Då jag letar efter en "ny" skivspelare till min högst blygsamma anläggning så har jag självklart funderat lite på vad jag vill "titta" på. Då min förstärkare är av något äldre snitt (Pioneer SX-636) så var jag instinktivt på jakt efter en äldre skivspelare att göra den rättvisa.
Mina egna funderingar på varför jag vill ha just en äldre, är flera. Dels anser jag att det generellt var högre byggkvalitet förr (det gäller absolut inte bara hifi) och att designen i många fall faller mig i smaken. Det ligger för mig också ett visst romantiskt skimmer och nästan som en vördnad i att använda sig av äldre prylar. Men några tekniska anledningar till varför jag vill ha en äldre spelare har jag egentligen inte..
I nutidens högteknologiska tillvaro, så är jag övertygad om att det kan byggas spelare som smäller i princip allt gammalt på fingrarna. Men, då kostar det förstås också. Jag kan, utan att veta, tänka mig att äldre, erkänt bra spelare ger mer valuta för pengarna idag än vad ett modernt nyköp gör. Jag tror alltså att man, i rimliga prisklasser, för samma summa pengar borde få mer spelare för pengarna om man köper en begagnad än en nyproduktion. Men jag vet inte var skillnaderna ligger, förutom de för mig mest uppenbara. Man borde ju egentligen kunna få mer för mindre pengar idag. Även om själva principen för vinyluppspelning är i det närmaste oförändrad sedan spelarna slog igenom brett, så borde så mycket annat runt omkring ha blivit bättre. Bättre material, hantering, byggprocesser, signalöverföring, vibrationsdämpning osv.. Nu är ju detta en förhållandevis nischad produkt, men om man jämför med den utveckling som persondatorerna har gått igenom så förstår ni hur jag tänker.
Efter ett totalt ljudfiasko nyligen, med en modern lättviktsspelare med USB-utgång och keramisk pickup så lärde jag mig lite mer om de tekniska bitarna (den som är intresserad av cirkusen kan läsa mer här). Men jag vill gärna lära mig mer och höra vad ni gamla rävar har att säga om saken
I nuläget står en Rega RP1 och snurrar i vardagsrummet. Den spelar väldigt trevlig i mina öron och det blev ett rejält lyft jämfört med den gamla ljudföroreningen som stod här. Men den är ny. Varför den låter så pass mycket bättre är dock inte helt uppenbart för mig. Förutom avsaknad av motorljud, bättre pickup och troligen mer högkvalitativa byggdelar så vet jag egentligen inte varför.
Så hur tänker ni? Vad är det egentligen som gör en äldre spelare bättre än en modern? Tekniskt och mekaniskt såväl som högst subjektiva tankar och känslor. Finns det några fördelar med en modern som man inte hittar hos de äldre?