Tack för svaren så långt! Tyvärr kvarstår problemet (som både gäller DD och DTS) och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare annat än att gilla läget...
Vi har f.ö. provat att ansluta DVD-spelaren via den analoga 5.1-ingången och ser faktiskt samma problem där! LFE försvinner även om vi använder DVD-spelarens inbyggda dekoder. Det är nog såsom Audix indikerade att mjukvaran talar om för apparaten hur enskilda kanaler ska hanteras.
Men med vilken mjukvara kan man verifiera LFE i en 5.0-setup? De kalibreringsskivor vi använder är som sagt DigitalVideoEssentials (DVE) och The Calibrator.
// Mikael
Jax skrev:På min Yamaha finns en inställning där man kan välja vart LFE ska gå, sub, front eller båda. Jag är lite förvånad om detta inte skulle funka i 1802.
Det finns inget option i denna apparat som explicit anger att LFE kan styras till annan kanal än sub-out. Problemet är att min bekante inte har någon basmodul och då tappar han LFE.
Beasten skrev:finns en iställning som heter sub+main...ja det är ju precis som det heter, basen från fronthögtalarna spelas också i suben, men det är inget filter som skär bort basen i fronthötalarna
På denna apparat finns mycket riktigt ett option till sub-kanalen som heter "sub+main" och som fungerar enligt Beastens beskrivning, men i denna setup finns som sagt ingen dedikerad basmodul.
Audix skrev:När jag labbade runt med detta så fick jag fram att ibland kom LFE-information ut i frontarna, ibland endast i LFE-utgången och ibland i bägge!
Min slutsats var att detta kan av någon anledning styras av DVD-mjukvaran (precis som den kan stänga av flera andra funktioner, såsom kapitelhopp (ofta vid reklam...)). Dvs "skivan" själv kan tala om hur LFE skall hanteras. Dessvärre verkar det inte alltid bli rätt...
Detta var med en 1802.
På DVE pratar man lite om detta med att mjukvaran kan styra funktioner hos DVD-spelaren såsom du beskriver, kanske kan även DD/DTS-dekoders styras?
Vilka skivor använde du när du testade detta?
niklas skrev:M_N, hur ser inställningarna i dvd-spelaren ut? Det låter som att 1802 är rätt inställd, men matas inte den med rätt info så blir det ju fel ändå...
DVD-spelaren är en Marantz DV7600 och i den verkar man inte kunna påverka den digitala utsignalen mer att välja om den ska skicka ut bitstream, omvandla till PCM eller stänga av digitalutgången helt.
Finns det apparater där man kan påverka digital utsignal på annat sätt?