Ormoljeförsäljar svammel !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-14 15:29

ja men jag skulle nog känna skillnad på häst och koskit men det skulle fortfarande vara skit iaf eller hur? :wink:
kablar som hörs lägger till nåt i signalen.. alltså är dom inte något att ha. jag hör också skillnad på kimber och transparent(för att ta ett exempel) men båda tillför skräp i signalen.. ekk "låter" bättre eftersom den inte låter..

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2003-12-14 15:32

Hej,

tråden på HiFiforum luktar lite illa och gör att jag måste ta lite paus... Finns det lite frisk och sund luft här utan smutskastande m.m.?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-14 15:34

M_H> I frågan om vad som låter bra har du och jag inte samma uppfattning, när det gäller kablar så går jag efter principen systemanpassning. Jag har testat en hel del kablar för att hitta en som passade bra i mitt system och varje gång en ny kabel testades blev det annorlunda, ibland bättre och ibland sämre.

Man skulle också se det så att om man hörde skillnad mellan alla kabelparen, n st, så är minst n-1 st av paren dåliga. Detta synsätt delar jag dock inte.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-14 15:37

JackScott: "Vem bryr sig om teoretiska förklaringar och ideer då det är resultatet som räknas."

För att göra en kabel med önskade egenskaper måste man förstå terorin bakom. Annars blir det att priva sig farm i blindo, vilket är dumt då det är lätt att ändra kabelns egenskaper. Vilken inverkan dessa egenskaper har på ljudet är känt sedan länge. Man måste inte uppfinna hjulet på nytt, om man inte vill.

Max säger: Vad folk anser "låte bra" är inte relevant om man vill ha en kabel som ger minsta möjliga förvrängning. 2 helt olika saker.

"Ibland läser man att någon gjort ett tweak si och så och det blev STOR skillnad. Dessa ställer jag mig kritisk till, ett tweak med en kudde, shakti eller kanske en Hallograph ger de verkligens stora skillnader? Stor för mig är då det påtagligt, ja nästan förändrar ljudet helt och hållet. Kablar och de tweak jag testat ger mest små, men i kablarnas fall hörbara skillnader. "

Jag håller med helt och hållet.

Julle: "Undrar dock varför man vägrar erkänna eller ens pröva tanken att psykologiska effekter skulle kunna vara inblandade, och att man skulle kunna tänkas höra fel?"

Tja, det är väl ganska uppenbart. Ska man sälja några prylar är det ju svårt att säga - Köp vår produkt, den fungerar inte!
Blir inte mycket sålt. Och dom som köpt vill ju inte framstå som att ha gjort en dålig affär. Därför intresserar man sig inte för förklaringar.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-14 15:40

Kraniet skrev:ja men jag skulle nog känna skillnad på häst och koskit men det skulle fortfarande vara skit iaf eller hur? :wink:
kablar som hörs lägger till nåt i signalen.. alltså är dom inte något att ha. jag hör också skillnad på kimber och transparent(för att ta ett exempel) men båda tillför skräp i signalen.. ekk "låter" bättre eftersom den inte låter..

Kraniet - Vad lägger Kimber och Transparent till i signalen? Låter de helt enkelt illa då du testat dem?

Alla - En sak som jag funderat över, ställde denna fråga på andra forumet också utan svar...kanske för att de inte är så teknikinriktade men här finns gott om teknikfolk så ni kanske kan svara.

Hur vet alla hur det verkligen ska låta, läser ofta att denna CD/förstärkare/kabel eller vad det är låter si och så. Denna låter ofärgat, denna är neutral i tonen, denna gör si och så med ljudet...

Hur vet alla hur det verkligen ska låta? Jag vet inte hur musiken jag spelar egentligen ska låta alltså kan jag ej säga att ex. en kabel är neutral, lägger till bas eller vad de kan vara.

Inte vet jag hur det skulle låta om Norah Jones satt och klingade på en gitarr framför mig hemma i soffan.

Detta har jag många gånger funderat över, de skillnader jag kan säga mellan kabel, cd byten är att denna lät vassare, denna lite mer lungt..men är de neutrala eller korrekta då?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-14 15:50

JockScott skrev:Alla - En sak som jag funderat över, ställde denna fråga på andra forumet också utan svar...

Hur vet alla hur det verkligen ska låta, läser ofta att denna CD/förstärkare/kabel eller vad det är låter si och så. Denna låter ofärgat, denna är neutral i tonen,denna gör si och så med ljudet... Hur vet alla hur det verkligen ska låta?

...- Det gör vi egentligen inte! Vi(A* i.a.f ;)) gissar, mer el mindre kvalificerade!

(På det andra HiFiForumet "vet" det dock allt, allt, allt!!! Lägg till prestige,
f.d ModeratMästrande samt lite personangrepp o det bli bara tröttsamt trams :cry: ! )

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-12-14 16:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-14 15:52

Audiomanikern skrev:...- SVar: Det gör vi egentligen inte! Vi(A* i.a.f ;)) gissar, mer el mindre kvalificerade!

Mvh A*
Det var ju objektivt och bra :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-14 15:54

Jepp här har A* delvis rätt. Vi gissar mer eller mindre efter förmåga. Dock så kan man undersöka saken men det är väldigt få som orkar med det eller ens har möjligheter att göra det men där det har gjorts får vi nog göra bedömningar efter - anser åtminstone jag! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-14 15:58

Margaux: Det kan bli lite lägre diskussioner här också men förhoppningsvis finns det stunder av klar skir luft här också!

Välkommen!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-14 16:00

JackScott: "Hur vet alla hur det verkligen ska låta, läser ofta att denna CD/förstärkare/kabel eller vad det är låter si och så. Denna låter ofärgat, denna är neutral i tonen, denna gör si och så med ljudet."

Det beror på hur man göra själv lyssningstestet. Läser du en HiFi-tidning eller liknande på nätet är det högst troligt att man bara kopplat in coh lyssnat. För att under sådana förutsättningar vara säker på testobjektets egenljud måste skilnaderna vara stora. Man har ju ofta då tagit bort en del ur anläggningen och ersatt den med en annan. Denna metod kan användas vid ABX-test (vilket tidningar i princip aldrig gör), det kräver då en polare som byter grejjor och något som döljer det man lyssnar på. En form av blindtest alltså. En annan metod är före/efter-test. Man provar alltså hur signalen låter före objektet och hur den låter efter objektet. Kan göras med ABX det också.
ABX = Man jämför A och B, där den ena är en känd referens. X är då man inte vet om A eller B är inkopplad. Detta är ett sätt där man först kan lyssna in sig på resp apparat för att sedan försöka avgöra vilken som är X.

Alltås, tester man öppet (som i princip alla tester i tidningar, alla som provlyssnar i butiker och mässor etc) så kan man höra skillnad på nästan vad som helst och tvärtom.

När det gäller kablage är det mycket lättare, eftersom produkten är relativt enkel och lätt att förstå. Där kan man helt enkelt räkna sig fram till hur en vettig kabel ska bara gjord.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-14 16:04

"Inte vet jag hur det skulle låta om Norah Jones satt och klingade på en gitarr framför mig hemma i soffan. "

Helt riktigt, men man kan nog med ganska stor säkerhet gissa sig fram till hur det INTE skulle låta. Det är bl.a därför man ofta med lätthet kan höra att det rör sig om en inspelning och inte "the real thang": Någonstans i kedjan mellan inspelning och lyssnarens öron har något hänt med ljudet som gör att det inte låter äkta. Det kan förstås också vara synintryck (och akustiska dito) som rör till det, en konsert som är inspelad i en kyrka kommer alltid att upplevas overklig i mitt lilla vardagsrum. Sedan är det ju inte säkert att avsikten är att det ska låta verkligt. Jag spelar själv in en del musik och avsikten är nästan alltid att det ska låta overkligt :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-14 16:08

Audiomanikern skrev:Kan ju fråga vem som har hörsel när DIY:are vid namn epkpeng, på annat
hififorum, som lekprojekt medelst T&P-element lyckats typ 100 ggr bättre**
med frekvenskurvan än den 6dB avvikelsen (1500Hz-5kHz) som MD´s team
efter att "i tre år - och då menar jag verkligen 24 timmar om dygnet." (med
guldöron) ha lyssna sig till!

Skulle bara meddela A* att nämnde Epkpeng tackade för komplimangen! :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-14 16:11

Ok, då är jag inte helt bakomflötet...I stora drag kan man säga att det är personliga referenser som avgör vilken klang ljudet och de ingående delarna i anläggningen presterar.

Då kan jag själv alltså i framtiden utifrån mina erfarenheter samt med hjälp av gissningar avgöra vilket ljud som presenteras för mig av anläggningen och enskilda delarna i denna.

Detta gäller alltså om man inte har mätningar som verifierar de personliga intrycken eller stjjälper desamma. Vilket jag skulle tro väldigt få har som ändå uttrycker sina åsikter om produkters återgivning.

Hitills har jag klarat mig bra med att tycka detta låter bra, dåligt eller det är en viss skillnad. Nu kan jag säga hur det låter... :wink: :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-14 16:31

Hej!

Rösten är ju ngt som alla har en åtminstone hyffsat bra upfattning av hur
"orginalet" ljuder! Till hjälp kan kanske ex även vara om man spelat/spelar ngt
akustiskt instrumet, sjungit/spelat i kör/orkester, osv! A*är ej insatt men vet
i.a.f det (ngt luddiga ;)) att mänsklig hörsel är relativt kass medan mänsklig
hjärnkapicitet** hitintills är oöverträffad!

** Till o b.l.a modifiera hörselintryck, i mkt högre grad än ex synintryck!
(F.ö är den mänskliga synförmågan mkt god (i jämförelse med hörsel-dito)

Mvh A*

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-14 16:55

Oj... såg att mitt tidigare inlägg var lite väl syrligt... så kan det gå när man druckit för mycket eldvatten... :oops:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-14 18:28

Beska droppar eller citronvodka ? :D

Allvarligt talat (eller skrivet) kan jag inte tänka mig att du någonsin skulle kunna uttrycka dig syrligt. :wink:

Jag har i varje fall inte märkt något sådant inlägg.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-14 18:34

mattepatte skrev:Allvarligt talat (eller skrivet) kan jag inte tänka mig att du någonsin skulle kunna uttrycka dig syrligt. :wink:

Menar du att jag helt enkelt är lite för mesig? :) :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-14 18:48

norman skrev:
mattepatte skrev:Allvarligt talat (eller skrivet) kan jag inte tänka mig att du någonsin skulle kunna uttrycka dig syrligt. :wink:

Menar du att jag helt enkelt är lite för mesig? :) :wink:

Heheh :oops: :) Nej
Hmm det var ju en komplimang.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-14 19:03

Aha! är lite trög idag... :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-14 19:31

Idag..!? 8O :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-14 19:34

Rydberg skrev:Idag..!? 8O :wink:

VAD I ¤%&!¤%!!! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-14 19:36

He he, jag bara drygar mig!! :roll:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-12-14 20:37

att J inte har alla tegelpannor på taket är ju allmänt känt så allt han säger kan man skicka i samma påse som kattskiten :twisted:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-14 20:46

Magnus skrev:att J inte har alla tegelpannor på taket är ju allmänt känt så allt han säger kan man skicka i samma påse som kattskiten :twisted:
Jo han har inte full koll på sin fysik, dock så har han tydligen fått hjälp med sina kablar från nån proffesor i USA, tydligen han som är hjärnan (måste det ju vara) bakom kablarna (inte nätkablen utan no1 etc)

Användarvisningsbild
siffernisse

Inläggav siffernisse » 2003-12-14 21:08

Angående Hifi-forum så hettade det till i går i tråden om Totem, efterspelet till den lilla soppan är inte färdigt än, och man börjar ju fundera vilka kopplingar som finns mellan vissa av moderatorerna och en viss "känd" Hifi-personlighet.
Till detta ska väll läggas att företaget han marknadsför produkter från, har reklam på Hifi-forum.!!

Det anmärkningsvärda sker i ett av mina inlägg där moderatorn "ekpeng" går in och RADERAR en rad jag har skrivit och sedan skriver

"Edit epkpeng. Person - påhopp."

Detta är den enda text som raderas i hela tråden, i resten av tråden strycks text bara över! Jag får häller inget pm av någon moderator!

Det som uppenbart ekpeng vill dölja är följande rad:

---att du sedan kartlägger personer som är oliktänkande är ju helt otroligt!!

När jag får se ekpengs modererande av inlägget går jag in i det och skriver under ekpengs text:

---vad menar du?? försöker du mörka att en person på forumet bedriver kartläggning av oliktänkande!.ps håller gärna diskussionen offentligt!"

Detta inlägg raderas ögonblickligen, och kvar finns några x.
sedan får jag ett pm av ekpeng där det bla står:

""Nästa PM till mig från dig blir en ursäkt samt, återigen, ett löfte om att följa reglerna. För tydlighets skull påpekar jag att nästa steg är "gult kort".""

Bakgrunden är att att denna person("hifi-kändisen") anser att alla ska använda sina riktiga namn, och uppge ålder mm om man inte har samma åsikter som denne, detta för att tex han ska kunna göra spydiga inlägg om tånårsfasoner(kolla i tråden, där han fick Ekan att avslöja sin ålder och genast var han där o "spelade" på detta). Och om man inte frivilligt ger honom sitt namn så tar han reda på det! vet ej hur?? ip-adress??. bla gjorde han så med LC också.

Jag kan gärna uppge mitt namn här, men jag ser ingen fördel med det, jag står för vad jag skriver under mitt forums-nick: siffernisse, som jag använder på alla forum jag medverkar på. Om det nu absolut är någon som vill veta vad jag heter på riktigt, så får de gärna kommaförbi i min lilla lägenhet o lyssna på min skivor så ska jag berätta mitt riktiga namn.

:wink:

-edit förtydligande.
Senast redigerad av siffernisse 2003-12-14 21:13, redigerad totalt 1 gång.
mvh/ siffernisse

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-14 21:09

Magnus skrev:att J inte har alla tegelpannor på taket är ju allmänt känt så allt han säger kan man skicka i samma påse som kattskiten :twisted:

Du menar att han inte har all leverpastej i kylskåpet ? :lol:

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-12-14 21:21

siffernisse skrev:Angående Hifi-forum så hettade det till i går i tråden om Totem, efterspelet till den lilla soppan är inte färdigt än, och man börjar ju fundera vilka kopplingar som finns mellan vissa av moderatorerna och en viss "känd" Hifi-personlighet.
Till detta ska väll läggas att företaget han marknadsför produkter från, har reklam på Hifi-forum.!!

Det anmärkningsvärda sker i ett av mina inlägg där moderatorn "ekpeng" går in och RADERAR en rad jag har skrivit och sedan skriver

"Edit epkpeng. Person - påhopp."

Detta är den enda text som raderas i hela tråden, i resten av tråden strycks text bara över! Jag får häller inget pm av någon moderator!

Det som uppenbart ekpeng vill dölja är följande rad:

---att du sedan kartlägger personer som är oliktänkande är ju helt otroligt!!

När jag får se ekpengs modererande av inlägget går jag in i det och skriver under ekpengs text:

---vad menar du?? försöker du mörka att en person på forumet bedriver kartläggning av oliktänkande!.ps håller gärna diskussionen offentligt!"

Detta inlägg raderas ögonblickligen, och kvar finns några x.
sedan får jag ett pm av ekpeng där det bla står:

""Nästa PM till mig från dig blir en ursäkt samt, återigen, ett löfte om att följa reglerna. För tydlighets skull påpekar jag att nästa steg är "gult kort".""

Bakgrunden är att att denna person("hifi-kändisen") anser att alla ska använda sina riktiga namn, och uppge ålder mm om man inte har samma åsikter som denne, detta för att tex han ska kunna göra spydiga inlägg om tånårsfasoner(kolla i tråden, där han fick Ekan att avslöja sin ålder och genast var han där o "spelade" på detta). Och om man inte frivilligt ger honom sitt namn så tar han reda på det! vet ej hur?? ip-adress??. bla gjorde han så med LC också.

Jag kan gärna uppge mitt namn här, men jag ser ingen fördel med det, jag står för vad jag skriver under mitt forums-nick: siffernisse, som jag använder på alla forum jag medverkar på. Om det nu absolut är någon som vill veta vad jag heter på riktigt, så får de gärna kommaförbi i min lilla lägenhet o lyssna på min skivor så ska jag berätta mitt riktiga namn.

:wink:

-edit förtydligande.

Lite partisk är han nog! men jag tycker ändock att Epkpeng är nog den vettigaste moderatorn som har funnits på det forumet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-14 21:41

Kanske inte direkt läge att diskutera helt tydligt, vad som förekommer på hififorum, här. Det är ju inte vårt syfte men ok om det lättar på era hjärtan. :) Att vi har kollen på oss är ju rätt öppet så om ni inte säger direkt vilka som åsyftas är det uppskattat (från båda håll misstänker jag).

pinsam edit :oops: stavfel
Senast redigerad av Naqref 2003-12-14 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-14 21:45

Epkpeng är nog den vettigaste moderatorn som har funnits på det forumet.

Håller med, men så är ju konkurrensen obefintlig oxå! ;)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-14 22:04

Hej!
siffernisse skrev:Moddar´n RADERAR en rad jag skrivit // den enda text som raderas i hela
tråden, // Jag får heller inget pm // under raderandet går jag in i o skriver
// Detta inlägg raderas ögonblickligen, // Sedan får jag ett pm: "Nästa
PM till mig från dig blir en ursäkt samt, återigen, ett löfte om att följa
reglerna. För tydlighets skull påpekar jag att nästa steg är "gult kort"."

...-Vet precis vad du talar om :wink: :cry:!! o då är epkpeng typ 100 ggr mer ödmjuk
samt insiktsfull än en del "andra" Moddare! Härifrån kan det hädanefter ev
komma o eskalera med ngt antal tiopotenser, toppa med dryghet, mästrande
samt otrevlighet o därefter så blir du??... A*vstängd 8) 8)!!

Mvh A*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi