MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav fonzeka » 2015-03-19 18:38

Om den nu skulle klippa så finns det ju en bygel som man kan ändra ingångskänsligheten med, men det kanske du har koll på redan :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 18:41

fonzeka skrev:Om den nu skulle klippa så finns det ju en bygel som man kan ändra ingångskänsligheten med, men det kanske du har koll på redan :)

Jag har koll på bygeln, men jag vet inte om förra ägaren hade det eller om han ändrat något. Du menar den som man kan ändra ingångs V med, från 0.9V till 2.0V på ingången? Men det hjälper väl inte om man klipper mindspn på utgången?

Får öppna minidspn och se om jag kan klura ut det hela.

Men tack för tipset, alltid bra att påminna mig ;).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 18:42

fonzeka skrev:Om den nu skulle klippa så finns det ju en bygel som man kan ändra ingångskänsligheten med, men det kanske du har koll på redan :)

Den kan ju dock inte ge mer spänning ut så jag ser ingen fördel alls med att sänka ingångskänsligheten.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 18:45

AndreasArvidsson skrev:

Den kan ju dock inte ge mer spänning ut så jag ser ingen fördel alls med att sänka ingångskänsligheten.

Lika bra att ha ingångsspänningen på 0.9, precis som utgångsspänningen?

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2015-03-19 19:13

Jag är mycket väl medveten om att utgångsnivån inte kan ge mer än 0,9V rms :)
Det var bara ett tips om man nu skulle få problem med att ingångarna klipper och man vill få mer utrymme.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 21:49

AndreasArvidsson skrev:Spela en fullt utstyrd sinus på den volyminställning som du som max kommer spela på. Klipper inte dspn då så kommer den inte göra det under någon film heller så länge du inte höjer volymen ännu mer.

Nu har jag kört en sinuston på 1000 Hz med Svantes Tone, via datorn kopplad med hdmi till receivern. Samtidigt var jag syncad med mindspn via usb.
Så här såg det ut med volymen på +77.5 db på recivern.

Bild

Bild

Bild

Höjde jag till +80.0 på receivern hamnade jag på 0 på mindspn. Menas nu att +77.5 kommer vara safe att köra på, utan risk för klippning av mindspn, oavsett material? Detta kanske gällde bara vid filmtittande, och ej till musik?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 21:55

Ja det är så jag tror. Givet några ting då:
1. Du har max nivå ut från tone. Ingen sänkning i varken program, OS, drivrutiner osv.
2. Du inte ändrar någon kalibrering i receivern.
3. Jag har uppfattat miniDSP implementering av mätarna korrekt 8)

Om du spelar film eller musik spelar bara roll om du mixar ihop kanalerna när du spelar film. Denna nivå du testat nu som är max innan klippning är för en kanal. Om du skickar center, LFE, surr och liknande till frontarna/genom dsp så blir nivån ännu högre och den kommer att klippa. Om du nu inte har en kompresser påslagen. Summering av digitala kanaler är inte ett helt oproblematiskt ämne.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 22:00

AndreasArvidsson skrev:Ja det är så jag tror. Givet några ting då:
1. Du har max nivå ut från tone. Ingen sänkning i varken program, OS, drivrutiner osv.
2. Du inte ändrar någon kalibrering i förstärkaren om någon sådan finns.
3. Jag har uppfattat miniDSP implementering av mätarna korrekt 8)

1. Jo den stod på 0 Tone, jag tror inte att något annan volym är dämpad.
2: Nej det är klart, det förstår jag.
3. Okej, det låter logiskt i alla fall.

Det skulle kunna stämma rätt bra, för det var där någonstans jag hamnade när jag bara provade att spela musik genom pluginet och försökte subjektiv avgöra var gränsen gick för klippning. Kanske ställer in en gräns om +75db i receiverns så att jag inte kan höja mer :). Klarar mig rätt bra på det i min lägenhet. Har aldrig spelat över +65db tror jag.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 22:01

Missa inte att jag la till svaret på din fråga angående filmer ovan.

Denna nivå är för en fullt utstyrd signal. Det kan absolut finnas en poäng att kunna höja mer när du spelar material som inte är fullt utstyrda. Så vilken nivå på volymkontroller som kommer ge klippning varierar med materialet.

En annan lösning är att skaffa sig en miniDSP som klarar av högre nivå. Jag bytte själv från en 2x4 delvis av den anledningen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 23:23

AndreasArvidsson skrev:Missa inte att jag la till svaret på din fråga angående filmer ovan.

Denna nivå är för en fullt utstyrd signal. Det kan absolut finnas en poäng att kunna höja mer när du spelar material som inte är fullt utstyrda. Så vilken nivå på volymkontroller som kommer ge klippning varierar med materialet.

En annan lösning är att skaffa sig en miniDSP som klarar av högre nivå. Jag bytte själv från en 2x4 delvis av den anledningen.

Bra att du påminde mig! Hade missat det annnars :)

Jo jag mixar ner lfe och centern i frontarna. Hmm ja då kanske headrommet inte blir så stort i alla fall, fasen.

Kanske skulle satsa på den balanserade varianten ändå, och få högre nivå in/ut. Verkar lite krångligt bara med att ansluta strömadapter och kablage? Eller är det jag som förstorar upp det? För det är inga xlr-kontakter som det brukar vara när man kör balanserat annars, eller hur?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 23:33

Ja det är inga vanliga anslutningar.

Ja isf så klipper den vid lägre volyminställning.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 23:35

AndreasArvidsson skrev:Ja det är inga vanliga anslutningar.

Ja isf så klipper den vid lägre volyminställning.

Är lite det som skrämmer mig, är ingen elexpert eller lödkung. TIllverkade ni egna rca och xlr-kablar när ni använde den balanserade mindspn?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 23:35

genstruktur skrev:Är lite det som skrämmer mig, är ingen elexpert eller lödkung. TIllverkade ni egna rca och xlr-kablar när ni använde den balanserade mindspn?

Jag har aldrig använt en balanserad miniDSP själv.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 23:36

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Är lite det som skrämmer mig, är ingen elexpert eller lödkung. TIllverkade ni egna rca och xlr-kablar när ni använde den balanserade mindspn?

Aha ok, missförstod! Sorry.

Du körde på den där hdmi-varianten va?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 23:39

genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Mm precis en nanoAVR.

Så länge man har max 2st källor och bägge går via HDMI så är den ett mycket bra val. Hur många källor har du?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 23:41

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Mm precis en nanoAVR.

Så länge man har max 2st källor och bägge går via HDMI så är den ett mycket bra val. Hur många källor har du?

4 i dagsläget. Känns lite segt att måla in sig i ett hörn gällande HDMI-anslutningar igen, bytte reciever precis för att få fler hdmi :).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 23:42

genstruktur skrev:4 i dagsläget. Känns lite segt att måla in sig i ett hörn gällande HDMI-anslutningar igen, bytte reciever precis för att få fler hdmi :).

Ja då förstår jag. Tänkte att jag faktiskt har en nanoAVR till övers som du kunde få låna för utvärdering, men den täcker ju inte dina behov då du har 4källor så det är inte den bästa lösningen för dig.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 23:47

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:4 i dagsläget. Känns lite segt att måla in sig i ett hörn gällande HDMI-anslutningar igen, bytte reciever precis för att få fler hdmi :).

Ja då förstår jag. Tänkte att jag faktiskt har en nanoAVR till övers som du kunde få låna för utvärdering, men den täcker ju inte dina behov då du har 4källor så det är inte den bästa lösningen för dig.

Det hade ju varit snällt av dig, tack för erbjudandet :). Men nej, jag vill nog gärna ha den mellan för och slutsteg faktiskt. Får prova vidare här hemma och sen får jag väl försöka ge mig på hur man skall göra med en balanserad version, om jag behöver den. Jag får väl provspela lite filmscener här hemma och se om mindspn klipper eller ej.
Senast redigerad av genstruktur 2015-03-19 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 23:49

genstruktur skrev:Det hade ju varit snällt av dig :). Men nej, jag vill nog gärna ha den mellan för och slutsteg faktiskt. Får prova vidare här hemma och sen får jag väl försöka ge mig på hur man skall göra med en balanserad version, om jag behöver den.

Gör så. Lycka till :)

Förresten så här fäster man kablarna i den balanserade varianten.
Bild

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 23:51

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Det hade ju varit snällt av dig :). Men nej, jag vill nog gärna ha den mellan för och slutsteg faktiskt. Får prova vidare här hemma och sen får jag väl försöka ge mig på hur man skall göra med en balanserad version, om jag behöver den.

Gör så. Lycka till :)

Förresten så hör fäster man kablarna i den balanserade varianten.
[ Bild ]

Tack! :)
Mmmm men jag fattar inte?

Kör ju rca från preout på recievern, skall jag ta bort själva hylsan i ena ändan och skala fram kabel då och stoppa in där på mindspn? Och göra lika dant på utgången på mindspn balanserade versionen?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 23:55

Ja antingen får du ju ta bort kontakten på en existerande kabel eller bygga en ny kabel som bara är kontakterad i ena änden..

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 23:58

AndreasArvidsson skrev:Ja antingen får du ju ta bort kontakten på en existerande kabel eller bygga en ny kabel som bara är kontakterad i ena änden..

Okej, hmmm ....det kanske ändå är genomförbart för en teknikimbecill som mig. Att köpa färdiga kablar och ta sönder alltså :).

Tack för all hjälp Andreas! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-20 00:00

genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja antingen får du ju ta bort kontakten på en existerande kabel eller bygga en ny kabel som bara är kontakterad i ena änden..

Okej, hmmm ....det kanske ändå är genomförbart för en teknikimbecill som mig. Att köpa färdiga kablar och ta sönder alltså :).

Var så lite så. Lycka till.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-20 00:59

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:

Var så lite så. Lycka till.

Tack! :)

Skall provköra lite film och pressa upp volymen och se vad gränser går för klippning av mindspn.

Om det visar sig att jag får beställa den balanserade versionen kan jag ta kabeldiskussionerna här: viewtopic.php?f=10&t=57975

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-21 12:54

AndreasArvidsson skrev:Missa inte att jag la till svaret på din fråga angående filmer ovan.

Nu har jag provat Skidoshscenen i Kung fu Panda, och mycket riktigt kom jag upp vid 0 på ingången på mindspn redan vid cirka +70 på försteget, mot +77.5 för fullt utstyrd singal med Tone.
På utgången på mindspn såg det snarlikt ut, men det verkade vara lite mer marginal där konstigt nog. När det klippte på ingången på mindspn var de cirka -1db på utgången kvar.

Finns det någon poäng att öppna mindspn och se vad bygeln står på ingångarna? Kommer det att öka headroom på något sätt?

Har hitills aldrig sett en film så högt här hemma, men jag körde faktiskt Skidoshscenen precis på +70 på försteget och min db-mätare visade peak på 106dbc, det är ju inte aphögt :). Nu kan det ju vara så att jag plockat ner basen för mycket med mindspn också, eftersom jag bara ställt in den helt subjektivt.
Hmmm, kanske får överväga en ballad mindsp ändå.....

Edit:

Jag förstår inte riktigt hur jag ser om den är ställd på 2.0V eller 0.9V på ingångarna. Tycker inte det ser ut riktigt som i mindsp-manualen heller?
Bild

Mindsp v 1.3 år 2010 står det på baksidan, det kanske inte ens finns några jumpers att ställa om? Enligt manualen är det v 1.7 som har jumpers.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-21 19:39

Provade att spela skidoshscenen i Kung fu panda, på en volym över 0 på input i mindspn. Alltså en signal som borde göra att minidspn klipper, men jag hörde inget uppenbart missljud. Hur tydligt är det när minidspn klipper egentligen?

När min antimode fick för hög signal så smällde det så högt i högtalarna så jag sket på mig nästan, är det något liknande med minidspn?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2015-03-21 19:43

Min erfarenhet är att den klipper fruktansvärt fult.
\\Sky

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-21 19:45

sky_eye skrev:Min erfarenhet är att den klipper fruktansvärt fult.

Okej, så det "borde" inte gå att missa? :)

Är det skadligt för högtalarna när mindspn klipper? Tänkte att jag kunde annars testa till det inträffade men slutsteget påslaget så jag tydligt hör när det inträffar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 12:50

genstruktur skrev:Nu har jag provat Skidoshscenen i Kung fu Panda, och mycket riktigt kom jag upp vid 0 på ingången på mindspn redan vid cirka +70 på försteget, mot +77.5 för fullt utstyrd singal med Tone.
På utgången på mindspn såg det snarlikt ut, men det verkade vara lite mer marginal där konstigt nog. När det klippte på ingången på mindspn var de cirka -1db på utgången kvar.

Finns det någon poäng att öppna mindspn och se vad bygeln står på ingångarna? Kommer det att öka headroom på något sätt?

Har hitills aldrig sett en film så högt här hemma, men jag körde faktiskt Skidoshscenen precis på +70 på försteget och min db-mätare visade peak på 106dbc, det är ju inte aphögt :). Nu kan det ju vara så att jag plockat ner basen för mycket med mindspn också, eftersom jag bara ställt in den helt subjektivt.
Hmmm, kanske får överväga en ballad mindsp ändå.....

Edit:

Jag förstår inte riktigt hur jag ser om den är ställd på 2.0V eller 0.9V på ingångarna. Tycker inte det ser ut riktigt som i mindsp-manualen heller?
[ Bild ]

Mindsp v 1.3 år 2010 står det på baksidan, det kanske inte ens finns några jumpers att ställa om? Enligt manualen är det v 1.7 som har jumpers.

Inte så konstigt att signalen på utgången inte matchar den på ingången. Du har säkerligen inte 0dB gain på alla kanaler och/eller ett hp/lp-filter påslaget?
Om du ändrar nivån på signalen och/eller skär bort en bit av signalen så är det förväntat att signalstyrkan på utgången inte matchar den på ingången.

Det är aldrig skoj med apparater som klipper så lite extra marginal är aldrig fel. Frågan är bara om slutsteg och högtalare faktiskt klarar av högre nivåer? Annars så kommer du inte tjäna något på att öka marginalerna på DSPn.

Den versionen har inte ställbar ingångskänslighet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-22 13:00

AndreasArvidsson skrev:

Inte så konstigt att signalen på utgången inte matchar den på ingången. Du har säkerligen inte 0dB gain på alla kanaler och/eller ett hp/lp-filter påslaget?
Om du ändrar nivån på signalen och/eller skär bort en bit av signalen så är det förväntat att signalstyrkan på utgången inte matchar den på ingången.

Det är aldrig skoj med apparater som klipper så lite extra marginal är aldrig fel. Frågan är bara om slutsteg och högtalare faktiskt klarar av högre nivåer? Annars så kommer du inte tjäna något på att öka marginalerna på DSPn.

Den versionen har inte ställbar ingångskänslighet.

Nej inga hp eller lp filter påslaget. Det enda skall vara ett peq-filter där jag tar ner peaken kring 41 Hz. Allt annat är ställt på bypass.

Du har en poäng där. Med 200w som Rotel rb 991 lämnar så hamnar man på cirka 106 dB har jag för mig som max på 3 m avstånd där jag sitter. Har för mig jag räknat ut det någon gång. Men det klarar väl lite mer i burstmätningar ;). Och pi60+bs60 skall väl klara mer än 106dBc? 8O
Sen spelar jag inte film så högt hemma faktiskt, men samtidigt vill man inte ha någon inbyggd flaskhals så att säga :).

Mattias BGD skall komma hit idag och förhoppningsvis kan vi mäta upp rummet och ställa in peq-filtret i mindspn "korrekt". Det kan vara så att jag ställt det fel, vilket påverkar ljudtrycket också. Man vet aldrig i alla fall.

Tack för klargörandet om att min mindsp inte går att ställa om från 0.9V till 2.0V på ingångarna.
Superb hjälp som vanligt Andreas, du är en klippa ;).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum