Moderator: Redaktörer
Chronic skrev:Varför gillar inte min 1090 impedanser nedåt och under 2Ohm? Den har bevisligen två väldimensionerade trafos och en rejäl uppsättning kondensatorer? Lägger de in en klipp-funktion för att begränsa strömuttaget? Varför isf? Livslängd förstår jag, men är den inte konstruerad för att hantera väldigt höga effekter?
DQ-20 skrev: Ett slutsteg som i princip kan dubbla sitt effektuttag när impedansen halveras ända ned till 2 ohm är klart suboptimerat
RogerGustavsson skrev:Man kan lika gärna använda flera mindre effektsteg än ett stort om det är flera moduler som ska försörjas.
Chronic skrev:Men åter till kärnfrågan... Känner ni till någon bra plattform/infosite/källmaterial som jag kan plugga på mer praktisk ellära inom Hifi-/förstärkar-/högtalareteknik? Vill som sagt höja min egen nivå och förståelse.
Chronic skrev:Tack för bra svar och förklaring. Låter fullständigt logiskt med begränsningar i strömuttag då de sista transistorerna kommer få ta en fet smäll om både spänning och ström ska öka vid lägre impedanser.
Det är därmed tämligen imponerande att 991/1080/1582 pallrar kräma ur sig ~240A vid väldigt låg impedans enligt Hifi&Musiks mätning, trots högt effektuttag.
Men åter till kärnfrågan... Känner ni till någon bra plattform/infosite/källmaterial som jag kan plugga på mer praktisk ellära inom Hifi-/förstärkar-/högtalareteknik? Vill som sagt höja min egen nivå och förståelse.
Är tyvärr en del härinne som ger sig in i diskussioner där de inte har ett skvatt att göra och som blir sårade/arga när de inte förstår (trots ändlösa utläggningar av hjälpsamma och otroligt kunniga forummedlemmar), alt de framhärdar ändå att de har rätt utan faktiskt grund (åtminstone när det kommer till icke-subjektiva diskussioner). En av de absolut bästa kunskaperna är ju att känna till sina egna begränsningar
IngOehman skrev:Ett bra tips kan väl annars vara att plocka upp dina gamla läroböcker igen.
De talar säkert klarare till dig nu när din nyfikenhet och undran hjälper dig.
IngOehman skrev: Jag tror annars att ett bra grundtips är att inte vara rädd att läsa saker som är för avancerade. Även om det är svårt att ta det som ligger på för hög nivå till sig, så kan det finnas ett annat värde att titta på det - att se perspektivet. Det kan vara av värde när man växlar till det som är på rätt nivå (för den person man är, just då) och som därför går att snappa upp. Att ha kikat på det som ligger på en mycket högre nivå gör att man lättare förstår att värdera det man lärt sig rätt.
IngOehman skrev:
Jag tycker till och med att det är viktigare att få en uppfattning om helheten än om enskildheter, eller i varje fall att det blir rätt prioriteringsordning att börja med det stora perspektivet. Det går ju inte att använda enskilda kunskaper till någonting om man inte ser deras plats i det hela. Genom att alltid försöka att inte bara lära sig pusselbitar utan även att se pusselbitarnas storlek, det vill säga litenhet, blir det lättare att inte överskatta det man vet.
Vh, iö
Chronic skrev:Sugrörsblick kan vara katastrofalt mellanåt. Säg att jag ska polera en bil. Jag delar in bilen i 3000 områden, putsar sedan var och en till perfektion (utifrån omständigheterna då). Får jag då en perfekt putsad bil? Kanske, men mer sannolikt är att jag får en bil som ser ut att ha ett suddigt schackmönster.
BertilAlving skrev:Mitt inlägg var enbart på det skämtsamma planet, kunde inte motstå att efter beskrivningen av bilpolering skoja med den dubbla betydelsen i ordet "extrapolera". Kanske var det inte så roligt som jag själv tyckte, att både extra-polera och extrapolera?...
I själva verket håller jag med dig om att man drar förhastade slutsatser om man inte både har bra grundkunskaper om detaljerna och samtidigt en förmåga att inse hur helheten påverkas av detaljerna. Det funkar dåligt att bara röra sig på den ena planhalvan och inte vara medveten om den andra.
Så om jag hade varit allvarlig skulle det självklart ha stått ett NOT efter meningen.
Mvh,
Bertil
DQ-20 skrev: det där gubbvittsiga sättet som mina barn älskar att hata när jag säger det. Jag tror inte deras humor är riktigt färdigutvecklad.
DQ-20 skrev:BertilAlving skrev:Mitt inlägg var enbart på det skämtsamma planet, kunde inte motstå att efter beskrivningen av bilpolering skoja med den dubbla betydelsen i ordet "extrapolera". Kanske var det inte så roligt som jag själv tyckte, att både extra-polera och extrapolera?...
I själva verket håller jag med dig om att man drar förhastade slutsatser om man inte både har bra grundkunskaper om detaljerna och samtidigt en förmåga att inse hur helheten påverkas av detaljerna. Det funkar dåligt att bara röra sig på den ena planhalvan och inte vara medveten om den andra.
Så om jag hade varit allvarlig skulle det självklart ha stått ett NOT efter meningen.
Mvh,
Bertil
JAG tyckte i alla fall det var kul. ...
/DQ-20
BertilAlving skrev:Mitt inlägg var enbart på det skämtsamma planet, kunde inte motstå att efter beskrivningen av bilpolering skoja med den dubbla betydelsen i ordet "extrapolera". Kanske var det inte så roligt som jag själv tyckte, att både extra-polera och extrapolera?...
Mvh,
Bertil
Chronic skrev:IngOehman skrev:Ett bra tips kan väl annars vara att plocka upp dina gamla läroböcker igen.
Eeescchh! Var lite rädd att någon skulle säga det. Men de finns kvar, fula blåa, med rörigt upplägg och mer inriktning på mikrodatorteknik, har jag för mig. Mkt basic programmering också, en hel del sanningstabeller och hur man räknar ut kombinatorik (heter det väl? NAND, NOR, OR etc, med deras digitala funktioner att släppa igenom 1/0:or)
De säger ju att man ska ta itu med sin nemesis, kanske tiden är mogen att testa dessa på allvar. Alternativt kan de värma upp tillvaron i öppna spisen i mitt nyinskaffade hus.
Mvh,
Bertil
Xenod skrev:Chronic skrev:IngOehman skrev:Ett bra tips kan väl annars vara att plocka upp dina gamla läroböcker igen.
Eeescchh! Var lite rädd att någon skulle säga det. Men de finns kvar, fula blåa, med rörigt upplägg och mer inriktning på mikrodatorteknik, har jag för mig. Mkt basic programmering också, en hel del sanningstabeller och hur man räknar ut kombinatorik (heter det väl? NAND, NOR, OR etc, med deras digitala funktioner att släppa igenom 1/0:or)
De säger ju att man ska ta itu med sin nemesis, kanske tiden är mogen att testa dessa på allvar. Alternativt kan de värma upp tillvaron i öppna spisen i mitt nyinskaffade hus.
Kanske är dåliga böcker? Det behöver ju inte vara samma böcker du läste då, det kan ju finnas andra som är mer lämpade? Kolla på kurslitteraturen som används på de större högskolorna/universiteten tycker jag. Här kommer en länk till programplanen för Civilingenjörsprogrammet Elektroteknik på Chalmers (de 3 första åren, byt årskurs med knapparna uppe till höger). Där kan man gå in på respektive kurs och se vilken litteratur som används.
Detta är alltså grunderna, sen på masterprogrammen så kommer de intressanta kurserna där baskunskaperna används mer inom olika tillämpningsområden, t.ex. förstärkarteknik.
Exempel:
Elkraftteknik - Masterprogram
Inbyggda elektroniksystem - Masterprogram
Hittade inget specifik om förstärkarteknik just nu men det ingår säkert i någon kurs där nånstans. Om inte annat så lär det stå i någon av böckerna som används.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster