F/E-lyssning. Hörlurar, jag hör fortfarande inget!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Sola-GÖk: F/E-lyssning

Inläggav PerStromgren » 2015-02-26 19:27

bootstrap skrev:Jag är nyfiken så räkna med mig.

Vad ska vi testa prylar vi har liggandes hemma?

Jag tänker pilla med detta hemma hos mig på lördag eftermiddag. Är det någon som är ledig och vill titta in så vore det kul, annars får jag pilla ensam.

Mitt första testobjekt ska bli en Semicon förförstärkare från 1973. Det ska bli skoj att se om det är lätt eller svårt att höra den i en FE-lyssning. Jag justerar F/E-nivån efter bästa förmåga och kollar 30Hz, 1kHz och 15kHz.
... tycker jag!

Per

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-02-26 19:59

PerStromgren skrev:
Jag tänker pilla med detta hemma hos mig på lördag eftermiddag. Är det någon som är ledig och vill titta in så vore det kul, annars får jag pilla ensam.

Mitt första testobjekt ska bli en Semicon förförstärkare från 1973. Det ska bli skoj att se om det är lätt eller svårt att höra den i en FE-lyssning. Jag justerar F/E-nivån efter bästa förmåga och kollar 30Hz, 1kHz och 15kHz.

Jag får både besök och känner mig inte helt kry så räkna inte med mig :(

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-26 20:06

Alldeles för kort varsel Per. Vissa av oss har ju familj och kan inte lämna hur som helst :lol:
Men kan vi planera in i förväg så är jag gärna med någon annan gång.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-02-27 00:20

Jag kan tyvärr inte, ska åka...

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-27 10:09

Empa skrev:Jag kan tyvärr inte, ska åka...

Bild

I den dräkten? Det vill jag se! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-02-27 14:19

PerStromgren skrev:I den dräkten? Det vill jag se! :)

8)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-02-27 15:42

Empa skrev:Jag kan tyvärr inte, ska åka...

Bild

Dömlebacken?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-02-27 16:27

schmutziger skrev:Dömlebacken?

Nej, det blir Hovfjället utanför Torsby, går gratisbussar upp så man kan dri... inte behöver köra bil :D

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-02-27 16:35

Empa skrev:

Nej, det blir Hovfjället utanför Torsby, går gratisbussar upp så man kan dri... inte behöver köra bil :D

:mrgreen:
jägertee i termos är inte fel :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-27 16:58

schmutziger skrev:
Empa skrev:

:mrgreen:
jägertee i termos är inte fel :D

Med tanke på utbudet av krogar på Hovfjället är det nog medhaft som gäller... :mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-01 19:14

Nu har jag provat litet ensam på egen kammare. Den första apparaten jag tänkt testa var min gamla Semicon SE77, men jag hade inte DIN-don så det räckte just här, så det fick bli en Rotel RC 960BX. Det är ett tämligen enkelt gammalt försteg som aldrig haft audiofilpretantioner. Den sysns som en svart låda under tongeneratorn; utan blixt blev det svart på fronten...

Jag kopplade Roteln i Quad 66-förstegets tape-slinga och ställde nivån inom 0,2dB vid 20Hz, 2kHz och 20kHz med hjälp av Rotelns volymkontroll och mätning på högtalarklämmorna. (Min fina Fluke 87:s första insats!)

Sedan satte jag mig i soffan ploppade in ett par CD:ar och tryckte på Tape-knappen av hjärtans lust för att koppla i och ur Roteln. Jag hörde inte ett jota!

Jag blev otroligt osäker efter ett tag och var tvungen att koppla i tonkontrollerna och skruva på dem för att märka att jag kopplat rätt. Jodå, då var det ingen tvekan om vad som var vad. Blindhet behövdes inte, jag hörde i alla fall inget. Men det var lätt att fixa, märkte jag: bara att trycka en massa gånger på Tape-knappen utan att räkna.

Det finns några förklaringar till utebliven hörbar skillnad.

1. Rotelsteget är transparent. (Det kanske är per definition i min test, förstås...)
2. Min anläggning förmår inte avslöja skillnader av det här slaget.
3. Jag är för dåligt tränad.
4. Jag använder "för dåligt" (fel) musikmaterial.
5. Jag har för dåliga öron för detta.

PS. 6. Jag måste lyssna länge i varje läge för att höra skillnad. Jag gjorde snabbomkoppling.
Bilagor
felabb.jpg
felabb.jpg (241.72 KiB) Visad 1690 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Sola-GÖk: F/E-lyssning. Äsch, hör inget...

Inläggav hifikg » 2015-03-01 21:47

Sannolikt är inte skillnaden på olika elektronik (av hyfsad kvalisort) särskilt stor. I de fall som t ex en förstärkare kan detekteras kan man också undra hur stort genomslag det får på helheten. E nog bara att luta sig tillbaka och sitta nöjd. Högtalare gör skillnad. Rum gör skillnad. Musik gör störst skillnad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-01 21:49

PerStromgren skrev:Jag kopplade Roteln i Quad 66-förstegets tape-slinga och ställde nivån inom 0,2dB vid 20Hz, 2kHz och 20kHz med hjälp av Rotelns volymkontroll och mätning på högtalarklämmorna. (Min fina Fluke 87:s första insats!)
---
PS. 6. Jag måste lyssna länge i varje läge för att höra skillnad. Jag gjorde snabbomkoppling.

7. Försök fixa noggrannare kalibrering. Hur noggrant mäter fluken?

P.S. Men du märkte att man inte måste överdriva dubbelblindheten för att lära sig lite, va? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-01 22:00

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Jag kopplade Roteln i Quad 66-förstegets tape-slinga och ställde nivån inom 0,2dB vid 20Hz, 2kHz och 20kHz med hjälp av Rotelns volymkontroll och mätning på högtalarklämmorna. (Min fina Fluke 87:s första insats!)
---

7. Försök fixa noggrannare kalibrering. Hur noggrant mäter fluken?

Skulle det göra det lättare att detektera skillnaden? Jag trodde att en ev nivåskillnad kunde lura mig att höra skillnader som inte finns.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-01 22:04

Ah, nä, menade det som ytterligare en punkt att åtgärda. Men visst, den går ju åt andra hållet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-01 22:25

Ja men det var väl kanske ett resultat som egentligen var rätt väntat? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-01 22:44

Och om man byter plats på dom?
Och hur vet man att tape-slingan är transparent, kanske den är buffrad och Quadifierad så det låter Quad om allt?
Jag tycker tråden är riktigt rolig annars. Hoppas ni fortsätter och testar mer och mer.
Bra initiativ.
/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-01 22:47

PerStromgren skrev:Nu har jag provat litet ensam på egen kammare. Den första apparaten jag tänkt testa var min gamla Semicon SE77, men jag hade inte DIN-don så det räckte just här, så det fick bli en Rotel RC 960BX. Det är ett tämligen enkelt gammalt försteg som aldrig haft audiofilpretantioner. Den sysns som en svart låda under tongeneratorn; utan blixt blev det svart på fronten...

Jag kopplade Roteln i Quad 66-förstegets tape-slinga och ställde nivån inom 0,2dB vid 20Hz, 2kHz och 20kHz med hjälp av Rotelns volymkontroll och mätning på högtalarklämmorna. (Min fina Fluke 87:s första insats!)

Sedan satte jag mig i soffan ploppade in ett par CD:ar och tryckte på Tape-knappen av hjärtans lust för att koppla i och ur Roteln. Jag hörde inte ett jota!

Jag blev otroligt osäker efter ett tag och var tvungen att koppla i tonkontrollerna och skruva på dem för att märka att jag kopplat rätt. Jodå, då var det ingen tvekan om vad som var vad. Blindhet behövdes inte, jag hörde i alla fall inget. Men det var lätt att fixa, märkte jag: bara att trycka en massa gånger på Tape-knappen utan att räkna.

Det finns några förklaringar till utebliven hörbar skillnad.

1. Rotelsteget är transparent. (Det kanske är per definition i min test, förstås...)
2. Min anläggning förmår inte avslöja skillnader av det här slaget.
3. Jag är för dåligt tränad.
4. Jag använder "för dåligt" (fel) musikmaterial.
5. Jag har för dåliga öron för detta.

Underbart att du delar med dig! Min erfarenhet är likartad, dvs att skillnaderna på elektronik är små. Samtidigt har jag också lärt mig att det tar ett tag att träna upp förmågan, att hitta avslöjande musik, och att också kringutrustningen spelar viss roll. Du har många roliga experiment framför dig.

En del som får den här upplevelsen (utebliven skillnad när man nivåkalibrerar testet, på prylar som man har hört "stor" skillnad på okalibrerat) sågar kalibrerade blindtester som idé. Det sunda är nog att ödmjuka sig till att inse att skillnaderna faktiskt är precis så små som den nivåkalibrerade lyssningen säger.

Jag blir glad när jag ser sånt här! Vetenskapens seger, liksom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-01 23:34

Bra jobbat Per :)

Utgången kom inte som en chock direkt.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-03-02 00:31

Teknikalitet:............ EDIT HARRY DID MIND THAT
Det blir istället ett boktips
https://books.google.se/books?id=z6FrsPeJRQQC&pg=PR8&lpg=PR8&dq=vad+betyder+harry+doesn%27t+mind+dire+straits&source=bl&ots=O6g6Nn6eax&sig=bojnPAamMekAWdnIpvhqKbAcG_8&hl=sv&sa=X&ei=oZvzVMupIuX8ygPbzoGQDQ&ved=0CDsQ6AEwBA

Musikvalitet: om ovanstående fråga är destruktiv så vill jag bidra konstruktivt med dagens spännande söksträng: Music Matters
Bild
Snubblade över den tack vare Hifikg´s "musik gör störst skillnad"

http://www.whymusicmatters.org/
Shatterer of words

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-03-02 08:02

Börja med långlyssning till ett försteg, kanske en vecka, byt sedan en vecka till och därefter tillbaka. Då tror jag du lyssnat in dig och upptäckt ev nyanser och det är läge för blindtesten. Är det någon skillnad så har du större möjligheter att detektera dem efter denna "träning".
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-02 08:50

Fast, varför skall man TRÄNA sig i att höra skillnad? Det är väl bara bra att man INTE hör skillnad. Det blir ju enklare då. Man slipper fundera på saken och kan lyssna på musik istället.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-03-02 09:00

Så kan en normal och oförstörd människa tycka men... :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-02 09:27

Strmbrg skrev:Fast, varför skall man TRÄNA sig i att höra skillnad? Det är väl bara bra att man INTE hör skillnad. Det blir ju enklare då. Man slipper fundera på saken och kan lyssna på musik istället.

Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan "kan verkligen man höra...?" eller påståendet "det där hörs ju inte". Sätter man ihop ett slarvigt test, tex att lyssna efter skillnad i basnivå på två inspelningar och göra det genom mobiltelefonens högtalare så hör man knappast skillnad. Kanske gör man det med köksradion. Med ministereon är chanserna större. I finanläggningen går det alldeles säkert. Det sista är då det mest intressanta för mig, som hifiintresserad. Samma sak gäller om jag får höra att någon har gjort ett test och misslyckats med detektion. Det är mycket intressantare om det är en tränad lyssnare som har kommit fram till det.

Detta om värdet av ett test som har utförts av någon annan. För min egen del då, har jag själv nytta av att vara tränad i att höra skillnad? Alltså, förutom känslan att bli duktigare på saker, vad det än är, så ja jag tror det. Är man tränad blir man också stabil. Man kan gå mellan anläggningar och ha hyfsat rätt i hur de låter. Man tycker ungefär samma sak nästa gång man lyssnar på den. Om man aldrig tar på sig kritiska örat blir man lättare lurad/förförd av felaktigheter som diskanthöjning, kompression/nivå, etc. Och få här tycker väl att loudness war är positivt, trots att man kan argumentera för det just så; om ingen/få klagar, då är det väl ok?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 09:33

Harryup skrev:Och om man byter plats på dom?
Och hur vet man att tape-slingan är transparent, kanske den är buffrad och Quadifierad så det låter Quad om allt?
Jag tycker tråden är riktigt rolig annars. Hoppas ni fortsätter och testar mer och mer.
Bra initiativ.
/Harryup

Tack för påhejningar, alla!

Ja, det uppenbara är nog att låta Roteln och Quad-steget byta plats. Det ska jag förstås göra. Sedan ska jag prova att lyssna i hörlurar också, då kan jag koppla mellan att lyssna direkt på CD-spelarens linjeutgång och lyssna efter försteget.

Stay tuned, men håll inte andan! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-02 09:36

Strmbrg skrev:Fast, varför skall man TRÄNA sig i att höra skillnad? Det är väl bara bra att man INTE hör skillnad. Det blir ju enklare då. Man slipper fundera på saken och kan lyssna på musik istället.

Vad man tränar mest tror jag är att medvetandegöra det man hör. Man uppfattar eventuella ljudskillnader på ett eller annat sätt, vilket påverkar ens upplevelse av musiken, men man är inte medveten om det.

Dessutom tränar man sig i att identifiera skillnader man hör men som inte finns. Och det är väl bra?

Kör på, PerStromgren! Men bjud in lite annat fôlk å, det gör det lite roligare. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 09:38

Almen skrev:

Vad man tränar mest tror jag är att medvetandegöra det man hör. Man uppfattar eventuella ljudskillnader på ett eller annat sätt, vilket påverkar ens upplevelse av musiken, men man är inte medveten om det.

Dessutom tränar man sig i att identifiera skillnader man hör men som inte finns. Och det är väl bra?

Kör på, PerStromgren! Men bjud in lite annat fôlk å, det gör det lite roligare. :)

Inbjudna är dom allt, men som du ser i tråden har de viktigare saker för sig, vad det nu kan vara! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-02 09:45

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Kör på, PerStromgren! Men bjud in lite annat fôlk å, det gör det lite roligare. :)

Inbjudna är dom allt, men som du ser i tråden har de viktigare saker för sig, vad det nu kan vara! 8O

Obegripligt. :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-02 09:49

PerStromgren skrev:
Harryup skrev:Och om man byter plats på dom?
Bra initiativ.
/Harryup

Tack för påhejningar, alla!

Ja, det uppenbara är nog att låta Roteln och Quad-steget byta plats. Det ska jag förstås göra. Sedan ska jag prova att lyssna i hörlurar också, då kan jag koppla mellan att lyssna direkt på CD-spelarens linjeutgång och lyssna efter försteget.

Stay tuned, men håll inte andan! :D

Vet inte om jag skulle påstå precis det. Du kommer lyssna på en hörlursutgång på försteget som du inte har kopplat till slutsteget så du får bara veta hur hörlursutgången låter, inte hur linjeutgången låter. Men kör så det nästan ryker.
Eller driver du lurarna direkt på linjeutgången?

mvh/Harryup

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-03-02 10:07

PerStromgren skrev:
Almen skrev:

Denna vecka är körd för min del men nästa vecka :)

Edit: Men jag tvivlar på att jag skulle höra något som Per inte uppfattar :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi