Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-03 18:38

Adhoc missade nog bara att första simuleringen bara avsåg diskanten...

Intressant fö att det gör så stor skillnad beroende på utformning av kanterna på baffeln. Sen har jag alltid undrat över hur stor skillnad örat verkligen upplever i lyssningsposition?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-03 19:04

existerar det kvartsstavar som är så stora så att jag skulle kunna ha dom till dubbelbaffel? det såg ju bäst ut, men jag har inte hittat halv eller rundstavar som varit nog stora, därav att jag åter funderade på om man skulle sätta på dubbla bafflar och istället "förlänga" lådan något. endel. en bunt blir det ju, men det går ju att göra, samtidigt som jag då även kommer att kunna ha än mer sågade hörn och lite bättre effekt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-03 22:34

Standardsortiment i vanligt förekommande träslag är radie på 9/12/15/21/27/33 mm.
27 och 33 mm kanske bara finns i furu, vid närmare eftertanke.

Annars kan du använda trekantslist och "bygga upp" en större avfasning. Så gjorde jag med mina slavbassubbar i den här byggtråden (jag använde 21+27 mm trekantslist för att få fasade hörn med 48 mm tjocklek):
viewtopic.php?f=3&t=24565&start=129

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-03 22:44

den där uppbyggnaden skulle jag nog inte våga mig på, så duglig är jag inte i snickeriet.

det lutar helt klart mer åt att bara köra samtliga lådor i sågbänken, det blir troligtvis mycket lättare och dessutom går det att handslipa lite ytterligare.

fundering: om jag först sågar ner kanterna i 45 grader och sen filar den som är i baffeln, blir det ytterligare något bättre resultat? ja, om just den kanten blir lite mer rund?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-04 08:42

Radie 30 hörn är ju annars inge "så svårt" att fixa och ger en påtaglig förbättring ;)
Lägg på 19mm ytterligare baffel från insidan och limma mot baffel/ sidor, alternativt lägg på denna skiva från utsidan.
Jag hade sett till att fräsa upp dom befintliga hålen i nuvarande baffel så att den blev "för stora" så att du får lite friare bakom elementet och inte en lika lång "tunnel".

Inte för att vara den som är den, men jag föreslog ju detta mycket tidigt i byggets skede men det fick avslag pga det estetiska :roll: :wink:

Har du ändrat uppfattning nu ?
synd att du han bygga ihop lådorna och lägga på ytan innan det , detta hade varit så mycket enklare i det tidiga skedet :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-04 10:25

Det som hänt är nog att jag började tänka på vad jag ska göra när det är klart. Då kom jag fram till att jag inte VILL att det ska vara klart. Blir det färdigt så är det ju färdigt så att säga, och då är ju bygget avslutat. Jag har ju börjat göra surrar nu, inte pga att jag är missnöjd med mina linjer, utan för att snickeriet fungerar som någon form av terapi för mig.

Jag jag sitter där nere och snickrar, med lite musik och bara maskinerna som låter så känner jag mig tillfreds med saker. Jag kan slappna av och tänka på saker på ett annat sätt än jag kan annars.

Så det är nog insikten att snickrandet kommer ta slut som fått mig att vilja bygga om.

Nåväl, det jag oroar mig för radiefräsarna är att det inte finns nog stora såna, därför funderade jag på att göra en ordentlig 45 graders vinkel. Därefter hade jag kunnat handslipa mer den främre kanten och därmed få ner baffeln ytterligare lite granna. Det är som grundtanken i det hela.

Det blir dessutom säkrare än om jag ska behöva jobba med kvartsstavar, vi ska komma ihåg att det här bara är mitt andra projekt sen jag fick IG i träslöjden för... En jädrans massa år sen. Jag är mao inte händig. Dock så tätäcker jag upp min bristande härdighet med entusiasm och sandpapper :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-03-04 11:22

Nu behöver jag friska upp mitt minne.....

Vill minnas att en "rak" avfasning är bättre än en radie. Ex i 45 grader.
Eller har jag helt fel?

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-04 12:14

mattias har gjort ett par väldigt fina simulationer på det där här på förra sidan. jag får för mig, efter att ha sett teorin att det bästa för att undvika diffraktioner är att ha en boll där högtalaren spelar från mer eller mindre. därefter så borde radie vara bättre, och sämst av dom tre alternativen är en avfasning rakt, eftersom det ger en konstant yta mot vilket ljudet kommer sprida sig åt samma håll, eller vad man nu ska säga.

dock så vete tusan om man hör detta i verkligheten. när jag har kollat på högtalare från ino audio så har jag märkt att alla öhmans högtalare (tror jag iaf) har en rak avfasning. använder han sig av det så tror jag att det är nog bra för mig att använda mig av det. dock så lägger jag till att öhmans guru har avrundade kanter. skulle vara väldigt intressant hur han ser på det hela, då han använder sig av raka avfasningar till sin "hobbyproduktion" (som jag tror att han kallar ino audio) och avrundade kanter till den komersiella produkten :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-11 23:06

Hämtar upp mdf till nya bafflar imorgon. Undrar om det blir att fixa frontarna i helgen? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-20 08:33

Hur går det ?! :D

Jag tänkte på en grej.

Kunde det inte vara snyggt att helt enkelt bara måla bafflarna i typ svart eller så, och låte resten av lådan vara i faner ?! :)
Det tycker i alla fall JAG skulle se bra ut ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-20 13:31

Det är ingen omöjlighet, att måla det som är vinklat svart. Har funderat på det själv. I helgen tror jag att jag hinner fräsa baffelns hål iaf. Har mycket att göra nu, så båda projekten har legat lite still. Men det är på g!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-21 21:27

Äntligen hemma! Varit i snickeriet mellan från 10, till 20.20! Jag ska köpa ny överhandsfräs. Har jag haft en bra så skulle jag sparat två timmar, minst!

Jag har sågat bort gamla baffeln, fräst hål i nya dubbelbaffeln samt fräst upp den på baksidan. Det har tagit 10 jävla timmar!

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2015-03-21 22:36

:roll:
zartok skrev:Äntligen hemma! Varit i snickeriet mellan från 10, till 20.20! Jag ska köpa ny överhandsfräs. Har jag haft en bra så skulle jag sparat två timmar, minst!

Jag har sågat bort gamla baffeln, fräst hål i nya dubbelbaffeln samt fräst upp den på baksidan. Det har tagit 10 jävla timmar!

Starkt jobbat! :mrgreen:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-22 16:13

Bild

Bafflarna på. Jag har medvetet gjort dom lite grunda, ca 2mm mindre än förra bafflarna faktiskt. Sen är baksidan uppfräsch, men det syns inte :) allt som allt för att byta ut bafflarna har det tagit 12 timmar. Sågningen går nog snabbt iaf :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-22 16:18

Bra jobbat!

Glöm inte att skruva ur skruvarna innan du sågar... :) .

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-22 18:09

Haha, Jotack, dom kommer dras ur innan sågningen :) det blir dock tidigast nästa helg, limmet ska få stelna ordentligt i 24 timmar.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-25 00:27

ang. skruvhålen så rekommenderar jag (ser att du provat, men ändå) en droppe biltemas blå snabblim på en tops så expanderar de hele för definitiv åtstramning :D
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-25 00:33

Jag har köpt grovgängat som jag tänkte testa med, men det är nog bra att ha i bakfickan som utväg om det skiter sig :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-26 12:01

Snart blir det sågbänken för högtalarna!
Det jag funderar på nu är om jag verkligen behöver bygga diskanten lika djup? Det var ju tal om det tidigare, att ha diskanten lite längre in. Nu finns ju möjlighet att göra det, genom att vara addera en extra skiva, eller ingen alls.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-03-26 18:27

Ser mycket bra ut!

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-26 21:07

tack så mycket :)

vad tror ni om mina tankar att eventuellt inte alls förlänga diskantens låda, utan låta den vara lite längre in? nu blir det 38mm men det går ju att minska ner till 19mm eller en annan valfri mängd, om jag börjar att såga det mindre så att säga :) själv så funderar jag på att bara fräsa kanterna och se om det räcker för diskanten faktiskt :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-27 00:45

zartok skrev:Snart blir det sågbänken för högtalarna!
Det jag funderar på nu är om jag verkligen behöver bygga diskanten lika djup? Det var ju tal om det tidigare, att ha diskanten lite längre in. Nu finns ju möjlighet att göra det, genom att vara addera en extra skiva, eller ingen alls.

det kallas också att mekaniskt faskompensera och kan märkas om du sakta för diskanten utanför kanten, bakåt på lådan till dess att bruset blir homogent (i mitten) jag använde vanligt radiobrus på min tid som fanns mellan kanalerna :) kolla Pi60 t.ex
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-27 06:46

MEN detta är ju inte så enkelt, det är inte säkert att diskanten SKA vara bakom basen för att hamna i fas, det vet vi inte utan att mäta :)

Så jag skulle skippa att skjuta den bakom som utgångsläge, förläng alltså även även baffeln på diskanten så att allt är lika och fasa av kanterna likadant ;)
Sedan så kan du leka med detta om du känner för det :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-03-27 11:46

Jag tycker det ser snyggt ut att ha diskanten en bit in...... men det har ju inte med väl-ljudet att göra.

I Molten där Lts F1 mm byggdes fanns det forlmer för att räkna ut filter kompensationer för olika akustikt
djup vill jag minnas. Tror det var årgång 1-96.

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-27 15:01

handlarr det bara om fasen så är det ju inte så nödvändigt, då a'appolito ska bli faskorrekta i tredje ordningens delningsfilter som jag läst. då får jag fundera på hur jag ska göra. just nu så kan jag tyvärr inte ens göra en ny baffel då jag saknar fräs. fräsen som jag använde och gjorde en mall för gick sönder åt skogen när jag fräste hålen till woofrarna. fick fräsa en hel del för hand, vilket var rätt läskigt att göra ska jag säga :D men men, jag kommer nog att köpa en ny fräs och då lär det bli en ordentligt bra maskin som jag kan köra en sån där köpt supermall för :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-03-27 16:16

http://www.ebay.de/itm/Fraszirkel-Oberf ... 4aae3e1f00

Denna använder jag, tycker t.o.m. att biltema fräsen blir "bra" med hjälp av denna.

Henrik

Ursäkta svar på en fråga som inte ställts

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-27 16:31

Tack :) den kan alltså fräsa minimala hål, som till diskanter?

Bild

Stötte på patrull när jag sågade. Sågen gick igenom trots allt. Dock så är tanken att sätta ett par paneler av plywood där det är sågat och sen slipa ner dom, då blir det en likvärdig konstruktion iaf. Fast utan hål. Bafflarna sitter fast som berg, så det är iaf inga såna problem. Som tur är.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-27 16:42

Spontan idé som kanske skulle funka väldigt bra med lite slipning.

http://www.bauhaus.se/troskel-ek-obehandlad-5.html

Fast det blir ju en salig blandning kanske är bra att få ett enhetligt utseende.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-27 16:46

zartok skrev:handlarr det bara om fasen så är det ju inte så nödvändigt, då a'appolito ska bli faskorrekta i tredje ordningens delningsfilter som jag läst. då får jag fundera på hur jag ska göra. just nu så kan jag tyvärr inte ens göra en ny baffel då jag saknar fräs. fräsen som jag använde och gjorde en mall för gick sönder åt skogen när jag fräste hålen till woofrarna. fick fräsa en hel del för hand, vilket var rätt läskigt att göra ska jag säga :D men men, jag kommer nog att köpa en ny fräs och då lär det bli en ordentligt bra maskin som jag kan köra en sån där köpt supermall för :)

Nja så enkelt är det tyvärr ine... beror ju även på elementens fasgång "bara som dom är", alltså vad utgångspunkten är.
Sedan om det är passiva filter så påverkar dom fasgången annorlunda är det kommer att bli nu med aktiva filter, min rekommentation är helt klart att göra samtliga lådor lika djupa, sedan så får du förskjuta diskanten bak om du kommer fram till att det gör nytta för fasgången :)

En jämn fasgång ger i regel bättre stereoperspektiv, naturligare upplevelse av djupledsinformation m.m.
Så en jämn fasgång är absolut trevligt att ha, om du sätter dig in i hur du ska åstakomma det så är det en klar vinst :)

Är inte säker att det en GÅR att åstakomma med aktiv delning och just dessa element, sådant vet man inte om man inte har kollat upp det genom att mäta :P

Edit: Fräsningen var Fet !
Men vad är det för hålrum som syns i änden av skivorna ?
Har du fräst/såkat för mycket nu ?! :o :(

Varför en sådan brutal avfasning det är är ju minst dubbelst så mycket som hade varit nog :D
Men du har ju en lösning på G ser jag, bra det, det kommer att bli bra ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-27 17:20

Det var den absolut minsta sågningen som gick att göra på den lilla sågbänken jag har. Ja, jag köpte en, en ryobi för 4000 och den är underbar! ni ska veta hhur lätt den sågade igenom 7 cm mdf :D

Bitarna som ska ersätta är redan färdiga. Bänksågen fixade det på två minuter :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum