Ormoljeförsäljar svammel !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Membranerik

Ormoljeförsäljar svammel !!!

Inläggav Membranerik » 2003-12-14 01:18

Har ni läst om vad en person vars förnamn börjar på J skriver om en annan persons (vars efternamn börjar på Ö) högtalare och dåliga hörsel !!!!!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=4

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-14 01:30

ja det är tråkigt.. och över en sån skitsak som shakti.. jag skulle nog vilja kalla shaktigrejjor placebo om något.. absurt..
"å titta jag hittade en vacker sten. den måste ju kunna bota alla sjukdomar och ge mat åt alla människor på jorden!"
sen dog alla för det stämde inte.. men så länge man tror kanske det räcker..

sen att kalla mårten design(göteborg) för "sveriges hificentrum" är ju bara mer absurt med tanke på det ljud dessa högtalare ger.. visst på vissa områden kanske det låter bra men inte är det nån höjdare om man vill ha exakt återgivning. inte i mina öron iaf. och då pratar jag om hela serien (har bara lyssnat på mingus och coltrane men det borde väl täcka hela serien..)

kan det vara så att folk inte tål öhman för att dom är avundsjuka?

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-14 01:44

Det brukar vara så. :?

Bra att den yttrande personens namn J* och företagsnamn står där.

Det kommer i fortsättningen att att klinga ytterst oseriöst för mig och att tänka på att någonsin handla där, ter sig efter det yttrandet, enormt främmande. :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-14 01:47

Vem bryr sig om vad jorma säger?

Så vitt jag vet: Varken shatkistenar eller holographers har någon gång visat sig ha någon som helst inverkan på ljudet under kontrolerade förhållanden.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-14 01:54

Naturligtvis var det ett klumpigt uttalande av J****, på något sätt verkar storhetsvansinnet börjat visa sig och jag tycker det märkts i fler inlägg än nämnda...Han har nog en bra anläggning, gör bra kablar och har bra kontakter i världen, men man måste väl inte skylta med det så uppenbart alltid.

Dock har han en synpunkt på det han skriver som inte är helt tagen ur luften, och smutskasstningen och skitsnacket är väl ganska ömsesidigt från båda "lägren"

Kan väl anse att det betydligt oftare förekommer kommentarer om inlägg från ovan nämnda forum här än vad det gör på det andra härifrån.

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-12-14 02:10

Läs på www.shakti-innovations.com/hallograph.htm
vad dom skriver om Hallographen !!!!
10 års forskning och resultatet blir 3 krokiga pinnar !!!???

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-14 02:17

Ja det kan ju möjligen bero på en generellt högre grad av relevant innehåll i inläggen från detta forum.

Att som säljare av en produkt omedelbart ta åt sig av andras tyckande om produkten, som kränkningar och personangrepp, är inte bara patetiskt utan saknar all grundläggande form av "social kompetens" och trovärdighet, som J* fiskar efter för att kunna tjäna sitt levebröd.

Att däremot som konstruktör, tillverkare och försäljare bli upprörd av argument som inte handlar om produkten utan helt andra uppdiktade eller oresonligt påstådda saker är däremot förståeligt och mycket mänskligt.

Ursäkta om jag gör någon upprörd med min ståndpunkt men faktiskt.se så beundrar jag ofta, IÖ's tålamod med vissa personers inlägg. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-14 02:22

Han har nog en bra anläggning, gör bra kablar...

Jag hoppas för hans egen skull att han trivs med sin anläggning. Den är inte billig.

Kablarna? Tja, jag och J hade en del duster på hififorum förut och jag kan säga att våra uppfattningar om vad som gör en kabel bra (och vilken inverkan kablen har) skiljer sig radikalt. Det är bara det att jag kan redovisa såväl undersökningar samt väl kända teoretiska förklaringar till mina idéer.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-12-14 02:34

Max_Headroom skrev:Vem bryr sig om vad jorma säger?

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Själv orkar jag inte längre bli upprörd av alla dumheter vissa människor konstant häver ur sig. Då skulle man ju inte vara annat än upprörd (om man läser mycket på ett visst annat forum dvs).

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2003-12-14 02:56, redigerad totalt 1 gång.
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-14 02:51

Max_Headroom skrev:
Han har nog en bra anläggning, gör bra kablar...

Jag hoppas för hans egen skull att han trivs med sin anläggning. Den är inte billig.

Kablarna? Tja, jag och J hade en del duster på hififorum förut och jag kan säga att våra uppfattningar om vad som gör en kabel bra (och vilken inverkan kablen har) skiljer sig radikalt. Det är bara det att jag kan redovisa såväl undersökningar samt väl kända teoretiska förklaringar till mina idéer.

Vem bryr sig om teoretiska förklaringar och ideer då det är resultatet som räknas. Låter en kabel som exempel bra i en anläggning så är den bra! Och jo, även jag hör skillnad på kabel och kabel, de ändrar karaktär på ljudet. Det är endast resultatet som räknas, skulle aldrig köpa resonemanget att teorin och mätningarna säger att den är bra om den hörbart låter mkt sämre än en annan kabel.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-14 03:00

Undrar dock varför man vägrar erkänna eller ens pröva tanken att psykologiska effekter skulle kunna vara inblandade, och att man skulle kunna tänkas höra fel? Varför reagerar ingen på de uppenbara skilnaderna på blinda tester och öppna? Nåja, det har väl diskuterats klart förut antar jag...

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-12-14 03:05

Julle
Fin hund du har. I ett blindtest skulle jag nog inte kunna se det 8)
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-14 03:08

JockScott skrev:Kan väl anse att det betydligt oftare förekommer kommentarer om
inlägg från ovan nämnda forum här än vad det gör på det andra härifrån.

...- Jo, fast typ 90% av detta stå ju enA*nnan för :wink: 8)!!

Faktiskt.se har aldrig sett ngn hänvisning till el kommentar om att faktiskt.se
ens skulle existera, på HiFiForum ifråga! (Ev? lite som när en "vit" korgbollliga
i USA låtsades att svarta kb-ligan ej ens skulle existera o i.v.f.s.h svarta ändå
inte platsat, utifall de fått spela i vita ligan! Numera i år 2003 är det mest vita
basketbollspelare i NBA va :mrgreen: :mrgreen:??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-14 03:10

dimitri>> I ett dövtest då? :P (Hunden är inte min, den är bara allmänt fin...)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2003-12-14 03:11

Det är alltid någon som säger att de hör skillnad vad det än gäller. Det är antagligen inget bra argument i sig alltså.

Jag behöver inte hoppa från min balkong på 8:e våningen för att räkna ut att det är dåligt för hälsan. Min teori är att man som minst blir lite krasslig så jag avstår därför. Om någon eller några skulle påstå att de har gjort detta så skulle jag antagligen inte tro dem, däremot så är det inte omöjligt att någon skulle påstå det.

Samma gäller klädhängarna. Tror att de skulle funka om man verkligen hängde kläder på dem. Har faktiskt provat själv med en konventionell klädhängare med positivt resultat.

Vad är ett godtagbart resultat? Försäljningssiffror, åsikter, påståenden, känslor, teknisk analys, verifierbara testresultat? För en ekonom kanske det är första alternativet som gäller, för någon annan ett annat.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-14 03:28

Martin skrev:Det är alltid någon som säger att de hör skillnad vad det än gäller. Det är antagligen inget bra argument i sig alltså.

Jag behöver inte hoppa från min balkong på 8:e våningen för att räkna ut att det är dåligt för hälsan. Min teori är att man som minst blir lite krasslig så jag avstår därför. Om någon eller några skulle påstå att de har gjort detta så skulle jag antagligen inte tro dem, däremot så är det inte omöjligt att någon skulle påstå det.

Samma gäller klädhängarna. Tror att de skulle funka om man verkligen hängde kläder på dem. Har faktiskt provat själv med en konventionell klädhängare med positivt resultat.

Vad är ett godtagbart resultat? Försäljningssiffror, åsikter, påståenden, känslor, teknisk analys, verifierbara testresultat? För en ekonom kanske det är första alternativet som gäller, för någon annan ett annat.

Detta är ytterligheter. Jag har en tillräckligt bra anläggning för att höra skillnader mellan olika kablar. Jag har inte testat någon dyrare variant utan mest ganska billiga köpes samt en del DIY och mellan varje kabel kan jag påstå att jag hört skillnader. Kan tänka mig att det hörs skillnader mellan dyra också.

Däremot kan jag inte påstå att det alltid är enorma skillnader jag brukar ange dem som små skillnader.

Ibland läser man att någon gjort ett tweak si och så och det blev STOR skillnad. Dessa ställer jag mig kritisk till, ett tweak med en kudde, shakti eller kanske en Hallograph ger de verkligens stora skillnader? Stor för mig är då det påtagligt, ja nästan förändrar ljudet helt och hållet. Kablar och de tweak jag testat ger mest små, men i kablarnas fall hörbara skillnader.

De som ej hör skillnad mellan kabel, och i många fall billig (EKK typ) och dyr Transparent Opus har nog det billigaste tweaket de kan göra att köpa en flaska revaxör och rengöra öronen.

Teorier, ideer och mätningar i all ära. Vad som kommer ur högtalarna och hur du trivs i lyssningsfåtöljen är det som avgör vad som är bra.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-14 03:45

Hmm... skrattretande!

Med den konversation jag hade med jorma på hififorum kan jag säga att han inte ens uppnått högstadiekompetens inom fysiken.... att han med denna otroligt bristfälliga kunskap "konstruerar"(=>gissar sig fram till något häftigt) kablar blir rent patetiskt... att folk köper eländet är än mer sjukt...

(inget ont om jorma... han kan ju inte veta att han inte behärskar det som är självklart för andra som studerat fysik)
Senast redigerad av norman 2003-12-14 03:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-14 03:55

Hej!

Kan ju fråga vem som har hörsel när DIY:are vid namn epkpeng, på annat
hififorum, som lekprojekt medelst T&P-element lyckats typ 100 ggr bättre**
med frekvenskurvan än den 6dB avvikelsen (1500Hz-5kHz) som MD´s team
efter att "i tre år - och då menar jag verkligen 24 timmar om dygnet." (med
guldöron) ha lyssna sig till! Nästintill tragiskt! Jo, det gjutna högtalarchassit
är säkert Megadyr o gjuta men blev frekvensgång bättre för det :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:!!!

PS Jo, A* vet att frekvensgång ej är allt! Lååångt ifrån allt om´n ska va ärlig!
Dock, hur jvla kass o keff somhelst kan den inte va om det ska ljuda riktigt bra,
så edebah!!

** Liksom även elliterat, silvertejpande fummelpelle-A* lyckats med 8) 8) 8)!!!
Man behöver ex inte ens impedanskorrigera C79:an för o krossa 6dB-avvikelsen!
"Hemligheten" är helt enkelt att diamantdiskant är $å bra o ha i internationell
marknadsföring att en del ljudkvalitet snällt fick stryka på foten lite :wink: !
Eller så var det av ngn helt annan anledning, vem vet? (inte A*)

Mvh A*

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-14 04:24

Audiomanikern - Dina inlägg är för krångliga att läsa. Fysik, frekvenskurvor och sådant är inte allt. Men att behärska och kunna i skrift och tal uttrycka sig i svenska (eller annat vanligt) språket är nästintill ett måste för att kommunicera.

Jag orkar inte uttyda vad du egentligen vill ha sagt.

Norma - Har du lyssnat på Jormas kablar? testat dem i din anläggning? Hur kan du slå fast att de är skit? Jag har ej testat dem här så jag kan inte uttala mig om deras prestanda.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-14 04:27

Att man kan tro sig "höra skillnader" är ingen som frågasätter, men att få detta "lyssningsintryck" hållbart verifierat, verkar ingen som påstår sig höra skillnad, oftast vilja i praktiken.
Varför inte ? Här kommer några sannolika förklaringar.

1. Personen har investerat dyra pengar i en produkt som ev. skulle visa sig värdelös.

2. Personen har som levebröd att sälja produkten.

3. Personen har hittat en trygg grupptillhörighet, identitet med ett visst ställningstagande. Vill eller kan inte ta till sig några kunskaper som gruppen inte upplevs acceptera.

4. Personen saknar intellektuell förmåga att ta till sig relevant kunskap.

5. Personen har en psykisk störning som t.e.x. innebär störd perception, vanföreställningar, hallucinationer etc. som inte möjliggör korrekt förståelse av skrivet och/eller talat språk.

6. Personen, hyser av någon anledning, agg mot en annan person och säger emot denna oavsett vad som diskuteras.

7. Personen tycker egentligen varken bu eller bä men vill väcka uppmärksamhet.

8. Personen låtsas tycka något för att det på något sätt är stimulerande med olika typer av respons.

9. Personen deltar med fiktiva åsikter med anledning av pågående vetenskaplig studie.

Vem är vem ? :)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-14 04:37

Hej JS!
JockScott skrev:De som ej hör skillnad mellan kabel, och i många fall billig (EKK typ) och dyr
Transparent Opus har nog det billigaste tweaket de kan göra att köpa en
flaska revaxör och rengöra öronen.

...- Just Transparent´s kablar har ju en "låda på maggen" proppfull med audio-
-påverkande komponenter, så att det blir en skillnad är väl tämligen uppenbart,
är denna till det bättre? ev då som frågeställning snarare!? (samt stor skillnad??)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-14 04:42

Hej JS!
JockScott skrev:Audiomanikern - Dina inlägg är för krångliga att läsa. //
Men att behärska och kunna i skrift och tal uttrycka sig i svenska (eller
annat vanligt) språket är nästintill ett måste för att kommunicera.
Jag orkar inte uttyda vad du egentligen vill ha sagt

A* förstår inte vad du säger (skriver) samt vad du egentligen vill ha sagt?
Varken på svenska (eller annat vanligt) språket??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-14 06:00

Hej mp!

A*ngående helt klart #8 samt #9 :) / :D!!:

"8. Personen låtsas tycka något för att det på något sätt är stimulerande
med olika typer av respons.

9. Personen deltar med fiktiva åsikter med anledning av pågående
vetenskaplig studie.
"

Mvh A*

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-12-14 12:40

Jag tycker den där Ben Piazza verkar riktigt obehaglig.

Det var som Ben Piazza sade: "That man must bee death"

Man kan väl ha sina åsikter om herr Öhman, men det gör ju inte honom till döden själv.

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-12-14 12:58

iffe skrev:Jag tycker den där Ben Piazza verkar riktigt obehaglig.

Det var som Ben Piazza sade: "That man must bee death"

Man kan väl ha sina åsikter om herr Öhman, men det gör ju inte honom till döden själv.

Han sa förmodligen "That man must be dead" men det kanske är lite si och så med J's hörsel :?: eller så fanns det en Hallucinograph som ställde till det med akustiken i rummet 8O :wink:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-12-14 13:06

Eller så försökte han på sin taffliga engelska säga "that man must die". Shakti framstår plötsligt inte så oskyldiga längre.

PS. Det finns även en möjlighet att han sa "that man must be deaf", även om det verkar mindre rimligt. DS.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-14 13:34

Eller "that man must be boef"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-14 14:49

Hej!
A*lternativa alternativ:

Det var som Ben Piazza sade: That man´s lust´s my death!
Det var som Ben Piazza sade: A hat, man it´s a must on thy head!
Det var som Ben Piazza sade: ScatMan** must be read/sedd!
Det var som Ben Piazza sade: Rats, man they must be fed!
Det var som Ben Piazza sade: What man bust my thre@d?

** http://i17.ebayimg.com/01/i/01/03/a9/d0_1.JPG
** http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... otohosting

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-14 15:11

mattepatte skrev:Att man kan tro sig "höra skillnader" är ingen som frågasätter, men att få detta "lyssningsintryck" hållbart verifierat, verkar ingen som påstår sig höra skillnad, oftast vilja i praktiken.
Varför inte ? Här kommer några sannolika förklaringar.

1. Personen har investerat dyra pengar i en produkt som ev. skulle visa sig värdelös.

2. Personen har som levebröd att sälja produkten.

3. Personen har hittat en trygg grupptillhörighet, identitet med ett visst ställningstagande. Vill eller kan inte ta till sig några kunskaper som gruppen inte upplevs acceptera.

4. Personen saknar intellektuell förmåga att ta till sig relevant kunskap.

5. Personen har en psykisk störning som t.e.x. innebär störd perception, vanföreställningar, hallucinationer etc. som inte möjliggör korrekt förståelse av skrivet och/eller talat språk.

6. Personen, hyser av någon anledning, agg mot en annan person och säger emot denna oavsett vad som diskuteras.

7. Personen tycker egentligen varken bu eller bä men vill väcka uppmärksamhet.

8. Personen låtsas tycka något för att det på något sätt är stimulerande med olika typer av respons.

9. Personen deltar med fiktiva åsikter med anledning av pågående vetenskaplig studie.

Vem är vem ? :)
Jag har nog inte provat 2 kablar jag inte kunnat höra skillnad på än, har testat ganska många vid det här laget.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-14 15:25

Rydberg: Vilka kablar kunde du inte höra skillnad på? Sparade du dom? Dom var troligen bra!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi