Moderator: Redaktörer
landa skrev:Ska snart bli pappaledig så börjar det klia lite i diyarmen.
PerStromgren skrev:landa skrev:Ska snart bli pappaledig så börjar det klia lite i diyarmen.
Har du varit pappaledig förut? Om inte, lugna dig med planerna tills du märker hur många och långa pauser du har i ditt "lediga" jobb.
PerStromgren skrev:landa skrev:Ska snart bli pappaledig så börjar det klia lite i diyarmen.
Har du varit pappaledig förut? Om inte, lugna dig med planerna tills du märker hur många och långa pauser du har i ditt "lediga" jobb.
Kalejdokom skrev:Annars tänkte jag mest på att bilden är fuktansvärt stooor! Min webbläsare kan tyvärr inte skala ner, så jag ser bara en bit av en skruvdragare och öppningen på något som liknar en vit spann. Kul med dipoler. I vilket frekvensområde skall den spela?
Kalejdokom skrev:Nu ska vi inte gå off top i den här tråden, men under alla år med IE har jag ALDRIG haft några av de problem som ofta målas upp gällande denna webbläsare. Kanske för att jag inte surfar på så särskilt obskyra sajter, men som sagt så har det aldrig varit aktuellt att använda något annat för min del. Och företag som kräver att man skapar användarkonton och delar ut sina bankkortsuppgifter bara för att kunna surfa på nätet är jag inte särskilt lockad av.
Nu är ju bandbredd inte längre något problem (för de flesta), men ändå känns det lite onödigt att lägga upp 2MB-bilder som bara skall visas på en liten datorskärm (eller mobildisplay). Men det är ju bara min alldeles egna lilla uppfattning...
/OT
Kalejdokom skrev:Kvalitén på bilden blir väl inte sämre för att man anpassar storleken till bildskärmen? Med högre upplösning kan man iofs zooma in och se mer detaljer.
Jag kanske uttryckte mig lite raljant om Google, men det är ju fruktansvärt irriterande att de alltid vill veta så mycket om ens privatliv. I mobilen får man ju ständiga uppmaningar om att t.ex. tala om var man befinner sig och har man sökt efter en ny fåtölj till vardagsrummet så blir man ju påmind om detta på var och varannan sajt på nätet*. Fy och usch!
Ser i Internetinställningar i IE att man kan aktivera "Automatisk anpassning av storlek på bilder", men det verkar t.ex. inte funka på bilder inlagda som bilagor på detta forum!
*) Detta är väl iofs inte bara Google's fel.
landa skrev:Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det ser ut som glädjesiffror, men det är värt ett försök. Har ju fortfarande "nödplanen" med en sluten låda. Sedan är det ju diskuterbart om en ubaffel verkligen är en dipol.
nuffe skrev:Ska du ända ner 20Hz med dipol måste du ha många basar.
PerStromgren skrev:nuffe skrev:Ska du ända ner 20Hz med dipol måste du ha många basar.
Det beror väl på vilken max ljudnivå som önskas på lyssningsplats?
PerStromgren skrev:Det beror väl på vilken max ljudnivå som önskas på lyssningsplats?
Kalejdokom skrev:PerStromgren skrev:Det beror väl på vilken max ljudnivå som önskas på lyssningsplats?
Fast om man nöjer sig med säg 75 dB vid 20Hz så får man ett annat problem. Alla frekvenser däröver måste dämpas ner till samma nivå för att få en någorlunda jämn tonkurva. Iofs helt ok om man har en DSP eller PEQ.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster