Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav music4ever » 2015-03-24 21:46

markusA skrev:Jag bor i en liten trea, lyssnar inte på livenivåer...

Jag bor i en etta, skulle det spela någon roll? Eller har ljudkvalité något koppling med hur stor bostad man har?

Enligt mig så håller inte dessa skivor att ensa spela "högt" (klart lägre än livenivå, förutom NIN som kanske kan göras ett tag).

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 21:50

music4ever skrev:
markusA skrev:Jag bor i en liten trea, lyssnar inte på livenivåer...

Jag bor i en etta, skulle det spela någon roll? Eller har ljudkvalité något koppling med hur stor bostad man har?

Enligt mig så håller inte dessa skivor att ensa spela "högt" (klart lägre än livenivå, förutom NIN som kanske kan göras ett tag).

Med det omdömet anar jag att du förmodligen inte skulle se dessa band live frivilligt oavsett. Det skulle förmodligen inte låta tillräckligt bra live...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-24 22:00

Vill försiktigt upplysa om att det inte nödvändigtvis är samma sak att tycka att ljudet kunde vart bättre och att man inte kan lyssna på musiken.
Är musiken riktigt bra så tänker jag som oftast inte på ljudkvalitén om den inte är alldeles för dålig. Det påverkar dock inte i mina ögon att det kan vara en ganska så dålig produktion det rör sig om.
Dvs att det redan går att lyssna med belåtenhet är inget bra argument för att inte arbeta för bättre ljudkvalite anser jag; ljudet kan aldrig vara för bra.

Jag lyssnar verkligen inte på livenivå hemma, men jag tycker nog ändå att jag fortfarande saknar exempel på riktigt bra inspelad metal. Det finns en del skivor som låter bra, men inte mycket mer än så. Enligt mig då.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 22:03

markusA skrev:Med det omdömet anar jag att du förmodligen inte skulle se dessa band live frivilligt oavsett. Det skulle förmodligen inte låta tillräckligt bra live...

Vad har livesituationen med ljudkvaliten på skivan att göra?
Btw, så har jag sett flera av de banden live, flera gånger.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 22:10

AndreasArvidsson skrev:Vill försiktigt upplysa om att det inte är samma sak att tycka att ljudet kunde vart bättre och att man inte kan lyssna på musiken.
Är musiken riktigt bra så tänker man som oftast inte på ljudkvalitén om den inte är alladeles för dålig. Det påverkar dock inte i mina ögon att det kan vara en ganska så dålig produktion det rör sig om.
Dvs att det redan går att lyssna med belåtenhet är inget bra argument för att inte arbeta för bättre ljudkvalite anser jag; ljudet kan kan aldrig vara för bra.

+1 på det. :)
Om jag väljer musik för att "finlyssna" så blir det nog inte så värst mycket metal men det hindrar inte att jag lyssnar på metal till vardags och njuter av det ändå. Jag tror att jag redan sagt det tidigare i tråden, allt arbete för att förbättra ljudkvaliteten är positivt och det vi serveras idag är långt från perfekt. Det jag opponerar mig emot är allt prat om hur musiken är så dåligt producerad att man inte kan lyssna på den. Så dåligt är det sällan imho, däremot så finns det gott om musik jag inte lyssnar på för att jag helt enkelt inte gillar den musiken.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-24 22:21

markusA skrev:+1 på det. :)
Om jag väljer musik för att "finlyssna" så blir det nog inte så värst mycket metal men det hindrar inte att jag lyssnar på metal till vardags och njuter av det ändå. Jag tror att jag redan sagt det tidigare i tråden, allt arbete för att förbättra ljudkvaliteten är positivt och det vi serveras idag är långt från perfekt. Det jag opponerar mig emot är allt prat om hur musiken är så dåligt producerad att man inte kan lyssna på den. Så dåligt är det sällan imho, däremot så finns det gott om musik jag inte lyssnar på för att jag helt enkelt inte gillar den musiken.

Men visst är det synd att det inte går att finlyssna på metal?
Jag lyssnar också mycket på metal och det jag framförallt märker är att jag måste sänka och att jag snabbare blir trött i öronen av dåliga inspelningar. Jag kanske inte aktivt tänker på ljudkvalitén, men den gör sig till känna iaf.

Och sen så tycker jag utöver att ju bättre musiken blir desto mindre stör jag mig på dålig ljudkvalité också att ju bättre musiken blir desto mer synd är det att ljudkvalitén inte var bättre. Så mycket som jag njuter trots den dåliga kvalitén. Tänk då hur bra det kunde ha blivit.
Jag blir nästan lite förbannad och ledsen när jag tänker på hur kopiöst mycket musik de senaste 20åren som totalt i onödan fått sämre ljudkvalité och då inte primärt pga artisterna utan industrin i sig.
Jag håller tummarna för EBU R128, men det kommer ta tid att vända den trend som pågått så länge.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 22:23

music4ever skrev:
markusA skrev:Med det omdömet anar jag att du förmodligen inte skulle se dessa band live frivilligt oavsett. Det skulle förmodligen inte låta tillräckligt bra live...

Vad har livesituationen med ljudkvaliten på skivan att göra?
Btw, så har jag sett flera av de banden live, flera gånger.

Vad jag syftade på är att jag har en flitig konsertbesökare här hemma som utan tvekan bedömer ljudkvaliteten man kan utvinna ur skivan som jämbördig eller bättre än ljudkvaliteten live. Att då påstå att inspelningen är så eländig att man inte vill lyssna på den känns i mina öron en aning motstridigt.
Kanske är jag ute och cyklar här men jag trodde att referensen var just musiken live?
Men visst om man inte ser ett live framträdande som referens utan istället utgår från någon personlig inre form av referens så ok.
Btw, så fort det pratas klassisk eller akustisk musik samt sång så är det allt som oftast just live som är referensen i diskussionerna.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 22:30

markusA skrev:Vad jag syftade på är att jag har en flitig konsertbesökare här hemma som utan tvekan bedömer ljudkvaliteten man kan utvinna ur skivan som jämbördig eller bättre än ljudkvaliteten live. Att då påstå att inspelningen är så eländig att man inte vill lyssna på den känns i mina öron en aning motstridigt.
Kanske är jag ute och cyklar här men jag trodde att referensen var just musiken live?
Men visst om man inte ser ett live framträdande som referens utan istället utgår från någon personlig inre form av referens så ok.
Btw, så fort det pratas klassisk eller akustisk musik samt sång så är det allt som oftast just live som är referensen i diskussionerna.

Nu jämför du äpplen med päron. Ljudkvaliten från skivan behöver inte ha något som helst med hur ljudet är live.
Sen så överdriver du, igen. Jag skrev inte att "inspelningen är så eländig att man inte vill lyssna på den". Det är ytterst sällan en inspelning har så uselt ljud att jag inte kan lyssna på den alls. Men, ljudkvalitén är nästan alltid avgörande hur högt jag kan spela skivan. Det är något helt annat.
Referensen är inspelningen, hur det låter live kan ju skilja sig åt rejält.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 22:30

AndreasArvidsson skrev:Men visst är det synd att det inte går att finlyssna på metal?
Jag lyssnar också mycket på metal och det jag framförallt märker är att jag måste sänka och att jag snabbare blir trött i öronen av dåliga inspelningar. Jag kanske inte aktivt tänker på ljudkvalitén, men den gör sig till känna iaf.

Jag håller tummarna för EBU R128, men det kommer ta tid att vända den trend som pågått så länge.

Som sagt, vi vill nog alla ha det bästa möjliga. :)
Jag får nog krypa till korset och erkänna att det sällan "finlyssnas", jag tappar oftast tråden och börjar spela luftgitarr eller nåt liknande. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-24 22:33

markusA skrev:Vad jag syftade på är att jag har en flitig konsertbesökare här hemma som utan tvekan bedömer ljudkvaliteten man kan utvinna ur skivan som jämbördig eller bättre än ljudkvaliteten live. Att då påstå att inspelningen är så eländig att man inte vill lyssna på den känns i mina öron en aning motstridigt.

Utan att på något sätt ta ställning varken för dig eller music4ever så vill jag ändå kommentera detta.
Jag har gått på ganska så mycket konserter och då primärt metal och ljudet live kan verkligen vara bedrövligt ibland. Ofta massor med dist från PA, bumligt och resonant ljud med mera. För mig är konserter mer än upplevelse än att bara lyssna på musik.
Så ja live kan vara en referens på vissa punkter tex dynamik, men du kan aldrig få den renhet i ljudet som du kan få hemma. Utöver att lokalerna sällan är perfekta så har du ju trots allt några tusen fulla hårdrockare runt dig som inte direkt förbättrar ljudet ;)

Bättre är då enligt mig att lyssna i en replokal eller en studio och faktiskt höra instrumenten och musiken under bra förutsättningar.
När det gäller klassiskt musik så framförs detta oftast i riktiga konserthus under mer kontrollerade former.

Jag säger varken att det är på ett sätt eller ett annat, men detta är mina erfarenheter och tankar kring ämnet.

markusA skrev:Som sagt, vi vill nog alla ha det bästa möjliga. :)
Jag får nog krypa till korset och erkänna att det sällan "finlyssnas", jag tappar oftast tråden och börjar spela luftgitarr eller nåt liknande. :wink:

Jag känner igen mig i det där :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 22:35

markusA skrev:Som sagt, vi vill nog alla ha det bästa möjliga. :)

Vill verkligen alla ha det bästa möjliga? Det klagas på de personer som anser ljudkvalitén är dålig. Så trots att de personerna vill ha "det bästa möjliga" så kommer det anklagelser mot dessa.
Intressant.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 22:43

music4ever skrev:Ljudkvaliten från skivan behöver inte ha något som helst med hur ljudet är live... Men, ljudkvalitén är nästan alltid avgörande hur högt jag kan spela skivan. Det är något helt annat.

Om skivan återger minst lika bra ljud som live, hur kommer det sig då att du inte kan skruva upp volymen på skivan?
Strunt samma, dags att nana för min del. Alla har rätt till sin åsikt och eftersom jag sällan lyssnar på extrema ljudnivåer hemma så har jag inte upplevt ljudkvaliteten begränsande i den mån som beskrivs.

Poff...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-24 23:03

Tog två skivor ur playlist som jag kör ikväll
Kör AC/CD Ballbreaker hemma ikväll.
Metallika ...and justice for all

Riktigt bra!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-25 02:38

BORIS skrev:Sorligt att se, och lite skrattretande måste jag medge. För de allra flesta som älskar musik är de musikaliska kvaliteterna så totalt avgörande när det kommer till att välja vilken musik man vill lyssna på. Visst är det kul med riktigt bra ljud men inte viktigare än bra texter, ett grymt beat, fin melodi och en hel massa andra delar som gör bra musik till just bra musik. Det är helt enkelt en parameter som är underordnad en massa andra.

Diskussionen är så ensidig och åsikterna så skeva här ibland att det är skrämmande. På fullt allvar hävdas att det inte går att lyssna på mer än enstaka procent av hela skivsamlingar, att det inte går att lyssna på musiken man älskar pga ljudet, allt är bara kasst, kasst. Det kanske värsta är när det används som slagträ i debatten, nedlåtande kommentarer som
- ja har man inte högre krav så..osv vidrigt. Är så glad att jag ser på musik så som jag gör, lyssnar på sättet jag gör och det uteslutande på precis vad jag vill och har lust att lyssna på.

In befor, ja men det är ju för att jag älskar musik som bla bla Gäsp

Du har nog inte riktigt förstått kritiken som riktats mot i huvudsak populärmusiken.

Det är nog ingen som avstår från att lyssna på musik man gillar på grund av ljudkvalitete, men man kna ju tycka att det är helt onödigt att majoriteten av dagens populärmusik låter så fördjävligt som den de facto gör. Den största boven är givetvis nivåracet.

Om allt detta gått dig över huvudet, så är det nog faktiskt du som är minst sagt ensidig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-25 09:35

markusA skrev:Lol, jag skulle inte lyssna på någon av de albumen utan öronplugg om det spelas på livenivå. Och det har inget att göra med ljudkvalitet.
Vi får väl se om det kommer fler kommentarer gällande materialet.
Tjejen hade lite mindre smickrande kommentarer men de passar inte riktigt i skrift. :mrgreen:

Boris> Tjejen erbjuder spontant att bjuda på kakor om du skulle ha vägarna förbi.

Bäste markusA,hälsa och tacka för inbjudan!
Tills dess tycker jag att du ska bjuda henne på en extra kaka, du verkar ha hittat en skön tjej

@Morello: Bara tröttsamt att du i varje diskussion ska komma med påstående om att motparten inte förstår

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-25 09:41

markusA skrev:
music4ever skrev:Ljudkvaliten från skivan behöver inte ha något som helst med hur ljudet är live... Men, ljudkvalitén är nästan alltid avgörande hur högt jag kan spela skivan. Det är något helt annat.

Om skivan återger minst lika bra ljud som live, hur kommer det sig då att du inte kan skruva upp volymen på skivan?
Strunt samma, dags att nana för min del. Alla har rätt till sin åsikt och eftersom jag sällan lyssnar på extrema ljudnivåer hemma så har jag inte upplevt ljudkvaliteten begränsande i den mån som beskrivs.

Poff...

Bland annat för att de förstör ljudet via mastering (och även dåliga inspelningar).
Igen, har svårt att se kopplingen mellan inspelad (och mixad/masterad) musik och liveljud när det gäller ljudkvalite. Det är ju tusentals skillnader mellan dessa.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-25 09:43

sportbilsentusiasten skrev:Tog två skivor ur playlist som jag kör ikväll

Riktigt bra!

Basfattiga And justice for all har bra ljud? 8O

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-25 23:45

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Tog två skivor ur playlist som jag kör ikväll

Riktigt bra!

Basfattiga And justice for all har bra ljud? 8O

Kom hem o lyssna :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-26 00:28

sportbilsentusiasten skrev:Kom hem o lyssna :D

Så länge man inte boostar basen rejält hemma så kommer det vara en tunn soppa.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-03-26 00:47

BORIS skrev:Diskussionen är så ensidig och åsikterna så skeva här ibland att det är skrämmande. På fullt allvar hävdas att det inte går att lyssna på mer än enstaka procent av hela skivsamlingar, att det inte går att lyssna på musiken man älskar pga ljudet, allt är bara kasst, kasst.

Det är nog mest ett uttryck för frustration över att det är som det är när det kunde vara så mycket bättre. Jag själv bryr mig inte så mycket om ljudkvalitet och lyssnar glatt på allt möjligt genom alla möjliga anläggningar, men nog tycker jag det är synd att så mycket låter så mycket sämre än det skulle kunna göra.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-26 17:35

BORIS skrev:Diskussionen är så ensidig och åsikterna så skeva här ibland att det är skrämmande. På fullt allvar hävdas att det inte går att lyssna på mer än enstaka procent av hela skivsamlingar, att det inte går att lyssna på musiken man älskar pga ljudet, allt är bara kasst, kasst.

Man kan ju ställa sig frågan om de som hävdar att dagens mastringar är så komprimerade och olyssningsbara verkligen skulle höra det rakt av utan att använda sig av MasVis? :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-26 17:45

Panelguy skrev:Man kan ju ställa sig frågan om de som hävdar att dagens mastringar är så komprimerade och olyssningsbara verkligen skulle höra det rakt av utan att använda sig av MasVis? :wink:

Jo, det finns mängder med inspelningar som verkligen låter just dynamiskt stympade. Vet också att några tycker dessa låter alldeles utmärkt. Möjligen blir det lite annorlunda om man har en rejält blandad musiksmak och är van vid lyssning till levande musik (livemusik). Då blir det helt plötsligt väldigt uppenbart hur manglade många av dagens musikproduktioner är. Att det ofta fattas 8-10 dB mot hur det lät i radions P3 för 30 år sedan kan väl inte gå omärkt förbi? Samtidigt finns det vissa genre där liten dynamik är en del av soundet men hjälp vad illa t.ex. dagens storbandsinspelningar kan låta.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-26 17:52

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Man kan ju ställa sig frågan om de som hävdar att dagens mastringar är så komprimerade och olyssningsbara verkligen skulle höra det rakt av utan att använda sig av MasVis? :wink:

Jo, det finns mängder med inspelningar som verkligen låter just dynamiskt stympade. Vet också att några tycker dessa låter alldeles utmärkt. Möjligen blir det lite annorlunda om man har en rejält blandad musiksmak och är van vid lyssning till levande musik (livemusik). Då blir det helt plötsligt väldigt uppenbart hur manglade många av dagens musikproduktioner är. Att det ofta fattas 8-10 dB mot hur det lät i radions P3 för 30 år sedan kan väl inte gå omärkt förbi? Samtidigt finns det vissa genre där liten dynamik är en del av soundet men hjälp vad illa t.ex. dagens storbandsinspelningar kan låta.

Jo visst finns det många inspelningar som lämnar mycket övrigt att önska men jag får intrycket att många som pga MasVis vet att inspelningarna är komprimerade just pga detta också tycker de låter dåligt. Om man tycker att i stort sett allt låter uselt måste man också ha en usel anläggning.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-26 18:40

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Kom hem o lyssna :D

Så länge man inte boostar basen rejält hemma så kommer det vara en tunn soppa.

kanske det men det är grymt bra musik som är väl inspelad enl mig.
Hur mycket bas som finns är en bisak när musiken är så bra.

Soppa, vad menar du med det? att ljuden grötar ihop sig?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-26 19:33

Jag, personligen, använder öronen. Menar du att det skulle vara svårt?

Det är mer förvånande att folk som brukar höra skillnader på precis allt, inte hör när musiken är enormt dynamiskt komprimerad med dist och klippningar som resultat. 8O

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-26 19:37

sportbilsentusiasten skrev:kanske det men det är grymt bra musik som är väl inspelad enl mig.
Hur mycket bas som finns är en bisak när musiken är så bra.

Soppa, vad menar du med det? att ljuden grötar ihop sig?

"In a brand new interview with Ultimate-Guitar.com, Steve Thompson, a prominent music producer who has worked with a vast array of rock icons, including GUNS N' ROSES (on "Appetite For Destruction"), KORN (on "Follow The Leader") and SOUNDGARDEN (on "A-Sides") spoke about the mixing sessions for METALLICA's classic 1988 album, "…And Justice For All", and the criticism that record has received for the bass parts being nearly inaudible."

http://www.blabbermouth.net/news/lars-ulrich-is-to-blame-for-lack-of-bass-on-metallicas-and-justice-for-all-album-mixing-engineer/

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-26 19:46

music4ever skrev:

Det är mer förvånande att folk som brukar höra skillnader på precis allt, inte hör när musiken är enormt dynamiskt komprimerad med dist och klippningar som resultat. 8O

Jag menar att vissa kanske påverkas att tycka att det mesta låter "enormt dynamiskt komprimerat med dist och klippningar" när de ser MasVis-graferna. Personligen har jag svårt att höra att det skulle låta så dåligt.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-03-26 23:55

Panelguy skrev:
music4ever skrev:

Jag menar att vissa kanske påverkas att tycka att det mesta låter "enormt dynamiskt komprimerat med dist och klippningar" när de ser MasVis-graferna. Personligen har jag svårt att höra att det skulle låta så dåligt.

Kejsarens nya allpassgraf eller nåt. 8)

Själv hör jag ofta att något saknas i en del inspelningar som de riktigt välljudande har.
Jag tror iofs att det oftast rör sig om att det främst är riktigt kompetenta musiker (som inte fladdrar på med
En massa strängar som inte för tillfället skall spela, och som har känsla för tonhöjd och volym och när det skall vara tyst!) som har det största bidraget till välljudet.
Sedan en musikalisk producent och ljudtekniker som kan både tekniken och har känslan att balansera bandet. Långt därefter kommer mastringen. Är den tillräckligt dålig kan den nog fucka upp en hel del. Fint illustrerat här på faktiskt i någon tråd där trummor komprimerats bortom roligt längre...

Med detta sagt är jag tydligt en loudnessracebelackare. LR är ett av de där hemska exemplen på när människan låter
Sig styras av kollektiva egoistiska krafter direkt i strid mot sin egen upplysthet.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-03-27 00:44

Panelguy skrev:Om man tycker att i stort sett allt låter uselt måste man också ha en usel anläggning.

Eller höga krav. :wink: Skämt åsido har det väl en del att göra med vilka referenser man har också. "Dagens ungdom" som växt upp med att det "ska" låta som det gör bryr sig nog inte så mycket. Själv stör jag mig mest på att gamla skivor som jag vet lät bra plötsligt låter illa p.g.a. att de blivit remastrade.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-03-27 09:00

Man bör dock inte bunta ihop alla mastrare som grupp, det finns ju dom som faktiskt prioriterar välljud.
Det behövs en benämning på tokkomprimerarna som grupp när man vill beskriva deras illgärningar.
vad sägs om "Inspelningstekniker Som Inte Självrannsakar"?

Edit: Omformulering.
Senast redigerad av KentLindqvist 2015-03-27 09:26, redigerad totalt 1 gång.
HIFI är det nya varg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi