Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Att topparna ligger långt under max är väl inget att sträva efter i en digital miljö? Dynamikbegränsning och topplimitering är är väl de två parametrarna som (för-)stör ljudet, eller?
I den analog världen var ju disten något som ökade sakta med högre nivå, tills det klippte rejält. I en digital värld är allt under klippning helt OK med samma dist hela vägen.
Eller är det inte så?
/ B
Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?
Morello skrev:Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?
Tvingande? Hur menar du att en sådan konstruktioln skulle se ut juridiskt?
Vi lever tack och lov inte i DDR eller i USSR - i den civilicerade världen så får man faktiskt vansinneskomprimera hur mycket man önskar!
Laila skrev:Morello skrev:Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?
Vi lever tack och lov inte i DDR eller i USSR - i den civilicerade världen så får man faktiskt vansinneskomprimera hur mycket man önskar!
Men röka på krogen får vi inte* . . . typ.
*Men dä ä kanske nåt såssepåfund ?
IngOehman skrev:PS. Att -23 dB skulle vara extremt svagt stämmer heller inte alls. Även om majoriteten av musik, speciellt populärmusik, är avsevärt skränigare än så i snitt, så är det inte direkt ovanligt med crestfaktor om över 20 dB t ex i filmens värld. Ett medelvärde om -20 dB är trots allt uppåt 15 dB starkare än dialogen ligger, på en välgjord film.
Morello skrev:Laila skrev:Morello skrev:
Ja, det är ju iofs ett såssepåfund, men det skulle ta mig fan vara helt barockt att via lagstiftning reglera spetsfaktorn för fonogram.
Hör ni inte hur barockt det låter? ATT VIA LAGSTIFTNING REGLERA FÖRHÅLLANDET MELLAN EFFEKTIVVÄRDE OCH TOPPVÄRDE.
Morello skrev:Vad är syftet med EBU R128 och vilka ligger bakom - är det någon som erkänt standarden?
Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Svante skrev:Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Jo. Man kunde nog inte drömma om att det skulle bli så illa som det blev. 1982 var det tom självklart att lämna lite headroom på några dB oavsett medium. Det var när teknikerna styrde över produktionen.
Svante skrev:Morello skrev:Vad är syftet med EBU R128 och vilka ligger bakom - är det någon som erkänt standarden?
Ledtråd: titta i namnet. EBU ligger bakom, EBU har erkänt den, sveriges radio och television köper k-vägda nivåmätare för glatta livet, och det finns en amerikansk motsvarighet som jag nu inte minns namnet på.
Syftet är att stoppa loudness war, att det inte ska löna sig att vansinneskomprimera. R.128 - loudness peace.
Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Morello skrev:Svante skrev:Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Jo. Man kunde nog inte drömma om att det skulle bli så illa som det blev. 1982 var det tom självklart att lämna lite headroom på några dB oavsett medium. Det var när teknikerna styrde över produktionen.
Det förklaras nog snarast med att det var mycket svårare att fasställa toppnivån exakt, varför var tvungen att lämna någon eller några dB till full sula.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Vad är syftet med EBU R128 och vilka ligger bakom - är det någon som erkänt standarden?
Ledtråd: titta i namnet. EBU ligger bakom, EBU har erkänt den, sveriges radio och television köper k-vägda nivåmätare för glatta livet, och det finns en amerikansk motsvarighet som jag nu inte minns namnet på.
Syftet är att stoppa loudness war, att det inte ska löna sig att vansinneskomprimera. R.128 - loudness peace.
Men skivindustrin och reklamradion har uppenbarligen inte visat intresse.
Vad menar du med att EBU erkänt den? Det är ju enligt din egen utsago EBU som författat sagda standard.
Morello skrev:Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.
Absolut, men det låg knappast i sony/philips intresse att reglera sådant. På vilket sätt hade det inbringat mer pengar? (retorisk fråga)
Laila skrev:Morello skrev:Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?
Morello skrev:Att deta nivåkrig härjar beror bara på en sak: gemene man uppfattar inte nivånkriget som ett problem och har över huvud taget inte tagit notis av detsamma.
Morello skrev:Kom ocksås ihåg att nivåkriget främst drabbar populärmusiken, som riktas mot en yngre publik som kanske inte har så mycket referenser utan tror att det skall låta som det gör.
bomellberg skrev:Bill50x skrev:Att topparna ligger långt under max är väl inget att sträva efter i en digital miljö? Dynamikbegränsning och topplimitering är är väl de två parametrarna som (för-)stör ljudet, eller?
I den analog världen var ju disten något som ökade sakta med högre nivå, tills det klippte rejält. I en digital värld är allt under klippning helt OK med samma dist hela vägen.
Eller är det inte så?
/ B
Om något av spåren når 0.0 dB, så är det ju en fråga om man medvetet vill ha en viss volymskillnad dem emellan.
Om inget av dem hade nått 0.0 dB hade jag hållit med dig, det hade då varit slöseri med upplösning.
KentLindqvist skrev:Har funderat en del på det här.
På något sätt känns det långsökt med någon sorts bransch eller myndighetsbeslut angående detta.
Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
väljer att starkt profilera sig som ett audiofilt alternativ. Alltså att man på RIKTIGT vill göra något, först kanske för
de mera inbitna, men som kan utbilda övriga!
Om marknaden tar en oväntad vändning där välinspelad musik faktiskt efterfrågas kan förhoppningsvis en
ny (relativt) stor aktör begära bättre utgåvor av redan utgiven musik, samt HIFI-utgåvor av nyutgiven musik.
När de andra bolagen ser en efterfrågan i detta segment där de inte har något att erjuda vill de förhoppningsvis också
vara med på båten, och begär i sin tur bättre utgåvor.
Laila skrev:KentLindqvist skrev:Har funderat en del på det här.
På något sätt känns det långsökt med någon sorts bransch eller myndighetsbeslut angående detta.
Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
väljer att starkt profilera sig som ett audiofilt alternativ. Alltså att man på RIKTIGT vill göra något, först kanske för
Om marknaden tar en oväntad vändning där välinspelad musik faktiskt efterfrågas kan förhoppningsvis en
ny (relativt) stor aktör begära bättre utgåvor av redan utgiven musik, samt HIFI-utgåvor av nyutgiven musik.
När de andra bolagen ser en efterfrågan i detta segment där de inte har något att erjuda vill de förhoppningsvis också
vara med på båten, och begär i sin tur bättre utgåvor.
Vill inte påstå att du har fel KentLindqvist, men t.ex. Aftonbladet bestämde sig för några år sedan att inte ljuga/sensationsuppa sina löpsedlar . . . efter någon vecka tvingades de att återgå till sina tidigare "vanor"
för att återfå lönsamhet("ge packet vad packet vill ha") . . . typ.
Men jag hoppas innerligt att du har rätt i ditt "seende".
bomellberg skrev:Bill50x skrev:Att topparna ligger långt under max är väl inget att sträva efter i en digital miljö? Dynamikbegränsning och topplimitering är är väl de två parametrarna som (för-)stör ljudet, eller?
Eller är det inte så?
/ B
Om något av spåren når 0.0 dB, så är det ju en fråga om man medvetet vill ha en viss volymskillnad dem emellan.
Om inget av dem hade nått 0.0 dB hade jag hållit med dig, det hade då varit slöseri med upplösning.
KentLindqvist skrev:Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster