Moderator: Redaktörer
Beasten skrev:klart det har betydelse vad för kablar man använder, dyrare oftast bättre, men prisvärt? nja...så det är nog plånboken som avgör(som i allt annat)
Haakan_W skrev:Beasten skrev:klart det har betydelse vad för kablar man använder, dyrare oftast bättre
vettefan om jag kan hålla med dig...blindtesta några dyrkablar mot tex naqrefs
Grismannen skrev:När jag bytte högtalarkablar från vanlig 1,5 kvadrat till Linn K20 en inte vansinnigt dyr kabel plus att jag bytte signalkabel samtidigt till Audioquest G-Snake från en såndär "vanlig" tunn man får med när man t.ex köper en stärkare dvd eller dyl så märkte jag stor skillnad.Och ingen av kablarna var några svindyra grejjor G-snaken kostade 4ookr (1meter) och linn kabeln 75 kr metern.
Vilken av dom som gjorde mest skillnad vet jag inte då jag bytte samtidigt, och ta loss och byta till sämre bara för att testa orkar jag inte.
IHiFi skrev:Om du söker vägledning rekommenderar jag att du kollar på tillverkarnas hemsidor och jämför den informationen med det du hittar här på forumet. Det är inte alltid intrycken överrensstämmer (milt sagt) men det borde uppmuntra källkritiskt tänkande och kanske en åsikt bildad på enga erfarenheter.

Det stämmer, Hetsporren. Tack för gratisreklamen....sade han som säljer nätkabel för 2500 kr/st.![]()
Ett mer utförligt svar skulle kunna beta av alla anledningar till varför det kan spela roll. Mina följdfrågor blir då denna: Är det ljudmässiga skillnader det gäller (jag förutsätter det men det är bra att vara säker)? Hur stor roll spelar priset?Spelar det någon roll vilka kablar man har mellan för-slusteget?
Hetsporren skrev:IHiFi skrev:Om du söker vägledning rekommenderar jag att du kollar på tillverkarnas hemsidor och jämför den informationen med det du hittar här på forumet. Det är inte alltid intrycken överrensstämmer (milt sagt) men det borde uppmuntra källkritiskt tänkande och kanske en åsikt bildad på enga erfarenheter.
...sade han som säljer nätkabel för 2500 kr/st.![]()
IHiFi skrev:Det stämmer, Hetsporren. Tack för gratisreklamen....sade han som säljer nätkabel för 2500 kr/st.![]()
![]()
Allvarligt talat så är det inte bara EKK-förespråkare som drar nytta av källkritist tänkande och vetenskapliga infallsvinklar när de skapar underlag för sina åsikter.
Mina inlägg var inte tänkta att tolkas som att jag som handlare onyanserat propagerar för eller emot vissa kablar. Jag tror inte att du misstolkar mig helt heller, det såg Mr. Green () till.
Den egentliga frågan är:Ett mer utförligt svar skulle kunna beta av alla anledningar till varför det kan spela roll. Mina följdfrågor blir då denna: Är det ljudmässiga skillnader det gäller (jag förutsätter det men det är bra att vara säker)? Hur stor roll spelar priset?Spelar det någon roll vilka kablar man har mellan för-slusteget?
IHiFi skrev:Hetsporren, du kan få en humorrabatt. Kabeln blir din för 2400 kr.
IHiFi skrev:Beasten, det behöver inte vara skillnad på en person som köper dyra saker och en som illar välljud.
Hetsporren, du kan få en humorrabatt. Kabeln blir din för 2400 kr.
Sen är ju nätkablar OT men jag antar att diskussionen inte sett annorlunda ut om vi hållit oss til signalkablar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster