Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Det går att få tillbaka om man gör (exakt) så här:
Välj MasVis med alt-tab.
Tryck alt-mellanslag.
Någonstans på skärmen dyker nu en meny upp, tryck pil ner en gång så att du kommer till move på menyn och tryck enter.
Håll sedan piltangenten till vänster (om programmet ligger till höger) nere så att programmet åker in på skärmen igen. Man kan behöva hålla på ett tag.
Prova gärna med något annat program först som ligger på skärmen så att du fattar hur det funkar.
peh skrev:Version 1.2 har hängt med ett tag nu, och det är klart: if it ain't broke, why fix it? MasVis är fantastiskt! Jag har lärt mig massor. Inte minst har jag lärt mig att det enskilt lättaste sättet att tweaka ljudet ur anläggningen är att hitta rätt mastering. Source first, typ!
peh skrev:
Det finns emellertid några funktioner jag gärna skulle vilja se i en framtida MasVis-uppdatering:
Must have:
- Eftersom spåren döps till samma filnamn av rippningsverktyget blir det svårt att skilja mellan utgåvor när man jämför två (eller flera) spår mot varandra. Ett sätt att tagga/"döpa om" filerna direkt i MasVis, vore därför bra. Inte så att de fysiskt ändras på hårddisken, men att man i den färdiga grafen kan se att en viss fil är märkt "Nippon Columbia Co, 1989" och nästa "Remaster: Universal, 2014".
peh skrev:Möjlighet att ändra ordning på de filer man har slängt in i listan. Väldigt irriterande att man är låst som det är idag.
peh skrev:Drag-and-drop även FRÅN MasVis. Ibland drar jag filerna till MasVis först. Då vill jag även kunna dra en kopia vidare till en spelare, om jag vill slänga in dem i en spellista.
peh skrev:Stöd för "high-res"-filer. Vetenskapen är tydlig: 16 bit @ 44.1 kHz ÄR tillräckligt ("The Perfect Sound Forever", som Sony sade). Allt annat - möjligen bortsett från 24/48 för studiomiljö - är overkill. Trots detta blir "high-res" allt vanligare idag, och det vore därför trevligt att kunna jämföra direkt i MasVis utan att först behöva omsampla.
peh skrev:Should have:
- Inbyggd DR-rating. En konkurrerande mätmetod, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Två flugor i en smäll, och allt det där!
peh skrev:Stöd för poly- och monofoniska inspelningar. MasVis hanterar "bara" två kanaler idag, men både FLAC och Wave stödjer "riktig" mono. Likaså lyssnar allt fler på 5.1/7.1-material, och då vore det kul att kunna jämföra även dessa!
peh skrev:Could have:
- Öppen källkod. Free as in speech. Underlättar portning till andra plattformar + fortsatt utveckling.
peh skrev:Möjlighet att pipe:a in ingångar från ljudkortets mixer och mäta "live" (eller åtminstone med en start/stopp-knapp). Underlättar för mätning av Spotify- eller YouTube-material.
peh skrev:
Won't have:
- Bloat
- Annonser
peh skrev:...men det förekommer ju inte idag, heller. Keep up the good work!
Svante skrev:Omsampla behöver du aldrig göra, MasVis tar vilka samplingsfrekvenser som helst. Men den tar bara 16 bit upplösning. Jag är medveten om önskemålet att kunna analysera även 24-bitsfiler (och har det själv).
PekkaJohansson skrev:Uppgift om utgåva skrivs enklast i albumtitelraden i MasVis, till exempel "The Visitors 2010". Då hamnar också informationen i de färdiga bilderna samt i filnamnen.
PekkaJohansson skrev:Att flytta filer upp och ned i listan görs med knapparna "Move up" och "Move down".
Svante skrev:peh skrev:[*]Möjlighet att ändra ordning på de filer man har slängt in i listan. Väldigt irriterande att man är låst som det är idag.
Men det går ju, move up och move down står det på två knappar bredvid listan.
Svante skrev:peh skrev:[*]Stöd för "high-res"-filer. Vetenskapen är tydlig: 16 bit @ 44.1 kHz ÄR tillräckligt ("The Perfect Sound Forever", som Sony sade). Allt annat - möjligen bortsett från 24/48 för studiomiljö - är overkill. Trots detta blir "high-res" allt vanligare idag, och det vore därför trevligt att kunna jämföra direkt i MasVis utan att först behöva omsampla.[/list]
Omsampla behöver du aldrig göra, MasVis tar vilka samplingsfrekvenser som helst. Men den tar bara 16 bit upplösning. Jag är medveten om önskemålet att kunna analysera även 24-bitsfiler (och har det själv).
Svante skrev:peh skrev:Should have:
- Inbyggd DR-rating. En konkurrerande mätmetod, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Två flugor i en smäll, och allt det där!
Ja, det vore ju trevligt. Finns algoritmen beskriven?
Svante skrev:peh skrev:Stöd för poly- och monofoniska inspelningar. MasVis hanterar "bara" två kanaler idag, men både FLAC och Wave stödjer "riktig" mono. Likaså lyssnar allt fler på 5.1/7.1-material, och då vore det kul att kunna jämföra även dessa!
Mm, det har att göra med att jag vill att alla grafer ska se likadana ut. Fast det kanske är onödigt rabiat att vilja det, ser man fem kanaler kanske man förstår att grafen måste se annorlunda ut. Men igen, folk läser grafer genom att titta, alltför sällan genom att förstå. Får fundera på det.
Svante skrev:peh skrev:Could have:
[list][*]Öppen källkod. Free as in speech. Underlättar portning till andra plattformar + fortsatt utveckling.
Mm, det kommer inte heller att hända, för MasVis delar en del kod med kommersiella programvaror. Men jag känner till åtminstone två fall där man har portat MasVis, ett ännu inte släppt och en till Python som finns beskriven här på Faktiskt. Jag vet inte om den har öppen källkod.
Svante skrev:Som du implicit säger har jag iom att jag inte släpper källkoden också tagit på mig att göra all vidareutveckling själv, och det gör att uppdateringar kommer när jag får ett ryck. Vem vet, det kanske kommer.
peh skrev:Svante skrev:peh skrev:Could have:
[list][*]Öppen källkod. Free as in speech. Underlättar portning till andra plattformar + fortsatt utveckling.
Mm, det kommer inte heller att hända, för MasVis delar en del kod med kommersiella programvaror. Men jag känner till åtminstone två fall där man har portat MasVis, ett ännu inte släppt och en till Python som finns beskriven här på Faktiskt. Jag vet inte om den har öppen källkod.
Yes, jag såg den. Inte så dumt! Och öppet är det ju, eftersom alltihop är tillgängligt via GitHub. Vågar du svara på om klonen "räknar rätt"? Sen verkar tyvärr utvecklingen ha stannat upp lite, åtminstone enligt GitHub...
Bill50x skrev:Men även att kunna ta åtminstone flac och mp3 direkt utan konvertering, kanske apple-fantaster skulle vara glad för aiff.
peh skrev:Svante skrev:peh skrev:Should have:
Ja, det vore ju trevligt. Finns algoritmen beskriven?
Japp, jag tror att det här är "The Real McCoy": http://www.dynamicrange.de/sites/defaul ... 20ENv3.pdf
För att MasVis skall få motsvarande funktion skulle det krävas att den kan dels ge DR-värden per spår, men även ett samlat DR-värde för hela fonogrammet. Man måste därmed kunna "markera" hur många filer som ingår i fonogrammätningen på något vis.
peh skrev:Svante skrev:peh skrev:Stöd för poly- och monofoniska inspelningar. MasVis hanterar "bara" två kanaler idag, men både FLAC och Wave stödjer "riktig" mono. Likaså lyssnar allt fler på 5.1/7.1-material, och då vore det kul att kunna jämföra även dessa!
Mm, det har att göra med att jag vill att alla grafer ska se likadana ut. Fast det kanske är onödigt rabiat att vilja det, ser man fem kanaler kanske man förstår att grafen måste se annorlunda ut. Men igen, folk läser grafer genom att titta, alltför sällan genom att förstå. Får fundera på det.
Jo, det är klart. Men idag blir det ju ännu märkligare om man tvingar in en downmixad 5.1-ström i MasVis. Det kan ju bli HELT missvisande på dynamiken ifall downmixen är felaktigt utförd.
peh skrev:Svante skrev:peh skrev:Could have:
Yes, jag såg den. Inte så dumt! Och öppet är det ju, eftersom alltihop är tillgängligt via GitHub. Vågar du svara på om klonen "räknar rätt"? Sen verkar tyvärr utvecklingen ha stannat upp lite, åtminstone enligt GitHub...
Svante skrev:Bill50x skrev:Men även att kunna ta åtminstone flac och mp3 direkt utan konvertering, kanske apple-fantaster skulle vara glad för aiff.
Det går, typ, om man "hittar" codecarna för flac (flac.exe) och mp3 (lame.exe) på nätet. Man kan tex lägga dem på de ställen som föreslås under settings|codecs, eller så byter man plats.
%i -b 16 -c 2 %o
peh skrev:Tips: Det är ännu fiffigare att slänga in sox.exe med parametrarna:
peh skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Men även att kunna ta åtminstone flac och mp3 direkt utan konvertering, kanske apple-fantaster skulle vara glad för aiff.
Det går, typ, om man "hittar" codecarna för flac (flac.exe) och mp3 (lame.exe) på nätet. Man kan tex lägga dem på de ställen som föreslås under settings|codecs, eller så byter man plats.
Tips: Det är ännu fiffigare att slänga in sox.exe med parametrarna:
- Kod: Markera allt
%i -b 16 -c 2 %o
Då konverterar den automatiskt till 16 bitar (om det behövs!), och två kanaler (om det behövs!). Tidigare hade jag även parameter för omsampling till 44100 Hz, men det behövdes ju inte (se ovan).
Så är det bara att lägga upp samma inställning för alla fomat SoX klarar av, och det är en hel del det! Fast hittills har jag inte brytt mig om mer än FLAC och MP3, om sanningen skall fram. Smutt är det, dock.
Bill50x skrev:För detta krävs det dock lite mekande från användarens sida, ett mekande som i alla fall för mig blir lite över min horisont. Om inte någon vänlig själ gör en steg för steg-beskrivning av förstås
AndreasArvidsson skrev:"path\to\sox.exe" måste bytas ut mot den riktiga sökvägen till filen.
AndreasArvidsson skrev:Ja det ser ut att kunna stämma. Öppna kör(win+r) och skriv in sökvägen där. Öppnas programmet då? Isf är sökvägen korrekt.
murgatroyd skrev:Leta upp filen i fråga, (Sox) högerklicka på den och klistra in sökvägen/länken som finns angiven därifrån istället i MasVis.
murgatroyd skrev:Men Bill.... Högerklicka och välj egenskaper ...![]()
Din genväg ger dock samma resultat
murgatroyd skrev:Det saknas ett minustecken framför ditt b vs. bilden ovan från peh, på parametrar alltså...
Bill50x skrev:I alla fall för krångligt när det lika gärna kunde varit inbyggt från början....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster