Moderator: Redaktörer
Cinder skrev:Är ganska sugen på att bygga ett par mindre högtalare (bordsvarianten) till tjejens skrivbord, och har letat omkring en på nätet.
Jag har inte riktigt koll på teorier och genomförande vid byggande av delningsfilter och sånt, så helst skulle jag kanske köpt ett färdigt kit och byggt ihop,
alternativt något DIY-projekt som är så pass väldokumenterat att jag kan genomföra det utan alltför mycket krångel och egna beräkningar?
Kan ni tipsa om var jag kan hitta antingen färdiga kit, eller ritningar med kompletta komponentlistor och så?
Har inget emot att bygga något avancerat, har vana av hantverk och lite grann av lödning också.
Har tittat på bl.a. "Overnight Sensation"-kitet och tycker det verkar vara rätt typ av grejer som jag söker, min budget ligger nånstans mellan 2000-3000kr för paret.
Verkar vara svårt att hitta något som kan levereras till Sverige för rimliga summor, vart köper man bäst grejer till högtalarprojekt?
Cinder skrev:Perfector skrev:
Det var ett väldigt uttömmande svar måste jag säga, tyvärr förstod jag kanske 10% av det tekniska som du la fram :/
Det som slog mig mest med ditt förslag är att lådan blir nästan 40cm djup, det är för mycket för en högtalare att ha på skrivbordet.
Måste väl finnas varianter som inte är lika djupa som den du föreslog?
Perfector skrev:Cinder skrev:Perfector skrev:
Det var ett väldigt uttömmande svar måste jag säga, tyvärr förstod jag kanske 10% av det tekniska som du la fram :/
Det som slog mig mest med ditt förslag är att lådan blir nästan 40cm djup, det är för mycket för en högtalare att ha på skrivbordet.
Måste väl finnas varianter som inte är lika djupa som den du föreslog?
nej hög
170 mm djup stående upp
204 mm bred
374 mm hög
Eri skrev:Föreslår skruttens 9LAEH. Det är en välkonstruerad och välljudande högtalare. Har själv byggt dessa. Det finns fler här på forumet som byggt och kan verifiera högtalarens ljudmässiga kvaliteter. Länk: viewtopic.php?t=18807
Cinder skrev:Eri skrev:Föreslår skruttens 9LAEH. Det är en välkonstruerad och välljudande högtalare. Har själv byggt dessa. Det finns fler här på forumet som byggt och kan verifiera högtalarens ljudmässiga kvaliteter. Länk: viewtopic.php?t=18807
Såg också ut som ett fint bygge, kollade lite i tråden men såg inte vad lådmåtten är för 9LAEH?
schmutziger skrev:Cinder skrev:Eri skrev:Föreslår skruttens 9LAEH. Det är en välkonstruerad och välljudande högtalare. Har själv byggt dessa. Det finns fler här på forumet som byggt och kan verifiera högtalarens ljudmässiga kvaliteter. Länk: viewtopic.php?t=18807
Såg också ut som ett fint bygge, kollade lite i tråden men såg inte vad lådmåtten är för 9LAEH?
viewtopic.php?p=1404496#p1404496
De ligger lite över din budget dock tyvärr
Kalejdokom skrev:http://www.europe-audio.com
http://www.ljudia.se
Sen finns det ju madisound m.fl från USA, men det blir ofta för dyrt med frakt, tull m.m.
eBay har en del seriösa säljare av element.
Vissa tillverkare säljer också direkt, t.ex. Scan-Speak och Monacor.
Cinder skrev:Hur känsligt är det att byta ut element ur en befintlig modell/ritning, t.ex. Speedster som har 4" woofer av modellen "Tang Band", går det att byta den mot en annan 4" woofer, eller är det väldigt noga vilket element man har?
Cinder skrev:När man väl bygger ihop lådan, hur stor påverkan har materialvalet - MDF, Plywood eller trä?
Vad finns det för för- och nackdelar med de olika materialen?
Kraniet skrev:Två andra tips från forumet med lite mindre prislapp, båda golvare vilket borgar för mer bas.
http://user.faktiskt.io/grannilsson/Pochette.pdf
viewtopic.php?f=21&t=11371&start=180
Kalejdokom skrev:Hur stort är skrivbordet och vad skall du/ni/hon använda högtalarna till?
Om jag skulle ha högtalare på skrivbordet skulle jag nog leta efter något väsentligt mindre än vad de flesta föreslagit i tråden. Om du inte väljer en färdig typ aktiv datorhögtalare, skulle jag nog föreslå antingen en enkel bredbandare på ca 3-5 tum eller tvåvägssystem på ca 3-5 liter. Då kan du bygga med mycket billiga element och filter - det räcker med en konding i serie med diskanten och ev ett par motstånd för att dämpa diskanten till lämplig nivå. Du behöver inte lägga mer än 1000 kr för båda. Om det inte hade varit så långt till Luleå (från Göteborg) hade du t.o.m. kunnat få element av mig - jag har t.ex. flera olika 5,25" bredbandiga basar och 0,75" diskanter som bara ligger och skrotar.
Men om din tanke med projektet är att verkligen få till något riktigt välljudande och lära dig mer om filterdesign så kanske jag är fel ute...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster