Hör man tydliga skillnader på kondensatorer??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Hör man tydliga skillnader på kondensatorer??

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-23 12:06

Perfector skrev:Liten fundering.
Det är nog lättare att se skillnad med mätning än genom lyssning av en kondensator.
Många gamla uvar sitter ju och matchar kondingar för att få ett jämnt par så det ska låta lika i 2 högtalare
Kan nog vara så om man bygger ett slutsteg för hand åxå

I ett delningsfilter har matching en poäng. I slutsteg inte lika ofta, eftersom små variationer i kondensatorvärden inte påverkar hörbart eftersom brytpunkterna ligger utanför eller i gränstrakterna för var som är hörbart (små skillnader i värden spelar då mycket liten roll). I ett delningsfilter kan en liten skillnad i värde göra tydlig hörbar skillnad (olika mycket beroende på hur filtret är konstruerat).
-Om man vill veta hur olika typer av kondensatorer låter, så är det bra dumt att inte kolla att värdena är de samma på kondensatorerna man jämför eftersom skillnader i värden faktiskt brukar resultera i hörbara skillnader. -Riktiga skillnader som oftast är väldigt mycket större verkligt hörbara skillnader än vad exotiska material och tillverkningstekniker ger (givet att alla kondensatorerna som jämförs har rimligt god prestanda).

Jag matchar kondensatorer i ingångs-steg på mina mikrofonförförstärkare, eftersom det är billigare att själv matcha till 1% tolerans än att köpa dem med 1% tolerans från en leverantör. Matchningen gör jag för att bibehålla hög balansering i ingångssteget och för att hålla kostnaderna nere. Klangmässigt gör det ingen skillnad. Hade ingångssteget varit obalanserat hade inga kondensatorer behövts matchas.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-23 13:07

Strmbrg skrev:Ingvar: De punkter jag räknade upp som möjliga orsaker till småsaksengagemang var sådant som JAG kunde komma på.
Det betyder inte att jag menar att de punkterna är ALLA orsaker. Du presenterade ju en till. :)

Du har rätt, jag uttryckte mig onödigt "håller inte med"-igt.

Sorry.

- - - - -

Tänker just nu att det kanske är dags att specificera vad tråden egentligen frågar om, närmare bestämt om den handlar om olika sorter eller olika värden på kondensatorer. Jag skriver det eftersom jag håller med det Roger skriver härovan, i minsta detalj, samtidigt som jag trodde att tråden handlade om huruvida man hör skillnad baserat på sort.

Att man hör skillnad mellan olika världen (faktiska, inte bara märkvärden) när deras inverkan är inom audioområdet och den alltså används utanför sitt passband (lär: när de används som t ex delningsfilter och inte som kopplingskondensatorer) trodde jag var en självklarhet för alla. Det är ju därför som det är så viktigt att matcha kondensatorer.

Men frågan om huruvida olika sorters kondensatorer låter olika är som jag ser det en annan fråga.

Och något enkelt svar har den inte, annat än "det beror på, och det beror på mycket".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-23 13:56

IngOehman skrev:Tänker just nu att det kanske är dags att specificera vad tråden egentligen frågar om, närmare bestämt om den handlar om olika sorter eller olika värden på kondensatorer. Jag skriver det eftersom jag håller med det Roger skriver härovan, i minsta detalj, samtidigt som jag trodde att tråden handlade om huruvida man hör skillnad baserat på sort.

De som testar som i förstainläggets länk verkar ytterst sällan kolla upp komponentvärdena och verkar varken förstå eller brys sig om att det kan vara skillnader i komponentvärdena som ger de hörbara skillnaderna (i de fall det faktiskt finns en hörbar skillnad som skulle klara en blindtest :roll: ). Det riskerar att leda till många felaktiga slutsatser och dåliga råd.
De som läser verkar gärna ignorera alla svagheter och fallgropar i testuppställningen och tar slutsatserna för sanna (inkluderat de felaktiga slutsatserna).

Visst handlar tråden om huruvida man hör skillnad baserat på sort (?). Problemet är att stödet för slutsatserna (som i förstainläggets länk) sannolikt inte har med sort att göra, så det kommer även att handla om tro. Vissa skillnader kan ha varit hörbara, men då sannolikt övervägande p g a skillnader i komponentvärden.
Jag är övertygad om att det finns andra här som inte delar min övertygelse. -Så...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-23 17:15

Varför finns det olika kondensatortyper?
Finns det andra egenskaper som skiljer sorterna åt som alltså INTE renderar i hörbara skillnader. Typ stabilitet över tid/åldringshastighet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-23 17:46

Pris/prestanda/storlek gör att man väljer olika typer av kondesatorer beroende på var de ska sitta och vad de ska göra.

Saker som kan skilja är: serierresistans/induktans och andra avvikelser från en idealkondensator, förmåga att hantera hög spänning, strömtålighet, läckströmsegenskaper, långtidstabilitet, temperaturstabilitet och hållbarhet, vissa typer funkar inte med växelspänning osv osv.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-23 18:01

Strmbrg skrev:Varför finns det olika kondensatortyper?
Finns det andra egenskaper som skiljer sorterna åt som alltså INTE renderar i hörbara skillnader. Typ stabilitet över tid/åldringshastighet.

Menar du "typer" nu, med frågan?

Trådämnet handlar inte så speciellt mycket om olika typer utan mer om olika fabrikat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-23 19:40

Texas Instruments har gjort en hel del blindtester på olika kondensatorer. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-23 19:45

aisopos skrev:

Trådämnet handlar inte så speciellt mycket om olika typer utan mer om olika fabrikat.

Åfan! Ja, jag hajade inte att det handlade om fabrikat...
Men i så fall tar jag tillbaks frågan, ty varför det finns olika fabrikat kanske inte är särskilt konstigt.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-23 20:43

Strmbrg skrev:
aisopos skrev:

Åfan! Ja, jag hajade inte att det handlade om fabrikat...
Men i så fall tar jag tillbaks frågan, ty varför det finns olika fabrikat kanske inte är särskilt konstigt.
:)

Nja, det handlar väl om både och. -Och lite annat. -Typ.
Om man läser vad som står på sidan som förstainlägget länkar till, så pratas där olika modeller, typer och fabrikat.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-23 21:30

Visst var det lite olika typer av kondensatorer i testet. Men det var ju inte liksom skillnad mellan olika teknologier som undersöktes, utan (hörbara) skillnader mellan fabrikat. Ibland av samma teknologi, ibland annan.

Lite mellan raderna kändes det för mig som att syftet var att rättfärdiga att vissa dyra specialmärken kostar 10 och 100ggr mer än standardkondensatorer (med i stort sett samma teknologi inne i).

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-25 20:52

Jag vet inte om jag bör skriva detta men jag tycker/upplever stor skillnad mellan vissa typer av kondensatorer.
Jag bygde om/klonade filtret till mina magnepan 1,6 qr till en början endast kondensatorerna i serie med diskanten.
Med PIO kopparfolie upplevde jag tydligt bättre svärta, samtidigt mer tyngd och naturligare ljud. Sen gick jag vidare med kralliga kopparfolie/papper/wax-mineraloljaimpregnerade-spolar. O sedan vidare med PIOs hela vägen.
Nedan ses de gamla komponenterna (de små) samt det nya filtret halvfärdigt. dvs innan full-PIO
Bild
Jag bytte även kondensatorer på min Cary V-12r från orginal Hovland till Jensen PIOcu igen. En mod som Cary utför i USA.
Löjligt stor skilnad faktiskt. Så man får nog vara tondöv om man inte hör skilnad mellan olika kondingar, men det är klart att det finns olika stora skillnader mellan olika märken. Det finns ju flera som använder samma OEM fast med sin logga på, då kan det nog vara svårt att höra. :D
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-25 20:56

Bild
Så här blev det färdigt, numera har jag speakON fyrpoliga till själva högtalaren samt egen Wire i stället för den AQ type 4 som är på bilden.

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-25 21:12

Bild
Här ser man också en viss skilnad i material, samma värde på de lila (hovland) och guldiga (Jensen) och de svarta (SCR) vertikala brevid den guldiga och lila. Dessa bytte jag ut mot de Hovland som "blev över" även det en liten förbättring.
Så visst går det att höra skillnad.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-02-25 22:30

Om du märker löjligt stor skillnad så är det nåt som gått snett nånstans före eller efter. En eventuell oförmåga att höra skillnad bör normalt INTE bero på tondövhet.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-25 23:21

Med löjligt menar jag betydligt större än jag trodde. Större än det borde göra. Men jag visste ju att jag skulle ifrågasättas här.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-25 23:51

adagio skrev: Löjligt stor skilnad faktiskt ...

Det är väl därför det brukar vara typ omöjligt att höra skillnad när man blindtestar... -Förutsatt att man mätt upp och matchat värdena noga och att alla kondingarna är av hygglig kvalité, utan konstigheter och passar i applikationen.

Skulle det verkligen höras löjligt stor skillnad, så skulle det vara intressant att mäta upp vad det är som händer (efter att blind-lyssningen visat att den där löjligt stora skillnaden verkligen existerar, när självbedrägeriet satts åt sidan).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-26 00:56

adagio skrev:Med löjligt menar jag betydligt större än jag trodde. Större än det borde göra. Men jag visste ju att jag skulle ifrågasättas här.

Det brukar bli så när man för fram saker som saknar logisk förklaring, eller när förändringar är gjorda utan väldigt noggrann analys av orsak och verkan, utan där man förutsätter något (tex att det är komponenten i sig) som det som gör skillnaden.

Men jäkligt trevliga filter.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-26 08:10

Nu är det väl så att endast kapacitansen var den samma, effekttåligheten ökade jag från 100 o 600 till 1000. Så visst var det inte identiska värden. Vidare ser finns det ju en hel del mätningar på nätet som visar olika förvrängningar/ripplar mm med olika kondensatorer. Men det som mäter bra låter ju inte alltid bra och tvärtom, det som låter bra mäter inte alltid bra och det som låter bra är bra medan det som låter dåligt faktiskt är dåligt. Enl mig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-26 09:47

adagio skrev:Jag vet inte om jag bör skriva detta men jag tycker/upplever stor skillnad mellan vissa typer av kondensatorer.
Jag bygde om/klonade filtret till mina magnepan 1,6 qr till en början endast kondensatorerna i serie med diskanten.
Med PIO kopparfolie upplevde jag tydligt bättre svärta, samtidigt mer tyngd och naturligare ljud. Sen gick jag vidare med kralliga kopparfolie/papper/wax-mineraloljaimpregnerade-spolar. O sedan vidare med PIOs hela vägen.
Nedan ses de gamla komponenterna (de små) samt det nya filtret halvfärdigt. dvs innan full-PIO
Bild
Jag bytte även kondensatorer på min Cary V-12r från orginal Hovland till Jensen PIOcu igen. En mod som Cary utför i USA.
Löjligt stor skilnad faktiskt. Så man får nog vara tondöv om man inte hör skilnad mellan olika kondingar, men det är klart att det finns olika stora skillnader mellan olika märken. Det finns ju flera som använder samma OEM fast med sin logga på, då kan det nog vara svårt att höra. :D

Just i fallet med delningsfiltren till dina Magnepan är det ju uppenbart att de komponenter du bytt till har andra egenskaper. Tror nog att rätt enkla mätningar skulle visa på skillander inte minst i basområdet. Det går ibland att göra det något billigare om man gör delningen på linjenivå och kör dubbla effektförstärkare. De stora kondensatorerna i serie med diskanten kostar antagligen en hel del. På linjenivå kan det räcka med att byta till ett par mindre kondensatorer i ingångstegen på effektförstärkarena för att få till filterfunktionen. Jo, extra effektförstärkare kan vara dyra men det måste inte vara så.

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-26 11:05

Jo, dubbla slutsteg kostar betydligt mer än filterkomponenter, iaf om man vill ha lite kvalisort.
Spolen har exakt samma mH och resistans. Alla kondensatorer är uppmätta och matchade på decimalnivå för nå exakt rätt spec. Orginalfiltret hade väl +-5% per komponent vilket skulle kunna valsa iväg rätt mycket.
Mina filter mäter exakt och är kloner till orginalfiltret.
Jag vet inte om impedanskurvan och den flacka 1a ordningens filter påverkats alls? Det låter bättre helt enkelt. Jag har ju orginalfiltret kvar så jag ska montera det i egen låda med speakON så man kan byta snabbt utan att stänga av, när jag får tid o lust. Sen ska jag verkligen lyssna både blint oc öppet. Jag vet av erfarenhet att blinda test är skitsvåra, det enda man bevisar är hur svårt det är! :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-26 11:25

Vet inte exakt vilka Jensen du har i dina filter men visst får man ett rätt hyggligt slutsteg för de pengarna? Tänker mig typ Rotel/Quad/Audiolab.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2015-02-26 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-26 11:33

adagio skrev:Nu är det väl så att endast kapacitansen var den samma, effekttåligheten ökade jag från 100 o 600 till 1000. Så visst var det inte identiska värden. Vidare ser finns det ju en hel del mätningar på nätet som visar olika förvrängningar/ripplar mm med olika kondensatorer. Men det som mäter bra låter ju inte alltid bra och tvärtom, det som låter bra mäter inte alltid bra och det som låter bra är bra medan det som låter dåligt faktiskt är dåligt. Enl mig

Vill inte verka petig(nu när så många ifrågasätter dina upplevelser) men visst är det väl spänningståligheten som du "ökade" . . . typ ?

Pst.... jag tycker mig också att ha hört skillnad med olika typer av kondensatorer i kopplings/avkopplings-läge.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-26 11:41

och effekttåligheten
Eftersom spänningen ökar med effekten så har han helt rätt.
själv byggde jag alltid med 250vAc eller tom 400vAc för att få filter som kunde hantera höga effekter utan att gå sönder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-26 11:58

Perfector skrev:och effekttåligheten
Eftersom spänningen ökar med effekten så har han helt rätt.
själv byggde jag alltid med 250vAc eller tom 400vAc för att få filter som kunde hantera höga effekter utan att gå sönder.

När man pratar om effekttålighet kanske man bör undvika att ange t.ex. Volttalet utan att tydligt visa att det är
det man menar. Å du, effekttåligheten stiger med nödvändighet inte med stigande spånningstålighet på olika
typer av kondensatorer.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-26 12:02

Hmm, hur kommer det sig att tex. HiFi-kitfilter med lytar på 40 volt anges till 150 Watt maxeffekt och 250 volt anger till 300 Watt maxeffekt.
så, jodå spänningen stiger med effekten och kör du sönder en lyt så luktar det apa i hela rummet.
När jag byggde filter tog jag hem delar till en 3-vägare och det kostade 1350:- per filter i delar
Detta var på mitten av 80-talet och ingen har klagat på dom
Jag håller därmed med han som skrev ökade effekttåligheten fast det kanske ser konstigt ut.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-26 12:07

adagio skrev:Alla kondensatorer är uppmätta och matchade på decimalnivå för nå exakt rätt spec. Orginalfiltret hade väl +-5% per komponent vilket skulle kunna valsa iväg rätt mycket.
Mina filter mäter exakt och är kloner till orginalfiltret.

Vilket värde matchade du kondensatorerna efter? Exakt samma värde på bägge sidor?
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-02-26 12:14, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-26 12:14

Perfector skrev:... själv byggde jag alltid med 250vAc eller tom 400vAc för att få filter som kunde hantera höga effekter utan att gå sönder.

Du kör med stora slutsteg (många kW)? :mrgreen:
Det är inte nödvändigtvis spänningen som knäcker kondensatorerna. Kondensatorer med hög serieresistans kan gå varma vid hög ström (långt under max spänning). Hög spänning kan i vissa fall betyda lägre strömtålighet (pga högre serieresistans), så spänningståligheten kanske inte är rätt parameter att fokusera på, så långe den inte är allt för låg. Elektrolyter har inte sällan en serieresistans som kan bli problematisk vid hög ström (serieresistansen kan dessutom öka vid åldring...).

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-26 12:28

Nu är det länge sedan jag byggde dessa och högtalarna är nu tv/film-högtalare. Men riktvärdet var 22,0uF i serie med diskanten och 25uF i shunten till basen. 3,5mH/4ohm i spolen. Eftersom dessa PIO ligger på +-10% så var det viktigt att få dem mätta och matchade, vilket jag fick. Jag kommer inte ihåg hur jag delade upp de olika värdena i förhållande till orginalfiltret. Men jag vill minnas att det var 2X12uf med höfter verkliga värden.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-26 12:50

-Men varifrån fick du värdet som du matchade kondensatorerna mot?

adagio

Inläggav adagio » 2015-02-26 13:02

Det står ju i klartext på orginalfiltrets kondensatorer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi