Angående dom förhatliga islagsmuttrarna hänvisar jag till ett gammalt inlägg/tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 523#493523
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Tycker inte om inslagsmutter alls.
Sätter fast elementet lite på sniskan under utvärderingen och drar först fast det på "rätt plats" när det skall skruvas i för drift.
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Tycker inte om inslagsmutter alls.
Sätter fast elementet lite på sniskan under utvärderingen och drar först fast det på "rätt plats" när det skall skruvas i för drift.
Gammal tråd men ändå...
Hur kan du göra en utvärdering om "elementet sitter lite på sniskan"?
Och, låter det helt OK/bra/super! så finns det väl ingen anledning att ändra infästningen, tänk om det blir sämre?
/ B
paa skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Tycker inte om inslagsmutter alls.
Gammal tråd men ändå...
Hur kan du göra en utvärdering om "elementet sitter lite på sniskan"?
Och, låter det helt OK/bra/super! så finns det väl ingen anledning att ändra infästningen, tänk om det blir sämre?
/ B
Han menar att elementet är vridet runt sin rotationssymmetriaxel så att skruvhålen ligger på annat ställe.
Det är nog bara med vävförstärkta membran som man kan mäta någon skillnad för olika vridningsvinklar.
Man vill väl inte skruva i/ur elementet många gånger i samma MDF-hål under utvärdering av dämpmaterial och inför slutliga monteringen av filtret osv, gängan i hålet kanske då nöts ut.
peetwa skrev:gnypp45 skrev:Hur vet man att man har fått spänningar i elementen??
Om du tänker använda maskinskruv och inslagsmutter från insidan så kom ihåg att säkra inslagsmuttern med en droppe superlim. Ingenting (jo möjligen att få ebola) är tristare än när en inslagsmutter lossnar och roterar med skruven.
Det "buktar" när man drar i det.
Bill50x skrev:Bill50x skrev:Det är därför jag just i detta nu är på väg och ska införskaffa islagsmuttrar. Med dessa på plats, fjäderbrickor under skruvskallen och en momentdragare kan man meka hur många gånger som helst utan att knäcka gängor/material.
Bill50x skrev:Bill50x skrev:Bill50x skrev:Det är därför jag just i detta nu är på väg och ska införskaffa islagsmuttrar. Med dessa på plats, fjäderbrickor under skruvskallen och en momentdragare kan man meka hur många gånger som helst utan att knäcka gängor/material.
Letade länge på webben men så visade det sig allt fanns på Clas Ohlson!
[ Bild ]
/ B
Perfector skrev:Vågar man rekommendera någon form av "gunk" som håller skruven på plats i muttern
Annars finns en liten risk att den långsamt skruvar ur sig av vibrationer.
paa skrev:Jag utgår från att du läst alla gamla goda tips på sidan ett i tråden också!
Bill50x skrev:paa skrev:Jag utgår från att du läst alla gamla goda tips på sidan ett i tråden också!
Jooo...
/ B
DQ-20 skrev:Man kan också lockas att dra onödigt hårt med metallgänga och insexnyckel. Islagsskruven börjar då att rotera och man kan helt enkelt inte lossa skruven längre.
Perfector skrev:Ett kanske konstigt förslag.
Mätt tjockleken på en Spax-skruv och förborra bara diametern på kroppen så tar spaxen ordentligt tag och håller elementet på plats.
spax använder en vågformad gänga som biter sig fast som sjutton.
Jag har aldrig haft någon som lossnat av vibrationer.
IngOehman skrev:Inslagsmutter är inte bara opassande för högtalare, det är även onödigt och ofta problemskapande.
Perfector skrev:Jag flurar på om muttern släpper, vilket kan hända om man råkar trycka till för hårt vid urskruvning.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster