PerStromgren skrev:Nu har jag provat litet ensam på egen kammare. Den första apparaten jag tänkt testa var min gamla Semicon SE77, men jag hade inte DIN-don så det räckte just här, så det fick bli en Rotel RC 960BX. Det är ett tämligen enkelt gammalt försteg som aldrig haft audiofilpretantioner. Den sysns som en svart låda under tongeneratorn; utan blixt blev det svart på fronten...
Jag kopplade Roteln i Quad 66-förstegets tape-slinga och ställde nivån inom 0,2dB vid 20Hz, 2kHz och 20kHz med hjälp av Rotelns volymkontroll och mätning på högtalarklämmorna. (Min fina Fluke 87:s första insats!)
Sedan satte jag mig i soffan ploppade in ett par CD:ar och tryckte på Tape-knappen av hjärtans lust för att koppla i och ur Roteln. Jag hörde inte ett jota!
Jag blev otroligt osäker efter ett tag och var tvungen att koppla i tonkontrollerna och skruva på dem för att märka att jag kopplat rätt. Jodå, då var det ingen tvekan om vad som var vad. Blindhet behövdes inte, jag hörde i alla fall inget. Men det var lätt att fixa, märkte jag: bara att trycka en massa gånger på Tape-knappen utan att räkna.
Det finns några förklaringar till utebliven hörbar skillnad.
1. Rotelsteget är transparent. (Det kanske är per definition i min test, förstås...)
2. Min anläggning förmår inte avslöja skillnader av det här slaget.
3. Jag är för dåligt tränad.
4. Jag använder "för dåligt" (fel) musikmaterial.
5. Jag har för dåliga öron för detta.
PS. 6. Jag måste lyssna länge i varje läge för att höra skillnad. Jag gjorde snabbomkoppling.
Underbart att du delar med dig! Min erfarenhet är likartad, dvs att skillnaderna på elektronik är små. Samtidigt har jag också lärt mig att det tar ett tag att träna upp förmågan, att hitta avslöjande musik, och att också kringutrustningen spelar viss roll. Du har många roliga experiment framför dig.
En del som får den här upplevelsen (utebliven skillnad när man nivåkalibrerar testet, på prylar som man har hört "stor" skillnad på okalibrerat) sågar kalibrerade blindtester som idé. Det sunda är nog att ödmjuka sig till att inse att skillnaderna faktiskt är precis så små som den nivåkalibrerade lyssningen säger.
Jag blir glad när jag ser sånt här! Vetenskapens seger, liksom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.