Moderator: Redaktörer
fonzeka skrev:Om den nu skulle klippa så finns det ju en bygel som man kan ändra ingångskänsligheten med, men det kanske du har koll på redan
fonzeka skrev:Om den nu skulle klippa så finns det ju en bygel som man kan ändra ingångskänsligheten med, men det kanske du har koll på redan
AndreasArvidsson skrev:fonzeka skrev:Om den nu skulle klippa så finns det ju en bygel som man kan ändra ingångskänsligheten med, men det kanske du har koll på redan
Den kan ju dock inte ge mer spänning ut så jag ser ingen fördel alls med att sänka ingångskänsligheten.
AndreasArvidsson skrev:Spela en fullt utstyrd sinus på den volyminställning som du som max kommer spela på. Klipper inte dspn då så kommer den inte göra det under någon film heller så länge du inte höjer volymen ännu mer.
AndreasArvidsson skrev:Ja det är så jag tror. Givet några ting då:
1. Du har max nivå ut från tone. Ingen sänkning i varken program, OS, drivrutiner osv.
2. Du inte ändrar någon kalibrering i förstärkaren om någon sådan finns.
3. Jag har uppfattat miniDSP implementering av mätarna korrekt
AndreasArvidsson skrev:Missa inte att jag la till svaret på din fråga angående filmer ovan.
Denna nivå är för en fullt utstyrd signal. Det kan absolut finnas en poäng att kunna höja mer när du spelar material som inte är fullt utstyrda. Så vilken nivå på volymkontroller som kommer ge klippning varierar med materialet.
En annan lösning är att skaffa sig en miniDSP som klarar av högre nivå. Jag bytte själv från en 2x4 delvis av den anledningen.
AndreasArvidsson skrev:Ja det är inga vanliga anslutningar.
Ja isf så klipper den vid lägre volyminställning.
genstruktur skrev:Är lite det som skrämmer mig, är ingen elexpert eller lödkung. TIllverkade ni egna rca och xlr-kablar när ni använde den balanserade mindspn?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Är lite det som skrämmer mig, är ingen elexpert eller lödkung. TIllverkade ni egna rca och xlr-kablar när ni använde den balanserade mindspn?
Jag har aldrig använt en balanserad miniDSP själv.
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Är lite det som skrämmer mig, är ingen elexpert eller lödkung. TIllverkade ni egna rca och xlr-kablar när ni använde den balanserade mindspn?
Aha ok, missförstod! Sorry.
Du körde på den där hdmi-varianten va?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:
Aha ok, missförstod! Sorry.
Du körde på den där hdmi-varianten va?
Mm precis en nanoAVR.
Så länge man har max 2st källor och bägge går via HDMI så är den ett mycket bra val. Hur många källor har du?
genstruktur skrev:4 i dagsläget. Känns lite segt att måla in sig i ett hörn gällande HDMI-anslutningar igen, bytte reciever precis för att få fler hdmi.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:4 i dagsläget. Känns lite segt att måla in sig i ett hörn gällande HDMI-anslutningar igen, bytte reciever precis för att få fler hdmi.
Ja då förstår jag. Tänkte att jag faktiskt har en nanoAVR till övers som du kunde få låna för utvärdering, men den täcker ju inte dina behov då du har 4källor så det är inte den bästa lösningen för dig.
genstruktur skrev:Det hade ju varit snällt av dig. Men nej, jag vill nog gärna ha den mellan för och slutsteg faktiskt. Får prova vidare här hemma och sen får jag väl försöka ge mig på hur man skall göra med en balanserad version, om jag behöver den.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Det hade ju varit snällt av dig. Men nej, jag vill nog gärna ha den mellan för och slutsteg faktiskt. Får prova vidare här hemma och sen får jag väl försöka ge mig på hur man skall göra med en balanserad version, om jag behöver den.
Gör så. Lycka till
Förresten så hör fäster man kablarna i den balanserade varianten.
[ Bild ]
AndreasArvidsson skrev:Ja antingen får du ju ta bort kontakten på en existerande kabel eller bygga en ny kabel som bara är kontakterad i ena änden..
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja antingen får du ju ta bort kontakten på en existerande kabel eller bygga en ny kabel som bara är kontakterad i ena änden..
Okej, hmmm ....det kanske ändå är genomförbart för en teknikimbecill som mig. Att köpa färdiga kablar och ta sönder alltså.
Tack för all hjälp Andreas!
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja antingen får du ju ta bort kontakten på en existerande kabel eller bygga en ny kabel som bara är kontakterad i ena änden..
Okej, hmmm ....det kanske ändå är genomförbart för en teknikimbecill som mig. Att köpa färdiga kablar och ta sönder alltså.
Tack för all hjälp Andreas!
Var så lite så. Lycka till.
AndreasArvidsson skrev:Missa inte att jag la till svaret på din fråga angående filmer ovan.
Denna nivå är för en fullt utstyrd signal. Det kan absolut finnas en poäng att kunna höja mer när du spelar material som inte är fullt utstyrda. Så vilken nivå på volymkontroller som kommer ge klippning varierar med materialet.
En annan lösning är att skaffa sig en miniDSP som klarar av högre nivå. Jag bytte själv från en 2x4 delvis av den anledningen.
sky_eye skrev:Min erfarenhet är att den klipper fruktansvärt fult.
genstruktur skrev:Nu har jag provat Skidoshscenen i Kung fu Panda, och mycket riktigt kom jag upp vid 0 på ingången på mindspn redan vid cirka +70 på försteget, mot +77.5 för fullt utstyrd singal med Tone.
På utgången på mindspn såg det snarlikt ut, men det verkade vara lite mer marginal där konstigt nog. När det klippte på ingången på mindspn var de cirka -1db på utgången kvar.
Finns det någon poäng att öppna mindspn och se vad bygeln står på ingångarna? Kommer det att öka headroom på något sätt?
Har hitills aldrig sett en film så högt här hemma, men jag körde faktiskt Skidoshscenen precis på +70 på försteget och min db-mätare visade peak på 106dbc, det är ju inte aphögt. Nu kan det ju vara så att jag plockat ner basen för mycket med mindspn också, eftersom jag bara ställt in den helt subjektivt.
Hmmm, kanske får överväga en ballad mindsp ändå.....
Edit:
Jag förstår inte riktigt hur jag ser om den är ställd på 2.0V eller 0.9V på ingångarna. Tycker inte det ser ut riktigt som i mindsp-manualen heller?
[ Bild ]
Mindsp v 1.3 år 2010 står det på baksidan, det kanske inte ens finns några jumpers att ställa om? Enligt manualen är det v 1.7 som har jumpers.
AndreasArvidsson skrev:
Inte så konstigt att signalen på utgången inte matchar den på ingången. Du har säkerligen inte 0dB gain på alla kanaler och/eller ett hp/lp-filter påslaget?
Om du ändrar nivån på signalen och/eller skär bort en bit av signalen så är det förväntat att signalstyrkan på utgången inte matchar den på ingången.
Det är aldrig skoj med apparater som klipper så lite extra marginal är aldrig fel. Frågan är bara om slutsteg och högtalare faktiskt klarar av högre nivåer? Annars så kommer du inte tjäna något på att öka marginalerna på DSPn.
Den versionen har inte ställbar ingångskänslighet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster