Hjälp m konfigurering av Denon-receiver, LFE försvinner

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
M_N

Hjälp m konfigurering av Denon-receiver, LFE försvinner

Inläggav M_N » 2005-12-08 23:19

Har försökt hjälpa en bekant att sätta upp en Denon AVR-1802. Han har utökat till ett "5.0" högtalarsystem, ingen dedikerad basmodul för .1-kanalen alltså.
Vi har använt en kalibrerings-DVD för att ställa nivåer mha ljudtrycksmätare och problemet är att receivern tappar bort LFE-kanalen då man sätter den till "No" i apparatens setup. Vi trodde i vår enfald att den skulle styras över till de främre högtalarna (alt. till alla 5 om även center och surround sätts som "Large").
Någon som har en ide om hur man kan lösa detta eller fungerar det normalt så här?
Någon kanske själv har en 1802 eller liknande och snabbt kan kolla om det fungerar likadant på annan apparat!
Receivern är ansluten via toslink om det har betydelse.

Tack för ev input // Mikael

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-12-09 00:22

Hej!

Jag har en sådan och den funkar på samma sätt som de flesta surroundreceivrar. Sätt frontarna till Large och bakhögtalarna och center till Small samt Subwoofer till Off. LFE kommer då att återges av frontarna.

Kör du dessutom med 5.1 kabel (via External In) från t.ex. en dvd-spelare behöver du göra samma inställningar i dvd-spelaren. Eftersom du kör optiskt borde inte detta spela nån roll, men det skadar ju inte att ställa in även dvd-spelaren efter de faktiska förhållandena... :wink:

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2005-12-11 14:57

Har provat lite mer under helgen och hur vi än gör tappar vi LFE om vi sätter subwoofer=No. Alltså oavsett kombination av Large/Small/Off på center och surround. LFE spelas varken i frontar eller någon annan kanal. Vi har även provat ansluta en slutstegskanal + en främre högtalare till sub out på AVR1802 och då spelas LFE om Subwoofer=Yes.
Kalibreringsskivorna vi använder heter DigitalVideoEssential och The Calibrator.

niklas, du har provat precis detta på din 1802 och då fungerar det?!? Har vi missat något uppenbart i setupen?

Någon ytterligare som har en ide?

// Mikael

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-11 15:09

På min Yamaha finns en inställning där man kan välja vart LFE ska gå, sub, front eller båda. Jag är lite förvånad om detta inte skulle funka i 1802.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-12-11 16:10

När jag labbade runt med detta så fick jag fram att ibland kom LFE-information ut i frontarna, ibland endast i LFE-utgången och ibland i bägge!

Min slutsats var att detta kan av någon anledning styras av DVD-mjukvaran (precis som den kan stänga av flera andra funktioner, såsom kapitelhopp (ofta vid reklam...)). Dvs "skivan" själv kan tala om hur LFE skall hanteras. Dessvärre verkar det inte alltid bli rätt...

Detta var med en 1802.

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 17:36

finns en iställning som heter sub+main...ja det är ju precis som det heter, basen från fronthögtalarna spelas också i suben, men det är inget filter som skär bort basen i fronthötalarna

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-12-11 18:28

M_N, hur ser inställningarna i dvd-spelaren ut? Det låter som att 1802 är rätt inställd, men matas inte den med rätt info så blir det ju fel ändå...

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 20:06

niklas skrev:M_N, hur ser inställningarna i dvd-spelaren ut? Det låter som att 1802 är rätt inställd, men matas inte den med rätt info så blir det ju fel ändå...

inte vet jag vad du har för dvd-spelare, men jag har haft många och aldrig stött på nån man kan ställa in nåt på.....

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-12-11 21:52

Du har inte hittat MENU-knappen eller? Finns ju massa inställningar att göra med både bild o ljud. I detta fallet bör M_N dubbelkolla så att inte frontarna står på small och sub=no.

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2005-12-13 08:57

Tack för svaren så långt! Tyvärr kvarstår problemet (som både gäller DD och DTS) och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare annat än att gilla läget...

Vi har f.ö. provat att ansluta DVD-spelaren via den analoga 5.1-ingången och ser faktiskt samma problem där! LFE försvinner även om vi använder DVD-spelarens inbyggda dekoder. Det är nog såsom Audix indikerade att mjukvaran talar om för apparaten hur enskilda kanaler ska hanteras.
Men med vilken mjukvara kan man verifiera LFE i en 5.0-setup? De kalibreringsskivor vi använder är som sagt DigitalVideoEssentials (DVE) och The Calibrator.

// Mikael

Jax skrev:På min Yamaha finns en inställning där man kan välja vart LFE ska gå, sub, front eller båda. Jag är lite förvånad om detta inte skulle funka i 1802.

Det finns inget option i denna apparat som explicit anger att LFE kan styras till annan kanal än sub-out. Problemet är att min bekante inte har någon basmodul och då tappar han LFE.

Beasten skrev:finns en iställning som heter sub+main...ja det är ju precis som det heter, basen från fronthögtalarna spelas också i suben, men det är inget filter som skär bort basen i fronthötalarna

På denna apparat finns mycket riktigt ett option till sub-kanalen som heter "sub+main" och som fungerar enligt Beastens beskrivning, men i denna setup finns som sagt ingen dedikerad basmodul.

Audix skrev:När jag labbade runt med detta så fick jag fram att ibland kom LFE-information ut i frontarna, ibland endast i LFE-utgången och ibland i bägge!

Min slutsats var att detta kan av någon anledning styras av DVD-mjukvaran (precis som den kan stänga av flera andra funktioner, såsom kapitelhopp (ofta vid reklam...)). Dvs "skivan" själv kan tala om hur LFE skall hanteras. Dessvärre verkar det inte alltid bli rätt...

Detta var med en 1802.

På DVE pratar man lite om detta med att mjukvaran kan styra funktioner hos DVD-spelaren såsom du beskriver, kanske kan även DD/DTS-dekoders styras?
Vilka skivor använde du när du testade detta?

niklas skrev:M_N, hur ser inställningarna i dvd-spelaren ut? Det låter som att 1802 är rätt inställd, men matas inte den med rätt info så blir det ju fel ändå...

DVD-spelaren är en Marantz DV7600 och i den verkar man inte kunna påverka den digitala utsignalen mer att välja om den ska skicka ut bitstream, omvandla till PCM eller stänga av digitalutgången helt.
Finns det apparater där man kan påverka digital utsignal på annat sätt?

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-13 09:59

kanske skulle skaffa dig sub....jag vet inte riktigt hur en sån där förstärkare fungerar riktigt, men den kanske räknar med att det alltid finns en subbas, men och andra sidan så finns det ju ett valarternativ och det är ju just att välja bort suben(sub=no) det borde ju fungera då, men kanske är förstärkaren lite ur funktion...du skulle testa med nån annan likadan, om det finns möjlighet

Återgå till Generellt om hifi