Hejhej,
Jag har varit här inne ett tag, köpte för ca 1 år sedan en Rotelkombo med försteg RC1570 + slutsteg RB 1582. Detta fick ersätta min (tyckte iaf jag) trötta NAD M3.
Detta bidrog på ett nästan smärtsamt tydligt sätt till ett kraftigt förbättrat ljud i mina B&W CM9:or. För en dryg vecka sedan kom jag över en 1090:a (tror inte jag behöver presentera den mer än så härinne).
Jag har väl läst spaltmeter om det steget och är förstås otroligt entusiastisk att få koppla in det snart.
Det jag däremot knappt vet ett skvatt om, mer än grundläggande elläran från högstadiet, och även om jag läste elektroteknik på KTH snappade jag upp ungefär noll från den kursen, och jag vill förhålla mig ytterst ödmjuk till det ämnet då jag alltså vill lära mig det. Ordentligt. Åtminstone en bit som överstiger det grundläggande U*I=P etc.
Jag försöker följa med i diskussionerna härinne, vissa saker snappar jag upp, andra inte. Naturligt.
Har någon tips på dessa basics? hänvisa mig gärna inte till kackig kurslitteratur, då jag varit utsatt för sådan och det fäste sig bevisligen inte något vidare bra den gången.
Jag vill förstås inte gärna uppfatta mig som ett lost case.
Sådant jag är intresserad av är t ex, vad har spänningen, strömmen och impendansen för inverkan i samspelet förstärkare-högtalare? Hur tacklar man distorsion genom frekvensbanden när impedansen varierar, behöver man vid uppbyggnad av eget slutsteg t ex ta hänsyn till interferens mellan komponenter?
Vi kan väl kalla detta för praktisk ellära inom HIFI.
Ex. Varför gillar inte min 1090 impedanser nedåt och under 2Ohm? Den har bevisligen två väldimensionerade trafos och en rejäl uppsättning kondensatorer? Lägger de in en klipp-funktion för att begränsa strömuttaget? Varför isf? Livslängd förstår jag, men är den inte konstruerad för att hantera väldigt höga effekter?