Noise, hum & pop med cr80s ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Noise, hum & pop med cr80s ?

Inläggav LarsTruelsen » 2015-03-14 22:07

Hej.

Undrar om någon har haft liknande problemställning som jag ska försöka beskriva här.
Med cr80s inkopplat har jag störningar någonstans i systemet.
Det reflekterar sig i högfrekvent ljud från högtalarna, samt hum och ett 'pop' när slutsteg/oppo slås av/på.

Setup är oppo 105 som försteg, till cr80s, sen till slutsteg (har primare a30.5 och bryston 9b st att testa med).
Högtalare är i14 och Prof.X-2, signalkablar är inos egna.

Det har varit hum i systemet tidigare, detta blev åtgärdat med att flytta cr80s till annat uttag (samma säkring i huset dock).
På så sätt var det endast hörbart om man var 10-20cm från högtalarna.

Igår fick jag hem ett bryston 9b st thx (230v, 50hz variant), som jag har sett fram emot att få köra med, istället för mitt primare a30.5.

Kopplade in bryston slutsteget i min setup och slog på allt, Då var det väldigt mycket oljud från högtalarna, båda hum, högfrekvent och ett väldigt smäll när jag stängde av systemet. Detta kan höras 5m bort lätt). Trevligt - tänkte på en gång att det var ett trasigt slutsteg... Men :

Jag har testat följande :

1) Oppo:n direkt till bryston med i14 påkopplade och inget cr80s = ingen oljud alls, spelar hur fint som helst. Knäpptyst när det inte är signal.
2) Oppo:n till cr80s till Primare slutsteg med i14 och Prof.X-2 påkopplade = lite oljud i högtalarna från 40-50cm, båda högfrekvent och hum. Ingen smäll när man stänger av.

Så det är olika nivå på oljudet med olika slutsteg.

3) Har även testat att köra bryston slutsteg på annat uttag (annan säkring i huset) än all annan utrustning = samma oljud.
4) Testat koppla in min NAD C320 som försteg istället för oppo = samma oljud.
5) Testat köra bryston steget utan jord = samma oljud. (Ingvar var övertygat om att det var jordfel).

Min konklusion är att det måste vara cr80s filtret som agerar ut. Försteg till slutsteg i alla kombinationer ger knäpptyst bakgrund. Så fort filtret kommer med i ekvationen, då blir det väldigt mycket oljud.

Finns det någon som har haft problem med ett ino filter, jag kan inte hitta en enda person, som någonsin har haft problem med dessa ?

Ska ringa Ingvar igen i morgon, men om någon har tips, tricks eller erfarenhet av liknande problem, då kanske jag kan slippa en sömnlös natt.
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
blixten_no1

Re: Noise, hum & pop med cr80s ?

Inläggav blixten_no1 » 2015-03-14 22:33

Har du allt kopplat till samma grenuttag?
Om inte testa det.

Jag hade brumproblem, det var min tv som spökade så jag kopplade in den ojordat till
väggen och efter det var brummet borta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-03-14 22:36

Det kan vara en lite lödning som krävs. Fixar IÖ i ett kick.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-03-14 22:59

blixten_no1 skrev:Har du allt kopplat till samma grenuttag?
Om inte testa det.

Jag hade brumproblem, det var min tv som spökade så jag kopplade in den ojordat till
väggen och efter det var brummet borta.

Ja, det är testat också , båda i vardagsrummet och i köket.
Gör ingen skillnad om det är i samma grendosa/uttag eller på annat uttag/säkring.
Felet är åtminstone konstant.
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-03-14 23:00

MagnusÖstberg skrev:Det kan vara en lite lödning som krävs. Fixar IÖ i ett kick.

Hoppas det kan vara något sånt, det som undrar mig mest är skillnaden, när slutsteget byts ut.
Men kanske Bryston är mer känslig än primare.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-14 23:26

När du bytt slutsteg så har du förmodligen flyttat lite på sladdar också? Jag hade ett otrevligt brum med mitt cr80s och det visade sig vara nätsladden till cr80s som kom för nära mina då taskigt skärmade signalkablar. Värt att flytta runt lite bland kablar för att vara på den säkra sidan.

Summer Passing

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-03-14 23:33

Aerob skrev:När du bytt slutsteg så har du förmodligen flyttat lite på sladdar också? Jag hade ett otrevligt brum med mitt cr80s och det visade sig vara nätsladden till cr80s som kom för nära mina då taskigt skärmade signalkablar. Värt att flytta runt lite bland kablar för att vara på den säkra sidan.

Testat :)
Även flyttat ut slutsteg, försteg och cr80s till köket för att testa (inte en sladd i närheten av varann).

Undrar dock om jag fick bort jorden på slutsteget korrekt, Testade med tejp, men det kanske inte var rätt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-03-15 09:55

Kolla RCA- anslutingarna som sitter på CR 80, under locket där de ansluter till kretskortet. Håller man på och byter kablage för mycket och vrider o drar så finns risken att anslutning mellan kontakt och kretskort går sönder, glappar.
Går enkelt att fixa med en liten lödbrygga.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-03-15 13:54

sprudel skrev:Kolla RCA- anslutingarna som sitter på CR 80, under locket där de ansluter till kretskortet. Håller man på och byter kablage för mycket och vrider o drar så finns risken att anslutning mellan kontakt och kretskort går sönder, glappar.
Går enkelt att fixa med en liten lödbrygga.

Har kollat lite nu. Omedelbart tycker jag de ser hela ut, om än inte helt lika varann.
Ingvar ska komma hit senare idag, han ser nog direkt om något är fel på lödningen.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2015-03-15 22:28

Jodå. Har en hel del brum i mitt cr80s.
Har också testat att ojorda slutsteg o dylikt precis som du.
Det är med största sannolikhet filtret som inducerar brummet.
Har dock inte haft möjlighet att åka iväg och få det kollat än men med Ingvars grymma service så ska det inte vara några probs :)

Med mitt förra cr80s fanns inget brum o dyl.
Det hade i och för sig de superselekterade OP-amparna som normalt bara cr80es får.
Detta då de "normala" var slut.

Får nog bli ett cr80es ;)
Inga anknytningar

pat85

Inläggav pat85 » 2015-03-16 00:54

Hade problem med noise som blev väldigt högt när skärmsläckaren startade på datorn och jag provade då att ta ur usb kabeln ur dacen då försvann det. Sen provade jag massor med olika uttag utan något ändrat resultat. Provade sedan att driva datorn på ett batteripack och då försvann störningarn efter det bytte jag det externa nätaggregatet och problemet försvann. Men det gick åt lite huvudbry och provande innan jag lyckdes utesluta allt.

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-03-16 01:13

Ett besök av Ingvar, vart vi gick igenom alla sladdar, från antennkabel till olika ström- och rca-kablar.

Visade sig till slut att det var jorden på rca-anslutningen på filtret som var trasig. En liten skruv mellan terminalerna var inte helt fastskruven, så ingångarna var lite lösa. Antagligen har de då fått för mycket stryk vid anslutning av rca-kablar genom tidorna. Pinnen som gick till jord var helt enkelt bryten på 2 terminaler. (Ingvar, du får komma med en mer tekniskt korrekt förklaring om du känner :) )

Ingvar tog hem filtret, fixade det och jag kunna hämta 2 timmer senare.
På köpet blev det en trevlig filmstund :)

Allt inkopplat och spelar perfekt, hör inget brus eller brum, även från 1-3cm nu.

Borde flytta detta inlägg till "Tack IÖ" tråden - otroligt tacksam för tiden och felsökningen, samt lagning och allt !

Och tack till er som har kommit med förslag, tip och tricks. Helt säkert användbart i många andra sammanhang, vart inte det finns en fysiskt defekt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-03-17 08:03

Då var min hypotes korrekt.

Edit, feltryck på Ipad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-03-17 08:55

sprudel skrev:Då var min hypotes korrekt.

Edit, feltryck på Ipad.

Ja, det var helt rätt :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-03-18 07:47

gekados skrev:
sprudel skrev:Då var min hypotes korrekt.

Edit, feltryck på Ipad.

Ja, det var helt rätt :)

Den här välviljan och service-andan är exemplarisk från IÖ. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2015-03-18 12:40

Undrar om det är samma fel på mitt cr80es. Ibland surrar det lite mycket i högtalarna, då brukar jag rota lite bland rca-anslutningarna på baksidan av filtret. Det brukar smälla till lite grand och bli tyst på surret. Jag kanske borde titta på insidan av filtret. Jag har ingen lust att börja lösa själv i en så kostsam liten grej, men det är heller inte kul att skicka den tvärs över landet för koll av IÖ...

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-03-18 19:09

Stranne skrev:Undrar om det är samma fel på mitt cr80es. Ibland surrar det lite mycket i högtalarna, då brukar jag rota lite bland rca-anslutningarna på baksidan av filtret. Det brukar smälla till lite grand och bli tyst på surret. Jag kanske borde titta på insidan av filtret. Jag har ingen lust att börja lösa själv i en så kostsam liten grej, men det är heller inte kul att skicka den tvärs över landet för koll av IÖ...

Känns definitivt som samma fel.
Mitt tips är att öppna filtret och ta av plattan vart rca anslutningarna är. 2 av min ramlade ut direkt.
Sen är det tydligen enkelt att löda fast dem igen med ekua kabel.

Mitt tips är att ringa Ingvar, han kan säkert beskriva hur man fixar det på telefon (om det är samma fel såklart).

Mvh,
Lars

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2015-03-18 20:11

Jag ska städa bland apparaterna till helgen, jag får lyfta på locket och ta en kik då.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-18 22:09

Verkar vara sisådär byggkvalitet på filtret? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-03-18 23:59

Rydberg skrev:Verkar vara sisådär byggkvalitet på filtret? :?

Det är nog inget vidare fel på byggkvalitén. Jag skulle till och med säga att kvalitén är fantastiskt. Kolla hur jorden är planerat på kortet, då ser man att allt är väldigt genomtänkt och alla lödningar var väldigt fina.
Antar att många av dessa filtre är gamla och har varit med om många in- och utdragning av rca-kablage.

Samt använder man för stor rca-kontakt, blir det väl lätt så att de trycks lite fel.
I mitt tillfälle är det 99% säkert att det är övervåld/slitage som orsakat detta.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-03-19 12:19

Om jag skall vara lite objektiv så kan jag tycka att ett delningsfilter för 5-7 tusen skall klara många år av kabelbyten. Men jag vet att det är ett riktigt bra filter och kommer själv köpa ett med tiden. Men detta är inte första tråden jag sett angående brum eller andra fel på filtret.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-03-19 12:51

Ja mitt cr80s glappar vid nätanslutningen, man får snurra lite på kontakten så kommer det igång, men när det väl är igång och man inte rör något så fungerar det bra. Det går ju att få det åtgärdat på garanti men har sällan vägarna förbi Stockholm tyvärr.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2015-03-21 17:36

Då är det troligen bara plasten runt hanen som är lite för stor. Ta en kniv och tälj bort lite plast så bryts aldrig kontakten. Hade samma fel på mitt och gjorde så efter samtal med IÖ.

Återgå till Wänner af Ino