snyggast utförande/faner på pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: snyggast utförande/faner på pi60

Inläggav DVD-ai » 2015-03-26 07:25

Haha jag blev väldigt förvirrad av denna bilden innan jag kom ner till slutet va tråden och fick förklaringen ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-26 08:38

DVD-ai skrev:Haha jag blev väldigt förvirrad av denna bilden innan jag kom ner till slutet va tråden och fick förklaringen ;)

Samma sak hände igen. Forumbilder sidan verkar har fått spel. Ja ja får använda faktiskt ftpn istället.

EDIT: Ledsen TomKokk, men jag har inte kvar orginalbilden längre.

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2015-03-26 08:50

Bild
Nu borde det blivit korrekt! :)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-26 09:01

TomKokk skrev:[ Bild ]
Nu borde det blivit korrekt! :)

Ser bra ut :)
Uppdaterar tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2015-03-26 09:24

Snyggt. Jag har fortfarande inget pris på vissa saker, så projektet ligger nere tills vidare. Men den dära vita kan jag tänka mig ser väldigt tjusig ut på riktigt. :) Tack för alla bidrag hittils.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2015-03-26 11:37

mrGaskill skrev:Snyggt. Jag har fortfarande inget pris på vissa saker, så projektet ligger nere tills vidare. Men den dära vita kan jag tänka mig ser väldigt tjusig ut på riktigt. :) Tack för alla bidrag hittils.

Den kostar rätt mycket extra.
Vit/Porschepärlemo är enligt Ingvars målare fruktansvärt omdtändigt eller så var det tidskrävande?
Bra mycket dyrare än vanlig industrilack. :roll:
Hörlurar..

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2015-03-27 19:18

Ja, men pi60 är så fina högtalarkonstruktioner så de mår bra av fin utsida, även om det kostar en del. :)

Användarvisningsbild
fmattis

Inläggav fmattis » 2016-02-16 11:57

Nattlorden skrev:Jag tycker generellt sett att de blir som bäst när de är väldigt ljusa och svart fot.

Dessa är nog mina favoriter ibland de fanérade:
[ Bild ]

Jag kan hålla med om detta - väldigt fint med ljusa pi60. Det är mer förlåtande för högtalarens form och storlek, som i mörkt utförande upplevs mer klumpig och stor. Jag gillar också att elementen & basreflexporten är svarta och ärliga, istället för att gömmas av exempelvis en svart baffel. Annat vore det om elementen inte vore särdeles snygga, men här tycker jag att de tål att tittas på.

Vad är det för ett fanér? Är det vanlig björk, eller nån behandlad variant?

Det jag inte gillar med björk är att den brukar gulna med tiden... det är ofta t o m lite för gult redan från början. Högtalarna på bilden går mer åt vitt än åt björkgult, känns det som. Vad gör man om man vill ha sådant jätteljust fanér som håller sig snyggt i år efter år? :?:

(Ber om ursäkt för denna tråduppväckelse från de döda, men jag känner att den förtjänar ännu fler bildexempel och diskussioner om snygga pi60. :)
Småttingar som piP tycker jag för övrigt gör sig bättre i mörkare och mer mönstrat utförande, tack vare sin lilla uppenbarelse.)
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-02-16 15:24

Cahlis skrev:
Stranne skrev:Jag gillar också ljusa av den typen som Nattlorden visar. Bland de snyggaste jag sett är nog dessa!
Bild lånad från Chalis i denna tråden

[ Bild ]

Faneret heter Sycamore Figured.
Här finns många träslag att välja mellan: http://www.decospan.com/en/Wood_veneer/Wood_species/

Jag lackade mina med flera lager 2-komponent klarlack. Kom ihåg att många träslag ändrar utseende drastiskt när de lackas. Inoljning ger också förändring, kanske något mindre än lack. Lack ger dock skydd mot slitage, blekning, spill, etc.

Ähum... måste få påminna om dessa. Spelar bra gör de också!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-16 16:51

Trådskaparen meddelar att han numera även funderar på B&W 804/805 från Ebay.co.uk sen länge. De (804) kostar runt 25000:- där. Det är lite krångligt att skaffa fram pris på fina Ino-lådor, även om det vore trevligt. :-)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-16 16:54

Jag vill påstå att pi60(s) gör sig bäst i ett mörkt trä, som framhäver deras redan naturliga retro känsla :)
Himla snyggt är det med mörkoljad ek, precis som mina godingar!
Och det ska naturligtvis vara med svart fot :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-16 18:56

DVD-ai skrev:Jag vill påstå att pi60(s) gör sig bäst i ett mörkt trä, som framhäver deras redan naturliga retro känsla :)
Himla snyggt är det med mörkoljad ek, precis som mina godingar!
Och det ska naturligtvis vara med svart fot :)

Gillar mer vit pianolack med element och fot som svart accent.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-17 14:27

Tycket det beror väldigt mycket på rummet de står i vad som är snyggast. Både vita, svarta och mörka träfärger passar bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-17 14:33

fmattis skrev:
Nattlorden skrev:Jag tycker generellt sett att de blir som bäst när de är väldigt ljusa och svart fot.

Dessa är nog mina favoriter ibland de fanérade:
[ Bild ]

Jag kan hålla med om detta - väldigt fint med ljusa pi60. Det är mer förlåtande för högtalarens form och storlek, som i mörkt utförande upplevs mer klumpig och stor. Jag gillar också att elementen & basreflexporten är svarta och ärliga, istället för att gömmas av exempelvis en svart baffel. Annat vore det om elementen inte vore särdeles snygga, men här tycker jag att de tål att tittas på.

Vad är det för ett fanér? Är det vanlig björk, eller nån behandlad variant?

Det jag inte gillar med björk är att den brukar gulna med tiden... det är ofta t o m lite för gult redan från början. Högtalarna på bilden går mer åt vitt än åt björkgult, känns det som. Vad gör man om man vill ha sådant jätteljust fanér som håller sig snyggt i år efter år? :?:

(Ber om ursäkt för denna tråduppväckelse från de döda, men jag känner att den förtjänar ännu fler bildexempel och diskussioner om snygga pi60. :)
Småttingar som piP tycker jag för övrigt gör sig bättre i mörkare och mer mönstrat utförande, tack vare sin lilla uppenbarelse.)

Jag är inte så förtjust i så extremt ljusa träslag, som ser nästan vitlaserade ut. Ska det vara så pass ljust så håller jag på vit färg i stället.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino