Moderator: Redaktörer
sebastianjakobsson skrev:Jag har bildat mig uppfattningen om att ljudet inte nödvändigtvis påverkas på ett dåligt sätt då man kör 2-kanals på ett flerkanalssystem och det är klart, det är ju verkligen ingen nackdel att kunna ta ljudet från tv:n uti högtalarna även fast jag tvivlar på att jag kommer att bygga ut surroundljud. Jag kommer inte att använda mig utav spotify eller liknande streamingtjänst till vardags och det med anledning att jag inte kommer ha internet. Så den funktionen behöver jag inte.
Det här med försteg/slutsteg har jag inte greppat helt känner jag. När du rekommenderar en bluray som försteg så tänker jag att försteget är den som skickar ljudsignalen till slutsteget som ytterligare förstärker signalen till högtalarna? (ursäkta min okunnighet) Jag gissar på att det är vad som definierar ett försteg. En källa som sänder signal till slutsteg som ytterligare förstärker den till högtalarna. Vilket gör att många apparater kan benämnas som försteg? Förr hade jag uppfattningen om att försteget förstärkte signal från ljudkälla och sen förstärktes den ytterligare utav slutsteg. Då jag kommer att spela vinyl för det mesta så undrar jag ifall man i detta läge kopplar skivspelaren genom försteget?
När du pratar om preout förstår jag att man endast kan spela klass a genom den utgången? Du får gärna rekommendera mig den receivern. Ursäkta för ett rörigt inlägg.
Med vänlig hälsning,
Sebastian
sebastianjakobsson skrev:Jag har skaffat mig en Denon 2807. Det får bli min första referenspunkt. Nu ska jag leta rätt på ett par högtalarkablar. Lite ivrig att få igång det här nu
sebastianjakobsson skrev:Nu sitter jag och kopplar ihop detta och givetvis väcker det mycket tankar. Det känns som att det skulle finnas ett par vägar att kommunicera ljudet in i förstärkaren. Jag har en dator (mac) som jag kommer använda just nu. Tänkte att jag kanske ska använda HDMI (?). Nu har jag inte en sådan kabel hemma så jag får isåfall ordna det imorgon.
Nu har jag endast stereo -> rca. Funderar vart någonstans jag ska koppla den. På förstärkarens meny finns det ett val som heter PC. Jag gissar på att det är genom den DAC:en går genom? Bakom hittar jag inte ett sådant val. Där finns CD, DVD/VDP, TV/DBS, VCR-1, VCR-2. Jag har testat att koppla till DVD/VDP och till AUX men jag får inget ljud.
Nu vet jag inte om det är där det sitter. Kanske det sitter hos högtalarutgångarna? Där kopplade jag de på FRONT A. Finns FRONT B med som jag inte testat. Blir lite orolig att bara leka runt. Har ingen lust att ge någon av komponenterna en chock.
Vilka kopplingar bör man använda för dator -> receiver - > högtalare? Gör olika kopplingar mycket skillnad?
Sedan upptäckte jag på min ena piPs att själva ventilations(?)röret sitter inte helt inne mot lådan utan där är en liten glipa. Något man bör täta?
Nu hoppas jag det inte är alldeles för änge innan jag kan luta mig tillbaka med lite bra ljud
RogerGustavsson skrev:Basreflexröret ska vara limmat mot högtalarlådan, det ska vara tätt där vid röret.
nissling skrev:RogerGustavsson skrev:Basreflexröret ska vara limmat mot högtalarlådan, det ska vara tätt där vid röret.
Är det samma på piP som på piPs?
sebastianjakobsson skrev:Ifall 'flugmönstret' gör piPs till piPs så är det piPs men det var lite svårt att se på den första bilden om piP:n inte hade det också
Går det bra med en kabel likt denna: 3.5mm (dator) -> optisk kabel (receiver)?
sebastianjakobsson skrev:Ifall 'flugmönstret' gör piPs till piPs så är det piPs men det var lite svårt att se på den första bilden om piP:n inte hade det också
Går det bra med en kabel likt denna: 3.5mm (dator) -> optisk kabel (receiver)?
sebastianjakobsson skrev:Så bra. Det är en nyare modell av macbook pro.
sebastianjakobsson skrev:Men detta basreflexrör. Det har alltså halkat ut lite så den inte känns helt tätt på ena högtalaren. Då får jag nästan förmoda att det handlar om ett hemmabygge? Finns det några delar inuti som jag kan behöva oroa mig för när jag trycker tillbaka röret?
Görs dessa högtalare i tillverkningen för att vara vänster/höger?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster