
DQ-20 skrev:2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Vore skönt att använda en standard som är så spridd och det finns en uppsjö med prylar till.
Tja, den anslutning du anger är ju framtagen för nätverk och de krav som förekommer där. Kontakten finns ju för övrigt redan idag på apparater som kan anslutas till nätverk och används för just detta ändamål. HDMI kan för övrigt köra ethernet utöver allt annat den kan så man klarar sig med en anslutning för många olika ändamål.
/DQ-20
2-ch skrev:DQ-20 skrev:2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Tja, den anslutning du anger är ju framtagen för nätverk och de krav som förekommer där. Kontakten finns ju för övrigt redan idag på apparater som kan anslutas till nätverk och används för just detta ändamål. HDMI kan för övrigt köra ethernet utöver allt annat den kan så man klarar sig med en anslutning för många olika ändamål.
/DQ-20
Jamen hur känns det att skippa tex HDMI och kliva över till nätverk.
Vad är det som HDMI kan och ett vanligt datanät inte klarar av?
Harryup skrev:HDMI kan trassla som inget datanätverk klarar om man använder längre kablar. Vet inte ens om det går att dra en HDMI över 20 m med någon större säkerhet. DÄremot så funkar ju HDMI över RJ-45 via adaptrar, ej att förväxla med Tcp/ip. Växlar och skit som funkar då och då, usel kontakt utan dragavlastning. Ingen kontakt man kan montera själv. Väldigt ogynsam om man skall genom betongväggar. Finns massor som HDMI kan ge som inte RJ-45 kan.
IngOehman skrev:Morello skrev:Problemet är nog att det finns en konkurrernade standard inom kort.
Man kan ju kolla på hur kortlivad DVI-standarden blev tex.
Vidare kör väl anti-standard-firman Apple med något eget mög för video.
Njae... DVI lever ju vidare i HDMI. Det är ju en delstandard i HDMI. Kontanterna är nya förvisso.
Så DVI går fortfarande att köra, allt som behövs är en enkel passiv adapter.
Vh, iö
2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Jag menar den analoga RCA-kontakten inte kommer finnas kvar i de flesta hifi apparater om några år.IngOehman skrev:Alexi skrev:HDMI kommer leva bra mycket längre än RCA, som egentligen bara behövs för gamla vinylspelare.
Den "konkurerande" standarden Displayport är kompatibel med HDMI och DVI via adapter.
Menar du längre tid, eller menar du längre in i framtiden?
Jag är hur som helst tveksam till båda påståendena.
RCA lever nog 20 år från nu. Varför skulle RCA försvinna?
Vh, iö
Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
Analoga enheter ansluter man inte och CD ansluter man digitalt såklart.
Har man ett behov av analoga källor så är det således fel apparat att köpa.
Bill50x skrev:Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
![]()
/ B
Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden ...
Morello skrev:... och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden ...
I hemmiljö är det mest skönt att slippa onödiga jordslingor, tycker jag.
Morello skrev:Jag blir glad av att du ger mina inlägg grön gubbe så pass ofta - hellre det än röd flagga så att säga.
Morello skrev:RogerJoensson skrev:Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden ...
I hemmiljö är det mest skönt att slippa onödiga jordslingor, tycker jag.
Ja, men det ena behöver inte utesluta det andra.
Man koppalr med fördel signaljorden via en R//C-länk mot chassie.
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag blir glad av att du ger mina inlägg grön gubbe så pass ofta - hellre det än röd flagga så att säga.
Du har dina poänger
Eller se det så här, man vet var man har dig!
/ B
Morello skrev:Samtidigt vet jag att en CD från 1983, en rörbestyckad ARC SP3 jämte ett RS2000 och ett par Ino pi60s spelar skjortan av majoriteten av alla dessa multikanals-system.
Bill50x skrev:Morello skrev:Samtidigt vet jag att en CD från 1983, en rörbestyckad ARC SP3 jämte ett RS2000 och ett par Ino pi60s spelar skjortan av majoriteten av alla dessa multikanals-system.
Tror dig. Men är inte SP6 ännu bättre? En kamrat till mig hade en sådan och den var riktigt bra. Numera kör han en AR L26 tillsammans med ett slutsteg från samma firma. En mycket kompetent kombo.
/ B
Alexi skrev:Jag håller helt med, däremot skulle jag kunna tänka mig en center för att kunna styra nivån på dialogen i vissa filmer.
Bill50x skrev:
Men jag vill däremot invända lite mot att du säger att det inte hänt något sedan cd-skivan kom. Må vara att skillnaden inte är så stor på förstegssidan men i de fall jag jämfört har det funnits signifikanta skillnader, även bland likartade apparater. Det lönar sig absolut att testa och inte tro att man bara kan gå efter sk features.
/ B
Morello skrev:
Det bästa idag är givetvis bättre, men på just förstegssidan har det nog inte hänt så mycket sedan 1970-talet.
På slutstegssidan har det däremot hänt en del tack vare att det finns helt andra halvledare sedan 1990-talet. På 1970 fanns helt enkelt inte förutsättningarna att göra något i klass med RS2000 eller liknande slutsteg som kombinerar hög effekt med goda prestanda.
JM skrev:Morello skrev:
Det bästa idag är givetvis bättre, men på just förstegssidan har det nog inte hänt så mycket sedan 1970-talet.
På slutstegssidan har det däremot hänt en del tack vare att det finns helt andra halvledare sedan 1990-talet. På 1970 fanns helt enkelt inte förutsättningarna att göra något i klass med RS2000 eller liknande slutsteg som kombinerar hög effekt med goda prestanda.
Liten fråga från en amatör på förstärkarsidan - vad är det för förändringar du syftar på och på vilket avgörande sätt har det förbättrat ljudupplevelsen?
JM
Morello skrev:JM skrev:
Liten fråga från en amatör på förstärkarsidan - vad är det för förändringar du syftar på och på vilket avgörande sätt har det förbättrat ljudupplevelsen?
JM
Jag är inte säker på vad som menas. Det var helt enkelt svårt att göra slutsteg med hög effekt och låg distorsion/förvrängning på 1970-talet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster