MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav matssvensson » 2015-03-04 01:36

Klurigt! Det borde stå i bruksanvisningen...

Tack för hjälpen! /m

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-04 01:41

Det är inte specifikt för masvis utan så fungerar det i windows.

"alt+space, m, piltangenterna" är en vanlig knappsekvens som var man bör veta :lol:

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-03-04 01:55

Bruksanvisningen till Windows...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-03-04 08:13

Svante skrev:Det går att få tillbaka om man gör (exakt) så här:

Välj MasVis med alt-tab.
Tryck alt-mellanslag.
Någonstans på skärmen dyker nu en meny upp, tryck pil ner en gång så att du kommer till move på menyn och tryck enter.
Håll sedan piltangenten till vänster (om programmet ligger till höger) nere så att programmet åker in på skärmen igen. Man kan behöva hålla på ett tag.

Prova gärna med något annat program först som ligger på skärmen så att du fattar hur det funkar.

Ett alternativ till piltangenterna är att klicka med musen en gång och sedan klick-och-håll-ned.
Då kan man dra runt fönstret med musen. Ett i mitt tycke lättare sätt att flytta runt fönster som "försvunnit".
Prova gärna med något annat program först som ligger på skärmen så att du fattar hur det funkar :)

Användarvisningsbild
peh

Min önskelista

Inläggav peh » 2015-06-22 20:22

Version 1.2 har hängt med ett tag nu, och det är klart: if it ain't broke, why fix it? MasVis är fantastiskt! Jag har lärt mig massor. Inte minst har jag lärt mig att det enskilt lättaste sättet att tweaka ljudet ur anläggningen är att hitta rätt mastering. Source first, typ!

Det finns emellertid några funktioner jag gärna skulle vilja se i en framtida MasVis-uppdatering:

Must have:
  • Eftersom spåren döps till samma filnamn av rippningsverktyget blir det svårt att skilja mellan utgåvor när man jämför två (eller flera) spår mot varandra. Ett sätt att tagga/"döpa om" filerna direkt i MasVis, vore därför bra. Inte så att de fysiskt ändras på hårddisken, men att man i den färdiga grafen kan se att en viss fil är märkt "Nippon Columbia Co, 1989" och nästa "Remaster: Universal, 2014".
  • Möjlighet att ändra ordning på de filer man har slängt in i listan. Väldigt irriterande att man är låst som det är idag.
  • Drag-and-drop även FRÅN MasVis. Ibland drar jag filerna till MasVis först. Då vill jag även kunna dra en kopia vidare till en spelare, om jag vill slänga in dem i en spellista.
  • Stöd för "high-res"-filer. Vetenskapen är tydlig: 16 bit @ 44.1 kHz ÄR tillräckligt ("The Perfect Sound Forever", som Sony sade). Allt annat - möjligen bortsett från 24/48 för studiomiljö - är overkill. Trots detta blir "high-res" allt vanligare idag, och det vore därför trevligt att kunna jämföra direkt i MasVis utan att först behöva omsampla.
Should have:
  • Inbyggd DR-rating. En konkurrerande mätmetod, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Två flugor i en smäll, och allt det där!
  • Stöd för poly- och monofoniska inspelningar. MasVis hanterar "bara" två kanaler idag, men både FLAC och Wave stödjer "riktig" mono. Likaså lyssnar allt fler på 5.1/7.1-material, och då vore det kul att kunna jämföra även dessa!
Could have:
  • Öppen källkod. Free as in speech. Underlättar portning till andra plattformar + fortsatt utveckling.
  • Möjlighet att pipe:a in ingångar från ljudkortets mixer och mäta "live" (eller åtminstone med en start/stopp-knapp). Underlättar för mätning av Spotify- eller YouTube-material.
Won't have:
  • Bloat
  • Annonser
  • ...men det förekommer ju inte idag, heller. :)
Keep up the good work!
Rock me, Amadeus!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-06-22 21:10

Uppgift om utgåva skrivs enklast i albumtitelraden i MasVis, till exempel "The Visitors 2010". Då hamnar också informationen i de färdiga bilderna samt i filnamnen. Att flytta filer upp och ned i listan görs med knapparna "Move up" och "Move down".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Min önskelista

Inläggav Svante » 2015-06-22 21:35

peh skrev:Version 1.2 har hängt med ett tag nu, och det är klart: if it ain't broke, why fix it? MasVis är fantastiskt! Jag har lärt mig massor. Inte minst har jag lärt mig att det enskilt lättaste sättet att tweaka ljudet ur anläggningen är att hitta rätt mastering. Source first, typ!

Ja, jag har inte ändrat i MasVis på ganska länge nu, och på ett sätt är jag glad för det eftersom det innebär att ALLA grafer som producera(t)s är gjorda med samma version. Det är en styrka när man jämför olika personers MasVisningar. Samtidigt har du förstås en del bra synpunkter, och flera av dem skulle gå att implementera utan att grafernas utseende påverkas, givet obegränsade resurser (=min tid :D ).

peh skrev:
Det finns emellertid några funktioner jag gärna skulle vilja se i en framtida MasVis-uppdatering:

Must have:
  • Eftersom spåren döps till samma filnamn av rippningsverktyget blir det svårt att skilja mellan utgåvor när man jämför två (eller flera) spår mot varandra. Ett sätt att tagga/"döpa om" filerna direkt i MasVis, vore därför bra. Inte så att de fysiskt ändras på hårddisken, men att man i den färdiga grafen kan se att en viss fil är märkt "Nippon Columbia Co, 1989" och nästa "Remaster: Universal, 2014".

Ja, idag är enda lösningen att göra det i filnamnet. Man kunde förstås få redigera i listan. Hmm.

peh skrev:
  • Möjlighet att ändra ordning på de filer man har slängt in i listan. Väldigt irriterande att man är låst som det är idag.

• Men det går ju, move up och move down står det på två knappar bredvid listan.

peh skrev:
  • Drag-and-drop även FRÅN MasVis. Ibland drar jag filerna till MasVis först. Då vill jag även kunna dra en kopia vidare till en spelare, om jag vill slänga in dem i en spellista.

• Det kommer nog inte att hända.

peh skrev:
  • Stöd för "high-res"-filer. Vetenskapen är tydlig: 16 bit @ 44.1 kHz ÄR tillräckligt ("The Perfect Sound Forever", som Sony sade). Allt annat - möjligen bortsett från 24/48 för studiomiljö - är overkill. Trots detta blir "high-res" allt vanligare idag, och det vore därför trevligt att kunna jämföra direkt i MasVis utan att först behöva omsampla.

• Omsampla behöver du aldrig göra, MasVis tar vilka samplingsfrekvenser som helst. Men den tar bara 16 bit upplösning. Jag är medveten om önskemålet att kunna analysera även 24-bitsfiler (och har det själv).

peh skrev:Should have:
    • Inbyggd DR-rating. En konkurrerande mätmetod, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Två flugor i en smäll, och allt det där!

Ja, det vore ju trevligt. Finns algoritmen beskriven?

peh skrev:
  • Stöd för poly- och monofoniska inspelningar. MasVis hanterar "bara" två kanaler idag, men både FLAC och Wave stödjer "riktig" mono. Likaså lyssnar allt fler på 5.1/7.1-material, och då vore det kul att kunna jämföra även dessa!

• Mm, det har att göra med att jag vill att alla grafer ska se likadana ut. Fast det kanske är onödigt rabiat att vilja det, ser man fem kanaler kanske man förstår att grafen måste se annorlunda ut. Men igen, folk läser grafer genom att titta, alltför sällan genom att förstå. Får fundera på det.

peh skrev:Could have:
    • Öppen källkod. Free as in speech. Underlättar portning till andra plattformar + fortsatt utveckling.

Mm, det kommer inte heller att hända, för MasVis delar en del kod med kommersiella programvaror. Men jag känner till åtminstone två fall där man har portat MasVis, ett ännu inte släppt och en till Python som finns beskriven här på Faktiskt. Jag vet inte om den har öppen källkod.

peh skrev:
  • Möjlighet att pipe:a in ingångar från ljudkortets mixer och mäta "live" (eller åtminstone med en start/stopp-knapp). Underlättar för mätning av Spotify- eller YouTube-material.

• Vågar knappt säga detta: Jag har en sån osläppt version. Den blev dock aldrig riktigt färdig, och jag klarar ännu bara att spela in via Windows gamla ljudinterfejs och det finns mycket som kan gå fel där. Lite för mycket för att jag ska våga släppa den. Graferna är ju lika mycket till för tredje part, jag vill inte att användaren ska kunna göra fel. ...vilket förstås är omöjligt att gardera sig helt emot, men iaf.

peh skrev:
    Won't have:
    • Bloat
    • Annonser

Kommer aldrig att hända.

peh skrev:
  • ...men det förekommer ju inte idag, heller. :)
  • Keep up the good work!

Tack!

Som du implicit säger har jag iom att jag inte släpper källkoden också tagit på mig att göra all vidareutveckling själv, och det gör att uppdateringar kommer när jag får ett ryck. Vem vet, det kanske kommer. :D
    Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
    Bill50x
    Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-22 23:04

Svante skrev:Omsampla behöver du aldrig göra, MasVis tar vilka samplingsfrekvenser som helst. Men den tar bara 16 bit upplösning. Jag är medveten om önskemålet att kunna analysera även 24-bitsfiler (och har det själv).

Jo, det vore bra med 24-bitars kapacitet.

Men även att kunna ta åtminstone flac och mp3 direkt utan konvertering, kanske apple-fantaster skulle vara glad för aiff.

Jo, en sak skulle vara smutt. Att MasVis finns i högerklicket på musen när man klickar på en ljudfil och där man kan välja MasVis på den (eller flera) filer.

/ B
    När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
    peh

Inläggav peh » 2015-06-22 23:09

PekkaJohansson skrev:Uppgift om utgåva skrivs enklast i albumtitelraden i MasVis, till exempel "The Visitors 2010". Då hamnar också informationen i de färdiga bilderna samt i filnamnen.

Fast då syns det bara om jag väljer en HTML-output, och alla filer jag har valt kommer att tillhöra samma utgåva. Om jag istället vill jämföra ett enda spår från kanske 2-3 olika utgåvor, och dessutom spotta ut en animerad GIF som visar på skillnaderna utgåvorna sinsemellan... Ja, då måste jag först döpa om filerna vilket känns pilligt.

PekkaJohansson skrev:Att flytta filer upp och ned i listan görs med knapparna "Move up" och "Move down".

Svante skrev:
    peh skrev:[*]Möjlighet att ändra ordning på de filer man har slängt in i listan. Väldigt irriterande att man är låst som det är idag.

Men det går ju, move up och move down står det på två knappar bredvid listan.

Milde tid. Hur i hela friden kan jag ha missat detta? Nu skäms jag. :oops:

Svante skrev:
    peh skrev:[*]Stöd för "high-res"-filer. Vetenskapen är tydlig: 16 bit @ 44.1 kHz ÄR tillräckligt ("The Perfect Sound Forever", som Sony sade). Allt annat - möjligen bortsett från 24/48 för studiomiljö - är overkill. Trots detta blir "high-res" allt vanligare idag, och det vore därför trevligt att kunna jämföra direkt i MasVis utan att först behöva omsampla.[/list]

Omsampla behöver du aldrig göra, MasVis tar vilka samplingsfrekvenser som helst. Men den tar bara 16 bit upplösning. Jag är medveten om önskemålet att kunna analysera även 24-bitsfiler (och har det själv).

Åtusan, det visste jag inte. Jag trodde MasVis var strikt "Red Book-centrisk". Men bra, då kan jag spara några CPU-cykler framöver. :)

Svante skrev:

Japp, jag tror att det här är "The Real McCoy": http://www.dynamicrange.de/sites/defaul ... 20ENv3.pdf

För att MasVis skall få motsvarande funktion skulle det krävas att den kan dels ge DR-värden per spår, men även ett samlat DR-värde för hela fonogrammet. Man måste därmed kunna "markera" hur många filer som ingår i fonogrammätningen på något vis.

Svante skrev:
    peh skrev:

• Mm, det har att göra med att jag vill att alla grafer ska se likadana ut. Fast det kanske är onödigt rabiat att vilja det, ser man fem kanaler kanske man förstår att grafen måste se annorlunda ut. Men igen, folk läser grafer genom att titta, alltför sällan genom att förstå. Får fundera på det.

Jo, det är klart. Men idag blir det ju ännu märkligare om man tvingar in en downmixad 5.1-ström i MasVis. Det kan ju bli HELT missvisande på dynamiken ifall downmixen är felaktigt utförd.

Svante skrev:
    [list][*]Öppen källkod. Free as in speech. Underlättar portning till andra plattformar + fortsatt utveckling.

Mm, det kommer inte heller att hända, för MasVis delar en del kod med kommersiella programvaror. Men jag känner till åtminstone två fall där man har portat MasVis, ett ännu inte släppt och en till Python som finns beskriven här på Faktiskt. Jag vet inte om den har öppen källkod.

Yes, jag såg den. Inte så dumt! Och öppet är det ju, eftersom alltihop är tillgängligt via GitHub. Vågar du svara på om klonen "räknar rätt"? Sen verkar tyvärr utvecklingen ha stannat upp lite, åtminstone enligt GitHub...

Svante skrev:Som du implicit säger har jag iom att jag inte släpper källkoden också tagit på mig att göra all vidareutveckling själv, och det gör att uppdateringar kommer när jag får ett ryck. Vem vet, det kanske kommer. :D

Ser fram emot!
    Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
    joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-06-22 23:46

peh skrev:
    Svante skrev:
    [list][*]Öppen källkod. Free as in speech. Underlättar portning till andra plattformar + fortsatt utveckling.

Yes, jag såg den. Inte så dumt! Och öppet är det ju, eftersom alltihop är tillgängligt via GitHub. Vågar du svara på om klonen "räknar rätt"? Sen verkar tyvärr utvecklingen ha stannat upp lite, åtminstone enligt GitHub...

PyMasVis är släppt under GPL. Bara att forka om du vill vidareutveckla. ;) Har själv haft lite dåligt med tid att pilla på det då jag varit tvungen att ta hand om barn i stället som stjäl förvånansvärt mycket tid av en. Har dock haft lite planer på att pilla lite med det nu under semestern. Får se hur det blir. :)

Användarvisningsbild
    Svante
    Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-23 00:10

Bill50x skrev:Men även att kunna ta åtminstone flac och mp3 direkt utan konvertering, kanske apple-fantaster skulle vara glad för aiff.

Det går, typ, om man "hittar" codecarna för flac (flac.exe) och mp3 (lame.exe) på nätet. Man kan tex lägga dem på de ställen som föreslås under settings|codecs, eller så byter man plats.

Edit: ...eller menar du just 24-bit flac? Det går ju inte eftersom codecen då ger en 24-bit wav som MasVis inte kan öppna.
    Senast redigerad av Svante 2015-06-23 00:20, redigerad totalt 1 gång.
    Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
    Svante
    Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-23 00:18

peh skrev:
    Svante skrev:

Japp, jag tror att det här är "The Real McCoy": http://www.dynamicrange.de/sites/defaul ... 20ENv3.pdf

För att MasVis skall få motsvarande funktion skulle det krävas att den kan dels ge DR-värden per spår, men även ett samlat DR-värde för hela fonogrammet. Man måste därmed kunna "markera" hur många filer som ingår i fonogrammätningen på något vis.

Ok, jag får titta på det när ork infinner sig. Man kan tänka sig att detta hamnar i översiktsgrafen och att en övergripande siffra för alla spår som finns i den visas.

peh skrev:
    Svante skrev:
    peh skrev:

Jo, det är klart. Men idag blir det ju ännu märkligare om man tvingar in en downmixad 5.1-ström i MasVis. Det kan ju bli HELT missvisande på dynamiken ifall downmixen är felaktigt utförd.

Ja, MasVis är avsedd för tvåkanal i nuläget, konverteringar kan förstås gå fel.

peh skrev:
    Svante skrev:

Efter vad jag såg i tråden så var det nog alldeles rätt, har jag för mig. Vi hade lite dialog om hur en del av graferna kom till, och mycket finns ju också beskrivet på LTS hemsida.

Användarvisningsbild
    peh

Inläggav peh » 2015-06-23 00:22

Svante skrev:
    Bill50x skrev:Men även att kunna ta åtminstone flac och mp3 direkt utan konvertering, kanske apple-fantaster skulle vara glad för aiff.

Det går, typ, om man "hittar" codecarna för flac (flac.exe) och mp3 (lame.exe) på nätet. Man kan tex lägga dem på de ställen som föreslås under settings|codecs, eller så byter man plats.

Tips: Det är ännu fiffigare att slänga in sox.exe med parametrarna:
    Kod: Markera allt
    %i -b 16 -c 2 %o

Då konverterar den automatiskt till 16 bitar (om det behövs!), och två kanaler (om det behövs!). Tidigare hade jag även parameter för omsampling till 44100 Hz, men det behövdes ju inte (se ovan).

Så är det bara att lägga upp samma inställning för alla fomat SoX klarar av, och det är en hel del det! Fast hittills har jag inte brytt mig om mer än FLAC och MP3, om sanningen skall fram. Smutt är det, dock.
    Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
    Svante
    Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-23 00:59

peh skrev:Tips: Det är ännu fiffigare att slänga in sox.exe med parametrarna:

Sedär vad mycket man inte vet. Swiss army knife...

Användarvisningsbild
    Bill50x
    Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 08:44

peh skrev:
    Svante skrev:

Tips: Det är ännu fiffigare att slänga in sox.exe med parametrarna:
    Kod: Markera allt
    %i -b 16 -c 2 %o

Då konverterar den automatiskt till 16 bitar (om det behövs!), och två kanaler (om det behövs!). Tidigare hade jag även parameter för omsampling till 44100 Hz, men det behövdes ju inte (se ovan).

Så är det bara att lägga upp samma inställning för alla fomat SoX klarar av, och det är en hel del det! Fast hittills har jag inte brytt mig om mer än FLAC och MP3, om sanningen skall fram. Smutt är det, dock.

För detta krävs det dock lite mekande från användarens sida, ett mekande som i alla fall för mig blir lite över min horisont. Om inte någon vänlig själ gör en steg för steg-beskrivning av förstås :-)

Idealet hade ju förstås varit att MasVis (i mitt fall) klarar flac och wav, 16 alt 24 bitar och därtill mp3 utan att jag behöver göra mer än vad jag gör med en 16/44 idag. Dvs drar filerna till fönstret.

/ B

Användarvisningsbild
    peh

Inläggav peh » 2015-06-23 18:44

Bill50x skrev:För detta krävs det dock lite mekande från användarens sida, ett mekande som i alla fall för mig blir lite över min horisont. Om inte någon vänlig själ gör en steg för steg-beskrivning av förstås :-)

Engångsinställning! Allow me:

1. Ladda ner SoX och installera i valfritt directory.
    2. Starta MasVis
    3. Välj "Settings -> Codecs"
    4. Ställ in MasVis att avnända SoX för FLAC enligt nedan:

Bild

5. Klicka på "Save and Close"
    6. Boom.
    7. Done!

Tänk bara på att om du vill göra om samma sak för MP3 behöver du även libmad-0.dll och libmp3lame-0.dll i ditt SoX directory. Du laddar ner dessa genom att klicka på länkarna. Sen gör du bara om ovanstående procedur för MP3 i MasVis!

Därefter är det bara att köra drag & drop i vanlig ordning. MasVis kommer nu att hantera dina filer utan problem!
    Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
    Bill50x
    Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 19:25

Tack for instruktionerna!

Gjorde som du skrev och fick svaret:
    "The specified file was not found."

Frågan är, vilken fil var det som inte hittades?

/ B

Användarvisningsbild
    AndreasArvidsson
    Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-23 19:27

"path\to\sox.exe" måste bytas ut mot den riktiga sökvägen till filen.

Användarvisningsbild
    Bill50x
    Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 19:38

AndreasArvidsson skrev:"path\to\sox.exe" måste bytas ut mot den riktiga sökvägen till filen.

Typ så här?
    Bild

/ B

Användarvisningsbild
    AndreasArvidsson
    Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-23 19:40

Ja det ser ut att kunna stämma. Öppna kör(win+r) och skriv in sökvägen där. Öppnas programmet då? Isf är sökvägen korrekt.

Användarvisningsbild
    Bill50x
    Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 20:35

AndreasArvidsson skrev:Ja det ser ut att kunna stämma. Öppna kör(win+r) och skriv in sökvägen där. Öppnas programmet då? Isf är sökvägen korrekt.

Svaret blir "C:\program är inte tillgänglig. Åtkomst nekad."

Jag har gett alla rättigheter jag bara kan till filen men det hjälper inte.

Så frågan är, VAD är det som inte hittas? Är det programfilen, är det filen jag vill MasVisa, eller vad?

/ B

Användarvisningsbild
    murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-23 20:48

Leta upp filen i fråga, (Sox) högerklicka på den och klistra in sökvägen/länken som finns angiven därifrån istället i MasVis.
    'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
    Bill50x
    Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 21:07

murgatroyd skrev:Leta upp filen i fråga, (Sox) högerklicka på den och klistra in sökvägen/länken som finns angiven därifrån istället i MasVis.

"Högerklicka på den" - och göra vad? Hur får jag fram sökvägen?

Jag provade att skapa en genväg, högerklickade på denna och kopierade "Mål" (i mitt fall "C:\Program Files (x86)\sox-14-4-2\sox.exe"). Denna klistrade jag in i MasVis/Settings/Codecs/.exe path. Detta resulterade i meddelandet:
    Some files had no codec
    0 of 1 files were opened

Så nåt knas är det.

Och det är just detta knas som skulle undvikas om MasVis redan från början klarade av att öppna flac. Eftersom jag dessutom önskar möjligheten att öppna 24-bitars filer så är detta trassel ändå bara halvvägs. Så här lägger jag av. Det går fortare att konvertera de valda filerna till wav med hjälp av dBpowerAMP.

Mvh / B

Användarvisningsbild
    murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-23 21:11

Men Bill.... Högerklicka och välj egenskaper ... :roll: 8)

Din genväg ger dock samma resultat

Användarvisningsbild
    murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-23 21:17

Det saknas ett minustecken framför ditt b vs. bilden ovan från peh, på parametrar alltså...

Användarvisningsbild
    Bill50x
    Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 21:31

murgatroyd skrev:Men Bill.... Högerklicka och välj egenskaper ... :roll: 8)

Din genväg ger dock samma resultat

Det är just det. Om jag högerklickar på filen sox.exe så får jag upp följande:
    Fyra flikar
    - Allmänt: innehåller div info inkl "Plats" - (denna har jag provat kopiera in i MasVis, funkar inte.)
    - Kompabilitet: innehåller ingen info som jag kan behöva, eller?
    - Säkerhet: Har gett OK till allting
    - Information: Innehåller inget av värde, såvitt jag kan se

Så VAD ska jag göra när jag valt "Egenskaper"?

Har provat att öppna MasVis som administratör. Då händer ingenting när jag drar filer till fönstret.

Återigen, varför trassla på detta sätt när det skulle kunna vara inbyggt från början?

/ B

Användarvisningsbild
    Bill50x
    Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 21:35

murgatroyd skrev:Det saknas ett minustecken framför ditt b vs. bilden ovan från peh, på parametrar alltså...

Just det, det var vad som saknades :-)

I alla fall för krångligt när det lika gärna kunde varit inbyggt från början....

Nu ska jag försöka få det att fungera med mp3:or....

/ B

Användarvisningsbild
    AndreasArvidsson
    Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-23 21:44

Om det hade vart så enkelt att lägga med från början så hade Svante gjort det. Jag har verkligen inte ork att gå in på de bitarna nu utan nöjer mig med att säga att det inte bara är att ta andra personers mjukvaror och packa in i sina egna hur som helst.

Användarvisningsbild
    peh

Inläggav peh » 2015-06-23 21:46

Oops. Kommer hem från jobbet, och ser att det är kaos i tråden. :D

Förlåt, Bill50x, jag kanske skulle varit tydligare med instruktionen om vilket filnamn som skall läggas in. Eftersom jag sade "valfritt directory" i punkt 1 kunde jag dock inte gärna skriva någon specifik sökväg. ;)

Sen är det faktiskt också så smart med MasVis att den flaggar sökvägen i röd färg (som du ser i mitt exempel) om den är felaktig. Svart indikerar att filen har hittats OK. Därför behöver man egentligen inte heller söka rätt på filen med "Kör"-interfacet, även om det var ett bra tips i övrigt.

Glädjande att du fick igång det i alla fall. :)
    Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
    Svante
    Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-24 01:20

Bill50x skrev:I alla fall för krångligt när det lika gärna kunde varit inbyggt från början....

Nu kan jag inte låta bli att säga som en (programmerar-)kollega: "Typisk användarkommentar..." :D

Du bör förstå att MasVis är utvecklad på min fritid och att bara för att något kan vara på ett visst sätt så blir det inte det av sig själv. Hade jag fö lyckats inkludera flac från början så hade inte sox gått att använda eftersom jag inte visste att den fanns.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi