Ino demo i Luleå

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kero

Ino demo i Luleå

Inläggav Kero » 2014-10-07 16:39

Nyfiken på att testa ett par Pip eller ev någon större modell. Någon uppe i Luleå och däromkring som kan tänka sig att dema lite för mig?

Användarvisningsbild
bassman

Re: Ino demo i Luleå

Inläggav bassman » 2014-10-07 19:26

Stefanw i Luleå har piP i huset + i14 med moduler och brukar gärna ta emot besökare.

Själv spelar jag just nu på i32s som jag är fodervärd till + moduler naturligtvis, men piP finns så klart i huset också. Allt kommer att spelas i ett akustikreglerat rum. Du är välkommen hit också om du ids :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2014-10-08 00:24

Hej!

Självklart så är alla glada välkomna att komma och lyssna.. :)

Kero, hör av dig via pm så får du mitt nummer så löser det nog sig.
Jag har ju både piP och i14, så det kan nog vara intressant....

Mvh/Stefan

PS, cinder, vars tog du vägen?
Återförsäljare av Guru.

Kero

Inläggav Kero » 2014-10-08 10:19

Tack så mycket!

Stefanw har PM. Krisar det får jag väl offra mig och åka till Piteå. ;-)

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-07 16:25

Lite senare än planerat men nu har jag varit på demo hos StefanW, som jag varit praktikant hos för 18-19 år sen, visade det sig! :D

Får börja med att tacka för en väldigt trevlig demo. Ino har en bra ambassadör för högtalarna här uppe i norr.

Det lät jävligt bra helt enkelt. Svårt att jämföra olika anläggningar som man hört i olika rum, vid olika tillfällen. Men absolut en av dom bästa ljudupplevlsen jag haft, framförallt där anläggningen inte kostat flera hundratusen eller mer. Jag har haft en massa fördomar om hur Ino förmodligen låter och även hur dom är konstruerade, filosofin bakom etc. Trodde jag skulle mötas av ett "analytiskt" ( i brist på bättre hifi floskler ) ljud som bara ska mäta korrekt, inte spela musik. Men musik var just vad som spelades, aldrig jobbigt att lyssna på även när volymen blev galet hög, men ändå väldigt detaljerat. Just det är något som jag har läst men haft svårt att tro på. Hur kan diskanten vara detaljrik dynamisk utan att bli vass på hög volym, men så är det, måste upplevas. Det här är nog oxå den ljudupplevlse, tillsammans med en eller två till, dock betydligt dyrare anläggningar som gett samma känsla som man kan få live. Där ljudet är riktigt högt, när musiken känns i brösten, inte bara baskaggen utan även tex ett hårt slag på virveln. Något som oxå var helt oväntat var högtalarnas förmåga att helt försvinna. Ljudbilden var helt fantastisk med både bredd och djup och tydliga placeringar. Trodde sånt var hifi mumbojumbo som inte Ino var gjorda för. Den högtalare som jag ägt och kanske varit med nöjd med är Magnepan. Och Ino lät lite som Magnepan men inte med dom uppenbara nackdelar dessa har, oförmågan att spela högt, och att spela djup bas, och där Magnepans ljudbubbla var stor men något diffus är Ino stor men exakt.
En annan fördom med Ino var att det bara handlar om att spela högt. Men det var ännu en sak som förvånade. Grejen är att dom spelar likadant, både på låg och hög volym.
En annan sak som imponerade var hur hela systemet spelade ihop, både när vi spelade på piP med basarna och i14 med detsamma. Dom spelade verkligen ihop som ett system.
Nu var det ju piP som var mest intressanta för mig. Lyssnade även på dom utan basarna och det var oxå väldigt bra. Otroligt fin och förhållandevis tung bas ur ett par så små högtalare, men inte bara det utan ljudet var väldigt bra överlag. När vi växlade till i14 hände inte så mycket, det lät ungefär lika men lite bättre, och så gick det att spela väldigt högt. Men jag kan tänka mig att om man lever med högtalarna en längre tid så upplever man kanske skillnaderna dom emellan som större.

Jo, det blir Ino för mig. :)
Var fram till Torsdag rätt inne på Revel M105, dom
imponerade på mig i butik. Nu var det vid ett annat tillfälle och ett annat rum. Men ljudet piP levererar upplevdes som ett par snäpp bättre, och blir billigare, betydligt billigare med en egen liten arbetsinsats. Kanske inte lika snyggt men jag har idéer som jag tror ska ta mig ganska nära ialla fall.
Vet bara inte om jag ska nöja mig med piP eller satsa högre, skulle ev kunna finansiera ett system med i6 oxå. En annan idé är oxå att gå på pi60 och skippa basmodulerna. Bor i lägenhet och med tanke på piPs basresurser borde pi60 räcka gott. Men å andra sidan förlorar man möjligheten att ställa basnivån lite som man vill och känner för.
Ska oxå nämna att jag är en filmnörd och kör bio, så någon form av center ska jag oxå ha. Däremot inte säkert att det blir några bakhögtalare, inte till att börja med ialla fall.

Sen har jag en annan fundering kring basmodulerna som jag inte vet om det är någon vits att ta upp här, kanske borde ha en egen tråd i det allmänna forumet. Men jag kan ju nämna det i förbifarten.
Det största basarna från Ino som jag nog kan finansiera skulle bli ett Profundus X 2 system. Jag skulle nog bara köpa byggsats utan lådor och bygga egna lådor med lite andra mått. Jag har tidigare funderat på att bygga två egna subwoofers, det skulle då handla om två 12 tums basar i slutna lådor. Jag vet att en basreflex konstruktion flyttar betydligt mer luft än en sluten men å andra sidan får jag väldigt fina 12 tums element för samma peng som 8 tums från Ino. Tycker ni detta är en helt förkastlig idé?

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2015-03-07 17:24

Kero skrev:Lite senare än planerat men nu har jag varit på demo hos StefanW, som jag varit praktikant hos för 18-19 år sen, visade det sig! :D

Får börja med att tacka för en väldigt trevlig demo. Ino har en bra ambassadör för högtalarna här uppe i norr.

Det lät jävligt bra helt enkelt. Svårt att jämföra olika anläggningar som man hört i olika rum, vid olika tillfällen. Men absolut en av dom bästa ljudupplevlsen jag haft, framförallt där anläggningen inte kostat flera hundratusen eller mer. Jag har haft en massa fördomar om hur Ino förmodligen låter och även hur dom är konstruerade, filosofin bakom etc. Trodde jag skulle mötas av ett "analytiskt" ( i brist på bättre hifi floskler ) ljud som bara ska mäta korrekt, inte spela musik. Men musik var just vad som spelades, aldrig jobbigt att lyssna på även när volymen blev galet hög, men ändå väldigt detaljerat. Just det är något som jag har läst men haft svårt att tro på. Hur kan diskanten vara detaljrik dynamisk utan att bli vass på hög volym, men så är det, måste upplevas. Det här är nog oxå den ljudupplevlse, tillsammans med en eller två till, dock betydligt dyrare anläggningar som gett samma känsla som man kan få live. Där ljudet är riktigt högt, när musiken känns i brösten, inte bara baskaggen utan även tex ett hårt slag på virveln. Något som oxå var helt oväntat var högtalarnas förmåga att helt försvinna. Ljudbilden var helt fantastisk med både bredd och djup och tydliga placeringar. Trodde sånt var hifi mumbojumbo som inte Ino var gjorda för. Den högtalare som jag ägt och kanske varit med nöjd med är Magnepan. Och Ino lät lite som Magnepan men inte med dom uppenbara nackdelar dessa har, oförmågan att spela högt, och att spela djup bas, och där Magnepans ljudbubbla var stor men något diffus är Ino stor men exakt.
En annan fördom med Ino var att det bara handlar om att spela högt. Men det var ännu en sak som förvånade. Grejen är att dom spelar likadant, både på låg och hög volym.
En annan sak som imponerade var hur hela systemet spelade ihop, både när vi spelade på piP med basarna och i14 med detsamma. Dom spelade verkligen ihop som ett system.
Nu var det ju piP som var mest intressanta för mig. Lyssnade även på dom utan basarna och det var oxå väldigt bra. Otroligt fin och förhållandevis tung bas ur ett par så små högtalare, men inte bara det utan ljudet var väldigt bra överlag. När vi växlade till i14 hände inte så mycket, det lät ungefär lika men lite bättre, och så gick det att spela väldigt högt. Men jag kan tänka mig att om man lever med högtalarna en längre tid så upplever man kanske skillnaderna dom emellan som större.

Jo, det blir Ino för mig. :)
Var fram till Torsdag rätt inne på Revel M105, dom
imponerade på mig i butik. Nu var det vid ett annat tillfälle och ett annat rum. Men ljudet piP levererar upplevdes som ett par snäpp bättre, och blir billigare, betydligt billigare med en egen liten arbetsinsats. Kanske inte lika snyggt men jag har idéer som jag tror ska ta mig ganska nära ialla fall.
Vet bara inte om jag ska nöja mig med piP eller satsa högre, skulle ev kunna finansiera ett system med i6 oxå. En annan idé är oxå att gå på pi60 och skippa basmodulerna. Bor i lägenhet och med tanke på piPs basresurser borde pi60 räcka gott. Men å andra sidan förlorar man möjligheten att ställa basnivån lite som man vill och känner för.
Ska oxå nämna att jag är en filmnörd och kör bio, så någon form av center ska jag oxå ha. Däremot inte säkert att det blir några bakhögtalare, inte till att börja med ialla fall.

Sen har jag en annan fundering kring basmodulerna som jag inte vet om det är någon vits att ta upp här, kanske borde ha en egen tråd i det allmänna forumet. Men jag kan ju nämna det i förbifarten.
Det största basarna från Ino som jag nog kan finansiera skulle bli ett Profundus X 2 system. Jag skulle nog bara köpa byggsats utan lådor och bygga egna lådor med lite andra mått. Jag har tidigare funderat på att bygga två egna subwoofers, det skulle då handla om två 12 tums basar i slutna lådor. Jag vet att en basreflex konstruktion flyttar betydligt mer luft än en sluten men å andra sidan får jag väldigt fina 12 tums element för samma peng som 8 tums från Ino. Tycker ni detta är en helt förkastlig idé?

Hej.

Jag skulle gå på Pi60 direkt om man inte gärna vill ha fler Ino. Har själv pi60 och 6 A2:or och det fungerar hur bra som helst. När det gäller basarna skulle jag avvakta tills du kört in dig på t.ex. Pi60. Inte säkert att du tycker att du skulle behöva det i en vanlig lägenhet. Jag bygger egna basar just nu bara egenligen för att det är kul. Jag är medveten att det aldrig kommer bli lika bra som Ino:s egna där det ligger en del utvecklingstimmar bakom. I framtiden, till husbygget kommer det förmodligen bli Ino:basar och dom jag bygger nu åker in till köket i huset :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-03-07 22:21

Ja gå på pi60 om du har pengarna. Det är den billigaste ino-högtalaren man kan leva med livet ut..iaf om man har basar till. Det är en väldigt bra högtalare som du kan leva med utan basar ett bra tag med.

Vad var det för basar till de i14 du lyssnade på? Prof. X-4?

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-07 23:48

Basarna var fyra stycken portade tior. Om jag fattar manifestet rätt så borde det vara Profundus Y då.

Pickepock: Du kör alltså utan center, hur tycker du det fungerar?
Jag tycker det kan funka jättebra, när man sitter i sweetspot, men hur ofta gör man igenom en hel film.. ?
Ofta hamnar man dessutom liggandes i soffan och då blir det ganska galet utan center.

Min tanke när jag ska göra om mitt system var att bredda min tv bänk med en sektion till, den blir då 3 meter bred 5 * 60 cm. Skaffa snygga och bra stativhögtalare och ställa i varsin ände på bänken, som för övrigt är 64 cm hög. Tänkte sen bygga in basar i dom yttersta sektionerna. Vill ha en ren och snygg installation. Men nu har serien utgått och går inte att få tag i. Det kommer en ersättare som ska ha samma mått men färgen kommer inte bli exakt densamma, vit vs jättevit. Om alla luckor och lådor från gamla serien passar i den nya så blir det iofs kanske inte så dyrt att köpa helt nya stommar, allihop, det är trots allt Ikea grejer. Men ialla fall, iom att det sket sig lite med att köpa en stomme till och bredda bänken så föddes tanken att kanske ändå ha golvare och att jag då kanske skulle kunna fixa pi60. Men det var nog lite önsketänkande, det blir nog väl så svettigt för ekonomin. Om jag dessutom ska ha en center till dom så blir det über svettigt! :wink:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-07 23:54

Om det var tiotummare så bör det ha varit Profundus X, ProfY har tolvor.

Summer Passing

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-08 00:15

Men i manifestet står det på Profundus Y " Baselement - 2 st 25,2 cm "

25,2 cm borde väl innebära 10 tum ?? 8O

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-08 00:25

Kero skrev:Men i manifestet står det på Profundus Y " Baselement - 2 st 25,2 cm "

25,2 cm borde väl innebära 10 tum ?? 8O

Då får du ta och läsa hela manifestet! I vardagligt tal har du rätt, men IÖ's mått är på den aktiva membranytan och inte chassie-storleken.

"Elementstorlekar
När det gäller angivelser av elementstorlekar kan ett särskilt påpekande vara på sin plats. I gängse litteratur redovisas olika sorters högtalarelement på olika vis.

Diskantelement av dome- eller kontyp storleksspecificeras normalt efter membran­storlek, medan baselement märkligt nog oftast specificeras efter storleken på chassiet. Kompressions-drivers till mellanregisterhorn specificeras (för att komplicera saken ytterligare) efter slutet av hornhalsens innerdiameter!
En 1" (=2,54 cm) diskant har alltså typiskt en effektiv membrandiameter (del av upphängningen räknas med) på drygt en tum, medan en 8-tumsbas normalt har en effektiv membrandiameter på drygt 6,5" (6,5"=16,51 cm). Men, en 1-tums kompressionsdriver kan ha en membrandiameter på hela 3" (=7,6 cm)!
För att slippa dessa oklarheter specificerar jag alltid aktiv membrandiameter på högtalarelementen – detta oavsett elementtyp. Exempelvis specificerar jag baselementet till pi60s såsom ett med 17,6 cm (=6,9”) stort membran, trots att det enligt gängse praxis är ett 9 tums baselement (om man skall vara noga är chassiet 22,5 cm i diameter = 8,8 tum, vilket är orsaken till att det heter B88x).
Enda otydligheten blir då kompressionshorn, där man kan diskutera vad ”aktiv membran­diameter” betyder för något. För att undvika missförstånd och felblandning mellan drivers och horn, använder jag därför gängse definition och anser att den aktiva membrandiametern är den som motsvarar hornhalsen. Jag kallar således en ”tvåtumsdriver” för en 5,08 cm (tvåtums) driver, även om själva membranet kan vara 10 cm i diameter i en dylik."

Summer Passing

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-08 00:37

Aha... :oops:

Har läst manifestet men det är nåt år sen nu och kom inte alls ihåg det där. :roll:

Men det var ju ialla fall glada nyheter, då känns basarna betydligt mer prisvärda, bara sådär! :)

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2015-03-08 01:31

Kero skrev:Basarna var fyra stycken portade tior. Om jag fattar manifestet rätt så borde det vara Profundus Y då.

Pickepock: Du kör alltså utan center, hur tycker du det fungerar?
Jag tycker det kan funka jättebra, när man sitter i sweetspot, men hur ofta gör man igenom en hel film.. ?
Ofta hamnar man dessutom liggandes i soffan och då blir det ganska galet utan center.

Min tanke när jag ska göra om mitt system var att bredda min tv bänk med en sektion till, den blir då 3 meter bred 5 * 60 cm. Skaffa snygga och bra stativhögtalare och ställa i varsin ände på bänken, som för övrigt är 64 cm hög. Tänkte sen bygga in basar i dom yttersta sektionerna. Vill ha en ren och snygg installation. Men nu har serien utgått och går inte att få tag i. Det kommer en ersättare som ska ha samma mått men färgen kommer inte bli exakt densamma, vit vs jättevit. Om alla luckor och lådor från gamla serien passar i den nya så blir det iofs kanske inte så dyrt att köpa helt nya stommar, allihop, det är trots allt Ikea grejer. Men ialla fall, iom att det sket sig lite med att köpa en stomme till och bredda bänken så föddes tanken att kanske ändå ha golvare och att jag då kanske skulle kunna fixa pi60. Men det var nog lite önsketänkande, det blir nog väl så svettigt för ekonomin. Om jag dessutom ska ha en center till dom så blir det über svettigt! :wink:

Nä, jag kör 7.0 och har center. Dock idagsläget ingen i14 utan annat märke. För egen del skulle det inte fungera utan center.

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-08 12:04

Min första tanke var att köra piP och en iP som center. Blir det i6 så kör jag nog tre som LCR. Om det däremot skulle bli pi60 så vet jag inte riktigt vilken center jag ska välja. Med tanke på hur lika jag tycker piP och i14 lät så skulle kanske en iP funka som center även till dom. Eller skulle en Dialog 1 vara bättre?
Fast jag har för mig att Ingvar skriver någonstans att en iP, i6 eller i14 är att föredra som center... ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-08 12:26

Bäst center till pi60 är ganska självklart en i14. Då får du 3st frontar som låter så lika som möjligt.

Klangmässigt så skulle en piP fungera dugligt, men kapacitetsmässigt så hade jag personligen velat ha något större ihop med pi60.

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-08 12:35

Ja i14 är säkert den optimala centern men jag skulle inte ha råd med pi60 + i14, men det skulle ju kunna vara en framtida uppgradering. :)
Dock skulle en i14 hamnar lågt ner då den måste stå under tv:n, det kommer ju centern oavsett göra med om man utgår från ett akustiskt centrum mitt emellan diskant och bas så hamnar det ju lite högre upp med en iP eller Dialog 1. Fast det kanske är ett icke problem.. ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-08 12:39

Problematiskt med en sådan placering. Om en dialog är bättre vet jag ej. Bäst att höra med Ingvar där tänker jag.

En iP fungerar som sagt klangmässigt ganska dugligt, men kapaciteten är ju väldigt mycket mindre än hos pi60. Jag tycker att det är lite tråkigt om centerkanalen distar. Då hade jag utan tvekan hellre kört utan center. Vilket jag också gör.

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-08 12:52

Fast efter att ha hört hur högt piP klarar av att spela så tror jag att nivån räcker, men man vänjer sig snabbt och mycket vill ha mer. :)

Har svårt att tänka mig att köra utan center, har testat och som sagt, så länge man sitter i sweetspot är det kalas men det räcker inte.

Jag kanske ska sluta fantisera om pi60. :cry:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-08 13:01

Ja räcker det fört dig så har jag inga invändningar, men när man väl vant sig vid pi60 så tror jag att iP kommer kännas för liten. Dvs dista för mycket, men det är bara min spontana tanke. Du kanske inte alls har det problemet.

Jag skulle köpt pi60 och funderat på centerlösningen senare. Du kan kanske köra en iP så länge och uppgradera senare om du känner behov av det?

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-08 13:37

Du har säkert helt rätt. Problemet är ju att man inte vet om det kommer räcka. Jag kanske tror det nu men som sagt, mycket vill ha mer.
Har suttit och läst lite i manifestet, och det är klart att det skiljer en hel del i SPL förmåga ner till iP och Dialog 1. Det är nog bäst att fråga konstruktören själv istället för att famla i blindo. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-08 13:47

Ja det är nog en bra idé. Lycka till :)

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2015-03-09 14:02

Kero skrev:Pickepock: Du kör alltså utan center, hur tycker du det fungerar?

Tänkt dela med mig mina erfarenheter av pi60 utan center. Har kört pi60 plus 6 st A2 + Infra X-6 länge (Då med 2+1+1+2 a2 till surround kanalerna). För tillfället kör jag 4.0 med två a2 per surround kanal. Jag tycker det fungerar rätt bra utan center. Har projektor och 106" duk och pi60 placerade utanför duken. pi60 vettigt uppställda har ju den egenskapen att om man sitter off-center så trycker man ju primärt ihop ljudbilden något åt det håll man sitter och drar ut den något på andra sidan. Det kantrar aldrig så ljudet upplevs komma från någorlunda rätt region. Hamnar man så långt ut att man sitter rakt framför en högtalare då blir det mer påtagligt att man sitter fel.

Jag skulle inte tveka att börja med pi60 för att senare komplettera med en i14 som center när man har råd.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-09 16:27

Kul att du delar med dig!
Jag har alltid kört med proj förut och även utan center i en setup med Magnepan 1.6 som front. Det fungerade bra. Jag tror det beror på att vid så stor bild som med proj så hamnar frontarna väldigt nära bilden, så ljudet kommer ändå, fast man sitter lite off att upplevas komma från bilden ( lättare att lura hjärnan.. ? )
Nu kör jag däremot med en 65 tums TV och frontarna hamnar väl ca halvmetern ifrån tv:n. Så om man sätter eller lägger sig åt sidan så upplevs inte ljudet komma från tv:n utan på sidan om och då blir det störande.

Det finns ett problem till, jag får nog inte plats med någon i14 som center hursomhelst om jag ska ha golvhögtalare. För då kan jag inte bredda tv bänken med en sektion till och då rymmer jag den inte.

Ska jag ha pi60 så är det nog någon av Dialog modellerna som gäller, kanske en Dialog F ovanför tv:n.

Om jag däremot satsar på toppar så kan jag bredda bänken och köra 3 x i14, men det blir för svettigt ekonomiskt eftersom basmoduler då blir ett måste. I det fallet blir det piP, iP eller 3 x i6 som värst.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-03-09 17:07

Jag råder dig nog att testa utan först, jag kör också utan center. Med en TV på 47" och högtalarna 3 meter isär skapar det en tydlig dialog i hela min 3-sitssoffa. I stället har jag lagt krutet på att ha 6 stycken surrounder, visserligen den mindre modellen (a1) som ju egentligen inte rekommenderas till pi60s, men i min värld räcker de bra till de volymer jag spelar på när det tittas film.

De större surroundhögtalarna (a2) är dock klart bättre på att skapa ett sömlöst ljudfält, men det betyder inte att a1 är dåliga. Långt ifrån! :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-03-09 18:14

Jag hade gått vägen.
1. L+R
2. L+R + bas
3. L+R + bas + surround
4. L+R + bas + surround + center

Är själv på steg 3 och har väl inga större ambitioner på steg 4 då jag tycker det finns annat som gör mer för ljudet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-09 18:15

Empa skrev:Jag hade gått vägen.
1. L+R
2. L+R + bas
3. L+R + bas + surround
4. L+R + bas + surround + center

Är själv på steg 3 och har väl inga större ambitioner på steg 4 då jag tycker det finns annat som gör mer för ljudet.

Precis samma prioritering som jag själv har. Jag är också på steg 3 och kommer nog att uppgradera nuvarande system innan jag går till steg 4. Enligt mig är center inte speciellt viktigt, men sen så är jag som jag är också 8)

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-09 20:34

Ja ni är ju då väldigt eniga ialla fall! :D

Jag tar självklart med era åsikter i mina funderingar. Har just testat utan center och med att vinkla in nina frontar betydligt mer än jag haft innan men med dessa högtalare hjälpte det inte. Lägger jag mig tex åt vänster så sitter dialogen fastlimmad i vänster högtalare och det stör mig något enormt. Självklart kan det ju fungera bättre med Ino men jag har ju ingen möjlighet att testa det.
En annan lösning modell budget, skulle kunna vara att även om jag säljer mina nuvarande frontar och center, så har jag en annan mindre center liggandes, kan ju användas just för "liggtittande" om det krisar. Sen kanske mina prioriteringar skiljer sig från era, jag är först och främst en filmnörd, biokille, sen musik.

Men sen så är pi60 oxå hursomhelst lite väl dyra. Fast det är väl kanske lite leveranstid oxå och då hinner man ju spara lite till. :)
Egentligen borde jag väl börja med piP och se hur långt jag tycker att det räcker. Men samtidigt så är jag ganska less "uppgraderingadjävulen". Har hållt på mycket med hifi förut men jag satt aldrig nöjd, hela tiden var det något man suktade efter. Det var en bidragande orsak till att jag la ner hifin och bara har kört renodlade biosystem dom senaste 7-8 åren. Jag tror mig ändå vara i ett annat läge nu, insett hur mycket mumbojumbo det existerari hifi branchen och jag vet betydligt bättre vad jag vill åstadkomma. Men jag vill gärna skaffa ett bra system och sen får det vara bra, sen vill jag bara njuuuta. Lite av en utopi kanske men det är vad jag önskar ialla fall. :)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-03-09 21:05

Jag vill inte vara utan center igen. Hellre center än surrar. Tycker jag :-) .
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-09 21:13

Kör du film så når snabbt piP sin limit, mina piP sköt ofta luftbollar från basreflexporten :oops: Jag rekommenderar starkt att du köper ett par pi60, vänta tills du har råd helt enkelt.

Sitter själv med pi60s sedan många år och 8 stycken a2 (ingen center) och är nöjd så men funderar så smått på ett Infra Y-6 system. Jag har ett 48kilos 500w-steg som bara står o vänta på att få driva ett bassystem :P
Class only looks like arrogance from below.

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-09 22:09

Komorok: Det är så jag kör idag, utan surrar och tycker det är helt okej. Måste ha soffan mot bakvägg, svårt att få till bra surround då dessutom.

Rydberg: Körde du dom fullregister då eller delade?
Om jag skulle köra på piP så skulle det bli med basmoduler och piP delade, ialla fall till film.

Med vad tror ni om 3 x i6 som LCR då, blir det inte ett rätt kompetens system tillsammans med tex Profundus P eller X ?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino