Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Inläggav zartok » 2015-03-27 19:11

Ok, nu till ett annat problem. Jag har feta problem med hur fasen jag ska få fast dessa lister som jag har. Jag behöver hjälp. Hur fäster jag plywood på något som är 45 grader och får det i bra tryck?

Enklast är väl att borra som vanligt. Aja, ag hinner kanske göra det imorgon. Då kommer det sitta iaf. PProblemet är att det måste spacklas därefter.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-27 21:13

Spännband och en träbit?

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-27 22:41

då hade jag behövt vaddera högtalaren runtom också, och det hade blivit endel arbete per högtalare. blir nog enklast att ta fram borren först och spacklet sen :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-27 23:00

Varför behöver du vaddera? En kartongbit runt hörnen räcker länge, tror du överskattar mängden tryck du behöver för att få ett lim att fästa. Du kan ta två småbitar, lägga ett tunt lager lim på ena sidan, gnugga dom mot varandra tills du känner att det nyper lite, tryck ihop med fingrarna under en stund och lägg sedan det på en bänk för att torka. Försök sedan att dela på bitarna igen så kommer du märka att det sitter som berget.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-28 00:09

Challenge accepted! :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-28 00:58

Ja nu var det ju ingen utmaning, men det kan ändå vara ett intressant experiment. Poängen är att du inte behöver så himla mycket tryck! Saker som gör att man behöver mer än "lagom" tryck är till exempel ojämna ytor eller överflöd av lim. Med adekvat mängd lim och jämna ytor så behövs mindre än vad många tycks tro, som en fingervisning brukar de flesta vitlim ha ett rekommenderat presstryck på runt 2-4kg/cm². För högt presstryck gör inte att det sitter bättre, snarare deformeras träfibrerna närmast ytan och ger en svagare fog. Desto viktigare är att man strävar efter jämnt fördelat tryck. En annan sak när man jobbar med massivträ är att se till att ytor som ska limmas är nyligen bearbetade, man får alltså sämre vidhäftning och en svagare fog på en yta som blivit bearbetad för två veckor sedan än en som är bearbetad samma dag.

Alltså:
Bra passform
Nyligen bearbetade ytor (massivträ)
Jämnt fördelat presstryck
Inte överdrivna mängder lim

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-28 11:22

Nyligen bearbetade, betyder det nyslipade? Slipade igår, så i så fall får jag försöka hinna limma idag :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-28 12:02

Som sagt så gäller det massivträ, men ja till exempel slipad eller hyvlad yta. Det finns åtminstone en mätbar skillnad mellan ny och gammal yta men jag tror inte kanske inte man ska överdriva effekten heller egentligen. Jag har trots allt limmat ihop saker som legat i veckor utan några märkbara problem. Så jag kanske backar lite på den punkten trots allt, skillnaden finns som sagt där men jag tror inte du behöver stressa till verkstaden på studs på grund av det! :D

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2015-03-28 14:54

zartok skrev:Nyligen bearbetade, betyder det nyslipade? Slipade igår, så i så fall får jag försöka hinna limma idag :)

Blir nog ännu bättre om du dammsuger de slipade ytorna.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-28 15:15

Jag borstar ytorna från allt damm, grovdammsugaren vi har där nere är inte lika effektiv som Sopen. Nåväl, jag ska ner nu hade jag tänkt. Tyvärr fann jag inte ett enda spännband, så det blir att borra lite granna iaf, och sen får jag köpa.. Är det lättspackel det kallas?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-28 18:46

Panelerna på, ett steg närmare Yggdrasil 2.0 :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-28 18:58

Just ja, ang varför jag också ville ha så mycket kantsågning var även för att jag kollat på endel simuleringar, som alla verkar säga att ju mindre och rundare baffel som används, desto bättre för diffraktionsproblemen.

När jag började tänka på det så är en av mina absoluta favorithögtalare, kef blade, nästan baffellös :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-29 12:00

då ska det bära av neråt och såga och slipas. jag har förhoppningen att vara klar med såg och slip idag, då kanske jag hade kunnat börja kolla på vad det krävs för färg eller något. plus spacklet där. undrar om jag inte skulle åka och köpa sånt idag? börjar spana mot biltema igen =D

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-29 13:48

Kör så de ryker :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-29 16:10

Bild

Det gjorde jag! :D

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-29 16:55

Med tanke på hur mycket du tejpat så undrar jag om tummen sitter kvar utan tejpen?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-03-29 18:31

Akuten nästa????

Henrik

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-29 18:56

jag råkade såga ner till en sena och nagga den lite granna i kanten, men jag funktionstestade och den fungerade som den skulle. jag har själv jobbat på akuten och vet vad svaret skulle bli. efter en undersökning så skulle dom säga åt mig att gå hem och vila tummen i en vecka eller så. det kan jag göra utan att betala 300 för att spendera hela min söndag på akuten.

så jag torkade bort blodet, satt papper och sen tejp. har bytt två gånger och det går skitfint! dessutom så kunde jag göra klart sista högtalaren. det ironiska var att fem minuter efteråt så sågade jag mig i vänster pekfinger också, men det var väldigt ytligt, lyckligtvis :D

Bild
Resultatet iaf :) blev snyggt. Synd att det inte kommer synas...

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-04 13:20

hur mår tummen å pekfingret? för länge sedan skar jag mig med en sprillans ny Morakniv i vänster pekfingerled. det blödde som faen så ilfart till handkirurgen efter konstaterande på akuten och väl där hudtransplantation. grejen är ju att det kan komma in stafylokocker och annat ovettigt... tog ett drygt halvår innan fingret var s a s böjligt igen :x
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-04-04 14:50

jävlars! lät väldigt obehagligt!

här är det faktiskt väldigt bra med tummen. när jag sågade i den så hade jag den i full vinkel, så det var som att det bara sågade ner mot knogen. sådeles blev skadan ganska lokal. såret i sig satt ihop av sig själv efter bara två dagar och just nu är det bara en liten inflammationsprocess under tiden det bildas lite mer hud under skorpan. så det är verkligen inte i närheten av det du råkade ut för. som tur är :)

just nu har jag dock väldigt lite tid över, jag håller på och förbereder mig inför en tenta, så jag vågar inte gå ner till snickeriet, då blir jag kvar där i timmar och förlorar mycket tid som är viktigt till annat.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-04-04 15:37

Av ren nyfikenhet och jätte-OT: vad är det du pluggar?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-04-04 17:58

Jag pluggar just nu till psykolog. Tidigare har jag tagit en kandidat i beteendevetenskap (samlingsnamn beteendevetare inriktning psykologi). Plus att jag blir steg ett psykoterapeut.

Ja, jag vet. Det är inte så lätt att skilja på det. Tycker jag iaf :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-04-04 19:03

zartok skrev:Jag pluggar just nu till psykolog. Tidigare har jag tagit en kandidat i beteendevetenskap (samlingsnamn beteendevetare inriktning psykologi). Plus att jag blir steg ett psykoterapeut.

Den stora skillnaden är väl att psykolog är den skyddade titeln + yrket där man utvärderar folks psykiska hälsa för att sedan ordinera kanske psykoterapi, psykoterapeut är yrket med mål att få patienten att friskna till och beteendevetenskap den mer övergripande forskningsgrenen? Typ i alla fall? Lycka till med tentan. :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-04 19:17

zartok skrev:jävlars! lät väldigt obehagligt!

här är det faktiskt väldigt bra med tummen. när jag sågade i den så hade jag den i full vinkel, så det var som att det bara sågade ner mot knogen. sådeles blev skadan ganska lokal. såret i sig satt ihop av sig själv efter bara två dagar och just nu är det bara en liten inflammationsprocess under tiden det bildas lite mer hud under skorpan. så det är verkligen inte i närheten av det du råkade ut för. som tur är :)

just nu har jag dock väldigt lite tid över, jag håller på och förbereder mig inför en tenta, så jag vågar inte gå ner till snickeriet, då blir jag kvar där i timmar och förlorar mycket tid som är viktigt till annat.

nämen visst, trodde också att det bara va omplåstring od. men du vet väl också att om feber uppstår så kan det vara dålig läkning o s v :wink:

hoppas på mer från snickeboa, snarast
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-04-05 03:38

Tarzan skrev:
zartok skrev:Jag pluggar just nu till psykolog. Tidigare har jag tagit en kandidat i beteendevetenskap (samlingsnamn beteendevetare inriktning psykologi). Plus att jag blir steg ett psykoterapeut.

Den stora skillnaden är väl att psykolog är den skyddade titeln + yrket där man utvärderar folks psykiska hälsa för att sedan ordinera kanske psykoterapi, psykoterapeut är yrket med mål att få patienten att friskna till och beteendevetenskap den mer övergripande forskningsgrenen? Typ i alla fall? Lycka till med tentan. :)

Tyvärr måste jag säga nej rakt igenom :D hinner inte riktigt förklara just nu då det är sent, så jag skriver bara att det är lite knepigt för någon som kanske inte är insyltad i kletet :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-04-05 11:15

Nu så!
Psykologer behandlar och utvärderar psykisk hälsa, precis som psykoterapeuter. Det är eftersom många program för psykologer bakar in psykoterapeut steg 1, vilket ger rätt att bedriva psykoterapi. Om man utbildar sig steg två psykoterapeut har man laglig rätt att öppna eget som psykoterapeut, annars får man bara öppna eget som psykolog. Och bedriva psykoterapi, troligtvis med en timme handledning i månaden. Om det ens behövs, det är jag osäker på.

Jobbar man som terapeut däremot så får man jobba som det oavsett vad man gör, och det är det som många psykologer göR.

Slutligen, beteendevetare blir en individ som gjort en kandidat inom något av dom humanistiska ämnena, men som inte får en yrkestitel, så det är lite rätt om man förenklar det. Därmed då kan en sociolog, en pedagog och en kriminologi få samma titel, beteendevetare, men med ett tillägg baserat på vad som gjorde sin kandidat i.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-05 12:04

Lät jobbigt; tror jag stannar vid beteckningen "skrynklare". :wink: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-04-05 13:00

zartok skrev:Nu så!
[förklaring]

Oj då. Och det här trodde jag att jag hade ett rimligt hum om i alla fall. Tack för förklaringen. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-05 13:03

Psykologer och högtalarbyggare torde ha mycket gemensamt även om metoder för analys och testning bygger på olika teorier. Flera av frågorna man ställer sig är väl dock rätt lika; Vad är normalt? Hur blev det så här? Vilken skala ska man använda vid testning? Vad säger testresultatet, kan vi lita på värdena? Och, kanske viktigast, vad kan vi göra för att allt ska bli bra? :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-04-05 13:47

Lorden: det är en mycket lättare benämning, ja :D eller så kan du kalla dig för terapeut, det får vem som helst göra då det inte är en skyddad titel :)

Tarzan: ja, alltså, det är lite rörigt med det hela. det blir ännu värre om man lägger in att alla psykologutbildningar inte ger utbildning i psykoterapi (medans vi får två år), vilket gör att dom inte heller får bedriva psykoterapi, även fast dom är utbildade och legitimerade psykologer. utbildningen här i umeå är sverigeunik och troligtvis lite halvensam i att både utbilda elever i PDT OCH KBT, vilket innebär att man har ett brett spektra att jobba från. dessutom så har vi fått inriktning på korttidsterapi inom PDT, vilket gör att terapitiden går ner avsevärt mot den klassiska psykoanalysens fyra eller fem dagar i veckan, och dessutom under flertalet år :)

Kalej: haha, ja, fast den största delen psykologi utelämnade du. PLACEBO! :D det är enligt mig den uteslutande största delen inom hifi där psykologi kan användas. eller som jag vill använda den inom. det finns så otroligt många som hänvisar till att dom TYDLIGT hör skillnad på kablar, att strömkablar och what not gör enorma skillnader i ljudet och eftersom dom själva har HÖRT (dvs inte upplevt) skillnaden så är dom stenhårt fastskruvade i att det är rätt stor skillnad på kablar.

Jag har faktiskt själv utlyst ett kabeltest för dessa människor, givet ett par kriterier. om dessa möts och individen klarar av att höra skillnad på kablarna så kommer individen att dra in storkovan, 30.000 kr. även fast det är väldigt många som banne mig har bestämt sig att kablar gör stor skillnad så är det ingen som tagit utmaningen. detta med diverse argument som att kablarna måste användas i deras system, annars kan dom inte detektera skillnaden då systemet är ovant.

eller som jag ser det, så mycket för den STORA skillnaden. varför ens lyssna på kablar i butik då? :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum