Perfector skrev:Liten fundering.
Det är nog lättare att se skillnad med mätning än genom lyssning av en kondensator.
Många gamla uvar sitter ju och matchar kondingar för att få ett jämnt par så det ska låta lika i 2 högtalare
Kan nog vara så om man bygger ett slutsteg för hand åxå
I ett delningsfilter har matching en poäng. I slutsteg inte lika ofta, eftersom små variationer i kondensatorvärden inte påverkar hörbart eftersom brytpunkterna ligger utanför eller i gränstrakterna för var som är hörbart (små skillnader i värden spelar då mycket liten roll). I ett delningsfilter kan en liten skillnad i värde göra tydlig hörbar skillnad (olika mycket beroende på hur filtret är konstruerat).
-Om man vill veta hur olika typer av kondensatorer låter, så är det bra dumt att inte kolla att värdena är de samma på kondensatorerna man jämför eftersom skillnader i värden faktiskt brukar resultera i hörbara skillnader. -Riktiga skillnader som oftast är väldigt mycket större verkligt hörbara skillnader än vad exotiska material och tillverkningstekniker ger (givet att alla kondensatorerna som jämförs har rimligt god prestanda).
Jag matchar kondensatorer i ingångs-steg på mina mikrofonförförstärkare, eftersom det är billigare att själv matcha till 1% tolerans än att köpa dem med 1% tolerans från en leverantör. Matchningen gör jag för att bibehålla hög balansering i ingångssteget och för att hålla kostnaderna nere. Klangmässigt gör det ingen skillnad. Hade ingångssteget varit obalanserat hade inga kondensatorer behövts matchas.