Landa testar dipoler! Nu med mätningar.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Landa testar dipoler! Nu med mätningar.

Inläggav landa » 2015-03-29 10:31

Ska snart bli pappaledig så börjar det klia lite i diyarmen.

Ska börja med att göra något vettigt av mina gamla 16tums visaton ws 40.

Rdc 7,2ohm
Fs 22Hz
Qms 2,6
Qes 0,47
Qts 0,4
Vas 510L
Sd 855cm2
Mms 93gram
L 0,79mH

Tänkte börja med en u-dipol.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Re: Landa testar dipoler!

Inläggav landa » 2015-03-29 10:33

Första testlådan är på g. Vi börjar med en 50x50x50. Undrar om det innebär risker för stående vågor när det gäller en dipol.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.89 MiB) Visad 3231 gånger

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-03-30 12:23

Så här är planeringen tänkt.

1.Simulera
2.bygga testlåda
3.slipa spackla.
4.grundmåla
5. Mäta
6.staga lådan
7.mäta
8.fylla med dämpning
9.mäta
10.börja laborera med LT
11.mäta
12."stämma om låda"
13.mäta
11.slutfinish eller skrota lådan

Med reserva

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-30 12:31

landa skrev:Ska snart bli pappaledig så börjar det klia lite i diyarmen.

Har du varit pappaledig förut? Om inte, lugna dig med planerna tills du märker hur många och långa pauser du har i ditt "lediga" jobb. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2015-03-30 15:34

PerStromgren skrev:

Har du varit pappaledig förut? Om inte, lugna dig med planerna tills du märker hur många och långa pauser du har i ditt "lediga" jobb. :D

:D
+1
.....

JM

Inläggav JM » 2015-03-30 16:30

PerStromgren skrev:

Instämmer!!!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-30 17:50

Och prata inte för högt om dina planer (Försäkringskassan har stora öron) :) .
Annars tänkte jag mest på att bilden är fuktansvärt stooor! Min webbläsare kan tyvärr inte skala ner, så jag ser bara en bit av en skruvdragare och öppningen på något som liknar en vit spann :roll: . Kul med dipoler. I vilket frekvensområde skall den spela?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-03-30 20:58

Kalejdokom skrev:Annars tänkte jag mest på att bilden är fuktansvärt stooor! Min webbläsare kan tyvärr inte skala ner, så jag ser bara en bit av en skruvdragare och öppningen på något som liknar en vit spann :roll: . Kul med dipoler. I vilket frekvensområde skall den spela?

Samma här. :cry:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-30 22:02

Vad använder ni för enheter/webbläsare? Jag har aldrig haft problem?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-30 22:28

Jag gjorde just ett test fär att kolla vilka webbläsare som skalar om bilderna.

Chrome: ok
Safari: ok
Android: ok
Firefox: nepp
Internet explorer: nepp

Jag hade aldrig stått ut med en webbläsare som inte klarar av detta. Varför det inte är standard på samtliga kan jag inte greppa. Min recommendation är att byta webbläsare alternativ leta efter en plugin som löser problemet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-31 00:00

Nu ska vi inte gå off top i den här tråden, men under alla år med IE har jag ALDRIG haft några av de problem som ofta målas upp gällande denna webbläsare. Kanske för att jag inte surfar på så särskilt obskyra sajter, men som sagt så har det aldrig varit aktuellt att använda något annat för min del. Och företag som kräver att man skapar användarkonton och delar ut sina bankkortsuppgifter bara för att kunna surfa på nätet är jag inte särskilt lockad av :evil: .

Nu är ju bandbredd inte längre något problem (för de flesta), men ändå känns det lite onödigt att lägga upp 2MB-bilder som bara skall visas på en liten datorskärm (eller mobildisplay). Men det är ju bara min alldeles egna lilla uppfattning...

/OT

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-31 00:03

Kalejdokom skrev:Nu ska vi inte gå off top i den här tråden, men under alla år med IE har jag ALDRIG haft några av de problem som ofta målas upp gällande denna webbläsare. Kanske för att jag inte surfar på så särskilt obskyra sajter, men som sagt så har det aldrig varit aktuellt att använda något annat för min del. Och företag som kräver att man skapar användarkonton och delar ut sina bankkortsuppgifter bara för att kunna surfa på nätet är jag inte särskilt lockad av :evil: .

Nu är ju bandbredd inte längre något problem (för de flesta), men ändå känns det lite onödigt att lägga upp 2MB-bilder som bara skall visas på en liten datorskärm (eller mobildisplay). Men det är ju bara min alldeles egna lilla uppfattning...

/OT

Vilken webbläsare kräver att du skapar ett konto? Det har jag aldrig sett nämligen.

Personligen så uppskattar jag bilder av bra kvalité på samma sätt som jag uppskattar musik med hög kvalité. Inom rimliga gränser såklart.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-31 00:13

Kvalitén på bilden blir väl inte sämre för att man anpassar storleken till bildskärmen? Med högre upplösning kan man iofs zooma in och se mer detaljer.

Jag kanske uttryckte mig lite raljant om Google, men det är ju fruktansvärt irriterande att de alltid vill veta så mycket om ens privatliv. I mobilen får man ju ständiga uppmaningar om att t.ex. tala om var man befinner sig och har man sökt efter en ny fåtölj till vardagsrummet så blir man ju påmind om detta på var och varannan sajt på nätet*. Fy och usch!

Ser i Internetinställningar i IE att man kan aktivera "Automatisk anpassning av storlek på bilder", men det verkar t.ex. inte funka på bilder inlagda som bilagor på detta forum!

*) Detta är väl iofs inte bara Google's fel.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-31 00:24

Kalejdokom skrev:Kvalitén på bilden blir väl inte sämre för att man anpassar storleken till bildskärmen? Med högre upplösning kan man iofs zooma in och se mer detaljer.

Jag kanske uttryckte mig lite raljant om Google, men det är ju fruktansvärt irriterande att de alltid vill veta så mycket om ens privatliv. I mobilen får man ju ständiga uppmaningar om att t.ex. tala om var man befinner sig och har man sökt efter en ny fåtölj till vardagsrummet så blir man ju påmind om detta på var och varannan sajt på nätet*. Fy och usch!

Ser i Internetinställningar i IE att man kan aktivera "Automatisk anpassning av storlek på bilder", men det verkar t.ex. inte funka på bilder inlagda som bilagor på detta forum!

*) Detta är väl iofs inte bara Google's fel.

Finns ju skärmar med olika upplösning. Skulle inte alls förvåna mig om det fanns några på detta forum med 8megapixel skärmar och ännu högre kommer det bli i framtiden.
Man kan ju också vilja beskära(crop) bilden och då är det bra med extra upplösning.

Ja så kan man ju se det. Personligen så tycker jag att dessa moln- och synktjänster som erbjuds är väldigt praktiska. Jag väntar bara på den dagen då hela min dator konfigurerar sig precis så som jag vill ha den vid en nyinstallation med alla program och inställningar klara.
Att kakor och direktreklam kan vara störande håller jag med om. Om du kör med chrome så kan du installera ad-blocker så slipper du den mesta reklamen ;)
Google är ju långt från ensamna på denna front utan det kommer nog bara bli större och större med tiden, men det kan vi ta i en annan tråd om någon vill diskutera detta ämne. Nu skall vi inte sabba landas tråd mer. Sorry!

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-03-31 12:37

För att komma tillbaka till trådämnet. Så är det tänkt (drömt) att den ska jobba mellan 20-100 Hz. Jag har varit pappaledig förut och tror att 6 månaders pappaledighet ska räcka ganska lagom. Återkommer med lite simuleringar och nya bilder.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-03-31 14:13

Jag skulle rekommendera dig en H-baffel istället för en U-baffel. Det ger lite ökad effektivitet i botten.

Hur tänker du kompensera för dipolavrullningen och ditt Qt<0,5? Aktivt eller passivt?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-03-31 18:16

Det är tänkt aktiv kompensation, jriver. Har faktiskt (sic) redan tillsågade bitar för en hbaffel. Men "nödlösningen" blir en sluten låda. Simuleringarna ser bra ut i alla fall. Återkommer med dessa.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-03-31 23:26

Bild

Med LT.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Re: Landa testar dipoler! nu med simuleringar.

Inläggav landa » 2015-03-31 23:34

Bild
Utan LT.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-03-31 23:40

Skulle jag nå det som visas på första simuleringen blir jag lycklig. bifogar en på en sluten låda också. Ska jag vara ärlig ser den bäst ut.

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-01 08:52

Ska du ända ner 20Hz med dipol måste du ha många basar. Jag har nu 8st 12or men funderar på 4 till.
Nej jag är inte missnöjd med basen men jag har 4 element som ligger o skräpar till ingen nytta.....så.

Och nej jag kommer inte ända ner till 20Hz.

Henrik

PS det är dipol basar.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-04-01 12:30

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det ser ut som glädjesiffror, men det är värt ett försök. Har ju fortfarande "nödplanen" med en sluten låda. Sedan är det ju diskuterbart om en ubaffel verkligen är en dipol.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-01 16:10

landa skrev:Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det ser ut som glädjesiffror, men det är värt ett försök. Har ju fortfarande "nödplanen" med en sluten låda. Sedan är det ju diskuterbart om en ubaffel verkligen är en dipol.

Jag skulle vilja säga att man inte bör tolka dipol som ett konstruktionssätt (element i plan baffel utan låda) utan som ett spridningsmönster (som en 8 ). Men det är bara vad jag tycker. Genom att ändra baffelformen kan man även uppnå andra spridningsmönster och det tror jag är det egentliga syftet med mer "avancerade" baffelformer i basen även om inte alla förstår det. Jag kan se fördelen men begränsad spridning åt sidorna från en dipol men inte riktigt med fullt blås bakåt på ljudet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-01 16:45

nuffe skrev:Ska du ända ner 20Hz med dipol måste du ha många basar.

Det beror väl på vilken max ljudnivå som önskas på lyssningsplats?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-01 18:11

PerStromgren skrev:
nuffe skrev:Ska du ända ner 20Hz med dipol måste du ha många basar.

Det beror väl på vilken max ljudnivå som önskas på lyssningsplats?

Vad sägs om "hörbart"? Fast man måste ju också ta hänsyn till baffelstorleken. Men en otroligt stor baffel, t.ex. en som är oändlig, blir ju problemen mindre...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-04-01 20:01

Om man ska tro John k (och det gör jag) så ska man få en mer kardioid snarare ån dipol spridning med ubaffel. Dessutom verkar det väldigt viktig att man får till dämpningen rätt. Ivilket fall som helst ska det bli spännande att se.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-01 21:00

PerStromgren skrev:Det beror väl på vilken max ljudnivå som önskas på lyssningsplats?

Fast om man nöjer sig med säg 75 dB vid 20Hz så får man ett annat problem. Alla frekvenser däröver måste dämpas ner till samma nivå för att få en någorlunda jämn tonkurva. Iofs helt ok om man har en DSP eller PEQ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-01 21:49

Kalejdokom skrev:
PerStromgren skrev:Det beror väl på vilken max ljudnivå som önskas på lyssningsplats?

Fast om man nöjer sig med säg 75 dB vid 20Hz så får man ett annat problem. Alla frekvenser däröver måste dämpas ner till samma nivå för att få en någorlunda jämn tonkurva. Iofs helt ok om man har en DSP eller PEQ.

Det var så jag tänkte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-04-02 07:33

Enligt simuleringarna ska jag få ca 85 dB vid 20 Hz utan rumsstöd. Skulle jag få det blir jag mer än nöjd.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-04-11 15:34

Bildu

Nästa

Återgå till DIY-forum