Min Aga 9334 brummar och fnasar, hjälp!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Min Aga 9334 brummar och fnasar, hjälp!

Inläggav petersteindl » 2015-01-10 19:41

MiaM skrev:Just ja, förstås. Och när jag tänker efter så finns det trots allt transistorförstärkare med utgångstransformatorer, men det förekom nog aldrig i något som hade någon slags hifi-ambition.

Jag har sett det i snabbtelefoner och liknande. Där är å andra sidan högtalaren oftast kopplad direkt till förstärkaren utan någon möjlighet till urkoppling.

Glöm inte McIntosh trisseslutsteg med utgångstransformatorer. Många hade visserligen spartrafos men oavsett så var det ypperlig fidelitet i många av dessa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2015-01-11 15:53

McIntosh har väl använt sig av transformatorer på utgången även på sina transistorförstärkare. Om jag fattat det rätt så är det inte fulltransformatorer med separata primär och sekundärlindningar utan man använder sig av ngt som väl närmast kan kallas autotransformator. En stor spole med uttag för för olika impedanser. Någon som har en bättre förklaring?? Den intresserade tittar vidare på Roger Rusells hemsida.

http://www.roger-russell.com/

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2015-01-11 15:54

Oj petersteindl var före. Sorry.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-13 00:26

Just ja, utgångstrafo användes också av ett fåtal bilstereoslutstegs/boosters på 80-talet, exempelvis "Power-X 2*75" (såldes ofta i paket med "Power X" 6x9"-högtalare som designmässigt var JBL-kopior och ljudkvalitetsmässigt var ett kap i förhållande till priset och förtjänade en bättre förstärkare. De kunde spela så högt man väntar sig från ett par större 6x9"-högtalare och hade ett ljud som man aldrig blev lyssningstrött på. Mycket mer kan man ändå inte begära av en bilstereo.) Orsaken till utgångstrafon var för att sänka högtalarnas impedans så att det blev högre uteffekt för ett enkelt steg matat direkt från batterispänningen. Alla efterföljande prylar använde istället switchad nätdel.

Vissa bilradio på transistormässig tidig stenålder hade också utgångstrafo, delvis av samma skäl som att utgångstrafos satt i allmänt de första trasistorapparaterna (billigare/enklare än fler drivsteg o.s.v.) men också för att kunna växla lindningar beroende på om bilens elsystem körde 6V eller 12V...

Men hur går det med AGA?

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-02-27 19:50

Ni som har AGA. Jag har en likadan. Hur ska jag provköra den så att jag ej förstör den? Äre bara å koppla in å se glad ut eller ska jag vara försiktig med insignal? Det är ju ingen modern pjäs direkt. Har en likadan som Pers..

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-02-28 13:09

Helst ska man väl starta upp gamla apparater som stått länge med en vridtrafo - men ett knep är att koppla en vanlig 230 glödlampa i serie med inkommande spänning, lampan tar strömspikar som kan uppstå.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-28 13:20

Jag kanske skulle rapportera hur det gått med min förstärkare.

Tyvärr står den isärplockad på bänken fortfarande. Jag har lyckats få en olikhet i förstärkning på de bägge kanalerna om säkert 10dB. Innan jag hittat anledningen till den är det ingen idé att fundera på brum, brus och fnas. I mellantiden tjänstgör en Semicon (!) PA77 som drivning för popboxarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-02-28 14:27

Aha ok. Tänkte i det närmaste på att, efter vad jag har förstått så om man kopplar in tex en CD spelare så är det väl högre utsignal på den än vad det var förr. Men om jag kopplar en dator så kan jag ju justera signalen. Men VART kopplar jag F,E,D,C,B eller A? Står ju en hiskeligt massa olika Ohm-tal och Volt-tal... Har aldrig lekt med ngt sånt här gammalt. Vill lixom inte förstöra om jag inte behöver. Och jag är relativt novis i mitt kunnande. (vilket är jäkla opraktiskt när man tkr om gamla förstärkare, men jag lär mig :))

Gissar även att jag "bör" ändra till 240V

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-28 14:37

Andersss skrev:Aha ok. Tänkte i det närmaste på att, efter vad jag har förstått så om man kopplar in tex en CD spelare så är det väl högre utsignal på den än vad det var förr. Men om jag kopplar en dator så kan jag ju justera signalen. Men VART kopplar jag F,E,D,C,B eller A? Står ju en hiskeligt massa olika Ohm-tal och Volt-tal... Har aldrig lekt med ngt sånt här gammalt. Vill lixom inte förstöra om jag inte behöver. Och jag är relativt novis i mitt kunnande. (vilket är jäkla opraktiskt när man tkr om gamla förstärkare, men jag lär mig :))

Gissar även att jag "bör" ändra till 240V

Koppla den på A-ingǻngen. Använd en DIN-adapter med 4 RCA-honor och prova dig fram så att du får bäst ljud och rätt kanaler. Jag har svårt att tro att den skulle börja ryka genast.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-02-28 14:43

Tack. :)

Tror att den har varit igång i relativt modern tid då den har ett litet klistermärke från ngn firma påklistrad på bakstycket.

Synd att låta den gå hädan i elektronikbingen, så jag tog hem den.

Vill du att jag hör av mig om jag avyttrar den?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-28 15:50

Andersss skrev:Tack. :)

Tror att den har varit igång i relativt modern tid då den har ett litet klistermärke från ngn firma påklistrad på bakstycket.

Synd att låta den gå hädan i elektronikbingen, så jag tog hem den.

Vill du att jag hör av mig om jag avyttrar den?

Ja, det vore hyggligt!
... tycker jag!

Per

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-02-28 18:09

Skillnad i volym mellan kanalerna kan ev vara dålig kontakt i någon av de tre tonkurveknapparna.Med alla tre ute få man betydligt högre volym.

Ja,rädda såna här till eftervärlden!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-02-28 21:22

PerStromgren skrev:
ingǻngen

Jag fick panik där och trodde jag hade en repa på skärmen. Din buse. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-01 09:16

AlNiCo skrev:
PerStromgren skrev:
ingǻngen

Jag fick panik där och trodde jag hade en repa på skärmen. Din buse. :)

Så lite så! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-03 02:40

Ingång A = radio och ingång D = bandspelare bör fungera bra.

Se upp för ingång F = andra bandspelarkontakten. Enligt schemat har den högtalarutgångarna kopplade direkt till inspelningssignalerna. Eventuellt knas med DIN-kabel i det uttaget skulle kunna skada slutsteget.

Om du får slut på ingångar så kan kanske ingång B fungera för en linjesignal, men risken är att frekvensgången blir konstig.

Ingång C är för moderna vinylspelare med moving magnet-pickup (vanligaste - om du har moving coil så har du nog audiofilgrejer du ändå vill köra med en fetare stärkare :wink: )

Ingång E = mikrofon lär du inte ens kunna råka ansluta i av misstag, det verkar vara en trepolig DIN och då tar det stopp om du har en 5-polig kontakt.

P.S. PerStromgren: Jag minns inte om jag skrivit det förut, men om du orkar så får du gärna titta på hur det ser ut med anslutning 32 och 33 på ingångsväljaren. Undersidan av bandspelarväljaren. Jag är relativt övertygad att schemat är felritat - det borde snarast vara så att inspelningen är påslagen hela tiden utom när man väljer bandspelarläget. I schemat är det ritat tvärt om - man kan inte spela in från någon annan signalkälla men trycker man in bandspelarknappen kan man få rundgång 8O

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-03-21 10:01

Hörrödu Per.

Nu har jag kopplat upp min AGA mellan en dator å ett par Tandberg Fasett. Kopplat via Radio ingången. Med en tvåpolig RCA till DIN. Lyssnar jag på MONO låter det i båda högtalarna men inte i Stereo... Tips mottages gärna. Dock inte ett skrap eller knaster, lite impad av den (trots avsaknad av stereo). Ljudet är lite lägre när man kör tonkurvorna. men men den har inte rykt än.

Mvh Anders

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-21 23:26

Det beror på att kopplingen på DIN-kontakten är från anno dazumal så att säga.

Om du bara har en adapter med 2 RCA <-> DIN så prova "Ingång D BAND", den har mer normal koppling. (OBS: undvik "Ingång E BAND", om något felkopplat ansluts där kan slutstegen skadas).

Om du vill använda radio-ingången så behöver du en adapter med 4 RCA <-> DIN och du får ansluta vänster kanal på "vänster uppspelning" (svart/grå/blå) och höger kanal på "vänster inspelning" (vit).

Orsaken till detta är att AGA valt att ha 20k 20mV känslighet på pin 4 och 5 samt 500k 400mV känslighet på pin 1 och 3, och pin 1 och 4 är höger samt 3 och 5 är vänster kanal. Klart ostandard idag men kopplingen gör att ingången blir kompatibel med stereoljud i en 3-polig DIN-kontakt.

(Ja, förutom att använda en adapter med 4 RCA-honor så kan du givetvis löda en kabel själv om du kan löda).

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-03-21 23:56

MiaM,du skriver så fort att du snubblar ibland...
Du menar väl "undvik Ingång F BAND?"
Där kommer ju signalen från högtalarna ut.
Denna lilla lustiga koppling kan lätt åtgärdas med ett par motstånd i serie med stift 1 och 4.Ett för varje kanal som löds direkt på kontakterna och kan ha i stort sett vilket värde som helst från 100 ohm till kanske flera kohm.Eftersom de utgångarna troligast belastas av en bandspelare eller motsvarande relativt högohmigt,så spelar det ingen som helst roll för ljudet med detta lilla motstånd i serie.
Då blir det kortslutningssäkert.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-03-22 15:41

Har nu "donerat" AGA:n Till Per. Skall skickas i veckan :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-22 15:44

Om någon ramlar över en igen så är jag också intresserad.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-22 16:31

Ja, förstås ska det vara ingång F en bör undvika. Sorry! :oops:

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-04-08 19:04

Det närmar sig iaf. Hoppas skicket är lika fint som det var när jag skickade. :)

Historik: AGA 9334 (från Dalarna)

Status Tid Beskrivning
Sorterad 2015-04-08 10:02 Paketet har sorterats (Spånga)
Inlämnat paket 2015-04-02 13:47 Paketet är skickat av avsändaren, på väg till sortering
Frakt bokad 2015-04-02 13:29 Frakt bokad. DB Schenker inväntar paket

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-08 19:06

Härligt!
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till Vintage-hifi