Roligt att se att du är på gång med egen IB Niklas! När jag för några år sen började fundera på att bygga en minns jag att du var sugen på att komma och lyssna, men mitt projekt har dragit ut lite på tiden.... Nu får vi se vem som blir klar först!
Angående din senaste fråga så har jag förstått att lösningar med elementen mitt emot varandra är att föredra, då reaktionskrafterna släcks ut med den monteringen. Ska du sätta elementen i fyra hål i väggen så får du nog förstärka den ordentligt, men det finns de som fått detta att funka bra med.
Sen har jag en fundering angående citerad text nedan, jag förmodar att den kan vara av intresse även för dig.
steveo1234 skrev:Jobbet är minimalt egentligen. Största problemet är oftast att göra hål i väggen. Lådan kan byggas otroligt enkelt. En låda av 20mm MDF som kläs med OSB. Eventuell måla den svart invändigt. Thats it. Svårast tyckte jag var att göra hålen och få ner inslagsmuttrarna så de matchade snyggt. Men jag är inte särskilt händig iheller...
Jag har sett att det är vanligt att man bygger lådorna (manifolden) på detta sätt, en låda av MDF som man klär invändigt med OSB. Skrollar man ner till "Designing and building the box" på
den här sidan så ser man att det är just detta man förespråkar. Jag funderar ändå på om det är nödvändigt med en så stabil konstruktion om man monterar elementen mitt emot varandra? Teoretiskt ska alla krafter släckas ut och jag har även läst de som testat och kommit fram till att lådan inte vibrerar alls. Finns det ändå några skäl att bygga en så avancerad låda?
Själv kommer jag att bygga med två
BMS 18N862 (4 ohm) i en låda nersänkt i golvet. Jag har inte kommit så långt än, håller på att röja i källaren än. Mitt projekt finns än så länge bara
på Component.