Moderator: Redaktörer
Kero skrev:Lite senare än planerat men nu har jag varit på demo hos StefanW, som jag varit praktikant hos för 18-19 år sen, visade det sig!![]()
Får börja med att tacka för en väldigt trevlig demo. Ino har en bra ambassadör för högtalarna här uppe i norr.
Det lät jävligt bra helt enkelt. Svårt att jämföra olika anläggningar som man hört i olika rum, vid olika tillfällen. Men absolut en av dom bästa ljudupplevlsen jag haft, framförallt där anläggningen inte kostat flera hundratusen eller mer. Jag har haft en massa fördomar om hur Ino förmodligen låter och även hur dom är konstruerade, filosofin bakom etc. Trodde jag skulle mötas av ett "analytiskt" ( i brist på bättre hifi floskler ) ljud som bara ska mäta korrekt, inte spela musik. Men musik var just vad som spelades, aldrig jobbigt att lyssna på även när volymen blev galet hög, men ändå väldigt detaljerat. Just det är något som jag har läst men haft svårt att tro på. Hur kan diskanten vara detaljrik dynamisk utan att bli vass på hög volym, men så är det, måste upplevas. Det här är nog oxå den ljudupplevlse, tillsammans med en eller två till, dock betydligt dyrare anläggningar som gett samma känsla som man kan få live. Där ljudet är riktigt högt, när musiken känns i brösten, inte bara baskaggen utan även tex ett hårt slag på virveln. Något som oxå var helt oväntat var högtalarnas förmåga att helt försvinna. Ljudbilden var helt fantastisk med både bredd och djup och tydliga placeringar. Trodde sånt var hifi mumbojumbo som inte Ino var gjorda för. Den högtalare som jag ägt och kanske varit med nöjd med är Magnepan. Och Ino lät lite som Magnepan men inte med dom uppenbara nackdelar dessa har, oförmågan att spela högt, och att spela djup bas, och där Magnepans ljudbubbla var stor men något diffus är Ino stor men exakt.
En annan fördom med Ino var att det bara handlar om att spela högt. Men det var ännu en sak som förvånade. Grejen är att dom spelar likadant, både på låg och hög volym.
En annan sak som imponerade var hur hela systemet spelade ihop, både när vi spelade på piP med basarna och i14 med detsamma. Dom spelade verkligen ihop som ett system.
Nu var det ju piP som var mest intressanta för mig. Lyssnade även på dom utan basarna och det var oxå väldigt bra. Otroligt fin och förhållandevis tung bas ur ett par så små högtalare, men inte bara det utan ljudet var väldigt bra överlag. När vi växlade till i14 hände inte så mycket, det lät ungefär lika men lite bättre, och så gick det att spela väldigt högt. Men jag kan tänka mig att om man lever med högtalarna en längre tid så upplever man kanske skillnaderna dom emellan som större.
Jo, det blir Ino för mig.![]()
Var fram till Torsdag rätt inne på Revel M105, dom
imponerade på mig i butik. Nu var det vid ett annat tillfälle och ett annat rum. Men ljudet piP levererar upplevdes som ett par snäpp bättre, och blir billigare, betydligt billigare med en egen liten arbetsinsats. Kanske inte lika snyggt men jag har idéer som jag tror ska ta mig ganska nära ialla fall.
Vet bara inte om jag ska nöja mig med piP eller satsa högre, skulle ev kunna finansiera ett system med i6 oxå. En annan idé är oxå att gå på pi60 och skippa basmodulerna. Bor i lägenhet och med tanke på piPs basresurser borde pi60 räcka gott. Men å andra sidan förlorar man möjligheten att ställa basnivån lite som man vill och känner för.
Ska oxå nämna att jag är en filmnörd och kör bio, så någon form av center ska jag oxå ha. Däremot inte säkert att det blir några bakhögtalare, inte till att börja med ialla fall.
Sen har jag en annan fundering kring basmodulerna som jag inte vet om det är någon vits att ta upp här, kanske borde ha en egen tråd i det allmänna forumet. Men jag kan ju nämna det i förbifarten.
Det största basarna från Ino som jag nog kan finansiera skulle bli ett Profundus X 2 system. Jag skulle nog bara köpa byggsats utan lådor och bygga egna lådor med lite andra mått. Jag har tidigare funderat på att bygga två egna subwoofers, det skulle då handla om två 12 tums basar i slutna lådor. Jag vet att en basreflex konstruktion flyttar betydligt mer luft än en sluten men å andra sidan får jag väldigt fina 12 tums element för samma peng som 8 tums från Ino. Tycker ni detta är en helt förkastlig idé?
Kero skrev:Men i manifestet står det på Profundus Y " Baselement - 2 st 25,2 cm "
25,2 cm borde väl innebära 10 tum ??
Kero skrev:Basarna var fyra stycken portade tior. Om jag fattar manifestet rätt så borde det vara Profundus Y då.
Pickepock: Du kör alltså utan center, hur tycker du det fungerar?
Jag tycker det kan funka jättebra, när man sitter i sweetspot, men hur ofta gör man igenom en hel film.. ?
Ofta hamnar man dessutom liggandes i soffan och då blir det ganska galet utan center.
Min tanke när jag ska göra om mitt system var att bredda min tv bänk med en sektion till, den blir då 3 meter bred 5 * 60 cm. Skaffa snygga och bra stativhögtalare och ställa i varsin ände på bänken, som för övrigt är 64 cm hög. Tänkte sen bygga in basar i dom yttersta sektionerna. Vill ha en ren och snygg installation. Men nu har serien utgått och går inte att få tag i. Det kommer en ersättare som ska ha samma mått men färgen kommer inte bli exakt densamma, vit vs jättevit. Om alla luckor och lådor från gamla serien passar i den nya så blir det iofs kanske inte så dyrt att köpa helt nya stommar, allihop, det är trots allt Ikea grejer. Men ialla fall, iom att det sket sig lite med att köpa en stomme till och bredda bänken så föddes tanken att kanske ändå ha golvare och att jag då kanske skulle kunna fixa pi60. Men det var nog lite önsketänkande, det blir nog väl så svettigt för ekonomin. Om jag dessutom ska ha en center till dom så blir det über svettigt!
Kero skrev:Pickepock: Du kör alltså utan center, hur tycker du det fungerar?
Jag tycker det kan funka jättebra, när man sitter i sweetspot, men hur ofta gör man igenom en hel film.. ?
Ofta hamnar man dessutom liggandes i soffan och då blir det ganska galet utan center.
Empa skrev:Jag hade gått vägen.
1. L+R
2. L+R + bas
3. L+R + bas + surround
4. L+R + bas + surround + center
Är själv på steg 3 och har väl inga större ambitioner på steg 4 då jag tycker det finns annat som gör mer för ljudet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster