Hur kan vi som konsumenter skynda på införandet av EBU R128?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Hur kan vi som konsumenter skynda på införandet av EBU R

Inläggav Morello » 2015-03-10 14:15

Självklart blir spetsfaktorn hög i en film, då en sansad dialog innehåller en hel del tystnad tex samt att pistolskott från duellen i gryningen sticker ut en del. Jag kollade faktiskt på en film för bara några dagar sedan; den heter "sound of music". Rätt så rolig, men tämligen tafflig ljudkvalitet. Annars tycker jag itne att ljudkvalitet är så förskräckligt viktigt på film då jag ändå mest tittar på dokumentärfilm. På Zita.

För något år sedan vet jag att Popedh nämde något om att att trenden vänt och att vansinneskompressionen börjat minska - är det något vi sett något av?

Jag köpte för övrigt ett gäng fonogram från sent 1970-tal och tidigt 1980-tal nyligen och blev ånyo påmind om hur dynamsikt det var på den tiden jämfört med dagens populärmusik. Några 23 dB var det nog inte fråga om, men avsevärt mer än idag.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2015-03-10 15:25

Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?

Slänger in en MasVis på min favoritjulskiva för att visa hur en omosad pop-produktion från 60-talet kan se ut:
Booker T. & The M.G.'s - 1966 - In the Christmas Spirit [cd Atlantic 7 82338-2]
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-10 15:29

Att topparna ligger långt under max är väl inget att sträva efter i en digital miljö? Dynamikbegränsning och topplimitering är är väl de två parametrarna som (för-)stör ljudet, eller?

I den analog världen var ju disten något som ökade sakta med högre nivå, tills det klippte rejält. I en digital värld är allt under klippning helt OK med samma dist hela vägen.

Eller är det inte så?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-03-10 15:32

Bill50x skrev:Att topparna ligger långt under max är väl inget att sträva efter i en digital miljö? Dynamikbegränsning och topplimitering är är väl de två parametrarna som (för-)stör ljudet, eller?

I den analog världen var ju disten något som ökade sakta med högre nivå, tills det klippte rejält. I en digital värld är allt under klippning helt OK med samma dist hela vägen.

Eller är det inte så?

/ B

Om något av spåren når 0.0 dB, så är det ju en fråga om man medvetet vill ha en viss volymskillnad dem emellan.

Om inget av dem hade nått 0.0 dB hade jag hållit med dig, det hade då varit slöseri med upplösning.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-10 16:42

Precis! Jag blir glad att se sådant! Det är ju precis så det ska kunna se ut!
-Att man väljer att balansera volymen efter annat än de högsta topparna (som ju gärna leder till att man kapar de mest luftiga inspelningarna för att de inte ska låta svagare än de utan uppstickande toppar...). Så gjorde man väl ofta på vinyltiden på album, som en gång var en helhet.

Jag ser dessutom gärna att det översta 2-3 dB:na inte styrs ut (möjligen för någon enstaka transient), eftersom det gör att fler D/A presterar bättre!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 16:45

Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?

Tvingande? Hur menar du att en sådan konstruktioln skulle se ut juridiskt?
Vi lever tack och lov inte i DDR eller i USSR - i den civilicerade världen så får man faktiskt vansinneskomprimera hur mycket man önskar!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-10 16:55

Morello skrev:
Rockdude skrev:Jag hade hoppats på att EBU R128 skulle bli tvingande på något sätt. Frivilligt kommer det väl inte att ske?

Vi lever tack och lov inte i DDR eller i USSR - i den civilicerade världen så får man faktiskt vansinneskomprimera hur mycket man önskar!

Men röka på krogen får vi inte* . . . typ.

*Men dä ä kanske nåt såssepåfund ? :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 17:00

Laila skrev:
Morello skrev:

Ja, det är ju iofs ett såssepåfund, men det skulle ta mig fan vara helt barockt att via lagstiftning reglera spetsfaktorn för fonogram.

Hör ni inte hur barockt det låter? ATT VIA LAGSTIFTNING REGLERA FÖRHÅLLANDET MELLAN EFFEKTIVVÄRDE OCH TOPPVÄRDE.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-10 17:08

IngOehman skrev:PS. Att -23 dB skulle vara extremt svagt stämmer heller inte alls. Även om majoriteten av musik, speciellt populärmusik, är avsevärt skränigare än så i snitt, så är det inte direkt ovanligt med crestfaktor om över 20 dB t ex i filmens värld. Ett medelvärde om -20 dB är trots allt uppåt 15 dB starkare än dialogen ligger, på en välgjord film.

Framför allt beror ju hur starkt det är på vad referensnivån (0dB) motsvarar för ljudtryck. -23 dB på ett fonogram kan ju vara hur starkt som helst om man bara vrider upp volymkontrollen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 17:11

Vad är syftet med EBU R128 och vilka ligger bakom - är det någon som erkänt standarden?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-10 17:15

Morello skrev:
Laila skrev:
Morello skrev:

Ja, det är ju iofs ett såssepåfund, men det skulle ta mig fan vara helt barockt att via lagstiftning reglera spetsfaktorn för fonogram.

Hör ni inte hur barockt det låter? ATT VIA LAGSTIFTNING REGLERA FÖRHÅLLANDET MELLAN EFFEKTIVVÄRDE OCH TOPPVÄRDE.

Fast det är ju inte det R.128 gör, den reglerar max vägd medelnivå relativt full utstyrning. Det är inte konstigare än att man via standarder har reglerat max modulationsgrad i FM-sändningar. Varför skulle det vara konstigare att reglera medelnivå än att reglera toppnivå?

Toppfaktorn i musiken får man fortfarande vansinneskomprimera till 8 dB om man vill, men musiken kommer inte att spelas starkare för det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2015-03-10 17:16

Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-10 17:18

Morello skrev:Vad är syftet med EBU R128 och vilka ligger bakom - är det någon som erkänt standarden?

Ledtråd: titta i namnet. EBU ligger bakom, EBU har erkänt den, sveriges radio och television köper k-vägda nivåmätare för glatta livet, och det finns en amerikansk motsvarighet som jag nu inte minns namnet på.

Syftet är att stoppa loudness war, att det inte ska löna sig att vansinneskomprimera. R.128 - loudness peace.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-10 17:19

Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.

Jo. Man kunde nog inte drömma om att det skulle bli så illa som det blev. 1982 var det tom självklart att lämna lite headroom på några dB oavsett medium. Det var när teknikerna styrde över produktionen. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 17:28

Svante skrev:
Rockdude skrev:Vad mycket bättre det varit om något liknande EBU R128 funnits i cd-standarden när den spikades.

Jo. Man kunde nog inte drömma om att det skulle bli så illa som det blev. 1982 var det tom självklart att lämna lite headroom på några dB oavsett medium. Det var när teknikerna styrde över produktionen. :)

Det förklaras nog snarast med att det var mycket svårare att fasställa toppnivån exakt, varför var tvungen att lämna någon eller några dB till full sula.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 17:30

Svante skrev:
Morello skrev:Vad är syftet med EBU R128 och vilka ligger bakom - är det någon som erkänt standarden?

Ledtråd: titta i namnet. EBU ligger bakom, EBU har erkänt den, sveriges radio och television köper k-vägda nivåmätare för glatta livet, och det finns en amerikansk motsvarighet som jag nu inte minns namnet på.

Syftet är att stoppa loudness war, att det inte ska löna sig att vansinneskomprimera. R.128 - loudness peace.

Men skivindustrin och reklamradion har uppenbarligen inte visat intresse.

Vad menar du med att EBU erkänt den? Det är ju enligt din egen utsago EBU som författat sagda standard.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 17:33

Absolut, men det låg knappast i sony/philips intresse att reglera sådant. På vilket sätt hade det inbringat mer pengar? (retorisk fråga)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-10 17:42

Morello skrev:
Svante skrev:

Det förklaras nog snarast med att det var mycket svårare att fasställa toppnivån exakt, varför var tvungen att lämna någon eller några dB till full sula.

Mja, jag tror att det var ett arv från analogtiden där disten ökade gradvis; det fanns inte en tydlig maxnivå. Man hade heller inte samma redigeringsmöjligheter i den digitala domänen, utan endast lagringen var digital och utstyrningen skedde analogt, med pot. Men det kanske var det du skrev fast på annat sätt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-10 17:48

Morello skrev:
Svante skrev:

Men skivindustrin och reklamradion har uppenbarligen inte visat intresse.

Vad menar du med att EBU erkänt den? Det är ju enligt din egen utsago EBU som författat sagda standard.

EBU är inte en person. Det har förstås funnits en kommitté (hur snavas det?) som har tagit fram den, sedan har den klubbats som en officiell standard. Skivindustrin och reklamradion är inte intressenter som ska betros med detta, standarden bör införas i ett led som INTE kontrolleras av de som konkurrerar, dvs radiodistributionen eller Spotify. Sådana som har konsumenternas intresse för ögonen. Jag tror att Spotify skulle vinna mycket på att lyssnarna får samma medelnivå när de växlar mellan Melodimestikvalen och Jan Johansson. Det är hopplöst att lyssna på "blandband" utan nivåjustering nu.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-10 17:51

Morello skrev:

Absolut, men det låg knappast i sony/philips intresse att reglera sådant. På vilket sätt hade det inbringat mer pengar? (retorisk fråga)

Detta är alltså ett exempel på när marknadsekonomin INTE leder till optimala system. Där statliga regleringar hade lyckats bättre. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-10 20:55

Laila skrev:
Morello skrev:

Det finns länder med tvingande regler för rökning bl.a. USA och så hela EU!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-10 21:49

Tarä inte så hårt Roger, jag ville bara retas lite mä Morello . . . typ. :wink:
Så visst kan det lagstiftas hit å dit, men jag har inte hört något om rökförbud
på krogen i varken DDR eller USSR. :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-03-10 23:32

Har funderat en del på det här.
På något sätt känns det långsökt med någon sorts bransch eller myndighetsbeslut angående detta.

Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
väljer att starkt profilera sig som ett audiofilt alternativ. Alltså att man på RIKTIGT vill göra något, först kanske för
de mera inbitna, men som kan utbilda övriga!

Om marknaden tar en oväntad vändning där välinspelad musik faktiskt efterfrågas kan förhoppningsvis en
ny (relativt) stor aktör begära bättre utgåvor av redan utgiven musik, samt HIFI-utgåvor av nyutgiven musik.

När de andra bolagen ser en efterfrågan i detta segment där de inte har något att erjuda vill de förhoppningsvis också
vara med på båten, och begär i sin tur bättre utgåvor.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 23:40

Att deta nivåkrig härjar beror bara på en sak: gemene man uppfattar inte nivånkriget som ett problem och har över huvud taget inte tagit notis av detsamma.

Kom ocksås ihåg att nivåkriget främst drabbar populärmusiken, som riktas mot en yngre publik som kanske inte har så mycket referenser utan tror att det skall låta som det gör.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-10 23:42

Morello skrev:Att deta nivåkrig härjar beror bara på en sak: gemene man uppfattar inte nivånkriget som ett problem och har över huvud taget inte tagit notis av detsamma.

Skälet till att det härjar har inget med den saken att göra. Det härjar på grund av att det ger en konkurrensfördel att vara starkare än alla andra, och i en kommersiell värld så är det inte kvaliteten på det man skapar som är målet, utan att hävda sig i konkurrensen och sälja så mycket som möjligt.

Mänsklig psykologi är självklart kopplad till detta således att de fonogramskapande människorna (alla som klump) inte på frivillig basis förmår att fredligt göra tysta överenskommelser om rimliga medelnivåer för i det allmänt godas tjänst.

Problemet är att den som bryter ett sådant "avtal" blir vinnare, och det räcker att det finns en som är beredd att offra ljudkvaliteten för att hela överenskommelsen skall falla samman.

Och det är just därför som R.128 behövs.

Det räddar ljudkvaliteten för dem som bryr sig*, genom att hindra den som är beredd att offra ljudkvaliteten för att få konkurrensfördelen av den högre medelnivån. Däremot är ingen hindrad att åstadkomma vilken ljudkvalitet de vill.

R.128 styr inte vad man får göra. Den konstnärliga friheten är ohotad.

Att konsumenterna inte reflekterat över vad som pågår OCH engagerat sig i sådan grad att de offrat sin favoritmusik till förmån för sådan som de inte gillar man som har högre ljudkvalitet (vilket ingen vettig människa torde göra) kan möjligen användas som en förklaring till att kriget inte hindrats av marknadens "naturliga" lagar. Att CD-mediet liksom nästan alla andra digitala lagringsmedier dessutom har utmärkt linjäritet vid höga nivåer och frekvensoberoende maxutstyrning gör vansinnesmastringen än värre. Vinyl+RIAA har till sin natur egenskaper som stävjar vansinnesmastringen en del.

Morello skrev:Kom ocksås ihåg att nivåkriget främst drabbar populärmusiken, som riktas mot en yngre publik som kanske inte har så mycket referenser utan tror att det skall låta som det gör.

Varför skall man komma ihåg det?

Problemet är ju att hela branschen (inklusive idioter till självutnämnda hörselskadeexperter) har grävt gropar i form av reglerade maxnivåer på avspelningsapparaterna. Att folk är unga gör dem möjligen tolerantare mot eländet, men vilken ålder man än är i så ställs man ju inför faktum - att sådant som inte är vansinnesmastrat knappt gör att spela i de utrustningar som tagits fram för att svara mot krav som ställts av folk som borde ha användts till något annat än att bestämma hur något skall vara.

*Och det är faktiskt i princip alla människor - som får chans att jämföra.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

bomellberg skrev:
Bill50x skrev:Att topparna ligger långt under max är väl inget att sträva efter i en digital miljö? Dynamikbegränsning och topplimitering är är väl de två parametrarna som (för-)stör ljudet, eller?

Eller är det inte så?

/ B

Om något av spåren når 0.0 dB, så är det ju en fråga om man medvetet vill ha en viss volymskillnad dem emellan.

Om inget av dem hade nått 0.0 dB hade jag hållit med dig, det hade då varit slöseri med upplösning.

Du har helt rätt. Och jag är förvånad att någon kan tycka på något annat sätt.

Dock kan man ta det ett steg längre och faktiskt försvara även produktioner där ingenting är full utstyrt - om man vill att de skall vara kompatibla med ANDRA fonogram, och det är just det som EBU R.128 handlar om.

Det finns faktiskt ännu ett exempel på där det är motiverat att inte styra ut fullt, nämligen då man kodar absolutnivå, som man gör på film. Då använder man full utstyrning endast om man vill att det skall vara 105 dB starkt från den fullt utstyrda kanalens högtalararrangemang. Vill man att det skall vara säg 70 dB starkt, vilket man som regel vill om det är dialog, så skall det alltså vara utstyrt till -35 dB, och en film med endast prat kan alltså vara utstyrd till -35 dB som starkast.

R.128 är alltså, trots att det är en bra ide, inte en bra ide för film - eftersom det för film redan finns ett ännu bättre system - absolutnivåkodning! :)

Men skall man vara kräsen så bör man ha högre upplösning än 16 biter då. Och det har ju alla högklassiga filmljudsystem av idag.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-03-11 00:02, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-10 23:48

KentLindqvist skrev:Har funderat en del på det här.
På något sätt känns det långsökt med någon sorts bransch eller myndighetsbeslut angående detta.

Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst
väljer att starkt profilera sig som ett audiofilt alternativ. Alltså att man på RIKTIGT vill göra något, först kanske för

Om marknaden tar en oväntad vändning där välinspelad musik faktiskt efterfrågas kan förhoppningsvis en
ny (relativt) stor aktör begära bättre utgåvor av redan utgiven musik, samt HIFI-utgåvor av nyutgiven musik.

När de andra bolagen ser en efterfrågan i detta segment där de inte har något att erjuda vill de förhoppningsvis också

Vill inte påstå att du har fel KentLindqvist, men t.ex. Aftonbladet bestämde sig för några år sedan att inte ljuga/sensationsuppa sina löpsedlar . . . efter någon vecka tvingades de att återgå till sina tidigare "vanor"
för att återfå lönsamhet("ge packet vad packet vill ha") . . . typ. :?

Men jag hoppas innerligt att du har rätt i ditt "seende". :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-03-11 00:03

Laila skrev:
KentLindqvist skrev:Har funderat en del på det här.

Vill inte påstå att du har fel KentLindqvist, men t.ex. Aftonbladet bestämde sig för några år sedan att inte ljuga/sensationsuppa sina löpsedlar . . . efter någon vecka tvingades de att återgå till sina tidigare "vanor"
för att återfå lönsamhet("ge packet vad packet vill ha") . . . typ. :?

Men jag hoppas innerligt att du har rätt i ditt "seende". :)

Hm. Ja. Det var ju en för träffande analogi för att avskriva.
Får väl erkänna att det nog ändå är mer en dopad förhoppning...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-11 00:09

R.128 är inget problem alls att införa för den leverantör av streaming-tjänster som vill göra det.

Det enda som man behöver hantera, om någon tycker att fonogram som inte är full utstyrda blir för svaga, är ju att samtidigt införa en större digital gain för sitt medium.

Om det leder till att DACen i datorn eller vad som nu spelar musiken överstyr, så får den väl säga till och erbjuda något alternativ - t ex frivilligt vald komprimering (för dem som inte fattar, hör och bryr sig) eller en instruktion till användaren att vrida på volymkontrollen på förstärkaren man använder. Det är ju efter DACen man vill öka gain om man skall bevara alla de fördelar som R.128 ger.

Det är helt enkelt ett ickeproblem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-11 00:57

bomellberg skrev:

Eller är det inte så?

/ B

...vilket är sant, men jag tror att få reflekterar över hur litet problem det är. Säg att spåret är avsett att spelas med 110 dB toppnivå. Säg att mediet är CD. Brusnivån kommer då att höjas från 14 dB till 19 dB i absoluta tal. Det är yttepyttesvaga ljud.

Jag sitter just nu i ett ganska tyst rum. Datorn står i rummet bredvid, men jag hör den ändå. Jag spelar in ett uthållet "A" med en ljudnivåmätare intill mikrofonen så att jag kan kalibrera nivåerna. Så extraherar jag A-, C- och ovägda nivåer från filen. Störnivån verkar ligga på ungefär 25 dBA, jag tror på det. Miken brusar 18 dBA enligt datablad. Runt 15 s i filen knappar jag lite på tangentbordet.

Det här är rätt tyst. Jag är övertygad om att min mage hade synts i graferna om den hade kurrat. 14 eller 19 dB är betydligt tystare än det. Sett i ett sådant här sammanhang förstår man hur litet slöseriet är om man spelar in toppnivån 5 dB under full utstyrning, med tillgänglig maxnivå på 110 dB.

Att framföra att det blir problem med upplösningen om man spelar in för svagt, i ett sammanhang där man argumenterar för nivåmaximering medelst mastering är verkligen att ha tappat proportionerna helt. Graden av förvrängning är verkligen helt olika.

(Jag ser just att mitt inlägg kan tolkas som att jag menar att Bomellberg och Bill50x argumenterar för tokmaximering, det var inte avsikten, det var en allmän reflexion.)
Bilagor
tystrum.png
tystrum.png (74.41 KiB) Visad 2257 gånger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-11 01:04

KentLindqvist skrev:Det jag ser som den rimliga, och kanske också troliga(!) räddningsplankan är om någon streamingtjänst

Det finns faktiskt ett alternativ till, som nog är troligare att det funkar, och det är att man profilerar sig med att erbjuda fungerande spellistor där användaren inte behöver vrida på volymkontrollen när det växlar från 10 till 20 dB toppfaktor. Sen kan spelaren som Ingvar säger ha en digital volymkontroll med läget 300% som tillåter överstyrning med mjukklippning för mobila spelare som inte klarar höga toppnivåer. Audiofilt folk låter volymkontrollen stå kvar på 100% och vrider upp den analoga volymkontrollen i stället.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi