Kablar...spelar roll?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

akelius

Kablar...spelar roll?

Inläggav akelius » 2005-12-11 16:49

Spelar det någon roll vilka kablar man har mellan för-slusteget? 8O

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-12-11 17:08

Ja, det är konsensus på det här forumet. Färg och tjocklek är avgörande faktorer. Kopparn skall ha blivit kalldragen genom en glaciär samt piskad med majonäsdoppade ormskinn.

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 17:24

ja det behöver inte vara majonäs, har provat med grädde och jag kan inte höra nån skillnad....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-11 17:24

:roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-12-11 17:31

Jag gissar att Postpunk vill skicka en hint om att det är diskuterat tidigare. Använd sökfunktionen och du kommer att finna många intressanta diskussioner i ämnet men inget koncensus. :)
Driver IHiFi

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 17:33

klart det har betydelse vad för kablar man använder, dyrare oftast bättre, men prisvärt? nja...så det är nog plånboken som avgör(som i allt annat)

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-11 17:35

Ja, jag använde en scart-kabel förut, det var inte bra, kontakterna passade inte!

Förlåt :oops: , men skämt å sido, är det en helt vanlig RCA-kabel som inte är toklång så spelar det nog inget roll, men vill man vara säker på att det blir bra kan man ju löda sig en RG62 eller nåt.

Användarvisningsbild
Jocke

Kablar

Inläggav Jocke » 2005-12-11 17:39

Varje dag står sk HiFi-handlare och betygar förträffligheten med de vanligtvis mycket dyra kablar som påstås ha fantastiska egenskaper och tom förbättrar ljudet.

De här frågorna har ju varit på tapeten under många år och förekommer ofta på forumet. Om man ny gillar musik men inte är så insatt eller ens intresserad av tekniken utan bara vill att det ska spela fint så blir man naturligtvis lite osäker när man kopplat in sina dyra kablar och inte märker någon större skillnad.

Jag tycker att det är lite taskigt att göra narr av en oskyldig fråga! Jag kan förstå att man blir trött på ämnet eftersom det tagits upp ett otal gånger men om någon tycker att det är löjlig så vänd er ironi mot oseriösa HiFi handlare i stället!

/J

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-11 17:44

Beasten skrev:klart det har betydelse vad för kablar man använder, dyrare oftast bättre

vettefan om jag kan hålla med dig...blindtesta några dyrkablar mot tex naqrefs

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-11 17:46

Beasten skrev:klart det har betydelse vad för kablar man använder, dyrare oftast bättre, men prisvärt? nja...så det är nog plånboken som avgör(som i allt annat)

Snarast tvärtom - kablar som tillverkas av de kompetenta kabelmakarna kostar inte mer än 10 kr/metern. Tex. Alpha Wire, Bedea, Belden osv.

Det finns gott om kablar för 50 000 kr+, som jag skulle rubricera som direkt undermåliga för högklassig audio. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

akelius

Inläggav akelius » 2005-12-11 17:48

8O ...känner skuldkännslor.....men ..av vad?! :(

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-12-11 17:50

Förlåt :oops: :!: Jag ville inte göra narr av någon så att den personen kanske blir ledsen.
Det är bara det att det hade behövts att någon gjorde narr av mig när jag var kabelosäker, då hade jag blivit kvitt allt tvivel.

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-12-11 18:01

Akelius, dina skuldkänslor är missriktade, ingen menade något illa. Du råkade bara ta upp en het fråga.

Mitt råd är att du lånar kablar av olika konstruktion och testar själv. Om du söker vägledning rekommenderar jag att du kollar på tillverkarnas hemsidor och jämför den informationen med det du hittar här på forumet. Det är inte alltid intrycken överrensstämmer (milt sagt) men det borde uppmuntra källkritiskt tänkande och kanske en åsikt bildad på enga erfarenheter.
Driver IHiFi

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 18:01

Haakan_W skrev:
Beasten skrev:klart det har betydelse vad för kablar man använder, dyrare oftast bättre

vettefan om jag kan hålla med dig...blindtesta några dyrkablar mot tex naqrefs

jag sa oftast....men dom flesta människor hör inte skillnad på en kabel för 50:- och en för 5000:-

akelius

Inläggav akelius » 2005-12-11 18:01

varför ska man göra narr av någon som är osäker?, det kan ju göra att personen ifråga blir mer osäker på hur man ska göra, eller hur? Jag skulle hellre vara ärlig och säga som det är och vad du skulle göra än att göra narr av dig, eller nån annan. Att vara taskig med vilje är bara fel o fegt.Dessutom bryr jag mig inte ..... :wink:

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 18:10

Jag skulle vilja ge rådet att är man osäker på om en "dyr" kabel är bättre än en "billig" kabel så tror jag nog att en "billig" kabel duger alldeles utmärkt, det är ju skillnad på kablar, men det är inte enorm skillnad på en "bra" kabel och en billig kabel

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-11 18:27

När jag bytte högtalarkablar från vanlig 1,5 kvadrat till Linn K20 en inte vansinnigt dyr kabel plus att jag bytte signalkabel samtidigt till Audioquest G-Snake från en såndär "vanlig" tunn man får med när man t.ex köper en stärkare dvd eller dyl så märkte jag stor skillnad. :) Och ingen av kablarna var några svindyra grejjor G-snaken kostade 4ookr (1meter) och linn kabeln 75 kr metern. :P Vilken av dom som gjorde mest skillnad vet jag inte då jag bytte samtidigt, och ta loss och byta till sämre bara för att testa orkar jag inte. :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-11 19:10

Grismannen skrev:När jag bytte högtalarkablar från vanlig 1,5 kvadrat till Linn K20 en inte vansinnigt dyr kabel plus att jag bytte signalkabel samtidigt till Audioquest G-Snake från en såndär "vanlig" tunn man får med när man t.ex köper en stärkare dvd eller dyl så märkte jag stor skillnad. :) Och ingen av kablarna var några svindyra grejjor G-snaken kostade 4ookr (1meter) och linn kabeln 75 kr metern. :P Vilken av dom som gjorde mest skillnad vet jag inte då jag bytte samtidigt, och ta loss och byta till sämre bara för att testa orkar jag inte. :)

du provade inte blindtesta heller? ögon å öron kan spela stora spratt...fast skillnad är det nog absolut...frågan är bara vilken som är mest hifi

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-11 19:20

Det är ibland anmärkningsvärt hur en meter ledare kan kan ändra ljudet så mycket till det sämre. Vissa kablar i 15kkr klassen jag testat har varit väldigt undermåliga. Skulle vilja slå ett slag för Naqrefs kablar som håller en mycket hög klass oavsett konkurrens.

Så kablar gör skillnad, dock väldigt små i det stora hela.
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-11 19:35

IHiFi skrev:Om du söker vägledning rekommenderar jag att du kollar på tillverkarnas hemsidor och jämför den informationen med det du hittar här på forumet. Det är inte alltid intrycken överrensstämmer (milt sagt) men det borde uppmuntra källkritiskt tänkande och kanske en åsikt bildad på enga erfarenheter.

...sade han som säljer nätkabel för 2500 kr/st. :mrgreen:

Bild

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-12-11 19:54

Det stämmer, Hetsporren. Tack för gratisreklamen. :wink:

Allvarligt talat så är det inte bara EKK-förespråkare som drar nytta av källkritist tänkande och vetenskapliga infallsvinklar när de skapar underlag för sina åsikter.

Mina inlägg var inte tänkta att tolkas som att jag som handlare onyanserat propagerar för eller emot vissa kablar. Jag tror inte att du misstolkar mig helt heller, det såg Mr. Green ( :mrgreen: ) till. :)

Den egentliga frågan är:
Ett mer utförligt svar skulle kunna beta av alla anledningar till varför det kan spela roll. Mina följdfrågor blir då denna: Är det ljudmässiga skillnader det gäller (jag förutsätter det men det är bra att vara säker)? Hur stor roll spelar priset?
Driver IHiFi

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 19:56

Hetsporren skrev:
IHiFi skrev:Om du söker vägledning rekommenderar jag att du kollar på tillverkarnas hemsidor och jämför den informationen med det du hittar här på forumet. Det är inte alltid intrycken överrensstämmer (milt sagt) men det borde uppmuntra källkritiskt tänkande och kanske en åsikt bildad på enga erfarenheter.

Bild

men kabeln är ju snygg, är inte det värt 2400:-? :roll:

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 20:16

IHiFi skrev:
Det stämmer, Hetsporren. Tack för gratisreklamen. :wink:

Allvarligt talat så är det inte bara EKK-förespråkare som drar nytta av källkritist tänkande och vetenskapliga infallsvinklar när de skapar underlag för sina åsikter.

Mina inlägg var inte tänkta att tolkas som att jag som handlare onyanserat propagerar för eller emot vissa kablar. Jag tror inte att du misstolkar mig helt heller, det såg Mr. Green ( :mrgreen: ) till. :)

Den egentliga frågan är:
Ett mer utförligt svar skulle kunna beta av alla anledningar till varför det kan spela roll. Mina följdfrågor blir då denna: Är det ljudmässiga skillnader det gäller (jag förutsätter det men det är bra att vara säker)? Hur stor roll spelar priset?

priset har stor betydelse, man kan ju plocka ihop en ljudanläggning för flera miljoner, men är det dom gillar ljud eller är det dom som har råd som köper dyrt.....jag personligen anser att man kan få välljud för rimliga pengar(inkluderar inte dyra kablar)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-11 20:26

Beasten skrev:men kabeln är ju snygg, är inte det värt 2400:-?

Jo, men fan inte 2499 kr! :lol:

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-12-11 20:41

Beasten, det behöver inte vara skillnad på en person som köper dyra saker och en som illar välljud.

Hetsporren, du kan få en humorrabatt. Kabeln blir din för 2400 kr. :wink:

Sen är ju nätkablar OT men jag antar att diskussionen inte sett annorlunda ut om vi hållit oss til signalkablar.
Driver IHiFi

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-11 20:43

Ser ut som en strykjärnskabel, en sån där med brännskydd i mina ögon. Man kanske ska köpa nätkabeln hos vitvaruhandlaren som reservdel? :?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-11 20:44

IHiFi skrev:Hetsporren, du kan få en humorrabatt. Kabeln blir din för 2400 kr. :wink:

Man tackar men jag skulle ha mer nytta av, säg, 30% humorrabatt på Diva 5.2... :wink:

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-12-11 20:50

Hmm, din humorrabatt är 99 kr och 30% av det är 33 kr. Kör till!
Driver IHiFi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-12-11 20:56

Efter att ha testat en mängd kabel, kom jag fram till att det som är avgörande för kvalitén är kontakterna och hur mycket möda man lagt ner på att löda fast kabeln i kontakten och kopplingen (semi eller vad?).

Ex En dyrkabel jag testade hängde kabelnändarna i 3-4 mm tjocka ten/blysjok. Förklara vitsen med ultrasuperkabel, när ändarna sammantaget 8 mm hänger i lödtenn, utan riktig kontakt med sas kontakten. 8O :D

Själv köper jag kabel och borrar/löder på kontakterna själv, just för att känna mig lugn och trygg. :wink:

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 20:59

IHiFi skrev:Beasten, det behöver inte vara skillnad på en person som köper dyra saker och en som illar välljud.

Hetsporren, du kan få en humorrabatt. Kabeln blir din för 2400 kr. :wink:

Sen är ju nätkablar OT men jag antar att diskussionen inte sett annorlunda ut om vi hållit oss til signalkablar.

nä, ingen regel utan undantag, men jag har en kompis som har revel högtalare och procced(stavas det så?) elektronik(hembio anläggninng) han har inget intresse kan jag säga....jag var där ca 1år efter han köpt anläggningen och han hade fortfarande inte kopplad in subbarna eller centerkanalen, han lyssnade så sällan så han hade inte saknat det sa han.......den anläggningen kostade över 1miljon...men det var inte det jag ville ha sagt, han köpte för att han hade råd, jag tror dom flesta här inne, och andra ljudintresserade INTE är miljonärer, det enda jag ville ha sagt var att priset på en produkt har stor betydelse om man har respekt för pengar, vilket jag tycker man ska ha oavsett om man har lite eller obegränsat med dom.......

Nästa

Återgå till Generellt om hifi