Varför är äldre skivspelare "bättre" än moderna?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Skallabank

Varför är äldre skivspelare "bättre" än moderna?

Inläggav Skallabank » 2015-03-29 00:00

Hej gott folk!

Då jag letar efter en "ny" skivspelare till min högst blygsamma anläggning så har jag självklart funderat lite på vad jag vill "titta" på. Då min förstärkare är av något äldre snitt (Pioneer SX-636) så var jag instinktivt på jakt efter en äldre skivspelare att göra den rättvisa.

Mina egna funderingar på varför jag vill ha just en äldre, är flera. Dels anser jag att det generellt var högre byggkvalitet förr (det gäller absolut inte bara hifi) och att designen i många fall faller mig i smaken. Det ligger för mig också ett visst romantiskt skimmer och nästan som en vördnad i att använda sig av äldre prylar. Men några tekniska anledningar till varför jag vill ha en äldre spelare har jag egentligen inte..

I nutidens högteknologiska tillvaro, så är jag övertygad om att det kan byggas spelare som smäller i princip allt gammalt på fingrarna. Men, då kostar det förstås också. Jag kan, utan att veta, tänka mig att äldre, erkänt bra spelare ger mer valuta för pengarna idag än vad ett modernt nyköp gör. Jag tror alltså att man, i rimliga prisklasser, för samma summa pengar borde få mer spelare för pengarna om man köper en begagnad än en nyproduktion. Men jag vet inte var skillnaderna ligger, förutom de för mig mest uppenbara. Man borde ju egentligen kunna få mer för mindre pengar idag. Även om själva principen för vinyluppspelning är i det närmaste oförändrad sedan spelarna slog igenom brett, så borde så mycket annat runt omkring ha blivit bättre. Bättre material, hantering, byggprocesser, signalöverföring, vibrationsdämpning osv.. Nu är ju detta en förhållandevis nischad produkt, men om man jämför med den utveckling som persondatorerna har gått igenom så förstår ni hur jag tänker.

Efter ett totalt ljudfiasko nyligen, med en modern lättviktsspelare med USB-utgång och keramisk pickup så lärde jag mig lite mer om de tekniska bitarna (den som är intresserad av cirkusen kan läsa mer här). Men jag vill gärna lära mig mer och höra vad ni gamla rävar har att säga om saken :)

I nuläget står en Rega RP1 och snurrar i vardagsrummet. Den spelar väldigt trevlig i mina öron och det blev ett rejält lyft jämfört med den gamla ljudföroreningen som stod här. Men den är ny. Varför den låter så pass mycket bättre är dock inte helt uppenbart för mig. Förutom avsaknad av motorljud, bättre pickup och troligen mer högkvalitativa byggdelar så vet jag egentligen inte varför.

Så hur tänker ni? Vad är det egentligen som gör en äldre spelare bättre än en modern? Tekniskt och mekaniskt såväl som högst subjektiva tankar och känslor. Finns det några fördelar med en modern som man inte hittar hos de äldre?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Varför är äldre skivspelare "bättre" än moderna?

Inläggav Perfector » 2015-03-29 01:17

Jag känner av instinkt att medvetenheten och kunnandet om vinylspelare falnat sedan CD kom.
Innan fanns bara vinyler och då var man tvungen att göra ett ordentligt jobb.
Rega har alltid varit ur den högre skolan så dom har i princip bara fortsatt på den inslagna vägen.
Ny spelare med eller utan usb till datorn med inbyggd Riia har sämre toleranser och högre svaj, sämre tonarmar och ofta dåliga pickuper med tom runda nålar.
För dom som tillverkar vet inget o m kvalitet utan ser bara möjligheten att tjäna pengar.
Rega, Dual, Techincs (dom som sr har) och min gamla Inertia med ordentlig tallrik och tonarm är bättre än dom flesta nytillverkade spelarna. Tangientala armar är nog det bästa utan varken skatingkrafter eller spårningsfel, men jag gillar en svängande arm, det ser så härligt ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-29 14:37

Skivspelare innehåller en hel del finmekanik och det kan vara kostsamt i produktion. Elektronik har med tiden blivit allt billigare. Sådana där billiga skivspelare med USB-utgång har antagligen varken vettig mekanik eller elektronik. Det skulle givetvis vara möjligt att rent tekniskt att göra en riktigt bra sådan men priset blir då ett helt annant och den kundkretsen är antagligen långt mindre än den som tycks nöja sig med den plastiga skivspelaren för 800 kr. En Linn Sondek LP12 utan arm tror jag kostade 900 kr när den kom för ca 42 år sedan...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-29 14:39

Jag glömde Unamco T1.
Den var en riktig kanon på sin tid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-29 14:58

RogerGustavsson skrev:Skivspelare innehåller en hel del finmekanik och det kan vara kostsamt i produktion. Elektronik har med tiden blivit allt billigare. Sådana där billiga skivspelare med USB-utgång har antagligen varken vettig mekanik eller elektronik. Det skulle givetvis vara möjligt att rent tekniskt att göra en riktigt bra sådan men priset blir då ett helt annant och den kundkretsen är antagligen långt mindre än den som tycks nöja sig med den plastiga skivspelaren för 800 kr. En Linn Sondek LP12 utan arm tror jag kostade 900 kr när den kom för ca 42 år sedan...

Jag tror inte att en skivspelare som liknar AR-spelaren eller de enklare fjädrande upphängda från Thorens med en plåtbit som innerchassi skulle bli speciellt dyra i kinesisk massproduktion. Men det finns nog ingen sådan massmarknad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-29 15:01

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:Skivspelare innehåller en hel del finmekanik och det kan vara kostsamt i produktion. Elektronik har med tiden blivit allt billigare. Sådana där billiga skivspelare med USB-utgång har antagligen varken vettig mekanik eller elektronik. Det skulle givetvis vara möjligt att rent tekniskt att göra en riktigt bra sådan men priset blir då ett helt annant och den kundkretsen är antagligen långt mindre än den som tycks nöja sig med den plastiga skivspelaren för 800 kr. En Linn Sondek LP12 utan arm tror jag kostade 900 kr när den kom för ca 42 år sedan...

Jag tror inte att en skivspelare som liknar AR-spelaren eller de enklare fjädrande upphängda från Thorens med en plåtbit som innerchassi skulle bli speciellt dyra i kinesisk massproduktion. Men det finns nog ingen sådan massmarknad.

Det känns som om en bra tonarm är av nöden åxå, annars låter det katt oavsett.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-03-29 15:21

Bild

Så här ser min ut. Det är den första versionen av L-75, utan metallplattor på bakelitreglaget och på/av-switchen... I alla fall så tror jag det efter googling och surfning på Lencoheaven... :)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-29 15:33

Har också en L75:a, men är den verkligen särskilt bra? Inte använt min på många år dock och minns att den inte var i särskilt bra skick.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-03-29 15:57

Om den var i dåligt skick så svajade den antagligen något så fördärvat, och spårade uselt. Tonarmen vilar på två gummiveck som måste bytas ut, och om mellanhjulet är ojämnt så svajar det och om motorn är icke-oljig så brummar det! :)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-29 16:01

För mig så var problemet snarare att förra ägaren (min farfar), någon gång på 70-talet, fick för sig att klippa av sladden till DIN-kontakten i samband med flytt och att sedan göra en hastig lödning som resulterade i glapp. Bytte själv ut den mot RCA-kontakter för några år sedan men problemet kvarstod. Sedan har den nog de problemen som du nämner, men eftersom vinyl inte riktigt är min grej så har jag inte orkat fixa det än. :P

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-29 16:12

Lenco har dessutom problem med att den tappar fart.
Mellanhjulet trycker upp mot tallriken och kan slira om fjädern blir slapp.
Dual hade ju mellanhjulet mot tallrikens kant så den låstes fast och inte kunde slira lika enkelt.
Vid en test så tappade lenco 1 3/4 varv på bara en timme, räknat på varv per minut.
Min dual stod av misstag på under 3 veckors semester och tappade 1/4 varv/minut under den tiden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-29 17:07

paa skrev:

Jovisst är det möjligt men det krävs möjligen lite volymer för att kineserna ska vara intresserade av massproduktion och marknaden finns nog inte i det prissegmentet. Nu tror jag inte att det skulle bli mycket billigare att göra skivspelare i Kina än t.ex. Tjeckien.

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2015-03-29 19:39

Verket i Lenco-spelarna är mycket bra. Det som ofta moddas på dom är plinten (massiv och betydligt tyngre) och tonarmen. Kolla runt lite på www.lencoheaven.net, där finns fantastiskt påkostade spelare. Man kan även kika runt lite på ebay för att se att värdet på L75 redan i orginalutförande börjar bli rätt högt. Själv har jag använt mig av en L75 i nästintill orginalskick (bytt v-block, regummerat mellanhjul mm) i många år och tycker att den låter mycket bra. Men någon gång ska jag ta mig i kragen och fixa ny plint och tonarm till den. Jag köpte för övrigt min för 25 kronor på loppis för 7-8 år sedan :D

Skallabank

Inläggav Skallabank » 2015-04-01 00:00

Perfector skrev:Jag känner av instinkt att medvetenheten och kunnandet om vinylspelare falnat sedan CD kom.
Innan fanns bara vinyler och då var man tvungen att göra ett ordentligt jobb.
Rega har alltid varit ur den högre skolan så dom har i princip bara fortsatt på den inslagna vägen.
Ny spelare med eller utan usb till datorn med inbyggd Riia har sämre toleranser och högre svaj, sämre tonarmar och ofta dåliga pickuper med tom runda nålar.
För dom som tillverkar vet inget o m kvalitet utan ser bara möjligheten att tjäna pengar.
Rega, Dual, Techincs (dom som sr har) och min gamla Inertia med ordentlig tallrik och tonarm är bättre än dom flesta nytillverkade spelarna. Tangientala armar är nog det bästa utan varken skatingkrafter eller spårningsfel, men jag gillar en svängande arm, det ser så härligt ut.

Så känner jag också, att kunskapen och gamla sanningar har försvunnit i takt med att digitala format tagit över. Det som kostar en slant extra i tillverkningen (vad det nu kan vara..) hoppas över till förmån för massproduktion, minskad tillverkningskostnad och ett likartat pris världen över. Då kunskapen och de gamla guldöronen där ute sakta börjar falna, så försvinner även vetskapen om hur det "ska" eller kan låta. En ny generation vinylentusiaster saknar såklart referenser.

Men detta är ju som sagt bara en känsla. Jag letar efter kalla, hårda fakta! :)

Nu är herr Gustavsson möjligen något på spåret.. Den finmekaniken som du nämner, kan du ge exempel på några komponenter du avser och hur dessa möjligen kan inverka på slutresultatet som kommer ut ur mina högtalare? Var kan man tänka sig att tillverkarna snålar in? USB-spelaren jag hade kom vi till sist fram till att den hade keramisk pickup och verkade sakna RIAA! Vissa skivor lät "ok" på en gammal Pioneer från 74 och någon till och med "bra". Men resultatet på en modern dito var en styggelse. Varför vet jag ännu inte, men jag tror att det kan ha att göra med högre känslighet i den gamla. Men jag är så långt ifrån expert som man kan komma.

paa skrev:Jag tror inte att en skivspelare som liknar AR-spelaren eller de enklare fjädrande upphängda från Thorens med en plåtbit som innerchassi skulle bli speciellt dyra i kinesisk massproduktion. Men det finns nog ingen sådan massmarknad.

Nu kanske vi har hittat ett "varför". Marknaden söker inte efter en bra, stabil kvalitetsspelare. Nej, det är nog inte direkt efterfrågat idag.. Då volymerna nu är så små, så saknar marknaden referenser. Men det är ändå lustigt, om någon faktiskt gör en bra OCH prisvärd produkt med bra design, så BORDE det kunna slå.. Jag antar att det är där som tillverkare som Rega kommer in.. 2600 - 3000:- får väl i dessa kretsar ses som budget. Och det avskräcker nog många när man kan få en av annat fabrikat, dessutom MED USB! För en tusing. En demo i butik med samma setup till olika spelare borde nog snabbt kunna avhjälpa denna villfarelse.. Men åter igen, marknaden.. Vilken butik har idag råd att upplåta dyra m² till en vinylhörna?

Men det är intressant som du skriver, att kvalitet inte nödvändigtvis behöver bli särskilt dyrt..

Någon annan som kan sprida lite ljus över saken? Varför är äldre spelare att föredra?

Eller finns det kanske någon här som advokerar för andra sidan? Är nya, moderna spelare kanske att föredra? Har den tekniska utvecklingen möjligen ett ess i ärmen? Borde inte någonting ha blivit bättre de senaste 40 åren..?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-01 08:41

Skallabank skrev:Nu är herr Gustavsson möjligen något på spåret.. Den finmekaniken som du nämner, kan du ge exempel på några komponenter du avser och hur dessa möjligen kan inverka på slutresultatet som kommer ut ur mina högtalare? Var kan man tänka sig att tillverkarna snålar in? USB-spelaren jag hade kom vi till sist fram till att den hade keramisk pickup och verkade sakna RIAA! Vissa skivor lät "ok" på en gammal Pioneer från 74 och någon till och med "bra". Men resultatet på en modern dito var en styggelse. Varför vet jag ännu inte, men jag tror att det kan ha att göra med högre känslighet i den gamla. Men jag är så långt ifrån expert som man kan komma.

Eller finns det kanske någon här som advokerar för andra sidan? Är nya, moderna spelare kanske att föredra? Har den tekniska utvecklingen möjligen ett ess i ärmen? Borde inte någonting ha blivit bättre de senaste 40 åren..?

Finmekanik hittar man i tallrikslagret, tallriken och tonarmen. Att åstadkomma glappfria men ändå lättlöpande lager är inte helt enkelt. I den bästa av världar är det lite handpåläggning som krävs. Jag lät en kompis med gott kunnande göra ett nytt tallrikslager till min skivspelare.

Den tekniska utvecklingen tror jag inte revolutionerat mekaniken, mera inom elektroniken som blivit billigare. Billig elektronik kan dock ha svårt att ersätta god mekanik. Om skivspelarna blivit bättre är lite svårt att säga, de bättre har i alla fall blivit bättre men prislapparna på dem är lite avskräckande. Har man en större samling av vinyler kan man möjligen kosta på sig ordentlig skivspelare men att börja samla vinyler nu ska man kanske fundera över först. För oss som var med på vinyltiden (som då inte ens kallades så!) är möjligen det spåret avverkat... Jag har inte köpt några vinyler sedan mitten/slutet av 80-talet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-02 20:44

Perfector skrev:Lenco har dessutom problem med att den tappar fart.

Dual hade ju mellanhjulet mot tallrikens kant så den låstes fast och inte kunde slira lika enkelt.
Vid en test så tappade lenco 1 3/4 varv på bara en timme, räknat på varv per minut.
Min dual stod av misstag på under 3 veckors semester och tappade 1/4 varv/minut under den tiden.

Ja nu är vi där igen( :evil: ) . . . för andra å sista gången . . . Lenco L75/78 har normalt inte "problem med att den tappar fart" och "fjädern" har inte ett jota att göra med slirande mellanhjul. Fjäderns enda uppgift är att hjälpa till att föra mellanhjulet till motoraxeln vid start . . . väl där så sköter "det hele sig självfert" . . . typ :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-02 20:51

Laila skrev:

Ja nu är vi där igen( :evil: ) . . . för andra å sista gången . . . Lenco L75/78 har normalt inte "problem med att den tappar fart" och "fjädern" har inte ett jota att göra med slirande mellanhjul. Fjäderns enda uppgift är att hjälpa till att föra mellanhjulet till motoraxeln vid start . . . väl där så sköter "det hele sig självfert" . . . typ :wink:

NIX!!!!!
Fjädern drar förvisso fram mellanhjulet till motoraxeln, men då den kommer underifrån och upp mot motoraxeln så håller fjädern hjulet på plats och om fjädern är dålig eller om det bildats avlagringar på gummit på hjulet av tallrikens undersida så nog fan slirar den och tappar fart
Uppgiften är dessutom tagen ur en tidig HiFi&Musik där dom hade verket i 3 veckor och lät den stå på dygn i sträck, samt även omstart med koll på tappade varv per minut efter en timmes snurrande
Motor motsols, Mellanhjul medsols och då tallriken medsols = dålig kombination.
Dual å andra sidan hade mellanhjulet och motorn stående och tryckt mot kanten på tallriken vilket låste fast hjulet, så att om man försöker stoppa tallriken med händerna tvingas hjulet in hårdare och snurrar hela spelverket.
Fan, jag höll på och servade vinylspelare och borde veta vad jag pratar om
Har du servat skivspelare?
Senast redigerad av Perfector 2015-04-02 21:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-02 20:58

Jag skulle kunna tänka mig en sådan här modern spelare
Bild

Vad är det för fel på den jämfört med något gammal?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-02 21:00

Nattlorden skrev:Jag skulle kunna tänka mig en sådan här modern spelare
[ Bild ]

Ingen vad jag kan se.
Visst finns det nya moderniteter som låter och ser bra ut, men många billighetstillverkade är rena skräpet
Dock tycker jag den där saknar den rätta känslan utseendemässsigt.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-02 21:02

Perfector skrev:Dock tycker jag den där saknar den rätta känslan utseendemässsigt.
Men det är jag det.

Lägg en iPad eller en iPhone sidanom... Inte ser det väl konstigt ut då? Således en fungerande modern design. :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-02 21:05

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Dock tycker jag den där saknar den rätta känslan utseendemässsigt.
Men det är jag det.

Lägg en iPad eller en iPhone sidanom... Inte ser det väl konstigt ut då? Således en fungerande modern design. :wink:

Det är bara jag som är gammeldags och gillar ett ordentligt ribblimmat trächassie runt verket = Dual Med Centrumskal runt sig

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-02 21:08

Perfector skrev:
Laila skrev:

NIX!!!!!
Fjädern drar förvisso fram mellanhjulet till motoraxeln, men då den kommer underifrån och upp mot motoraxeln så håller fjädern hjulet på plats och om fjädern är dålig eller om det bildats avlagringar på gummit på hjulet av tallrikens undersida så nog fan slirar den och tappar fart
Uppgiften är dessutom tagen ur en tidig HiFi&Musik där dom hade verket i 3 veckor och lät den stå på dygn i sträck, samt även omstart med koll på tappade varv per minut efter en timmes snurrande
Motor motsols, Mellanhjul medsols och då tallriken medsols = dålig kombination.
Dual å andra sidan hade mellanhjulet och motorn stående och tryckt mot kanten på tallriken vilket låste fast hjulet, så att om man försöker stoppa tallriken med händerna tvingas hjulet in hårdare och snurrar hela spelverket.
Fan, jag höll på och servade vinylspelare och borde veta vad jag pratar om
Har du servat skivspelare?

Det kan du ge dig tuttsingen på att jag har . . .

Snälla du, jag äger två ex(L75) själv och kan garantera att du pratar goja i detta häringa fallet . . . typ.
Det vore kanske bra om du hade kollat på en spelare innan du uttalar dig. Å har du kollat på en spelare
så har du uppenbarligen inte förstått fjäderns funktion. Slutsnackat i ärendet för min del. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-02 21:14

Så, där har du principen med hjulet som kommer upp underifrån.
Alltså släpper den om det blir minsta smuts eller om fjädern blir slö.
För att klargöra principen, så har lenco en fix monterad i vinkel trådspännare som är skruvad i chassiet och därför måste ha fjädern som drar fram hjulet mot motoraxeln, vilket gör att slö fjäder släpper mellanhjulet nedåt bort från motoraxel och då TAPPAR DEN FART.
Därmed låter jag dina åsikter vara dina så kan vi göra nåt vettigt av tråden.
Bilagor
Lenco driftprincip.jpg
Lenco driftprincip.jpg (172.1 KiB) Visad 4989 gånger
Senast redigerad av Perfector 2015-04-02 21:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-02 21:18

[ Bild ]

Inget, kan nog vara helt okej. Möjligen axellagret.

Polished and tempered steel shaft in a sintered bronze bushing, runs on a mirror of Teflon

Låter som axeltappen vilar på en teflonskiva. Kan väl inte stämma? Teflon är relativt mjukt. Ofta har man en hårdmetallskiva i botten av lagret. Unamco T-1 hade en plastbit som slets ned. Kan de möjligen mena att det sintrade bronslagret har teflon på anliggningsytorna? Fast då gör knappast sinterbronset hytta...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-02 21:21

RogerGustavsson skrev:
[ Bild ]

Inget, kan nog vara helt okej. Möjligen axellagret.

Polished and tempered steel shaft in a sintered bronze bushing, runs on a mirror of Teflon

Låter som axeltappen vilar på en teflonskiva. Kan väl inte stämma? Teflon är relativt mjukt. Ofta har man en hårdmetallskiva i botten av lagret. Unamco T-1 hade en plastbit som slets ned. Kan de möjligen mena att det sintrade bronslagret har teflon på anliggningsytorna? Fast då gör knappast sinterbronset hytta...

Dual hade en nylonring med 6 små stålkulor som roterade mot botten och tallriken rör så det inte blev mycket friktion alls.
3 droppar symaskinsolja var allt som behövdes 1 gång per år.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-02 21:27

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:
Men det är jag det.

Det är bara jag som är gammeldags och gillar ett ordentligt ribblimmat trächassie runt verket = Dual Med Centrumskal runt sig

Det kommer jag att ärva en så småningom.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-02 21:32

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
Nattlorden skrev:

Det kommer jag att ärva en så småningom.

Hoppas det är ur 12-serien för 10-serien hade 10" tallrik med högt svaj, runt 0.12%

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-03 11:17

Perfector skrev:Så, där har du principen med hjulet som kommer upp underifrån.
Alltså släpper den om det blir minsta smuts eller om fjädern blir slö.
För att klargöra principen, så har lenco en fix monterad i vinkel trådspännare som är skruvad i chassiet och därför måste ha fjädern som drar fram hjulet mot motoraxeln, vilket gör att slö fjäder släpper mellanhjulet nedåt bort från motoraxel och då TAPPAR DEN FART.
Därmed låter jag dina åsikter vara dina så kan vi göra nåt vettigt av tråden.

Bara för att inte din totalt felaktiga bild av "fjäderns" funktion skall framstå som en evig sanning så kryper jag till korset å
gör ytterligare ett inlägg i frågan . . . typ. :)

Saxat från den ovan länkade sidan:
"So.. basically, the force to counteract the friction is supplied by the motor springs. They are not there merely to kill vibrations, they are an essential part of the drive system’s friction regulation mechanism. The little idler arm spring is only a catalyst, once the drive has “engaged”, you can take it out completely, the platter will keep on turning.
The motor position will adjust to the amount of force needed to drive the plateau, is another way of putting it."

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-03 11:30

Väntar med spänning, Prefektor "borde ju veta" som han skrev.... 8) 8O :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-03 11:35

Bara att en test i tidig HiFi&Musik beskrev fenomenet att den tappade 1 3/4 varv per minut efter en timmes spelning.
Antingen en fjäder som inte vill eller smuts på mellanhjulet som gör att den slirar mot motoraxel eller tallrikens undersida.
vilket som är en liggande motoraxel korkat då den vilar mot en sida av motorlagret och ger förslitningar.
endast en stående motor ger en jämn rotation såvida inte Lenco uppfann det friktionslösa lagret.
Jag har servat så många Lenco 75'or att jag står vid mitt ord.
Byte av fjäder och i vissa fall rengöring av tallrikens undersida samt mellanhjulets gummi fixade biffen.
Därmed upphör mitt intresse för diskussionen för det finns lika många åsikter som människor.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi